Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0231
Offentligt
2060266_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.5.2019
COM(2019) 231 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om moderniseringen af
energichartertraktaten
DA
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060266_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Energichartertraktaten (ECT) er en plurilateral handels- og investeringsaftale, der finder
anvendelse i energisektoren. Den blev undertegnet af EU i december 1994 og trådte i kraft i
EU i april 1998. Indtil videre har 52 stater såvel som EU og EURATOM tiltrådt
energichartertraktaten. EU-landene
1
udgør omkring halvdelen af medlemmerne af
Energicharterkonferencen såvel som halvdelen af energichartertraktatens kontraherende
parter.
Ved energichartertraktaten etableres en international ramme for samarbejde mellem de
europæiske lande og andre industrialiserede lande, bl.a. med det formål at udvikle
energipotentialet i Central- og Østeuropa og sikre energiforsyningssikkerheden i Den
Europæiske Union.
Traktatens vigtigste bestemmelser vedrører investeringsbeskyttelse,
energimaterialer og -produkter, transit og tvistbilæggelse.
handel
med
Bestemmelserne i energichartertraktaten er ikke blevet revideret siden 1990'erne (de fleste af
dem). Dette blev særlig problematisk i forbindelse med bestemmelserne i
energichartertraktaten vedrørende investeringsbeskyttelse, der ikke lever op til moderne
standarder, som det fremgår af EU's reviderede tilgang til investeringsbeskyttelse. Disse
forældede bestemmelser er ikke længere bæredygtige eller tilstrækkelige for de nuværende
udfordringer; alligevel er det i dag den mest omstridte investeringsaftale i verden
2
.
På baggrund af den stigende juridiske og politiske bekymring over energichartertraktaten
foreslog sekretariatet for energicharteret en modernisering af traktaten. De kontraherende
parter i energichartertraktaten fremlagde ideer til emner i forbindelse med at udarbejde
moderniseringen: EU's holdning var at modernisere investeringsbeskyttelsesstandarderne;
andre kontraherende parter støttede medtagelsen af bestemmelser som f.eks. transit,
bestemmelser vedrørende tvistbilæggelse, den regionale organisation for økonomisk
integration (REIO) eller præinvestering. For at drage fordel af processen foreslog sekretariatet
for energicharteret at behandle spørgsmålet om forældede bestemmelser.
Listen over emner for moderniseringen blev godkendt den 27. november 2018 af
Energicharterkonferencen
og
dækker
(hovedsageligt)
bestemmelser
om
investeringsbeskyttelse og lignende definitioner, præinvesteringsbeskyttelse, transit, den
regionale organisation for økonomisk integration, bestemmelser vedrørende tvistbilæggelse
og forældede bestemmelser i energichartertraktaten.
1
2
Fra den 1. januar 2016 har Italien trukket sig ud af traktaten, men opretholder en observatørstatus i
Energicharterkonferencen. Afstemningsreglerne fastsætter, at når spørgsmålet henhører under
EU's/Euratoms kompetence, har EU/Euratom så mange stemmer, som de tæller medlemmer.
De Forenede Nationers Konference for Handel og Udvikling (UNCTAD) har registreret i alt 121
investeringstvister i henhold til energichartertraktaten. Det er sandsynligt, at det faktiske antal er højere,
da voldgift kan holdes fortroligt (energichartertraktaten har ingen indberetningspligt eller
gennemsigtighedsforpligtelse).
DA
1
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060266_0003.png
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Denne henstilling (om at indlede forhandlinger om modernisering af energichartertraktaten) er
en del af EU's moderniserede tilgang til investeringer, som blev fremlagt efter
Lissabontraktatens ikrafttræden
3
og yderligere udviklet i Kommissionens meddelelse fra 2015
om "Handel for alle"
4
. Siden da er EU's moderniserede tilgang blevet fremmet i en række
nyligt indgåede eller forhandlede EU-investeringsaftaler med tredjelandspartnere
5
.
Denne tilgang bør derfor anvendes i forbindelse med plurilaterale forbindelser, såsom
energichartertraktaten. Henstillingen indebærer hovedsagelig en præcisering og en bedre
definition af beskyttelsesstandarderne for investorer og investeringer såsom (listen er ikke
udtømmende):
Bestemmelse om mestbegunstigelsesbehandling, herunder national behandling
efter etablering
Ret til at regulere
Retfærdig og rimelig behandling samt fuld beskyttelse og sikkerhed
Ekspropriation, som omfatter direkte og indirekte ekspropriation, og som er
behørigt defineret for at præcisere karakteren af indirekte ekspropriation
Paraplyklausul
Overførsler: tillader frie overførsler i forbindelse med en investering samt
passende undtagelser og garantier i forbindelse med finansielle vanskeligheder
eller kriser
Nægtelse af fordele.
Det foreslås at indarbejde selvstændige bestemmelser om bæredygtig udvikling og
virksomheders sociale ansvar i overensstemmelse med forpligtelserne i meddelelsen "Handel
for alle" og med udgangspunkt i de nyligt indgåede EU-investeringsaftaler
6
.
I betragtning af de igangværende internationale initiativer vedrørende reformen af
tvistbilæggelse (Det Internationale Center til Bilæggelse af Investeringstvister (ICSID) og den
multilaterale investeringsdomstol (MIC)) bør moderniseringen af de relevante bestemmelser i
energichartertraktaten først gennemføres, når disse internationale initiativer giver konkrete
resultater.
En kontraherende part ønskede at tilføje "præinvesteringer" til listen over emner for
forhandlingen. EU meddelte sit forbehold for at undgå at gøre præinvesteringer til genstand
for tvistbilæggelse. Generelt er EU af den opfattelse, at de grunde og omstændigheder, der
tidligere ikke gav mulighed for en vellykket indgåelse af en "tillægstraktat", stadig eksisterer.
På denne baggrund er præinvestering ikke en prioritet for EU i denne moderniseringsrunde,
3
4
5
6
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget "Etablering af en samlet europæisk international investeringspolitik"
(KOM(2010) 343 endelig).
Se
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/october/tradoc_153846.pdf.
F.eks. den samlede økonomi- og handelsaftale mellem EU og Canada, investeringsbeskyttelsesaftalen
mellem EU og Singapore, investeringsbeskyttelsesaftalen mellem EU og Vietnam eller den global aftale
mellem EU og Mexico.
Den samlede økonomi- og handelsaftale mellem EU og Canada.
DA
2
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
som bør fokusere på bestemmelser om investeringsbeskyttelse. Sekretariatet for
energicharteret udtrykte derudover ønske om at blive enige om ophævelse af forældede
bestemmelser i energichartertraktaten i forbindelse med moderniseringen. Selv om dette ikke
er EU's prioritet, kan det øge læsbarheden af energichartertraktaten, og det kan derfor anses
for at fjerne forældede bestemmelser.
Traktatens kapitel om "transit" er ikke fuldt ud i overensstemmelse med konceptet om
liberaliserede energimarkeder i EU. Det bør tilpasses kravene for integrerede energimarkeder
med tredjeparters adgangsrettigheder. Det bør tydeliggøre, at konceptet "transit" i
energichartertraktaten ikke er i strid med princippet om åben og ubegrænset udveksling af gas
uden territoriale begrænsninger, da energihandel er baseret på virtuelle strømme og ikke på
udveksling af fysiske molekyler, som anvendt i EU.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Henstillingen er fuldt ud i overensstemmelse med EU's investeringspolitik, som er en del af
den fælles handelspolitik.
Den er også knyttet til Unionens energipolitik, men der bør i energichartertraktaten afspejles
en bedre tilpasning til bæredygtig udvikling, herunder mål for klimaændring og omstillingen
til ren energi, i det omfang, at disse ikke udvider omfanget af energichartertraktaten til
gennemførelse af tiltag, der allerede er behandlet i andre fora.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Artikel 207, stk. 3 og 4, første afsnit, artikel 194, stk. 2, og artikel 218, stk. 3 og 4, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I henhold til artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Union finder nærhedsprincippet
ikke anvendelse på de områder, hvor Unionen har enekompetence. Den fælles handelspolitik
er et af de områder, hvor Unionen har enekompetence, jf. artikel 3 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Denne politik omfatter forhandlinger om handels- og
investeringsaftaler i henhold til blandt andet artikel 207 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde.
Proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet er det eneste mulige politiske valg på
nuværende tidspunkt at indlede forhandlinger om moderniseringen af energichartertraktaten.
Den mest hensigtsmæssige foranstaltning til at opnå forslagets mål er at modernisere den
organisation, som EU og medlemsstaterne allerede er medlemmer af.
Valg af retsakt
Afgørelse vedtaget af Rådet for Den Europæiske Union
DA
3
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060266_0005.png
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
De kontraherende parter i energichartertraktaten (med andre ord EU, EU-landene og andre
kontraherende parter) har erkendt behovet for at modernisere de forældede bestemmelser i
traktaten. Den 27. november 2018 vedtog Energicharterkonferencen Bukarest-erklæringen og
understregede betydningen af moderniseringen
7
af energichartertraktaten og godkendte en
liste over de emner, der skal behandles
8
.
Høringer af interesserede parter
Interessenthøringer om EU's moderniserede tilgang blev gennemført i forbindelse med
indgåelsen af investeringsaftaler mellem EU og dets tredjelandspartnere, såsom den samlede
økonomi- og handelsaftale mellem EU og Canada.
I forbindelse med selve energichartertraktaten blev beslutningen om listen over emner til
moderniseringen vedtaget efter høringer med industrien og observatører samt interne
drøftelser i 2018, som blev udført af formanden og næstformanden for undergruppen
vedrørende modernisering
9
.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Moderniseringen af energichartertraktaten er en proces, der er baseret på de erfaringer, som de
kontraherende parter i energichartertraktaten har gjort i forbindelse med gennemførelsen af
energichartertraktaten i de seneste 20 år. På grundlag af denne erfaring gennemfører de
kontraherende parter i energichartertraktaten deres vurdering af bestemmelserne i traktaten og
disses relevans for energimarkederne i dag.
Konsekvensanalyse
Målet med moderniseringen af energichartertraktaten vil være at bringe bestemmelserne om
investeringsbeskyttelse i overensstemmelse med de standarder, der er udviklet i tråd med den
moderniserede tilgang til investeringspolitik, som EU har vedtaget og anvendt siden 2010
10
(f.eks. en moderne definition af retten til at regulere, en præcisering af begreberne rimelig og
retfærdig behandling og indirekte ekspropriation, etc.). Disse standarder er allerede en del af
flere EU-aftaler, og EU forpligter også medlemsstaterne til at anvende dem, når de har
bemyndigelse til at forhandle om eventuelle nye bilaterale investeringsaftaler. Dermed er
moderniseringen af energichartertraktaten et logisk skridt med henblik på at forfølge EU's
moderniserede tilgang til investeringsbeskyttelse. Indvirkningen bør være i overensstemmelse
med EU's moderniserede tilgang. Moderniseringen forventes at minimere antallet af mulige
investorklager over de kontraherende parters legitime offentlige politiske foranstaltninger.
7
8
9
10
https://energycharter.org/media/news/article/modernisation-of-the-energy-charter-treaty-discussed-
during-the-celebration-of-the-20th-anniversary/
https://energycharter.org/media/news/article/approved-topics-for-the-modernisation-of-the-energy-
charter-
treaty/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=3da319e
52a78fa54058bc2c08eecc214
https://energycharter.org/media/news/article/approved-topics-for-the-modernisation-of-the-energy-
charter-
treaty/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=3da319e
52a78fa54058bc2c08eecc214
KOM(2010) 343 endelig, citeret ovenfor.
DA
4
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
Målrettet regulering og forenkling
Investorer (herunder små og mellemstore virksomheder) og medlemsstater vil drage fordel af
ajourføringen af investeringsbeskyttelsesstandarderne i overensstemmelse med de moderne
internationale tendenser og EU's standarder.
Grundlæggende rettigheder
Menneskerettighedsaspekterne bør behandles som en del af forhandlingerne, særlig med
hensyn til emner såsom bæredygtig udvikling eller ret til at regulere.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Energichartertraktaten har ingen indvirkning på EU's budget.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Kommissionen vil i overensstemmelse med sine forpligtelser vedrørende bedre
gennemførelse, der blev indgået i Kommissionens meddelelse fra 2015 "Handel for alle",
foretage en efterfølgende evaluering af resultaterne og virkningerne af moderniseringen af
energichartertraktaten.
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Ikke relevant.
Proceduremæssige aspekter
Kommissionen vil forhandle på EU's vegne.
I overensstemmelse med artikel 218, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde foreslås det, at Rådet for Den Europæiske Union udpeger
Handelspolitikudvalget (tjenesteydelser og investeringer) som det udvalg, forhandlingerne
skal føres i samråd med.
Europa-Parlamentet vil blive informeret på alle trin i proceduren i overensstemmelse med
artikel 218, stk. 10, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Kommissionen glæder sig over, at medlemmerne af Rådet for Den Europæiske Union i stadig
større grad inddrager deres parlamenter tidligt i handelsforhandlingerne i overensstemmelse
med deres institutionelle procedurer. Den opfordrer medlemmerne af Rådet for Den
Europæiske Union til at gøre det samme for så vidt angår denne henstilling med henblik på
Rådets afgørelse, under behørig hensyntagen til Rådets afgørelse 2013/488/EU om reglerne
for sikkerhedsbeskyttelse af EU's klassificerede informationer.
Kommissionen vil orientere de kontraherende parter i energichartertraktaten om EU's interne
regler om åbenhed og Rådet for Den Europæiske Unions og Europa-Parlamentets adgang til
forhandlingsdokumenterne.
DA
5
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
Kommissionen offentliggør denne henstilling og bilaget hertil straks efter vedtagelsen.
Kommissionen anbefaler, at forhandlingsdirektiverne offentliggøres straks efter vedtagelsen.
DA
6
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om moderniseringen af
energichartertraktaten
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 194,
stk. 2, artikel 207, stk. 3, og artikel 207, stk. 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218,
stk. 3 og 4,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen,
og ud fra den betragtning, at Den Europæiske Unions deltagelse i forhandlingerne om
moderniseringen af energichartertraktaten bør sikres
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen har bemyndigelse til på Unionens vegne at indlede forhandlinger om
moderniseringen af energichartertraktaten.
Artikel 2
Forhandlingsdirektiverne er fastsat i bilaget.
Artikel 3
Forhandlingerne føres i samråd med Handelspolitikudvalget (tjenesteydelser og investeringer)
og Energigruppen.
Artikel 4
Denne afgørelse og bilaget hertil offentliggøres straks efter vedtagelsen.
Artikel 5
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA