Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0195
Offentligt
2044052_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.4.2019
COM(2019) 195 final
ANNEX 2
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG, REGIONSUDVALGET
OG DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK
Imødegåelse af virkningerne af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden en
aftale: Unionens koordinerede tilgang
Borgernes ret til ophold og social sikring:
En koordineret tilgang i tilfælde af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden
en aftale
DA
DA
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Den 29. marts 2017 meddelte Det Forenede Kongerige sin beslutning om at udtræde af
Unionen. Kommissionen er stadig af den opfattelse, at det vil være den bedste løsning,
hvis Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen sker på velordnet vis på grundlag af
den udtrædelsesaftale, der er opnået enighed om med Det Forenede Kongeriges regering,
og som Det Europæiske Råd (artikel 50) godkendte den 25. november 2018.
Kommissionen koncentrerer fortsat sin indsats om at nå dette mål. Imidlertid er der nu, to
dage før fristen den 12. april 2019, som forlænget af Det Europæiske Råd
1
, en betydelig
større sandsynlighed for, at Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen ikke bliver
velordnet.
2.
B
ORGERNES OPHOLDSRET
Fra udtrædelsesdatoen vil statsborgere
2
i Det Forenede Kongerige, der bor i EU, ikke
længere være unionsborgere, og de vil derfor ikke længere nyde retten til fri
bevægelighed
3
. De vil automatisk være omfattet af de almindelige regler, der gælder for
tredjelandsstatsborgere i EU. På samme måde vil EU-borgere, som bor i Det Forenede
Kongerige, ikke længere være beskyttet af EU's regler om fri bevægelighed. Det får
betydning for retten til tage ophold og arbejde der, hvor de pågældende statsborgere i Det
Forenede Kongerige og EU-borgere bor i øjeblikket.
2.1.
Sikring af en fortsat ret til ophold for statsborgere i Det Forenede
Kongerige, som allerede bor i EU
Kommissionen har hele tiden understreget, at det har høj prioritet at beskytte den
juridiske status, som statsborgere i Det Forenede Kongerige, der allerede bor i EU, har,
og den har opfordret medlemsstaterne til at anlægge en fleksibel holdning til spørgsmålet.
Situationen med hensyn til statsborgere i Det Forende Kongerige og deres ret til ophold i
EU-27-medlemsstater varierer; for nogle situationers vedkommende er der truffet
nationale beredskabsforanstaltninger, mens de gældende regler for andre situationers
vedkommende er tilstrækkelige.
I
de
seneste
måneder
har
EU-27-medlemsstaterne
truffet
nationale
beredskabsforanstaltninger som led i et forløb koordineret af Kommissionen for at
sikre
fortsat lovligt ophold i perioden umiddelbart efter en udtræden uden en aftale for
alle statsborgere i Det Forenede Kongerige, som allerede havde lovligt ophold
i en
medlemsstat på udtrædelsestidspunktet. Disse foranstaltninger vil også gøre det lettere at
passere EU's indre og ydre grænser umiddelbart efter udtrædelsen.
Selv om formålet med den frivillige koordinering af medlemsstaternes indsats er at sikre
en ensartet tilgang, kan der være visse forskelle i de valgte tilgange og procedurer
1
Det Europæiske Råds afgørelse (EU) 2019/476 truffet efter aftale med Det Forenede Kongerige af 22.
marts 2019 om forlængelse af fristen i henhold til artikel 50, stk. 3, i TEU (EUT L 80I af 22.3.2019, s.
1).
Ved udtrykket "statsborgere i Det Forenede Kongerige" forstås også disses familiemedlemmer fra
tredjelande, som allerede opholder sig i det pågældende værtsland på udtrædelsestidspunktet.
Statsborgere i Det Forenede Kongerige, som også har statsborgerskab i en EU-medlemsstat, forbliver
EU-borgere og bevarer fuldt ud retten til fri bevægelighed.
2
3
1
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0003.png
afhængigt af de enkelte medlemsstaters situation. Hver medlemsstat står nemlig over for
forskellige udfordringer, afhængigt af hvor mange statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der bor i den, og af dens retslige og administrative system.
Medlemsstaterne har truffet de foranstaltninger, der er nødvendige for at kunne vedtage
deres respektive nationale foranstaltninger i tide, og de har orienteret Kommissionen
herom. Kommissionen samler og offentliggør en ajourført oversigt med de seneste input
fra EU-27-medlemsstaterne om de nationale foranstaltninger på sit websted om
Brexitforberedelser
4
, således at statsborgere i Det Forenede Kongerige, der bor i EU, kan
holde sig orienterede om deres rettigheder. På nationalt plan træffer medlemsstaterne
adskillige foranstaltninger for at hjælpe statsborgere i Det Forenede Kongerige, som bor
på deres område
5
. Kommissionen noterer sig, at de fornødne foranstaltninger allerede er
blevet truffet.
Den opfordrer på det kraftigste de medlemsstater, som endnu ikke har
afsluttet deres vedtagelsesprocedure, til at få det gjort hurtigst muligt.
Der er stort set sammenfald mellem medlemsstaternes foranstaltninger, men dog visse
forskelle med hensyn til, hvilket anvendelsesområde der helt præcist gør sig gældende for
så vidt angår statsborgere i Det Forenede Kongerige, der allerede bor i medlemsstaten.
De fleste medlemsstater har valgt en form for målrettet permanent eller midlertidig
"regulariseringslovgivning". I mange medlemsstater er den status og de rettigheder, der
påtænkes, inspireret af direktivet om fri bevægelighed
6
eller af udtrædelsesaftalen. En
række medlemsstater understreger, at gensidighed er et ledende princip i deres nationale
foranstaltninger, dvs. at Det Forenede Kongerige træffer lignende foranstaltninger.
Statsborgere i Det Forenede Kongerige, som allerede har opholdt sig lovligt i en
medlemsstat i mere end fem år, kan
opnå status som fastboende udlænding i EU,
forudsat at betingelserne i direktiv 2003/109/EF
7
er opfyldt. Dette er en status i
bopælslandet, der ikke uden videre kan røres ved, og som er forankret i EU-retten
8
, og
den sikrer behandling på lige fod med statsborgere i den pågældende medlemsstat og
retten til flytte for at tage ophold, arbejde eller studere i et andet EU-land, forudsat at
visse betingelser er opfyldt
9
. Kommissionen gør opmærksom på, at den er af den
opfattelse, at de perioder med lovligt ophold, som statsborgere i Det Forenede Kongerige
har haft i en EU-27-medlemsstat inden udtrædelsesdatoen, bør betragtes som perioder
4
https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/residence-rights-uk-nationals-eu-member-
states_en
Næste alle medlemsstater har kontakt til britiske ambassader og konsulater. Nogle orienterer også via
særlige websteder om ophold og via sociale medier. Andre udgiver brochurer, opretter Brexithotlines
eller har rettet henvendelse til NGO'er og arbejdsgiverorganisationer. Nogle medlemsstater har også
henvendt sig direkte til de enkelte statsborgere i Det Forenede Kongerige, der bor i medlemsstaten.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring af
forordning (EF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF,
73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF (EUT L 158 af
30.4.2004, s. 77).
Rådets direktiv 2003/109/EF af 25. november 2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende
udlænding (EUT L 016 af 23.1.2004, s. 44). Direktivet finder ikke anvendelse i Irland eller i Danmark.
Der gives et aktuelt overblik over medlemsstaternes gennemførelse i rapporten fra Kommissionen til
Europa-Parlamentet og Rådet af 29. marts 2019 om gennemførelsen af direktiv 2003/109/EF om
tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding (COM(2019) 161 final).
Se kapitel III i direktiv 2003/109/EF (artikel 14-23).
5
6
7
8
9
2
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0004.png
med lovligt ophold i en medlemsstat i Den Europæiske Union i overensstemmelse med
direktiv 2003/109/EF om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding
10
.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at overveje at træffe yderligere
foranstaltninger, der kan sikre, at statsborgere i Det Forenede Kongeriges med lovligt
ophold i EU-27-medlemsstaterne på udtrædelsesdatoen (især dem, der har boet i en
medlemsstat i mindre end fem år) fortsat kan opholde sig lovligt der, når de midlertidige
beredskabsforanstaltninger ophører. I de tilfælde, hvor der ikke umiddelbart er givet
status som fastboende, afhænger resultatet af, hvilken løsning den pågældende
medlemsstat har valgt, og varierer fra adskillige måneder til flere år efter udtrædelsen.
2.2.
Rettigheder for statsborgere i Det Forenede Kongerige, som ophører
efter udtrædelsen
Europa-Parlamentet og Rådet er for så vidt angår
kortvarige ophold
(op til 90 dage
inden for en periode på 180 dage) nået til enighed om en forordning, der fritager
statsborgere i Det Forenede Kongerige
11
fra et visumkrav, forudsat at EU-borgere
ligeledes fritages for visumkravet i Det Forenede Kongerige
12
.
Statsborgere i Det Forende Kongerige, som rejser ind i EU efter udtrædelsesdatoen med
henblik på
ophold af længere varighed
(over 90 dage uanset årsagen), vil være
underlagt EU's og de nationale migrationsregler, som gælder tredjelandsstatsborgere
13
.
Disse regler giver navnlig mulighed for på visse betingelser at indhente en tilladelse til
ophold med henblik på at arbejde
14
, studere, forske eller slutte sig til et familiemedlem i
EU.
2.3.
Fortsat ret til ophold for EU-borgere, som allerede bor i Det Forenede
Kongerige
Det er vigtigt for Kommissionen at beskytte den juridiske status, som EU-borgere, der
allerede opholder sig i Det Forenede Kongerige, har, selv om dette bliver et anliggende,
der hører under Det Forenede Kongeriges nationale kompetence, ligesom den også
tilstræber at beskytte den status, som statsborgere i Det Forenede Kongerige, der allerede
opholder sig lovligt i EU, har. Kommissionen bifalder derfor Det Forenede Kongeriges
forsikringer og de politiske foranstaltninger, det har truffet, som vil sikre, at selv i
tilfælde af en udtræden uden en aftale
15
beskyttes de rettigheder, som EU-borgere i Det
10
Meddelelse fra Kommissionen af 13. november 2018 om Forberedelse af Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union den 30. marts 2019: en nødhandlingsplan (COM(2018) 880 final).
Bemærk at britiske statsborgere, der ikke nød retten til fri bevægelighed i henhold til EU-retten,
allerede er fritaget fra et visumkrav.
Ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1806 af 14. november 2018 om
fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved
passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav.
Den formelle vedtagelse sker i de kommende dage.
EU's immigrationsportal:
https://ec.europa.eu/immigration/
Der er mulighed for forskellige former for migration, som hver især er omfattet af forskellige regler.
Oplæg om borgeres rettigheder i tilfælde af en udtræden uden en aftale (offentliggjort den 6. december
2018, senest ajourført den 28. marts 2019), se
https://www.gov.uk/government/publications/policy-
paper-on-citizens-rights-in-the-event-of-a-no-deal-brexit;
Oplæg om immigration af 12. april 2019 i
tilfælde af udtræden uden en aftale (offentliggjort den 28. januar 2019), se
11
12
13
14
15
3
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0005.png
Forenede Kongerige, har, i kraft af den såkaldte tidsubegrænsede opholdsret
16
("settled
status").
Kommissionens repræsentationer i Det Forenede Kongerige og de relevante tjenester i
Bruxelles følger og undersøger nøje de indledende skridt, Det Forenede Kongerige har
taget for at omsætte de politiske erklæringer til retsakter og konkrete tiltag for at sikre, at
EU-borgeres status beskyttes tilstrækkeligt. Kommissionen opfordrer medlemsstaternes
diplomatiske repræsentationer i Det Forenede Kongerige til fortsat at koordinere deres
indsats med Kommissionens repræsentationer i Det Forenede Kongerige med henblik på
at give EU-borgere i Det Forenede Kongerige oplysninger, faglig bistand og juridisk
rådgivning, alt efter behov
17
.
3.
B
ORGERNES RET TIL SOCIAL SIKRING
I tilfælde af en udtræden uden en aftale vil EU's regler om koordinering af social sikring
ikke længere finde anvendelse på og i Det Forenede Kongerige. Uden nogen form for
beredskabsforanstaltninger vil retten til social sikring for EU-27-borgere og statsborgere i
Det Forenede Kongerige, som involverer Det Forenede Kongerige og bygger på forhold
og begivenheder, der indtraf inden udtrædelsesdatoen, samt de forsikrings-,
beskæftigelses- eller bopælsperioder eller perioder med selvstændig virksomhed, der er
tilbagelagt inden udtrædelsesdatoen, være i fare.
Der er truffet beredskabsforanstaltninger både på EU-plan og nationalt plan.
3.1.
Forordning om beredskab inden for koordinering af de sociale
sikringsordninger
Den 25. marts 2019 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af
beredskabsforanstaltninger inden for koordinering af de sociale sikringsordninger efter
Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen vedtaget
18
.
Denne forordning om beredskab, som er ensidig, bindende i alle enkeltheder og
umiddelbart gældende hver medlemsstat, finder anvendelse fra datoen for udtrædelsen
uden en aftale. Den finder anvendelse på følgende personer:
statsborgere i en medlemsstat, statsløse personer og flygtninge, som inden
udtrædelsen er eller har været omfattet af lovgivningen i en eller flere
medlemsstater, og som er eller har været i en situation, der involverer Det
Forenede Kongerige, samt disses familiemedlemmer og efterladte
https://www.gov.uk/government/publications/eu-immigration-after-free-movement-ends-if-theres-no-
deal/immigration-from-30-march-2019-if-there-is-no-deal.
16
17
18
https://www.gov.uk/eusettledstatus.
Se
www.eurights.uk.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/500 af 25. marts 2019 om indførelse af
beredskabsforanstaltninger inden for koordinering af de sociale sikringsordninger efter Det Forenede
Kongeriges udtræden af Unionen (EUT L 85I af 27.3.2019, s. 35).
4
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0006.png
statsborgere i Det Forenede Kongerige, som inden udtrædelsen er eller har været
omfattet af lovgivningen i en eller flere medlemsstater, samt disses
familiemedlemmer og efterladte.
Ifølge forordningen vil medlemsstaterne fortsat anvende:
princippet om sammenlægning for så vidt angår forsikrings-, beskæftigelses- eller
bopælsperioder eller perioder med selvstændig virksomhed, der er tilbagelagt i
Det Forenede Kongerige inden udtrædelsen
princippet om sidestilling for så vidt angår ydelser eller indtægter, der er
erhvervet, og forhold eller begivenheder, der er indtrådt i Det Forenede
Kongerige inden udtrædelsen, samt
princippet om ligebehandling for så vidt angår enhver situation, der er indtruffet
inden udtrædelsen.
Forordningen omfatter ikke forhold og perioder, der indtræffer efter udtrædelsen, eller
princippet om overførsel af sociale sikringsydelser til Det Forenede Kongerige.
3.2.
Den ensidige, koordinerede beredskabstilgang
Alle EU-27-medlemsstater er blevet opfordret til
19
efter udtrædelsen at anlægge en
ensidig, koordineret beredskabstilgang, som supplerer forordningen og dermed sikrer den
størst mulige beskyttelse af de personer, som udtrædelsen får indflydelse på.
Den koordinerede tilgang vil lige som forordningen gælde alle forsikrede personer, som
inden udtrædelsesdatoen befandt sig i en situation, hvor de havde rettigheder i EU-27-
medlemsstaterne, og hvor Det Forenede Kongerige var involveret, og hvor de relevante
forordninger om koordinering af sociale sikringsordninger ville have fundet anvendelse,
hvis det ikke havde været for udtrædelsen.
Dette vil omfatte EU-27-statsborgere og statsborgere i Det Forenede Kongerige, der, som
følge af at de har udøvet deres ret til fri bevægelighed inden udtrædelsesdatoen, har eller
vil erhverve rettigheder i EU for perioder, der er tilbagelagt, eller forhold eller
begivenheder, der indtrådte inden udtrædelsesdatoen
20
. Den koordinerede tilgang går
videre end forordningen, idet dens anvendelsesområde også omfatter:
19
Se udkast til vejledning fra Kommissionens tjenestegrene om en fælles Brexitberedskabstilgang på
EU-27-niveau i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale ("ensidig, koordineret beredskabstilgang"), som
blev drøftet på seminaret for tekniske eksperter den 20. december 2018.
Denne tilgang gælder også statsløse personer og flygtninge, der befinder sig i en tilsvarende situation,
samt disse personkategoriers familiemedlemmer og efterladte.
Tilgangen udvider også anvendelsesområdet til tredjelandsstatsborgere, der inden udtrædelsen er eller
har været omfattet af forordning (EU) nr. 1231/2010 eller forordning (EF) nr. 859/2003, samt disses
familiemedlemmer og efterladte, for så vidt angår de rettigheder, de har erhvervet eller vil erhverve i
forbindelse med situationer, der involverer Det Forenede Kongerige. Det betyder, at
tredjelandsstatsborgere, som inden udtrædelsesdatoen befandt sig i en situation, der inden for EU gik
på tværs af grænser og involverede Det Forenede Kongerige, samt deres familiefamiliemedlemmer og
efterladte, bevarer deres rettigheder i EU-27-medlemsstaterne for så vidt angår perioder, der er
tilbagelagt, eller forhold eller begivenheder, der er indtrådt inden udtrædelsesdatoen. Forordning (EU)
nr. 1231/2010 finder ikke anvendelse på Danmark.
20
5
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0007.png
overførsel af alderspension til personer med ophold i Det Forenede Kongerige
godtgørelser af udgifter til sundhedspleje eller udgifter i forbindelse med ydelser
ved arbejdsløshed til grænsearbejdere, som ikke er afsluttede på
udtrædelsestidspunktet
anmodninger om godtgørelse, der behandles af en EU-27-medlemsstat og
involverer Det Forenede Kongerige, og som fremsættes efter udtrædelsen, men
vedrører en behandling, der lå forud for udtrædelsen
planlagte og nødvendige lægebehandlinger i Det Forenede Kongerige, som ikke
er afsluttede på udtrædelsesdatoen
anmodninger fremsat efter udtrædelsen om godtgørelse af ydelser ved
arbejdsløshed, der er ydet af Det Forenede Kongerige inden udtrædelsen til
grænsearbejdere, der har ophold i Det Forenede Kongerige, men arbejder i en
EU-27-medlemsstat.
3.3.
Mere vidtrækkende nationale, ensidige foranstaltninger
På visse områder kunne de enkelte medlemsstater supplere den koordinerede
beredskabstilgang med deres egne, nationale, ensidige foranstaltninger, der giver
borgerne yderligere beskyttelse
21
. EU-27-medlemsstaterne kan f.eks. fortsætte
overførslen af andre kontantydelser end alderspension, såsom ydelse ved arbejdsløshed,
ydelse ved moderskab/faderskab, invalidepension, ydelse ved sygdom, efterladtepension,
ydelse i anledning af arbejdsulykker og ydelse ved dødsfald.
3.4.
Tomrummet mellem udtrædelsen og en stabil tilstand skal minimeres
En udtræden uden en aftale vil i modsætning til en situation, hvor der foreligger en
ratificeret udtrædelsesaftale, uundgåeligt efterlade en periode, et "tomrum", hvor
beskæftigelses-, opholds- eller forsikringsperioder, der er tilbagelagt af borgere i Det
Forenede Kongerige, ikke er omfattet af EU-omspændende beredskabsforanstaltninger.
Kommissionen mener, at konsekvenserne af et sådant tomrum skal begrænses mest
muligt.
EU-27-medlemsstaterne er i gang med at træffe foranstaltninger, som skal afbøde
konsekvenserne for borgerne i tilfælde af en udtræden uden en aftale. Disse
foranstaltninger, som kan være mere vidtrækkende end de EU-omspændende
foranstaltninger, bør være ensidige og tidsbegrænsede.
EU-27-medlemsstaterne kunne bl.a. overveje at sikre, at princippet om sammenlægning
fortsat anvendes på disse personers beskæftigelses-, forsikrings- og opholdsperioder i Det
Forenede Kongerige også efter udtrædelsen. EU-27-medlemsstaterne kunne ligeledes
overveje at give statsborgere i Det Forenede Kongerige, som er forsikrede i Det Forenede
Kongerige, men opholder sig i deres land, adgang til sundhedspleje på betingelse af
gensidighed.
21
Jf. udkastet til vejledning (se fodnote 19).
6
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044052_0008.png
4.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Offentlige myndigheder og interessenter kan på Kommissionens websted finde yderligere
oplysninger om de virkninger, som Det Forenede Kongeriges udtræden uden en aftale vil
have på borgeres ret til ophold og social sikring:
https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/preparedness-notices_da
7