Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0174
Offentligt
2043753_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.4.2019
COM(2019) 174 final/2
CORRIGENDUM
This document corrects document COM(2019) 174 final of 10.4.2019.
Concerns all language versions.
Correction of the last sentence of the second paragraph of point 1.2.
The text shall read as follows:
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Tredje årlige rapport om faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
DA
DA
kom (2019) 0174 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse ....................................................................................................................
1.
Indledning ........................................................................................................................................ 3
1.1 Tyrkiet og flygtningekrisen ............................................................................................................ 3
1.2 EU's reaktion på krisen og oprettelse af faciliteten ...................................................................... 3
2. Sådan fungerer faciliteten ............................................................................................................... 4
3. Finansiel kapacitet samt støttens varighed og art .......................................................................... 6
4. Anden tranche af faciliteten ............................................................................................................ 7
Programmering ................................................................................................................................... 7
5. Gennemførelse af faciliteten ........................................................................................................... 8
5.1 Humanitær bistand........................................................................................................................ 9
5.2 Udviklingsbistand ........................................................................................................................ 10
6. Overvågning og evaluering ............................................................................................................ 14
7. Revision ......................................................................................................................................... 16
8. Kommunikation og synlighed ........................................................................................................ 16
9. Konklusion og næste skridt ........................................................................................................... 17
2
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0003.png
1. Indledning
Kommissionen skal regelmæssigt holde Europa-Parlamentet og Rådet underrettet om
gennemførelsen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet (herefter "faciliteten"), jf. artikel 8, stk. 1,
i Kommissionens afgørelse af 24. november 2015
1
om koordinering af Unionens og
medlemsstaternes tiltag gennem en koordinationsmekanisme (herefter "afgørelsen"). I
henhold til afgørelsens artikel 2, stk. 8, skal Kommissionen hvert år aflægge rapport til
Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af faciliteten. Den første årlige rapport om
faciliteten blev offentliggjort i marts 2017
2
. Den beskrev, hvordan faciliteten fungerer, samt
de første tiltag, der blev iværksat med henblik på gennemførelse, overvågning og evaluering
af faciliteten samt facilitetens kommunikationsaktiviteter. Den anden rapport blev
offentliggjort i marts 2018
3
.
1.1 Tyrkiet og flygtningekrisen
Tyrkiets geografiske placering gør det til et oplagt modtagelses- og transitland for flygtninge
og migranter. Grundet et hidtil uset antal flygtninge og migranter, som ankommer til Tyrkiet,
primært på grund af konflikten i Syrien og Irak, er landet vært for over 4 millioner flygtninge
og migranter, hvilket er det højeste antal i verden. Heri er inkluderet 3,6 millioner registrerede
syriske flygtninge
4
, hvoraf cirka 155 000 bor i de tretten lejre, den tyrkiske stat har anlagt, og
over 296 000 registrerede flygtninge og asylansøgere primært fra Afghanistan, Irak, Iran og
Somalia
5
. Selv om Tyrkiet fortsat gør en prisværdig indsats, når det drejer sig om at modtage,
støtte og være vært for et stort antal flygtninge og migranter, har dette store antal en betydelig
indvirkning på værtssamfundene.
1.2 EU's reaktion på krisen og oprettelse af faciliteten
I 2015 besluttede Den Europæiske Union og medlemsstaterne at gøre en større politisk og
økonomisk indsats for at hjælpe Tyrkiet med at være værtsland for flygtningene. Der blev
opnået enighed om et omfattende samarbejde baseret på fælles ansvar, gensidige forpligtelser
og opnåelse af resultater mellem Den Europæiske Union og Tyrkiet inden for rammerne af
erklæringen af 18. marts 2016 fra EU og Tyrkiet
6
(herefter "erklæringen"). Mødet mellem
EU's stats- og regeringschefer og Tyrkiet den 29. november 2015 satte gang i EU's og
Tyrkiets fælles handlingsplan
7
, som havde til formål at hjælpe Tyrkiet med at håndtere
følgerne af konflikten i Syrien.
1
Kommissionens afgørelse C(2015) 9500 af 24.11.2015 om koordinering af Unionens og medlemsstaternes
tiltag gennem en koordinationsmekanisme
flygtningefaciliteten for Tyrkiet, som ændret ved Kommissionens
afgørelse C(2016) 855 af 10.2.2016.
2
https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/170302_facility_for_refugees_in_turkey_first_annual_report.pdf
3
https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/14032018_facility_for_refugees_in_turkey_second_annual_report.pdf
4
3 607 563 "syrere, der nyder midlertidig beskyttelse" blev registreret den 29. november 2018, kilde: det
tyrkiske
generaldirektorat
for
migrationsstyring:
http://www.goc.gov.tr/icerik6/temporary-
protection_915_1024_4748_icerik
5
Der er det særlige ved det tyrkiske asylsystem, at landet ganske vist har undertegnet New York-protokollen fra
1967 til Genèvekonventionen fra 1951, men med et forbehold. Det betyder, at langt størstedelen af flygtningene i
Tyrkiet ikke kan ansøge om fuld status som flygtning, men kun om status af "betinget flygtning", hvilket,
såfremt denne status indrømmes, begrænser opholdet i landet til det øjeblik, hvor en anerkendt flygtning
"genbosættes til et tredjeland".
6
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2016/03/18/eu-turkey-statement/
7
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-5860_fr.htm
3
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0004.png
Som svar på EU-medlemsstaternes krav om betydelige ekstra midler til at hjælpe flygtninge i
Tyrkiet oprettede Kommissionen den 24. november 2015 faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
8
.
Faciliteten er en mekanisme, der koordinerer mobiliseringen af de ressourcer, der stilles til
rådighed over såvel EU-budgettet som de ekstra bidrag fra medlemsstaterne, der integreres i
EU-budgettet som eksterne formålsbestemte indtægter. Bidragene beløber sig sammenlagt til
6 mia. EUR, med 3 mia. EUR i årene 2016-2017 og yderligere 3 mia. EUR i årene 2018-
2019. EU og medlemsstaterne er den største donor med henblik på at tackle konsekvenserne
af krisen i Syrien og har siden begyndelsen af krisen i 2011 mobiliseret cirka 17 mia. EUR.
Faciliteten supplerer og øger i væsentlig grad eksisterende midler fra EU's regionale trustfond
som reaktion på den syriske krise
9
(EU-trustfond), instrumentet, der bidrager til stabilitet og
fred, og de nationale programmer under instrumentet for førtiltrædelsesbistand, som alle har
bidraget til arbejdet med flygtningerelaterede spørgsmål med vigtige partnere. Det supplerer
også Det Europæiske Instrument for Demokrati og Menneskerettigheder
10
.
Opfyldelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet spillede også i løbet af 2018 en central rolle for
sikringen af, at EU og Tyrkiet i fællesskab tackler migrationsudfordringen effektivt.
Erklæringen betyder helt konkret, at det fortsat lykkes at nedbringe antallet af irregulære og
farlige grænsepassager og redde liv i Det Ægæiske Hav.
I 2018 ankom i alt 50 789 personer fra Tyrkiet til EU i forhold til 41 720 personer i 2017
(en stigning på 22 %). Dette antal omfattede 47 939 personer til Grækenland (heraf 32 141 ad
søvejen og 15 798 til lands), 2 383 til Italien, 349 til Bulgarien og 118 personer, som ankom
fra Tyrkiet i båd til de regeringskontrollerede områder på Cypern. Det samlede antal personer
fra Tyrkiet til EU i 2019 (pr. 5. marts 2019) er 5 094 i forhold til 3 153 personer i samme
periode sidste år. Dette antal omfatter 5 054 personer til Grækenland (3 509 ad søvejen og 1
545 til lands) og 40 til Bulgarien
11
. Ifølge Den Internationale Organisation for Migration
(IOM) har 3 migranter indtil videre mistet livet på den østlige Middelhavsrute i 2019
(174 personer mistede livet i hele 2018, 62 i 2017 og 434 i 2016).
Genbosætninger fra Tyrkiet til EU sker fortsat under en-for-en-ordningen
12
som fastsat i
erklæringen. Det samlede antal genbosætninger siden 4. april 2016 er på 20 002, heraf 1 362 i
2019, 6 929 i 2018 og 8 975 i 2017. For så vidt angår den frivillige ordning med Tyrkiet om
indrejse af humanitære årsager, i forlængelse af godkendelsen af de operative
standardprocedurer i december 2017, er alle elementer og betingelser, der er nødvendige, for
at den kan aktiveres, jf. erklæringen, nu på plads.
Den fuldstændige og fortsatte opfyldelse af erklæringen forudsætter, at alle parter udviser
politisk vilje og yder en konstant indsats.
2. Sådan fungerer faciliteten
Faciliteten er en koordineringsmekanisme, der gør det muligt hurtigt og effektivt at skaffe
EU-bistand til flygtninge i Tyrkiet. Faciliteten sikrer, at der trækkes mest muligt på de
8
Kommissionens afgørelse C(2016) 855 final af 10.2.2016 om flygtningefaciliteten for Tyrkiet og om ændring
af Kommissionens afgørelse C(2015) 9500 af 24.11.2015.
9
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/neighbourhood/countries/syria/madad_da
10
https://ec.europa.eu/europeaid/how/finance/eidhr_en.htm_da
11
Data om ankomster fra EU-medlemsstater og Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.
12
I erklæringen fra EU og Tyrkiet fastsættes det, at for hver syrer, som tilbagesendes til Tyrkiet fra de græske
øer, vil en anden syrer fra Tyrkiet blive genbosat i EU under hensyntagen til FN's sårbarhedskriterier.
4
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0005.png
eksisterende EU-finansieringsinstrumenter, enten som humanitær bistand eller
udviklingsbistand, for at imødekomme flygtningenes og værtssamfundenes behov bedst
muligt og på en koordineret måde
13
.
Styringsudvalget for faciliteten yder strategisk vejledning om prioriteterne, om hvilke
foranstaltninger der skal ydes støtte til, hvilke beløb der skal tildeles, hvilke
finansieringsinstrumenter der skal anvendes, samt når det er relevant, hvilke betingelser der
gælder Tyrkiets gennemførelse af dets forpligtelser i henhold handlingsplanen mellem EU og
Tyrkiet af 29. november 2015
14
(herefter "den fælles handlingsplan"). I 2018, facilitetens
tredje år, blev der afholdt tre møder i styringsudvalget henholdsvis den 9. marts, 18. juni og
30. november 2018. Det næste (12.) møde i styringsudvalget finder sted i maj 2019.
De hovedprincipper, der ligger til grund for facilitetens gennemførelse, er hurtighed og
effektivitet samt sund finansiel forvaltning. Det er også vigtigt, at interventionerne under
faciliteten er bæredygtige, og at der er fælles ejerskab med de tyrkiske myndigheder.
Fastlæggelsen af de områder, som bistanden især skal rettes mod, bygger på en omfattende og
uafhængig behovsvurdering
15
med særlig fokus på sårbare grupper. Behovsvurderingen blev
ajourført i 2018
16
.
Faciliteten koordinerer finansiering fra følgende eksterne finansieringsinstrumenter:
humanitær bistand
17
, det europæiske naboskabsinstrument
18
, instrumentet til finansiering af
udviklingssamarbejde
19
, instrumentet til førtiltrædelsesbistand
20
og instrumentet, der bidrager
til stabilitet og fred
21
. Foranstaltninger, der skal finansieres over EU-budgettet, gennemføres i
overensstemmelse med EU's finansielle regler og forordninger, som gælder for både direkte
og indirekte forvaltning.
13
Kommissionens afgørelse C(2015) 9500 af 24.11.2015, artikel 2
Facilitetens mål.
Jf. artikel 5, stk. 1, i Kommissionens afgørelse C(2015) 9500, som ændret ved Kommissionens afgørelse
C(2016) 855.
15
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/2016_needs_assessment_.pdf
16
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/updated_needs_assessment.pdf
17
Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 om humanitær bistand, EFT L163 af 2.7.1996, s. 1.
18
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 232/2014 om oprettelse af et europæisk
naboskabsinstrument (EUT L 77 af 15.3.2014, s. 27).
19
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 233/2014 om oprettelse af et instrument til finansiering af
udviklingssamarbejde (EUT L 77 af 15.3.2014, s. 44).
20
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 231/2014 om oprettelse af et instrument til
førtiltrædelsesbistand (EUT L 77 af 15.3.2014, s. 11).
21
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 230/2014 om oprettelse af et instrument, der bidrager til
stabilitet og fred (EUT L 77 af 15.3.2014, s. 1).
14
5
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0006.png
Med hensyn til den første tranche af faciliteten er opdelingen af finansiering pr. EU-
instrument
22
som følger:
43%
46%
10%
1%
ECHO
EUTF
FPI/IcSP
IPA
Gennemførelsen af bistanden er betinget af, at Tyrkiet nøje overholder de tilsagn, der fremgår
af den fælles handlingsplan og erklæringen.
3. Finansiel kapacitet samt støttens varighed og art
Det samlede budget, som koordineres af faciliteten, er på 6 mia. EUR (3 mia. EUR i perioden
2016-2017 og 3 mia. EUR i perioden 2018-2019). Den første tranche mobiliserede
1 mia. EUR fra EU-budgettet og 2 mia. EUR fra medlemsstaterne
23
. Den anden tranche
mobiliserede 2 mia. EUR fra EU-budgettet og 1 mia. EUR fra medlemsstaterne
24
.
Af den 1 mia. EUR fra EU-budgettet i 2016-2017 blev 250 mio. EUR mobiliseret i 2016 og
750 mio. EUR i 2017. Af de 2 mia. EUR fra EU-budgettet i 2018 blev 550 mio. EUR
mobiliseret i 2018, mens resten skal mobiliseres i 2019.
I første tranche bidrog medlemsstaterne med 677 mio. EUR til faciliteten i 2016,
847 mio. EUR i 2017 og 396 mio. EUR i 2018. De resterende 80 mio. EUR betales i 2019. I
anden tranche bidrog medlemsstaterne med 68 mio. EUR i 2018, og de resterende betalinger
er planlagt til 2019-2023. Medlemsstaternes bidrag ydes direkte til EU's almindelige budget i
form af eksterne formålsbestemte indtægter i henhold til finansforordningens artikel 21,
stk. 2, litra a), nr. ii), og tildeles budgetposterne for henholdsvis instrumentet for
førtiltrædelsesbistand og humanitær bistand.
Der er en fornuftig sammenhæng mellem den hastighed, hvormed medlemsstaterne betaler
deres bidrag
til
faciliteten, og den hastighed, hvorved udbetalinger, som finansieres af
bidragene, foretages
fra
faciliteten.
Bidragene fra naboskabsinstrumentet og instrumentet til finansiering af udviklingssamarbejde blev
henholdsvis overført til og gennemført under instrumentet for førtiltrædelsesbistand og EU-trustfonden. Alle
bidrag fra faciliteten til EU's Trustfond for Afrika (EUTF) (fra instrumentet for førtiltrædelsesbistand og i
mindre omfang fra instrumentet til finansiering af udviklingssamarbejde) blev i princippet gennemført som
ikkehumanitær bistand.
23
Den samlede fordeling af medlemsstaternes bidrag findes på
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-
releases/2016/02/03/refugee-facility-for-turkey/.
24
https://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2018/06/29/facility-for-refugees-in-turkey-member-
states-agree-details-of-additional-funding/
22
6
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0007.png
4. Anden tranche af faciliteten
Anvendelsen af første tranche af faciliteten har været en succes med indgåede kontrakter for
3 mia. EUR i budgettet for 2016 og 2017
25
og var fuldt operationel ved udgangen af 2017. I
erklæringen fra EU og Tyrkiet fra marts 2016 blev det anført, at når disse ressourcer skulle til
at anvendes i fuldt omfang, og forudsat at alle forpligtelser var opfyldt, ville EU mobilisere
yderligere finansiering til faciliteten i form af yderligere 3 mia. EUR indtil udgangen af 2018.
Eftersom der var blevet indgået kontrakter for de første 3 mia. EUR ved udgangen af 2017 og
med henblik på at sikre kontinuiteten i facilitetens projekter og kontinuerlig støtte til
flygtninge, vedtog Kommissionen i marts 2018 en afgørelse om endnu en tildeling på
3 mia. EUR til faciliteten for flygtninge i Tyrkiet med samme fordeling af bidrag som i første
tranche
26
. På baggrund af en aftale med medlemsstaterne om den opdaterede fælles forståelse
den 18. juli 2018 vedtog Kommissionen den 24. juli 2018 en ændret afgørelse, som
mobiliserer 2 mia. EUR fra EU-budgettet i 2018-2019, mens medlemsstaterne giver den
resterende 1 mia. EUR som eksterne formålsbestemte indtægter
27
.
Programmering
For at bygge videre på de konkrete resultater af den første tranche af faciliteten og sikre, at
programmeringen af den anden tranche kan fortsætte smidigt og effektivt, godkendte
medlemsstaterne en opdateret strategisk konceptnote
28
på et møde i styringsudvalget i
juni 2018. I konceptnoten blev der taget hensyn til resultaterne af den ajourførte
behovsvurdering
29
, der blev udført på baggrund af omfattende offentlige høringer af
interessenter i første halvdel af året
30
, og andre relevante dokumenter
31
.
Den ajourførte behovsvurdering kortlægger de prioriterede behov og resterende mangler i
responsen på flygtninge og giver en værdifuld vejledning til programmeringen af den anden
tranche af faciliteten. Rapporten giver en ajourføring af vurderingen, som blev bestilt af
Kommissionen i juni 2016. I rapporten gøres der status over flygtningenes og
værtssamfundenes behov, da de har udviklet sig siden 2016, og den identificerer områder,
hvor der er behov for yderligere hjælp. Rapporten konkluderer, at beskyttelse, basale behov
og livsgrundlag, sundhed, uddannelse og kommunal infrastruktur fortsat er
hovedfokusområderne.
Formålet med den strategiske konceptnote (herefter "noten") er at skabe en strategisk ramme
for programmeringen og gennemførelsen af den anden tranche af faciliteten med særligt fokus
på inklusion og selvhjulpenhed som vigtigste mål. Noten bekræftede, at det er nødvendigt
med tæt samarbejde mellem regerings- og udviklingsinstrumenter samt humanitære
Med undtagelse af løbende administrationsudgifter, teknisk bistand, kommunikation, overvågning, evaluering
og revisionsudgifter til ca. 20 mio. EUR, for hvilke der kan indgås forpligtelser og kontrakter i hele facilitetens
levetid.
26
C/2018/1500/Kommissionens afgørelse om faciliteten for flygtninge i Tyrkiet og om ændring af
Kommissionens afgørelse C(2015)9500 hvad angår bidraget til faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
-14.3.2018
27
C/2018/4959/Kommissionens afgørelse om faciliteten for flygtninge i Tyrkiet og om ændring af
Kommissionens afgørelse C(2015)9500 hvad angår bidraget til faciliteten for flygtninge i Tyrkiet - 24.7.2018
28
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/updated_facility_strategic_concept_note.pdf
29
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/updated_needs_assessment.pdf
30
Den endelige rapport om den ajourførte behovsvurdering blev offentliggjort den 31. oktober 2018
31
Særlig meddelelsen fra april 2016 "Et værdigt liv" om tvungen fordrivelse og udvikling (COM(2016) 234
final) og Rådets medfølgende konklusioner (Rådets
konklusioner om EU's tilgang til tvangsfordrivelse og
udvikling,
maj 2016.
25
7
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0008.png
instrumenter med henblik på at identificere mere bæredygtige og vedvarende løsninger i den
aktuelle langvarige krisesituation, selv efter facilitetens levetid og udbetalingen af de 6 mia.
EUR. Dette kræver en strategisk omlægning fra humanitær bistand til udviklingsbistand under
faciliteten. Der lægges særlig vægt på, at der tilvejebringes bæredygtig socioøkonomisk støtte
og indkomstmuligheder, og at værtssamfundenes kapacitet til at huse flygtninge styrkes,
samtidig med at den sociale samhørighed understøttes. De tyrkiske myndigheder og
Kommissionen arbejder på at sikre, at facilitetens projekter er bæredygtige, også efter at
faciliteten er ophørt. Det tyrkiske nationale system skal desuden forberedes på at overtage
gennemførelsen af bistanden fra faciliteten for at sikre bæredygtige løsninger og lige adgang
til rettigheder og tjenesteydelser.
Programmeringen af den anden tranche har til formål at afspejle anbefalingerne i Den
Europæiske Revisionsrets særrapport om faciliteten
32
, som blev offentliggjort i
november 2018 (se også under Audit nedenfor). Revisionsretten lagde især vægt på behovet
for en fælles strategi for mobilisering af facilitetens humanitære og udviklingsmæssige del for
at foregribe overgangen fra finansiering fra faciliteten til de nationale myndigheder og sikre
bæredygtigheden i facilitetens resultater også efter facilitetens levetid.
Som et første skridt i mobiliseringen af yderligere støtte under anden tranche af faciliteten
vedtog Kommissionen i juli 2018 en særlig foranstaltning til fordel for uddannelse efter
høring af IPA-forvaltningsudvalget (Instrument for Pre-Accession Assistance - instrument til
førtiltrædelsesbistand). Med den særlige foranstaltning tildeltes 400 mio. EUR med henblik
på flygtninges fortsatte adgang til uddannelse af høj kvalitet
33
. Formålet er at øge adgangen til
inkluderende uddannelse af høj kvalitet for flygtninge bosat i Tyrkiet yderligere, også for
voksne, samt at understøtte deres integration i det tyrkiske uddannelsessystem og dermed
fremme social samhørighed. Den bygger videre på tidligere støtte til uddannelsesområdet,
navnlig det første direkte tilskud på 300 mio. EUR til Tyrkiets uddannelsesministerium,
"Fremme af syriske børns integration i det tyrkiske uddannelsessystem" ("Promoting
Integration of Syrian Children into Turkish Education System" (PICTES)).
Den særlige foranstaltning blev ændret i november 2018 til at omfatte yderligere finansiering
på 100 mio. EUR til hårdt tiltrængt skoleinfrastruktur for at kunne dække behovet for
klasseværelser og læringsområder
34
. I december 2018 blev der iværksat to indkaldelser af
interessetilkendegivelse inden for socioøkonomisk støtte og kommunal infrastruktur med
tildelinger på henholdsvis 465 mio. EUR og 380 mio. EUR. Kommissionen iværksatte sin
humanitære gennemførelsesplan (HIP)
35
for 2018, hvori der identificeres tilgængelig
finansiering og potentielle partnere for den humanitære del af faciliteten. Forberedelser af
yderligere bistand inden for socioøkonomisk støtte og sundhed fortsatte parallelt hermed og
bør bekræftes i løbet af andet kvartal af 2019 med særligt fokus på at sikre overgangen fra
kontantoverført støtte til selvhjulpenhed og aktiv deltagelse på arbejdsmarkedet.
5. Gennemførelse af faciliteten
Faciliteten gennemføres som humanitær og udviklingsmæssig bistand med en tildeling på
omkring 1,4 mia. EUR og 1,6 mia. EUR til de respektive områder under første tranche.
Humanitær bistand ydes til de mest sårbare flygtninge gennem støtte, der på forudsigelig og
værdig vis skal dække basale behov og beskyttelse. Den afhjælper også mangler i
32
33
Rapport fra Revisionsretten:
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_27/SR_TRF_DA.pdf
Særlig foranstaltning til fordel for uddannelse C(2018)4960 final af 24.7.2018
34
Særlig foranstaltning til fordel for uddannelse C(2018)8254 final af 11.12.2018
35
https://ec.europa.eu/echo/sites/echo-site/files/echo_tur_bud_2018_91000_v2.pdf
8
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0009.png
tjenesteydelser ved hjælp af specialiserede organer og partnere inden for sundhed og
uddannelse i nødsituationer.
Udviklingsbistand understøtter mere langsigtede behov inden for sundhed, uddannelse og
socioøkonomisk udvikling for flygtninge, navnlig med henblik på adgang til offentlige
ydelser og indkomstmuligheder. Den fokuserer også på udsatte grupper og medtager
kønsdimensionen i interventionerne, f.eks. beskyttelse af kvinder og piger mod seksuel og
kønsbaseret vold og bedre adgang til ydelser vedrørende seksuel og reproduktiv sundhed.
Der er særlig fokus på flygtninge og asylansøgere, som ikke er fra Syrien. Interventioner
under faciliteten sigter altid på at inddrage de lokalsamfund, der er vært for flygtninge.
Der er indgået forpligtelser og kontrakter for hele beløbet på 3 mia. EUR under den
første tranche af faciliteten for 2016-2017
36
med 72 iværksatte projekter, som viser
håndgribelige resultater. Ved udgangen af 2018 var mere end 2,072 mia. EUR af de
3 mia. EUR blevet udbetalt, mens restbeløbet udbetales i løbet af gennemførelsen af
facilitetens projekter indtil midt i 2021.
Udførlige oplysninger findes online i tabellen over projekter
37
.
Af de 3 mia. EUR under den anden tranche af faciliteten for 2018-2019 er der pr.
februar 2019 indgået forpligtelser for 1,2 mia. EUR, hvoraf 450 mio. EUR er i form af
kontrakter og 150 mio. EUR er blevet udbetalt ved udgangen af 2018.
Bistand fra faciliteten mobiliseres i hele Tyrkiet, men er mest anvendt i de ti mest berørte
provinser - Istanbul, Sanliurfa, Hatay, Gaziantep, Mersin, Adana, Bursa, Kilis, Izmir og
Kahramanmaras
38
. Der er en tendens til, at bistand fra faciliteten primært ydes til flygtninge
og migranter uden for lejrene.
5.1 Humanitær bistand
EU's humanitære bistand bygger på den europæiske konsensus om humanitær bistand fra
2007
39
, som fastsætter, at EU som humanitær aktør tilslutter sig de humanitære principper om
medmenneskelighed, neutralitet, upartiskhed og uafhængighed, jf. artikel 214 i TEUF og
forordning nr. 1257/96 om humanitær bistand
40
,
41
.
Der er under facilitetens humanitære del, i første tranche, tildelt 1,389 mia. EUR, og der er
indgået kontrakter med 19 partnere om alle 45 humanitære projekter, som vedrører opfyldelse
af grundlæggende behov, beskyttelse, uddannelse og sundhed for de mest udsatte flygtninge.
Der er til dags dato udbetalt 1,11 mia. EUR til gavn for i alt 1 561 940 flygtninge
42
. Under
anden tranche er der indtil videre tildelt 690 mio. EUR til grundlæggende behov, beskyttelse,
uddannelse og sundhed. Der blev i 2018 indgået kontrakter for de første 50 mio. EUR gennem
36
Med undtagelse af løbende administrationsudgifter, teknisk bistand, kommunikation, overvågning, evaluering
og revisionsudgifter til ca. 20 mio. EUR, for hvilke der kan indgås forpligtelser og kontrakter i hele facilitetens
levetid.
37
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/facility_table.pdf
38
På følgende link ses, hvordan de syriske flygtninge er fordelt på provinserne:
http://www.goc.gov.tr/icerik6/temporary-protection_915_1024_4748_icerik
39
Fælles erklæring fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer.
40
Rådets forordning (EF) nr. 1257/96 af 20. juni 1996 om humanitær bistand.
41
Europa-Kommissionens humanitære bistand bygger på årlige landespecifikke humanitære
gennemførelsesplaner. Samarbejdsrammen mellem Kommissionen og dens partnere inden for humanitær bistand
er fastlagt i de finansielle og administrative rammeaftaler, som Kommissionen har indgået med internationale
organisationer, og i de partnerskabsrammeaftaler, den har indgået med ikkestatslige organisationer.
42
Herunder både flygtninge, som nød godt af det sociale krisesikkerhedsnet og tidligere lignende programmer.
9
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0010.png
11 projekter inden for sundhed og beskyttelse. Den humanitære gennemførelsesplan for 2018
omfattede 51,17 mio. EUR til humanitær finansiering under faciliteten (50 mio. EUR fra den
anden tranche og 1,17 mio. EUR, der er omfordelt fra ikkeanvendt finansiering af projekter
under første tranche)
43
. Nogle af de vigtigste resultater, der er opnået med humanitær bistand i
2018
44
, ses nedenfor.
Det sociale krisesikkerhedsnet
EU har fortsat gjort en indsats for at opfylde behovene hos flygtninge, der
samfundsøkonomisk set er meget sårbare, via det sociale krisesikkerhedsnet. Det sociale
krisesikkerhedsnet er et humanitært bistandsprogram, der består af et debitkort, som giver
månedlige kontantbeløb uden restriktioner til forskellige formål direkte til sårbare flygtninge.
Pr. januar 2019 havde over 1,5 millioner støtteberettigede nydt godt af månedlige overførsler
af kontanter via programmet.
Uddannelse i nødsituationer
EU fortsætter med at fremme flygtninges adgang til de formelle uddannelsessystemer ved at
fjerne hindringer og give udsatte børn midlerne til at kunne gå i skole. Programmet om
betingede kontantoverførsler til uddannelse
45
, som blev lanceret i 2017, er det største program
for uddannelse i nødsituationer, der finansieres af EU, og det overstiger dets oprindelige mål.
Pr. februar 2019 modtog familierne til over 470 000 børn i den skolesøgende alder økonomisk
støtte via programmet om betingede kontantoverførsler til uddannelse. Pr. december 2018 fik
i gennemsnit 6 768 børn om måneden derudover støtte til skoletransport, og
9 267 flygtningebørn nød godt af uformelle uddannelsesaktiviteter. Sådanne aktiviteter
omfatter uformel undervisning i tyrkisk og/eller arabisk, programmer om øget læring,
undervisning i hjemmet og lektiehjælpsklubber. Programmerne gør det nemmere for børnene
at få adgang til den formelle uddannelse i den rette aldersgruppe.
Sundhed
EU har fokuseret på at udfylde eventuelle mangler i den primære sundhedspleje samt på at
tilbyde ydelser, som især flygtninge og andre sårbare personer har brug for. Fra begyndelsen
af oktober 2018 blev der gennemført i alt 873 365 konsultationer som led i den primære
sundhedspleje til flygtninge i de provinser, der huser flest flygtninge. Derudover nød
40 705 gravide kvinder godt af 84 714 konsultationer før fødslen, 105 315 flygtninge modtog
psykosocial støtte og hjælp til at få det bedre mentalt og 13 075 flygtninge fik
efterbehandlings- og genoptræningshjælp.
Beskyttelse
EU finansierer fortsat projekter til støtte for flygtninges adgang til registrering og
tjenesteydelser og til at imødekomme risikogruppers og enkeltpersoners behov. For eksempel
har Tyrkiets generaldirektorat for migrationsstyring med støtte fra faciliteten kontrolleret data
for mere end 2,6 millioner flygtninge, der bor i Tyrkiet.
5.2 Udviklingsbistand
Under udviklingsdelen af faciliteten viser gennemførelsen af 26 projekter under den første
tranche fortsat store fremskridt, og to kontrakter allerede er gennemført. Der er foretaget
43
44
Se følgende websted:
https://ec.europa.eu/echo/financing-decisions-hips-2018_da
Flygtninge kan have modtaget mere end én tjenesteydelse, og det samlede tal tager ikke højde for overlap.
45
https://ec.europa.eu/echo/blog/turkey-conditional-cash-transfer-education-programme-increases-school-
attendance-syrian-and_da
10
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0011.png
udbetalinger til gennemførelsespartnere til et beløb på 943 mio. EUR ud af et samlet beløb på
1,6 mia. EUR, der er tildelt til udviklingsbistand under første tranche
46
. Under anden tranche
af faciliteten er der indgået kontrakter for 400 mio. EUR til fortsættelse af aktiviteter, som har
til formål at øge adgangen til inkluderende uddannelse af høj kvalitet for flygtninge bosat i
Tyrkiet samt at støtte deres integration i det tyrkiske uddannelsessystem og fremme social
samhørighed. Derudover er der indgået forpligtelser for 100 mio. EUR til støtte for
skoleinfrastruktur for at dække behovet for klasseværelser og læringsområder. På området for
socioøkonomisk støtte og kommunal infrastruktur er der foretaget tildelinger på henholdsvis
465 mio. EUR og 380 mio. EUR.
Udover den tildeling, som forvaltes direkte via instrumentet for førtiltrædelsesbistand
47
, ydes
der via den udviklingsmæssige del af faciliteten støtte til en række bundstyrede
foranstaltninger gennem 15 projekter under EU's regionale trustfond som reaktion på den
syriske krise til en værdi af i alt 293 mio. EUR.
Tildelingerne under den ikkehumanitære del af faciliteten til de enkelte områder er fordelt
som følger:
15%
5%
52%
28%
Education
Health
Migration Management
Socio-economic Support
Undervisning
EU støtter alle stadier i uddannelsesforløbet fra førskoleundervisning til videregående
uddannelse for ikke at miste en generation af unge.
Gennemførelsen af projektet PICTES
48
- et direkte tilskud på 300 mio. EUR til Tyrkiets
ministerium for national uddannelse til fremme af syriske børns integration i det tyrkiske
uddannelsessystem - fortsatte i skoleåret 2018 og overgik på mange områder aktionens
indikatormål. For eksempel kulminerede sprogundervisning i tyrkisk i en eksamen, som
næsten 400 000 studerende ved udgangen af september 2018 havde deltaget i. I alt har mere
end 16 000 studerende fået ekstra undervisning og mere end 43 000 har fået supplerende
undervisning. Ved udgangen af september 2018 var flere end 19000 lærere og administratorer
fra undervisningsministeriet blevet uddannet som led i projektet. Disse aktiviteter vil fortsætte
46
Tallet omfatter også udbetalinger i forbindelse med projekter, der gennemføres af EU's regionale trustfond
som reaktion på den syriske krise, men som endnu ikke er debiteret EU-budgettet.
47
Midler fra faciliteten til instrumentet for førtiltrædelsesbistand forvaltes i overensstemmelse med reglerne for
foranstaltninger udadtil, som findes i anden del, afsnit IV, af finansforordningen og i
gennemførelsesbestemmelserne hertil. Nærmere oplysninger findes i anden årlige rapport om faciliteten.
48
PICTES står for "Promoting Integration of Syrian Children into Turkish Education System". Det er et direkte
tilskud på 300 mio. EUR til det Tyrkiets ministerium for national uddannelse til fremme af integrationen af
syriske børn i det tyrkiske uddannelsessystem.
11
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0012.png
under kontrakten for PIKTES II
49
, som blev underskrevet i december 2018. Dette tiltag til et
samlet beløb på 400 mio. EUR har til formål at sikre, at flygtningebørn, som er bosat i
Tyrkiet, har adgang til inkluderende undervisning af høj kvalitet i yderligere tre skoleår.
Derudover støtter tiltaget integrationen af børnene i det tyrkiske uddannelsessystem og
fremmer social samhørighed, også for voksne. Et andet tiltag til et beløb på 100 mio. EUR vil
fremme interventioner i skoleinfrastruktur på området med en høj koncentration af flygtninge.
Opførelsen af skolebygninger under de eksisterende programmer skrider fremad. Opførelsen
af 136 skoler, der opføres fra bunden, og 50 skoler, der fremstilles af præfabrikerede moduler,
er godt i gang. 33 præfabrikerede skoler stod færdige i december 2018. Desuden er opførelsen
af tre skoler, der opføres fra bunden, langt fremme.
Pr. december 2018 blev næsten 6 000 frivillige syriske lærere desuden støttet med månedlige
incitamenter, og mere end 14 000 børn nød godt af førskoleundervisning i værtssamfundet og
i hjemmet.
For at give flygtninge mulighed for en videregående uddannelse er der via tre projekter ydet
legater til 476 studerende med henblik på en universitetsuddannelse, og planen er, at antallet
af studerende, der får støtte, skal øges i det akademiske år 2019.
Sundhed
Den vigtigste del af facilitetens støtte på det prioriterede område sundhed er projekt
SIHHAT
50
, som er et direkte tilskud på 300 mio. EUR til det tyrkiske sundhedsministerium,
der skal sikre flygtninges adgang til sundhedsydelser. Takket være interventioner under
faciliteten var der pr. december 2018 ansat 2 569 personer som sundhedspersonale
51
(hvoraf
69 % er syriske flygtninge), som leverer tjenesteydelser i 178 lægehuse for migranter, hvoraf
45 er udvidede lægehuse for migranter, der leverer basal sekundær sundhedspleje.
Gennemførelsen af sundhedsinfrastrukturprojekter skrider også fremad med igangværende
udbud om opførelsen af to statshospitaler (i Kilis og Hatay), som forventes at åbne i juni 2021
og med i alt 500 senge.
Socioøkonomisk støtte
Indtægtsmuligheder og socioøkonomisk støtte spiller en vigtig rolle for integrationen af
flygtninge i det tyrkiske samfund og fremmer en hårdt tiltrængt social og økonomisk
samhørighed. Da sprogbarrieren er en stor hindring for en effektiv integration, ydes der via
faciliteten undervisning i tyrkisk til flygtninge. Den samlede støtte under første tranche af
faciliteten har nået 196,6 mio. EUR gennem otte projekter
52
. Støtten på dette område bør øges
betydeligt under anden tranche for at sikre bæredygtighed og yderligere integration. Der blev i
december 2018 iværksat en indkaldelse af interessetilkendegivelse inden for socioøkonomisk
49
PIKTES står for "Promoting Integration of Syrian Kids into Turkish Education System". Det er et direkte
tilskud på 400 mio. EUR til det Tyrkiets ministerium for national uddannelse til fremme af integrationen af
syriske børn i det tyrkiske uddannelsessystem.
50
SIHHAT står for "Forbedring af sundhedsstatus for den syriske befolkning under midlertidig beskyttelse og
relaterede tjenesteydelser" ("Improving the health status of the Syrian population under temporary protection and
related services"), som ydes af de tyrkiske myndigheder.
51
118 specialister, 482 læger, 754 jordemødre/sygeplejersker, 892 tosprogede patientvejledninger, 323
hjælpeansatte
52
Se tabellen over projekter på NEAR's websted, som dog ikke omfatter projekter, der er opført som
uddannelses-/socioøkonomisk støtte
12
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0013.png
støtte
53
med en tildeling på 465 mio. EUR til projekter til fremme af flygtninges
modstandsevne og selvhjulpenhed.
Et projekt til 50 mio. EUR, der ledes af Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), giver
flygtninge og tyrkiske unge øget adgang til inkluderende erhvervsuddannelser af høj kvalitet i
erhvervsbrancher med høj efterspørgsel på arbejdsmarkedet. Samtidig har et projekt fra
Verdensbanken på 50 mio. EUR til formål at gøre det nemmere for flygtninge og
værtssamfundene i Tyrkiet at finde beskæftigelse og blive integreret i arbejdsmarkedet. Den
institutionelle støtte til arbejdsformidlinger styrker den tyrkiske arbejdsformidlings kapacitet
til at yde vejledning og jobsøgningsbistand og kapaciteten i de systemer, som det tyrkiske
ministerium for familie, beskæftigelse og sociale ydelser anvender til overvågning af
udstedelsen af arbejdstilladelser og arbejdsformidlingerne. Derudover modtager de tyrkiske
myndigheder støtte med henblik på at fremme kapaciteten til at vurdere behovet for
færdigheder i udvalgte provinser med mange flygtninge og fremme aktiviteter for jobskabelse
og iværksætteri.
Gennem EU's regionale trustfond som reaktion på den syriske krise dækker forskellige
projekter nøgleområder som sprogundervisning i tyrkisk for voksne, certificering af
færdigheder og erhvervsvejledning, jobmatchning, støtte til SMV'er, iværksætteri og
jobskabelse mm.
Lokale centre, som modtager midler fra faciliteten, tilbyder også en lang række tjenester
såsom kurser, informations- og henvisningstjenester og kulturelle og netværksfremmende
begivenheder, som skal gøre både flygtninge og værtssamfund bedre rustet og selvkørende.
Derudover blev der i januar 2019 afholdt en konference om, hvordan man kan forestille sig et
mere kønssensitivt flygtningeberedskab i Tyrkiet i forbindelse med et igangværende FN-
projekt om kvinder, som har til formål at forbedre og styrke syriske kvinders og pigers
modstandsdygtighed og skabe social samhørighed med deres værtssamfund i Tyrkiet.
Kønsaspekter i projekter under faciliteten
Køn er en vigtig overvejelse i programmeringen af projekter under faciliteten for flygtninge i
Tyrkiet. Interventioner under faciliteten har til formål at fremme lige muligheder for mænd og
kvinder og drenge og piger, når det er muligt. Der indsamles data opdelt efter køn til
overvågning heraf, og der er udviklet specifikke målrettede tiltag på dette område. Der er
gjort en indsats for at afstemme tiltag under faciliteten med tematiske mål under
kønshandlingsplanen 2016-2020. Disse omfatter bekæmpelsen af vold mod kvinder og piger,
lige adgang for piger og kvinder til uddannelse og erhvervsuddannelse af høj kvalitet og uden
forskelsbehandling samt støtte til kvindeorganisationer og civilsamfundsorganisationer, der
arbejder for ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinder og piger. Faciliteten arbejder
sammen med gennemførelsespartnere med solide erfaringer på dette områder, herunder De
Forenede Nationers Børnefond (UNICEF), FN's agentur for kvinder (UN Women), og Den
Internationale Arbejdsorganisation (ILO). UNICEF tilbyder f.eks. grundlæggende sociale
tjenester til børn, særligt til piger og kvinder og deres familier, med en tilgang, som giver en
mere holistisk forståelse af kønnenes roller i familien og samfundet.
Styring af migrationsstrømme
53
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/sites/near/files/call_for_expression_of_interest_-_socio-
economic_support.zip
13
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0014.png
Faciliteten har dækket de udgifter, der har været i forbindelse med forvaltningen af
tilbagesendelse (transport og logi) af 212 syrere og 1 076 personer af anden nationalitet samt
det logistiske udstyr og arbejde på faciliteter for 750 personer. Fra august 2017 til udgangen
af september 2018 modtog 119 173 migranter bistand, som var finansieret af faciliteten. EU-
støtte under faciliteten har også bidraget til at øge den tyrkiske kystvagts kapacitet til at
foretage eftersøgnings- og redningsaktioner. Der er leveret seks redningsbåde i 2018, og
1 081 ansatte i den tyrkiske kystvagt har modtaget uddannelse i humanitære standarder.
Begge projekter blev finansieret under facilitetens første tranche. Der er ikke planlagt nogen
specifik budgettildeling på dette område under anden tranche.
6. Overvågning og evaluering
Facilitetens overvågnings- og evalueringssystem var udformet til at blive iværksat gradvist.
Resultatramme
Facilitetens resultatramme afspejler facilitetens interventionslogik. Den hviler på facilitetens
strategiske ramme samt de programmerede tiltag og deres logiske rammer. Resultatrammen
blev udviklet mellem august 2016 og marts 2017 i samråd med centrale interessenter,
herunder facilitetens styringsudvalg, relevante tyrkiske myndigheder og Kommissionens
tjenestegrene. Et endeligt udkast blev fremlagt for styringsudvalget i marts 2017.
På baggrund af resultaterne af pilotovervågningsfasen og den endelige indgåelse af kontrakter
blev resultatrammen i 2018 finjusteret yderligere i samråd med de operationelle interessenter,
og der blev fremlagt en ajourført udgave på et møde i facilitetens styringsudvalg i
november 2018.
Overvågning og rapportering på facilitetsniveau
Overvågning på facilitetsniveau blev iværksat i foråret 2017. Som følge af deres forpligtelse
under hver kontrakt genererer gennemførelsespartnerne overvågningsdata på
foranstaltningsniveau. Den første anmodning om overvågningsdata blev fremsat i maj 2017
og blev efterfulgt af tre pilotovervågnings- og rapporteringscyklusser, der blev iværksat i
2017. På det 11. møde i styringsudvalget blev der fremlagt en rapport om facilitetens
resultater indtil 30. juni 2018
54
.
De første dataindsamlingscyklusser var udformet som en pilotfase for outputindikatorer i
resultatrammen. De har medvirket til at gøre gennemførelsespartnerne bekendt med
facilitetens overvågnings- og rapporteringskrav og at undersøge gennemførligheden af de
foreslåede indikatorer. Det er vigtigt at bemærke, at der blev indgået kontrakter for en
betydelig del af facilitetens portefølje af projekter mod udgangen af 2017, og at
gennemførelsen af disse tiltag først startede i 2018.
Gennemførelsespartnerne indrapporterer data, som er relevante for facilitetens
resultatrammeindikatorer, til de ordregivende myndigheder, dvs. EU-delegationen i Tyrkiet,
EU's regionale trustfond som reaktion på den syriske krise (EUTF) og Kommissionen ved
hjælp af en fælles overvågningsskabelon. Datakonsolideringsprocessen understøttes teknisk af
et internt it-værktøj (facilitetens overvågningsplatform), som muliggør automatisk
aggregering, analyse og visualisering af data. Der foretages i øjeblikket endelig en test af
platformen.
54
The Facility Results Framework - Monitoring Report
14
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0015.png
De ordregivende myndigheder og facilitetens sekretariat ønsker at standardisere
dataindsamlingsprocesserne. Det er ligeledes problematisk at vurdere niveauet af specifikke
resultaters tilknytning til facilitetens tiltag på grund af omfanget og mangfoldigheden af
interventionerne og de mange interessenter. Kort sagt er det fortsat en udfordring at måle
opfyldelsesgraden af facilitetens specifikke resultater.
Teknisk bistand til overvågning
Der blev i maj 2017 vedtaget en kommissionsafgørelse om en støtteforanstaltning til
overvågning, evaluering og revision af samt kommunikation om faciliteten for flygtninge i
Tyrkiet
55
. Dette muliggjorde indkøb af teknisk bistand til støtte for overvågning og
rapportering af facilitetens resultatramme og særlige finansierede interventioner. Kontrakten
om teknisk bistand til overvågning blev underskrevet i januar 2018 og er fuldt gennemført.
Tildelingen har to særskilte dele. Den første del består af støtte til overvågning på
facilitetsniveau. Denne omfatter en periodisk tilpasning af resultatrammen, revision af
reference- og målværdier og metoder til beregning af risikoindikatorer og relaterede
retningslinjer. Det tekniske bistandsteam er også ansvarlig for støtte til facilitetens sekretariat
med henblik på analyse i første led af overvågningsdata indsamlet kvartalsvis via facilitetens
overvågningsplatform og udarbejdelse af facilitetens overvågningsrapporter. Den anden del af
tildelingen består af støtte til EU-delegationen i dens forpligtelser til at overvåge
tiltag/kontrakter, der er finansieret af faciliteten, herunder verificering af data gennem kontrol
på stedet af kontrakter under direkte forvaltning. På grund af størrelsen på visse af facilitetens
interventioner og aktiviteternes geografiske spredning er det nødvendigt at støtte delegationen
i forbindelse med kontrol på stedet. Ved udgangen af december 2018 var der gennemført
50 overvågningsmissioner: 16 af disse blev gennemført i 2017 (heraf 2 resultatorienterede
overvågnings- (ROM) missioner) og 34 blev gennemført i 2018 (heraf 3 ROM og 8 af det
tekniske bistandsteam). Mere end 35 % af overvågningsmissionerne var rettet mod de direkte
tilskud til Tyrkiets undervisnings- og sundhedsministerier.
Kommissionen foretog overvågning af alle tiltag finansieret under de humanitære
gennemførelsesplaner, navnlig Kommissionens personale i Tyrkiet og Kommissionens
regionale kontor i Amman. I november 2018 var der blevet gennemført
148 overvågningsmissioner på projektniveau. Ud over indikatorerne i resultatrammen, under
hvilken
partnerne
rapporterer,
rapporteres
der
desuden
regelmæssigt
om
beskyttelsesindikatorer, hvilket også afspejles i overvågningsplatformen for overvågning på
facilitetsniveau.
Evaluering
Der er gennemført otte evalueringer på aktions- og porteføljeniveau, og tre er stadig
undervejs
56
. Derudover er en facilitetsrelateret evaluering afsluttet og to facilitetsrelaterede
evalueringer er stadig undervejs. Evalueringerne omfatter hovedsageligt humanitær bistand og
bistand ydet under EU's regionale trustfond som reaktion på den syriske krise. I december
2018 iværksatte Kommissionen den strategiske midtvejsevaluering af faciliteten, som vil
finde sted i løbet af 2019-2020. Formålet er at vurdere bidrag ydet under faciliteten til de
prioriterede områder uddannelse, sundhed, socioøkonomisk støtte og migrationsstyring i
Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2017) 3378 final af 23.5.2017 om støtteforanstaltning til
overvågning, evaluering, revision af samt kommunikation om faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
56
Eksempler: Evaluering af Den Europæiske Unions humanitære indsats i forbindelse med flygtningekrisen i
Tyrkiet i 2016-2017 Evaluering af GD ECHO's sociale krisesikkerhedsnet (Emergency Social Safety Net
(ESSN)) i Tyrkiet, november 2016 - februar 2018 Strategisk midtvejsevaluering af EU's regionale trustfond som
reaktion på den syriske krise.
55
15
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0016.png
perioden 2016-2019/2020. Den forventes at give en generel uafhængig vurdering af de
foreløbige resultater målt mod dens formål, at indsamle de opnåede erfaringer og fremsætte
anbefalinger til forbedring af facilitetens nuværende og fremtidige tiltag.
7. Revision
Den Europæiske Revisionsret indledte officielt sin forvaltningsrevision af faciliteten den
17. oktober 2017. Rettens endelige rapport fulgte den 13. november 2018. I revisionen ses der
især på, om facilitetens bistand er komplementær, på dens resultater, overvågningen og et
udsnit af de humanitære projekter. Revisionsretten fokuserede på forvaltningen af de første
projekter finansieret af faciliteten og på de hidtil opnåede resultater under dens humanitære
del. Revisionsretten fandt, at faciliteten, i en udfordrende kontekst, hurtigt havde mobiliseret
midler til en hurtig reaktion, men at effektiviteten af humanitære projekter stadig kan øges,
navnlig projekter for kontant bistand, og at faciliteten skal give mere værdi for pengene
57
.
Den
nævnte nogle af anbefalingerne til Kommissionen, som Kommissionen til fulde har accepteret
og allerede er i gang med at gennemføre, navnlig med henblik på at omlægge interventionerne
til udviklingsbistand (se under Programmering).
8. Kommunikation og synlighed
Lige fra facilitetens start har synlighed og kommunikation haft høj prioritet. Faciliteten spiller
en central rolle med henblik på at viderebringe budskabet om EU's fortsatte store støtte til
flygtninge og værtssamfund i Tyrkiet. Kommunikationsstrategien for 2017 fungerer stadig
som den overordnede ramme for kommunikationsaktiviteter og har til formål at skabe større
opmærksomhed om de tiltag, der finansieres via faciliteten.
Adskillige synlighedsforanstaltninger fandt sted i 2018, herunder et pressebesøg med
europæiske journalister og repræsentanter for medlemsstaterne i Istanbul og Gaziantep i
november 2018, som fik stor mediedækning. Besøget omfattede mange besøg på steder med
projekter, der er finansieret af faciliteten, samt en åbningsceremoni i forbindelse med et
projekt i den socioøkonomiske støttesektor. Derudover gik EU's Delegation i Tyrkiet sammen
med Tyrkisk Røde Halvmåne og fodboldklubben Galatasaray om et projekt med stor
synlighed, hvor syriske og tyrkiske børn var sammen med kendte fodboldspillere til træning
og derefter så en landskamp. Mediedækningen nåede med to videoer på delegationens sociale
mediekanaler ud til 100 mio. mennesker
58
.
Der blev også afholdt nøglearrangementer og ceremonier i Tyrkiet og Europa i samarbejde
med de humanitære partnere. I juli blev der i samarbejde med UNICEF afholdt en udstilling i
Bruxelles lufthavn med titlen "Uddannelse - Vores Fremtid", som viste billeder af
flygtningebørn, der har nydt godt af det EU-finansierede "Program om betingede
kontantoverførsler til uddannelse" i Tyrkiet. Udstillingen fik stor mediedækning både i
Tyrkiet og Europa og nåede på de sociale medier ud til 260 000 mennesker. I september 2018
iværksatte Verdensfødevareprogrammet (WFP) en kommunikationskampagne "Incredible
Ordinary", som blev finansieret af EU, og som øgede bevidstheden om programmet om det
europæiske socialsikringsnummer (ESSN) blandt EU-borgerne. Effekten af denne støtte blev
præsenteret for et publikum i EU gennem pop-up-shoppen #IncredibleOrdinary i Paris,
Milano, Warszawa, Berlin og Amsterdam, som viste historier om otte flygtningefamilier, som
har gavn af programmet. Familierne forklarer med egne ord, hvordan tilsyneladende
57
58
Rapport fra Revisionsretten:
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_27/SR_TRF_DA.pdf
180 000 views på Facebook, 65 000 på Twitter, 1 000 likes på YouTube og 6 000 reach på Instagram.
16
kom (2019) 0174 - Ingen titel
2043753_0017.png
almindelige ting, som er mulige på grund af ESSN-støtte, havde utrolig stor betydning for
dem
59
.
Der blev produceret 25 videoer til fremme af projekter med fokus på det menneskelige aspekt
i historier med flygtninge, som har fået mulighed for at fortælle deres historie. De blev
offentliggjort på delegationens og Kommissionens YouTube-kanaler og delt gennem de
sociale mediekanaler ved forskellige lejligheder
60
.
Sidste efterår viste Euronews AidZone
outlet en episode om EU-finansieret sundhedstjenester for konfliktramte syriske flygtninge,
som blev vist i hele Europa
61
.
Derudover har Kommissionen udsendt fem pressemeddelelser, og delegationen har udsendt
yderligere 17. Hvert kvartal blev der udsendt nyhedsbreve om faciliteten til medlemmerne af
styringsudvalget om facilitetens seneste aktiviteter og med udvalgt videomateriale. På
forskellige blogs blev der også offentliggjort artikler og historier fra det menneskelige
aspekt
62
, og der var stor mediedækning af EU-besøg på højt niveau i forbindelse med
projekter, der er finansieret under faciliteten.
9. Konklusion og næste skridt
Der er indgået kontrakter for hele den operationelle beløbsramme af første tranche af
faciliteten, og der er pr. marts 2019 udbetalt mere end 2 mia. EUR. Der er gjort betydelige
fremskridt med henblik på mobiliseringen af anden tranche med indgåede forpligtelser for
1,2 mia. EUR, indgåede kontrakter for 450 mio. EUR og 150 mio. EUR udbetalt pr.
marts 2019. Faciliteten yder stadig hårdt tiltrængt støtte til flygtninge og værtssamfund i
Tyrkiet. De næste skridt er følgende:
Alle
projekter til gavn for flygtninge og værtssamfund skal gennemføres i
overensstemmelse med principperne om sund økonomisk forvaltning.
Anden tranche med gennemførelse af projekter iværksættes til midt i 2025.
Fuldt udbygget overvågningssystem bliver fuldt operationelt.
Fortsat iværksættelse af facilitetens kommunikationsaktiviteter.
Styringsudvalget mødes regelmæssigt. De næste møder finder sted i foråret og
efteråret 2019.
59
Webstedet for Incredible Ordinary og eksempler på beretninger:
https://www.incredibleordinary.org/
https://www.youtube.com/watch?v=80IhP3g4PiY&list=PL3xTi8eO-wuv5sFdgYdrGeI-DK7FtZz2f
60
Den dedikerede delegations YouTube-kanal med eksempler på videoer:
https://www.youtube.com/channel/UC6FP0xxlSG8xtesxTG_xjkg
https://www.youtube.com/watch?v=ofRVziiCVss
https://www.youtube.com/watch?v=BR6AgSF8AJ4
https://www.youtube.com/watch?v=McaZl5tZAOM
https://www.youtube.com/watch?v=HQXZUPgl6Hk
61
Euronews AidZone-afsnit:
https://youtu.be/Sq3xkKXjBoc
62
https://www.avrupa.info.tr/en/news/looking-inspiration-start-over-7487
https://www.avrupa.info.tr/en/learning-language-key-new-life-7410
17