Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0231
Offentligt
2060267_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.5.2019
COM(2019) 231 final
ANNEX
BILAG
til
Henstilling med henblik på Rådets afgørelse
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om moderniseringen af
energichartertraktaten
DA
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060267_0002.png
BILAG
FORHANDLINGSDIREKTIVER FOR MODERNISERINGEN AF
ENERGICHARTERTRAKTATEN
A.
AFTALENS ART OG ANVENDELSESOMRÅDE
Målet med forhandlingerne er at modernisere bestemmelserne i energichartertraktaten (ECT),
der blev undertegnet i Lissabon den 17. december 1994 af signatarerne (herunder Den
Europæiske Union (EU) og dets medlemsstater
1
), og resultere i en aftale om oprettelse af en
moderniseret energichartertraktat.
Under ministerkonferencen om energichartertraktaten i november 2018 blev
energichartertraktatens kontraherende parter enige om en liste over emner for
moderniseringen. Listen dækker følgende emner: bestemmelser relateret til
investeringsbeskyttelsesstandarder og relevante definitioner (såsom definitionen af
"investering" og "investor"). Andre kontraherende parter i energichartertraktaten udtrykte
ønske om at dække andre emner såsom præinvestering, transit, definitioner af "charter" og
"økonomisk aktivitet i energisektoren", regional organisation for økonomisk integration
(REIO) og bestemmelser vedrørende tvistbilæggelse. På opfordring af sekretariatet for
energicharteret vil moderniseringen også dække ophævelse af forældede bestemmelser.
B.
AFTALENS INDHOLD
Generelle principper og mål
Målet med den moderniserede energichartertraktat bør være at øge investeringerne i
energisektoren på en bæredygtig måde mellem energichartertraktatens kontraherende parter
ved at skabe en sammenhængende og ajourført, retligt bindende ramme, som skaber
retssikkerhed og sikrer et højt niveau af investeringsbeskyttelse.
Den moderniserede energichartertraktat bør sigte mod at indføre klare regler for en lang
række investeringsrelaterede spørgsmål. Dette vil til gengæld give energichartertraktatens
kontraherende parter mulighed for at styrke deres institutionelle kapacitet, offentlige
politikker og juridiske rammer i energisektoren.
Investeringsbeskyttelse
Forhandlingerne bør bringe bestemmelserne om investeringsbeskyttelse i overensstemmelse
med de moderne standarder i de aftaler, som EU og dets medlemsstater har indgået for nylig,
samt tilpasse energichartertraktaten til nye politiske og økonomiske globale ændringer (også i
energisektoren).
Investeringsbeskyttelsesstandarderne i henhold til moderniseringen af energichartertraktaten
bør sigte efter et højt niveau af investeringsbeskyttelse med bestemmelser om retssikkerhed
for investorer og parternes investeringer på hinandens markeder.
Investeringsbeskyttelsesstandarderne i den moderniserede energichartertraktat bør dække
energichartertraktatens kontraherende parters investeringer og investorer. De bør bestræbe at
inkludere passende mekanismer til udelukkelse af virksomheder, der ikke har en tilstrækkelig
tilknytning til deres oprindelsesland.
1
Italien trak sig ud af energichartertraktaten fra den 1. januar 2016.
DA
1
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060267_0003.png
Den moderniserede energichartertraktat bør eksplicit henvise til traktatens kontraherende
parters ret til at træffe foranstaltninger til at opnå legitime offentlige politiske mål. Den bør
inkludere bestemmelser om statsstøtte i overensstemmelse med eksisterende EU-aftaler.
Den moderniserede energichartertraktat bør inkludere passende beskyttelsesstandarder for
investorer og investeringer i overensstemmelse med EU-retten, særlig (listen er ikke
udtømmende):
Ret til at regulere
Bestemmelse om medbegunstigelsesbehandling, som i energichartertraktaten
også dækker national behandling
Præcisering af "størst mulig beskyttelse og sikkerhed"
Retfærdig og rimelig behandling samt fuld beskyttelse og sikkerhed, som er
passende og skarpt afgrænset med henblik på fortolkning
Ekspropriation, som omfatter direkte og indirekte ekspropriation, og som er
behørigt defineret for at præcisere karakteren af indirekte ekspropriation
Paraplyklausul
Overførsler: tillader frie overførsler i forbindelse med en investering samt
passende undtagelser og garantier i forbindelse med finansielle vanskeligheder
eller kriser og
Nægtelse af fordele.
I betragtning af de igangværende internationale initiativer vedrørende moderniseringen af
tvistbilæggelse (Det Internationale Center til Bilæggelse af Investeringstvister (ICSID) og den
multilaterale investeringsdomstol (MIC)) bør moderniseringen af de relevante bestemmelser i
energichartertraktaten først gennemføres, når disse internationale initiativer giver konkrete
resultater.
Bæredygtig udvikling og virksomheders sociale ansvar (VSA)
Den moderniserede energichartertraktat bør inkludere bestemmelser om bæredygtig
udvikling, herunder om klimaændring og omstillingen til ren energi i forbindelse med
indgåede aftaler og EU's holdninger til igangværende forhandlinger. Den bør også bidrage til
at fremme menneskerettigheder og internationale arbejdsstandarder, herunder gennem
bestemmelser om gennemsigtighed og virksomheders sociale ansvar/ansvarlig
forretningsskik.
Regional organisation for økonomisk integration (REIO)
EU støtter ikke inkluderingen af bestemmelsen vedrørende den regionale organisation for
økonomisk integration i moderniseringen af energichartertraktaten. Forfølger de
kontraherende parter i energichartertraktaten imidlertid forhandlingerne om den regionale
organisation for økonomisk integration, bør resultatet afspejle EU's forståelse af
organisationen samt dennes anvendelse med hensyn til forholdet mellem EU og
medlemsstaterne
2
.
2
Se meddelelsen Beskyttelse af EU-interne investeringer, COM(2018) 547 final, og Rådets notater, der
blev vedtaget af Rådet for Udenrigsanliggender: statsstøttesag SA.40348, Støtte til elproduktion fra
vedvarende energikilder, kraftvarmeproduktion og affald
Spanien, Kommissionens afgørelse
DA
2
DA
kom (2019) 0231 - Ingen titel
2060267_0004.png
Præinvestering
Moderniseringen bør fokusere på bestemmelser om investeringsbeskyttelse. I tilfælde af, at
forhandlingerne også dækker præinvestering, bør EU modsætte sig at gøre bestemmelser om
præinvestering til genstand for tvistbilæggelse.
Transit
Kapitlet om transit bør tilpasses kravene for integrerede energimarkeder med tredjeparters
adgangsrettigheder, som i EU. Det bør gøre det klart, at konceptet "transit" i
energichartertraktaten ikke er i strid med princippet om åben og ubegrænset udveksling af gas
uden territoriale begrænsninger, da energihandel er baseret på virtuelle strømme og ikke på
udveksling af fysiske molekyler, som anvendes af EU.
Definition af "charter"
Definitionen er relevant for flere centrale bestemmelser i energichartertraktaten. I 2015 blev
det internationale energicharter vedtaget med henblik på at opdatere det originale europæiske
energicharter fra 1991. De kontraherende parter i energichartertraktaten var ikke i stand til at
nå til enighed om, hvorvidt referencen til charteret i energichartertraktaten kunne forstås, som
at der også henvises til det internationale energicharter. EU gik ind for en sådan fortolkning.
Den moderniserede energichartertraktat bør derfor inkludere det internationale energicharter
fra 2015 i definitionen af "charter".
Definition af "økonomisk aktivitet i energisektoren"
Investeringer, der er dækket af energichartertraktaten, skal knyttes til "økonomisk aktivitet i
energisektoren". En sådan økonomisk aktivitet er knyttet til produkter og materialer, der i høj
grad vedrører fossile brændstoffer (opført i bilag EMI i energichartertraktaten). Definitionen
omfatter muligvis ikke nye tendenser i investering, særlig i forbindelse med vedvarende
energi eller den igangværende digitalisering af energisektoren. Den moderniserede
energichartertraktat bør dermed inkludere en definition af "økonomisk aktivitet i
energisektoren", som giver mulighed for at imødegå udfordringer og muligheder ved
omstillingen til et CO2-fattigt, mere digitalt og forbrugerorienteret energisystem.
Ophævelse af forældede bestemmelser
Sekretariatet for Energichartret anmodede om at bruge moderniseringsprocessen til at
imødegå spørgsmålet om forældede bestemmelser i energichartertraktaten. Selv om dette ikke
er EU's prioritet, kan det øge læsbarheden af energichartertraktaten, og det kan derfor anses
for at fjerne forældede bestemmelser.
C(2017) 7384, betragtning 160 til 163, og statsstøttesag SA.40171, Fremme af fremstilling af
elektricitet fra vedvarende energikilder,
Tjekkiet, Kommissionens afgørelse C(2016) 7827,
betragtning 143 til 148.
DA
3
DA