Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0195
Offentligt
2044060_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.4.2019
COM(2019) 195 final
ANNEX 6
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG, REGIONSUDVALGET
OG DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK
Imødegåelse af virkningerne af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden en
aftale: Unionens koordinerede tilgang
Databeskyttelse:
En koordineret tilgang i tilfælde af Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden
en aftale
DA
DA
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044060_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Den 29. marts 2017 meddelte Det Forenede Kongerige sin beslutning om at udtræde af
Unionen. Kommissionen mener fortsat, at det vil være den bedste løsning, hvis Det
Forenede Kongeriges udtræden af Unionen sker på velordnet vis på grundlag af den
udtrædelsesaftale, der er opnået enighed om med Det Forenede Kongeriges regering, og
som Det Europæiske Råd (artikel 50) godkendte den 25. november 2018. Kommissionen
koncentrerer fortsat sin indsats om at nå dette mål. Imidlertid er der nu, to dage før fristen
den 12. april 2019, som forlænget af Det Europæiske Råd
1
, en betydelig større
sandsynlighed for, at Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen ikke bliver
velordnet.
2.
O
VERFØRSEL AF DATA TIL
D
ET
F
ORENEDE
K
ONGERIGE I TILFÆLDE AF LANDETS
UDTRÆDEN UDEN AFTALE
Unionen har et omfattende sæt regler, der regulerer overførslen af persondata til
tredjelande, og det er disse regler, der vil finde anvendelse på dataoverførsler til Det
Forenede Kongerige, hvis landet træder ud uden aftale. Reglerne omfatter navnlig den
generelle forordning om databeskyttelse (GDPR)
2
og direktivet om databeskyttelse på
retshåndhævelsesområdet
3
. Denne del af meddelelsen omhandler navnlig reglerne i
databeskyttelsesforordningen.
Som anført i Kommissionens meddelelse om forberedelserne til Brexit af 13. november
2018 mener Kommissionen, at de eksisterende redskaber til udveksling af data er
tilstrækkelige til at tage højde for de umiddelbare behov for dataoverførsel til Det
Forenede Kongerige i et scenario uden en aftale. Disse redskaber anvendes allerede til
overførsel af data til alle lande i verden med undtagelse af de tretten tredjelande eller
territorier, der (delvist) er omfattet af en afgørelse om, hvorvidt beskyttelsesniveauet er
tilstrækkeligt
4
. Kommissionen har i lyset heraf ikke vedtaget en beredskabsforanstaltning
på dette område og agter ikke på nuværende tidspunkt at vedtage en afgørelse om,
hvorvidt beskyttelsesniveauet er tilstrækkeligt med hensyn til Det Forenede Kongerige.
Bestemmelserne i kapitel V i den generelle forordning om databeskyttelse indeholder en
lang række redskaber, som både private enheder og offentlige myndigheder kan anvende
i forbindelse med overførsel af data til tredjelande, såsom:
1
Det Europæiske Råds afgørelse (EU) 2019/476 truffet efter aftale med Det Forenede Kongerige af 22.
marts 2019 om forlængelse af fristen i henhold til artikel 50, stk. 3, i TEU (EUT L 80I af 22.3.2019, s.
1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L
119 af 4.5.2016, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på
at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige
sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse
2008/977/RIA (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 89).
Der er tale om følgende territorier Andorra, Argentina, Canada (kun kommercielle organisationer),
Færøerne, Guernsey, Israel, Isle of Man, Japan, Jersey, New Zealand, Schweiz, Uruguay og USA
(begrænset til ordningen for værnet om privatlivets fred ).
2
3
4
1
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044060_0003.png
Standardkontraktbestemmelser:
Kommissionen har godkendt tre sæt
standardkontraktbestemmelser, som virksomhederne kan benytte direkte ved
overførsel af data til tredjelande. Disse standardbestemmelser findes på
Kommissionens websted
5
.
Bindende virksomhedsregler:
Der kan inden for en koncern anvendes juridisk
bindende databeskyttelsesregler, der er godkendt af den kompetente
databeskyttelsesmyndighed.
Adfærdskodekser og certificeringsmekanismer:
Disse redskaber kan give passende
garantier for overførsel af persondata, hvis de indeholder bindende forpligtelser, der
kan håndhæves af organisationen i tredjelandet, herunder for så vidt angår
enkeltpersoners rettigheder.
Undtagelser,
dvs. "lovfæstede betingelser" for overførsler, som f.eks. samtykke,
opfyldelse af en kontrakt, fremførelse af retskrav eller vigtige samfundsinteresser (se
afsnit 3 for yderligere oplysninger om undtagelser).
Der findes yderligere oplysninger i meddelelsen om brexitforberedelser vedrørende
databeskyttelse
6
og Det Europæiske Databeskyttelsesråds informationsnotat om
dataoverførsler i henhold til den generelle forordning om databeskyttelse i tilfælde af
Brexit uden aftale
7
.
3.
P
RAKTISKE
SKRIDT
,
SOM
DATAEKSPORTØRER
(
VIRKSOMHEDER OG
MYNDIGHEDER
)
I
EU
SKAL TAGE FOR AT SIKRE FORTSAT OVERHOLDELSE AF
EU-
REGLERNE
Dataeksportører bør anvende de redskaber, som de i hvert enkelt tilfælde finder mest
egnede til den pågældende overførsel af data til Det Forenede Kongerige.
Før de overfører data til Det Forenede Kongerige, bør de:
1. identificere de behandlingsaktiviteter, der indebærer overførsel af persondata til Det
Forenede Kongerige
2. fastlægge, hvilket dataoverførselsinstrument der egner sig i det pågældende tilfælde
3. gennemføre det valgte dataoverførselsinstrument med henblik på at være klar til
udtrædelsesdatoen
4. anføre i den interne dokumentation, at der foretages overførsler til Det Forenede
Kongerige og
5. hvis det er relevant, ajourføre erklæringen om beskyttelse af personoplysninger i
overensstemmelse hermed for at informere enkeltpersoner.
5
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/data-transfers-outside-eu/model-contracts-
transfer-personal-data-third-countries_en
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/data_protection_da.pdf
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/other/information-note-data-transfers-under-
gdpr-event-no-deal-brexit_en
6
7
2
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044060_0004.png
Dataoverførsler på grundlag af undtagelser
Hvad angår dataoverførsler til Det Forenede Kongerige, der er baseret på undtagelser
8
,
bør de dataansvarlige være opmærksomme på, at disse undtagelser reelt er undtagelser
fra reglen om at skulle indføre passende sikkerhedsforanstaltninger. De skal derfor
fortolkes restriktivt og vedrører hovedsagelig lejlighedsvise overførsler og overførsler,
der ikke gentages.
Disse undtagelser omfatter bl.a. følgende situationer:
hvis en person udtrykkeligt har givet sit samtykke til den foreslåede overførsel efter at
have modtaget alle nødvendige oplysninger om de risici, der er forbundet med
overførslen
hvis overførslen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen eller indgåelsen af en kontrakt
mellem den registrerede og den dataansvarlige, eller hvis kontrakten er indgået i den
pågældende persons interesse
hvis dataoverførslen er nødvendig af hensyn til vigtige samfundsinteresser: Et
eksempel på dataoverførsler, der er nødvendige af hensyn til vigtige
samfundsinteresser, kan være internationale udvekslinger af oplysninger mellem
tjenester, der ansvarlige for socialsikringsspørgsmål
9
hvis dataoverførslen er nødvendig af hensyn til organisationens vægtige legitime
interesser, der går forud for den registreredes interesser. Når organisationen påberåber
sig denne undtagelse, skal den give passende garantier med hensyn til beskyttelse af
persondata.
Yderligere vejledning og forklaringer vedrørende undtagelser og hvordan de anvendes,
findes i Det Europæiske Databeskyttelsesråds retningslinjer om undtagelser i henhold til
artikel 49
10
.
Redskaber, der udelukkende er til rådighed for offentlige myndigheder eller organer
Medlemsstaternes myndigheder kan også anvende ikke-juridisk bindende administrative
ordninger, f.eks. aftalememoranda
11
. Sådanne administrative ordninger kræver tilladelse
fra den kompetente nationale databeskyttelsesmyndighed efter udtalelse fra Det
Europæiske Databeskyttelsesråd.
I henhold til direktivet om databeskyttelse på retshåndhævelsesområdet kan de
strafferetlige myndigheder (f.eks. politiet eller anklagemyndigheden) overføre persondata
8
9
10
I henhold til artikel 49 i den generelle forordning om databeskyttelse.
Betragtning 112 i den generelle forordning om databeskyttelse.
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/nasoki/guidelines-22018-derogations-article-49-
under-regulation-2016679_da
Artikel 46, stk. 3, litra b), i den generelle forordning om databeskyttelse. Et nyligt eksempel på en sådan
ordning, som har fået en positiv udtalelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd, er den
administrative ordning for overførsel af persondata mellem de finansielle tilsynsmyndigheder i Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og de finansielle tilsynsmyndigheder i ikke-EØS-
lande. Teksten til ordningen findes på Det Europæiske Databeskyttelsesråds websted:
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/other/draft-administrative-arrangement-transfer-
personal-data-between_en
11
3
kom (2019) 0195 - Ingen titel
2044060_0005.png
til myndighederne i Det Forenede Kongerige, hvis de på grundlag af deres egen
vurdering af omstændighederne omkring overførslen konkluderer, at der findes passende
databeskyttelsesgarantier
12
. Både Europol-forordningen
13
og direktivet om
passagerlisteoplysninger
14
indeholder specifikke bestemmelser om overførsel af
persondata til tredjelandes myndigheder fra henholdsvis Europol og medlemsstaternes
ansvarlige myndigheder.
Erhvervsdrivendes overførsel af data til Det Forenede Kongerige
De redskaber, der er til rådighed for private virksomheders overførsel af data til
tredjelande, burde være velkendte for de erhvervsdrivende i medlemsstaterne og i Det
Forenede Kongerige, eftersom de allerede anvendes til overførsel af persondata til
tredjelande. De berørte parter har også for nylig modtaget oplysninger om anvendelsen af
disse overførselsredskaber i forbindelse med, at den nye databeskyttelseslovgivning blev
taget i anvendelse i maj 2018. Medlemsstaterne tilskyndes imidlertid til at sikre, at
virksomheder, der ikke er fortrolige med dataoverførsler til tredjelande, f.eks. små og
mellemstore virksomheder, der tidligere kun har været i kontakt med medlemsstaterne,
gøres opmærksomme på disse redskaber.
Fortsat støtte til medlemsstaterne
Kommissionen, navnlig Generaldirektoratet for Retlige Anliggender og Forbrugere,
arbejder sammen med interessenterne og databeskyttelsesmyndighederne for at gøre
bedst mulig brug af overførselsredskaberne i den generelle forordning om
databeskyttelse, og den er parat til at støtte medlemsstaterne i anvendelsen af de
tilgængelige redskaber. Kommissionen har desuden nedsat en aktørekspertgruppe med
repræsentanter for industrien, civilsamfundet og akademikere for at støtte anvendelsen af
den generelle forordning om databeskyttelse. Endelig kan de interesserede parter
henvende sig til deres nationale databeskyttelsesmyndigheder for at få mere specifikke
oplysninger om brugen af dataoverførselsredskaberne.
4.
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Offentlige myndigheder og interessenter kan på Kommissionens websted finde yderligere
oplysninger om de virkninger, som Det Forenede Kongeriges udtræden uden en aftale får
for dataoverførsler:
https://ec.europa.eu/info/brexit/brexit-preparedness/preparedness-notices_da
12
13
Artikel 37, stk. 1, litra b), i direktiv (EU) 2016/680.
Artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/794 af 11. maj 2016 om Den
Europæiske Unions Agentur for Retshåndhævelsessamarbejde (Europol) (EUT L 135 af 24.5.2016, s.
53).
Artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af
passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge
terrorhandlinger og grov kriminalitet (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 132).
14
4