Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0195
Offentligt
2044058_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.4.2019
COM(2019) 195 final
ANNEX 5
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DEN EUROPÆISKE CENTRLBANK, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG, REGIONSUDVALGET
OG DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK
Imødegåelse af virkningerne af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden en
aftale: Unionenens koordinerede tilgang
Fiskeri:
Koordineret tilgang i tilfælde af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden en
aftale
DA
DA
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044058_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Den 29. marts 2017 meddelte Det Forenede Kongerige sin beslutning om at udtræde af
Unionen. Kommissionen er stadig af den opfattelse, at det vil være den bedste løsning, hvis
Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen sker på velordnet vis på grundlag af den
udtrædelsesaftale, der er opnået enighed om med Det Forenede Kongeriges regering, og som
Det Europæiske Råd (artikel 50) godkendte den 25. november 2018. Kommissionen vil fortsat
koncentrere sin indsats om at nå dette mål. Imidlertid er der nu, to dage før fristen den 12.
april 2019, som forlænget af Det Europæiske Råd
1
, en betydelig større sandsynlighed for, at
Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen ikke bliver velordnet.
2.
B
EREDSKABSFORBEREDELSER I FISKERISEKTOREN
Hvis Det Forenede Kongerige træder ud af Unionen uden aftale, vil adgangen til Det Forende
Kongeriges farvande i henhold til folkeretten være underlagt dette lands lovgivning.
Den Europæiske Union er parat til fortsat at give fartøjer fra Det Forenede Kongerige ("UK-
fartøjer") adgang indtil udgangen af 2019, forudsat at Det Forenede Kongerige fortsat giver
adgang for EU-fartøjer. Den Europæiske Union har som en beredskabsforanstaltning vedtaget
det nødvendige retsgrundlag for at give EU-fartøjer og UK-fartøjer adgang til at fiske i
hinandens farvande indtil den 31. december 2019 under overholdelse af de betingelser, der er
fastsat i forordningerne om fiskerimuligheder for 2019
2
, og som blev aftalt, mens Det
Forenede Kongerige stadig var en medlemsstat.
Som forberedelse på, at Det Forenede Kongerige eventuelt fortsat giver adgang for EU-
fartøjer, arbejder Kommissionen tæt sammen med medlemsstaterne for at minimere
eventuelle afbrydelser af aktiviteterne som følge af, at det er nødvendigt at indhente tilladelser
til, at EU-fartøjer kan fiske i Det Forenede Kongeriges farvande. Kommissionen og
medlemsstaterne har med henblik på gennemførelsen af denne beredskabsforanstaltning taget
de nødvendige skridt til, så snart Det Forenede Kongerige bliver et tredjeland, at kunne sende
listerne over fartøjer, der ansøger om tilladelse til at fiske i Det Forenede Kongeriges
farvande.
Det overordnede mål er fortsat i videst muligt omfang at opretholde fiskeriet. Unionen har
imidlertid taget skridt til at forberede sig på den eventualitet, at Det Forenede Kongerige
beslutter sig for at nægte EU-fartøjer adgang til sine farvande. Unionen har tilpasset de
eksisterende retsregler for at give medlemsstaterne mulighed for at yde finansiel godtgørelse
til fiskere, der i væsentlig grad er afhængige af adgang til Det Forenede Kongeriges farvande,
og som midlertidigt må indstille deres aktiviteter som følge af manglende adgang til disse
farvande
3
. Denne form for godtgørelse for midlertidigt ophør er et supplement til de øvrige
1
Det Europæiske Råds afgørelse (EU) 2019/476 truffet efter aftale med Det Forenede Kongerige af 22. marts
2019 om forlængelse af fristen i henhold til artikel 50, stk. 3, i TEU (EUT L 80I af 22.3.2019, s. 1).
Rådets forordning (EU) 2019/124 af 30. januar 2019 om fastsættelse for 2019 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande (EUT L 29 af 31.1.2019, s. 1) og Rådets forordning (EU)
2018/2025 af 17. december 2018 om fastsættelse af EU-fiskerfartøjers fiskerimuligheder for visse
dybhavsbestande for 2019 og 2020 (EUT L 325 af 20.12.2018, s. 7).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/497 af 25. marts 2019 om ændring af forordning (EU)
nr. 508/2014, for så vidt angår visse regler vedrørende Den Europæiske Hav- og Fiskerifond under
henvisning til Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (EUT L 85 af 27.3.2019, s. 22).
2
3
1
kom (2019) 0195 - Ingen titel
foranstaltninger under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som kan anvendes til at afbøde
de negative økonomiske konsekvenser af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen.
3.
A
NDRE SPØRGSMÅL I FORBINDELSE MED FISKERIET
Hvis Det Forenede Kongerige træder ud af Unionen uden en aftale, kan dette få skadelige
konsekvenser for fiskerisektoren, hvis EU-fartøjer ikke længere får adgang til Det Forenede
Kongeriges farvande. Det er nødvendigt, at Kommissionen, medlemsstaterne og EU-
Fiskerikontrolagenturet (EFCA) løbende foretager en detaljeret og systematisk analyse af
konsekvenserne af en eventuel udtræden uden aftale for at muliggøre en hurtig og koordineret
reaktion.
Tab af adgang til Det Forenede Kongeriges farvande kan risikere at øge presset på bestandene
i EU-farvandene og kan få alvorlige socioøkonomiske konsekvenser ikke alene for de EU-
fartøjer, der er stærkt afhængige af adgangen til Det Forenede Kongeriges farvande, men også
for de fartøjer, hvis traditionelle fiskepladser i EU-farvandene kommer til at opleve øget
aktivitet som følge af, at fiskeriindsatsen flyttes. Det er under anerkendelse af princippet om
lige adgang yderst vigtigt at koordinere tiltagene i de 27 medlemsstater og de aktiviteter, der
udøves af deres flåder.
Fuldstændig eller delvis flytning inden for EU-farvandene af den fiskeriaktivitet, der i
øjeblikket udøves i Det Forenede Kongeriges farvande af fartøjer fra EU-27, kan føre til
alvorlige problemer, heriblandt følgende: i) der er en reel risiko for, at det deraf følgende
øgede fiskeripres, der vil blive udøvet i EU-farvandene, kan føre til en uoprettelig forringelse
af havets ressourcer som følge af nedfiskning af fiskebestandene og ødelæggelse af
økosystemet, ii) der kan opstå tvister mellem de forskellige flåder og fartøjer på
fiskepladserne i EU-farvandene, fordi der er for mange om buddet.
Hvis medlemsstaterne ikke vælger en koordineret tilgang, er der risiko for, at den fælles
fiskeripolitik ikke overholdes, og for at EU-fiskernes vilkår skævvrides.
4.
K
OORDINEREDE FORANSTALTNINGER
Det er nødvendigt at styre følgerne af Det Forenede Kongeriges eventuelle udtræden uden en
aftale, både på nationalt niveau og på EU-niveau. Kommissionen er parat til at spille sin rolle
som koordinator i overensstemmelse med de respektive beføjelser i henhold til traktaterne.
De principper og foranstaltninger, der foreslås nedenfor, har til formål at støtte en
veltilrettelagt og koordineret forvaltning af EU-27's anvendelse af afhjælpende
foranstaltninger til støtte for fiskere i en situation, hvor EU-fartøjerne efter udtrædelsesdatoen
ikke længere har adgang Det Forenede Kongeriges farvande.
De vigtigste formål med at koordinere indsatsen er at:
holde afbrydelser af EU-flådernes fiskeriaktiviteter på et minimum og i videst muligt
omfang opretholde disse under hensyntagen til de kumulative konsekvenser af en sådan
flytning af fiskeriaktiviteterne
sikre en forholdsmæssig og retfærdig koordineret anvendelse af afhjælpende
foranstaltninger i tilfælde, hvor det ikke er muligt eller ønskeligt at flytte
fiskeriaktiviteterne.
2
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044058_0004.png
De vigtigste vejledende principper:
Kommissionen er parat til at arbejde sammen med medlemsstaterne på grundlag af følgende
vejledende principper:
Der bør tages hensyn til de kumulative virkninger ved vurderingen af en eventuel flytning
af fiskeriaktiviteterne.
De afhjælpende foranstaltninger bør anvendes på de flåder og de bestande, der er berørt af
konsekvenserne af tabet af adgang til Det Forenede Kongeriges farvande.
Den koordinerede tilgang må ikke på noget tidspunkt foregribe Unionens
forhandlingsposition om de fremtidige forbindelser med Det Forenede Kongerige.
4.1.
Anbefalede tiltag
4.1.1.
Kortlægning og forvaltning af en eventuel flytning af fiskeriaktiviteterne
Som supplement til de foranstaltninger, der er fastsat i forordningen om oprettelse af en
kontrolordning for Unionen
4
og Rådets forordning om oprettelse af EU-
fiskerikontrolagenturet
5
, er det Kommissionens hensigt sammen med de berørte
medlemsstater at nå frem til en frivillig ordning for styrket overvågning af ændringerne i
fiskeriet i EU-farvandene.
Med udgangspunkt i en grundig analyse af de nuværende fiskerimønstre, som Kommissionen
og de berørte medlemsstater har foretaget på grundlag af data tilvejebragt af medlemsstaterne,
er Kommissionen parat til sammen med de berørte medlemsstater og inden for de eksisterende
rammer at fastlægge de relevante kriterier for vurdering af rentabiliteten, bæredygtigheden og
omfanget af eventuelle flytninger af fiskeriaktiviteterne.
Der kunne være tale om følgende kriterier: anvendelse af Det Forenede Kongeriges
nuværende fangster i EU-27's farvande, bestandenes biologiske kapacitet til at klare det øgede
fiskeritryk i EU-27's farvande, potentielle alternative metoder til spredning af fiskeritrykket,
udnyttelsen af kvoter og de økonomiske konsekvenser for de berørte fartøjer.
4.1.2.
Koordineret anvendelse af afhjælpende foranstaltninger, herunder
godtgørelse for midlertidigt ophør med fiskeriaktiviteter
I tilfælde, hvor det ifølge ovennævnte analyse ikke er muligt eller ønskeligt at flytte
fiskeriaktiviteterne, bør der vælges en eller flere egnede afhjælpende foranstaltninger. Der kan
træffes forskellige former for afhjælpende foranstaltninger. Kommissionen er parat til i
overensstemmelse med de respektive institutionelle beføjelser at koordinere bestræbelserne på
sammen med de berørte medlemsstater at udpege de relevante foranstaltninger samt
betingelserne for anvendelsen af disse, hvis det er relevant.
4
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en kontrolordning for Unionen
med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik (EUT L 343 af 22.12.2009, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 768/2005 af 26. april 2005 om oprettelse af Det Europæiske
Fiskerikontrolagentur (EUT L 128 af 21.5.2005, s. 1).
5
3
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044058_0005.png
De afhjælpende foranstaltninger, der kan træffes, omfatter foranstaltninger i henhold til den
fælles fiskeripolitik (bl.a. i henhold til artikel 9 og 10 (flerårige planer) i forordning (EU) nr.
1380/2013, artikel 12 om Kommissionens foranstaltninger i tilfælde af en alvorlig trussel mod
havets biologiske ressourcer, artikel 13 om medlemsstaternes hasteforanstaltninger, artikel 16
om fastsættelse og udveksling af fiskerimuligheder) og foranstaltninger i henhold til
forordning (EU) nr. 508/2014 om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
Foranstaltningerne kan om nødvendigt kombineres.
Kommissionen vil arbejde sammen med de berørte medlemsstater om at fastlægge en fælles
strategi for forvaltningen af fiskeriet, herunder den eventuelle anvendelse af foranstaltningen
til godtgørelse for midlertidigt ophør med fiskeriaktiviteter som et værktøj til at støtte fiskere,
der har mistet muligheden for at udøve deres aktiviteter.
Forordning (EU) 2019/497 giver mulighed for at yde godtgørelse for midlertidigt ophør med
fiskeriaktiviteter som følge af tabet af adgangen til Det Forenede Kongeriges farvande. Hvis
medlemsstaterne anvender de muligheder, der er fastsat i EHFF-forordningen, opfordres de til
at forelægge Kommissionen detaljerede planer for (den eventuelle) anvendelse af
foranstaltningen til godtgørelse for midlertidigt ophør i perioden frem til den 31. december
2019. Kommissionen vil på grundlag af disse oplysninger arbejde sammen med
medlemsstaterne om anvendelsen af denne foranstaltning for at sikre retfærdighed og
proportionalitet på tværs af flåderne og de berørte typer fiskeri.
5.
S
TYRKET SAMARBEJDE MED ALLE INVOLVEREDE AKTØRER
For at lette ovennævnte koordinering opfordres medlemsstaterne til at oplyse et kontaktpunkt
for direkte kommunikation med Kommissionen og de øvrige medlemsstater. Der bør ligeledes
oprettes et operationelt netværk af kontaktpersoner med henblik på at løse specifikke
operationelle problemer, der måtte opstå som følge af en uordnet udtræden.
En vellykket koordineringsindsats kræver, at alle berørte parter inddrages og udfylder deres
rolle i forbindelse med gennemførelsen af de nødvendige tiltag. Det er afgørende, at der sker
en tæt koordinering mellem de repræsentative organisationer i fiskerisektoren, da dette vil
kunne yde et væsentligt bidrag til forebyggelsen af potentielle konflikter mellem fiskere.
Kommissionen vil arbejde sammen med medlemsstaterne om fortsat at høre de repræsentative
organisationer i fiskerisektoren og vil fortsat tilskynde til samråd mellem disse organisationer.
6.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Offentlige myndigheder og interessenter kan på Kommissionens websted finde yderligere
oplysninger om de virkninger, som Det Forenede Kongeriges udtræden uden en aftale får for
fiskeriet:
https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/preparedness-notices_da
4