Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0250
Offentligt
2058747_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.5.2019
COM(2019) 250 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Vejledning vedrørende forordningen om en ramme for fri udveksling af andre data end
personoplysninger i Den Europæiske Union
DA
DA
kom (2019) 0250 - Ingen titel
Indhold
1
Indledning
.................................................................................................................................. 2
Formålet med retningslinjerne
..................................................................................................... 3
2 Samspillet mellem forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
og den generelle forordning om databeskyttelse
blandede datasæt
......................................... 4
2.1
Begrebet "andre data end personoplysninger" i henhold til forordningen om fri
udveksling af andre data end personoplysninger
....................................................................... 4
Personoplysninger
....................................................................................................................... 5
Andre data end personoplysninger
.............................................................................................. 6
2.2
3
Blandede datasæt
............................................................................................................... 8
Fri udveksling af oplysninger og fjernelse af dataplaceringskrav
...................................... 11
3.1
3.2
Fri udveksling af andre data end personoplysninger
................................................... 12
Fri udveksling af personoplysninger
............................................................................. 14
3.3
Anvendelsesområde for forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger
....................................................................................................................... 15
3.4
4
Aktiviteter vedrørende medlemsstaternes interne organisation
................................. 16
Selvreguleringstilgange til støtte for den frie udveksling af oplysninger
........................... 18
4.1
Dataportering og skift mellem cloudtjenesteleverandører
.......................................... 18
Portabilitetsbegrebet og samspillet med den generelle forordning om databeskyttelse
............ 19
4.2
4.3
Adfærdskodekser og certificeringsordninger for beskyttelse af personoplysninger
. 21
Styrket tillid til grænseoverskridende databehandling
sikkerhedscertificering
... 22
Afsluttende bemærkninger
............................................................................................................. 23
Dette dokument stilles til rådighed af Kommissionen udelukkende til orientering. Det indeholder
ikke en autoritativ fortolkning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af
14. november 2018 om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den
Europæiske Union og udgør ikke en afgørelse eller udtalelse vedtaget af Kommissionen. Det
berører hverken eventuelle afgørelser eller udtalelser vedtaget af Kommissionen eller
Domstolens kompetence til at fortolke forordningen i overensstemmelse med EU-traktaterne.
1
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0003.png
1
Indledning
Vi befinder os i en tid, hvor økonomien i stadig højere grad styres af data, hvorfor fokus for
virksomhedsprocesserne i virksomheder af enhver størrelse og inden for alle sektorer ligger
på overførslen af oplysninger. Nye digitale teknologier skaber nye muligheder for den brede
offentlighed, virksomheder og offentlige myndigheder i EU.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i november 2018 forordning (EU) 2018/1807 om en
ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union
1
("forordning om fri udveksling af andre data end personoplysninger") på grundlag af et
forslag fra Kommissionen. Formålet var at øge den grænseoverskridende udveksling af
oplysninger og styrke dataøkonomien. Forordningen anvendes fra den 28. maj 2019.
Princippet om fri udveksling af personoplysninger er allerede fastlagt i forordning (EU)
2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
2
. Der findes således i dag en omfattende
ramme for et fælles europæisk dataområde og fri udveksling af alle oplysninger inden for
EU
3
.
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger skaber retssikkerhed for
virksomhederne med hensyn til behandling af deres oplysninger på et hvilket som helst sted i
EU, højner tilliden til databehandlingstjenesterne og modvirker leverandørfastlåsning. Herved
øges forbrugernes valgfrihed, effektiviteten højnes, og indførelsen af cloudteknologier
fremmes. Dette fører betydelige besparelser med sig for virksomheder i EU. Ifølge en
undersøgelse kan virksomhederne i EU nedbringe deres IT-udgifter med 20
-
50 % ved at
migrere data til skyen
4
.
De to forordninger har betydet, at oplysninger i dag kan overføres frit mellem
medlemsstaterne, hvilket gør det muligt for brugere af databehandlingstjenester at udnytte de
oplysninger, der er indsamlet på forskellige EU-markeder, med henblik på at forbedre deres
produktivitet og konkurrenceevne. Derfor vil brugerne kunne drage fuld nytte af de
stordriftsfordele, som det store EU-marked fører med sig, idet deres globale konkurrenceevne
styrkes, og sammenkoblingen af den europæiske dataøkonomi forbedres.
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger omfatter tre
nøgleelementer:
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om en ramme for fri
udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union (EUT L 303 af 28.11.2018, s. 59).
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
3
Den generelle forordning om databeskyttelse finder også anvendelse på Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS), som omfatter Island, Liechtenstein og Norge. Forordningen om fri udveksling af
andre data end personoplysninger er endvidere mærket som EØS-relevant.
4
Deloitte:
Measuring the economic impact of cloud computing in Europe,
SMART 2014/0031, 2016.
Foreligger online:
http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=41184.
2
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0004.png
Medlemsstaterne må som udgangspunkt ikke pålægge krav, hvad angår oplysningernes
placering. Undtagelser fra denne regel gives i henhold til proportionalitetsprincippet
udelukkende af hensyn til den offentlige sikkerhed.
Der oprettes en samarbejdsmekanisme til sikring af, at de kompetente myndigheder fortsat
kan gøre deres rettigheder gældende, hvad angår adgangen til de oplysninger, der
behandles i en anden medlemsstat.
Der skabes incitamenter for industrien
med støtte fra Kommissionen
til at udarbejde
adfærdskodekser for selvregulering i forbindelse med tjenesteleverandørskift og
dataportering.
Formålet med retningslinjerne
Retningslinjerne er i overensstemmelse med artikel 8, stk. 3, i forordningen om fri udveksling
af andre data end personoplysninger, i henhold til hvilken Kommissionen skal offentliggøre
retningslinjer om samspillet mellem denne forordning og den generelle forordning om
databeskyttelse "med hensyn til datasæt bestående af både personoplysninger og andre data
end personoplysninger".
Retningslinjerne skal gøre det lettere for brugerne
især små og mellemstore virksomheder
at forstå samspillet mellem forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger og den generelle forordning om databeskyttelse
5
. De har derfor navnlig
fokus på: i) begreberne andre data end personoplysninger og personoplysninger ii)
principperne for fri udveksling af oplysninger og forbuddet mod datalokaliseringskrav i
henhold til begge forordninger
og iii) begrebet dataportabilitet i henhold til forordningen om fri
udveksling af andre data end personoplysninger.
Retningslinjerne vedrører derudover
selvreguleringskravene som fastsat i begge forordninger.
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger vedrører udelukkende
"andre data end personoplysninger" som defineret i den generelle forordning om
databeskyttelse. Den generelle forordning om databeskyttelse regulerer behandlingen af
personoplysninger, som er en væsentlig del af EU's databeskyttelsesramme
6
. Forordningen
Betragtning 37 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
6
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119
af 4.5.2016, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1725 af 23. oktober 2018 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i Unionens institutioner, organer,
kontorer og agenturer og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 45/2001 og afgørelse nr. 1247/2002/EF (EUT L 295 af 21.11.2018, s. 39).
Direktiv (EU) 2016/680 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders
behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge
strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse 2008/977/RIA (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 89).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (Direktiv
3
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0005.png
trådte i kraft i medlemsstaterne den 25. maj 2018. Forordningen indeholder harmoniserede
bestemmelser til beskyttelse af personer i EU/EØS, hvad angår behandlingen af deres
personoplysninger og den frie udveksling af disse oplysninger. Den generelle forordning om
databeskyttelse: i) definerer personoplysninger ii) fastlægger retsgrundlaget for deres
behandling og iii) fastsætter de rettigheder og forpligtelser, der gælder ved behandlingen af
disse oplysninger
7
for blot at nævne nogle få af forordningens bestemmelser. Med hensyn
til princippet om fri udveksling af personoplysninger gælder følgende i henhold til artikel 1,
stk. 3, i den generelle forordning om databeskyttelse: "Den frie udveksling af
personoplysninger i Unionen må hverken indskrænkes eller forbydes af grunde, der vedrører
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger."
I den virkelige verden består datasæt som oftest både af personoplysninger og andre data end
personoplysninger. Dette benævnes typisk "blandede datasæt". I afsnit 2.2 nedenfor uddybes
samspillet mellem forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger og
den generelle forordning om databeskyttelse med hensyn til blandede datasæt.
Af præciseringshensyn finder der ingen kontradiktoriske forpligtelser anvendelse i henhold til
den generelle forordning om databeskyttelse og forordningen om fri udveksling af andre data
end personoplysninger.
2
Samspillet mellem forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger og den generelle forordning om databeskyttelse
blandede datasæt
2.1 Begrebet "andre data end personoplysninger" i henhold til forordningen om fri
udveksling af andre data end personoplysninger
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
8
har til formål at sikre
den frie udveksling af andre data end personoplysninger. I forordningen henvises der gennem
hele teksten til begrebet "data", som i henhold til artikel 4, stk. 1, i forordning (EU) 2016/679
om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation), (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37) (under
revision).
Se Det Europæiske Databeskyttelsesråds websted for yderligere retningslinjer vedrørende forskellige
aspekter af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) og den europæiske databeskyttelseslov,
idet Rådet har udsendt en række retningslinjer i henhold til artikel 70 i den generelle forordning om
databeskyttelse:
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/general-guidance/gdpr-guidelines-recommendations-best-
practices_da.
Webstedet omfatter endvidere henvisninger til retningslinjer, anbefalinger og andre dokumenter
som udsendt af forgængeren til Det Europæiske Databeskyttelsesråd (Artikel 29-Gruppen). Derudover har
Kommissionen udsendt en meddelelse om databeskyttelse for at øge borgernes og virksomhedernes
opmærksomhed på Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse): vejledning om den direkte
anvendelse af den generelle forordning om databeskyttelse (COM/2018/043 final):
https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1517578296944&uri=CELEX%3A52018DC0043
8
Artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om en
ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
7
4
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0006.png
(den generelle forordning om databeskyttelse) skal forstås som andre data end
personoplysninger
9
. Disse data, som også i dette dokument angives som "andre
data end
personoplysninger",
er det modsatte af personoplysninger i henhold til den generelle
forordning om databeskyttelse.
Personoplysninger
I henhold til den generelle forordning om databeskyttelse er "personoplysninger" "enhver
form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person ("den registrerede");
ved identificerbar fysisk person forstås en fysisk person, der direkte eller indirekte kan
identificeres, navnlig ved en identifikator som f.eks. et navn, et identifikationsnummer,
lokaliseringsdata, en onlineidentifikator eller et eller flere elementer, der er særlige for denne
fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale
identitet."
Den brede definition af personoplysninger er tilsigtet og er i det væsentlige forblevet uændret
i den generelle forordning om databeskyttelse i forhold til den tidligere lovgivning
10
.
Forskellige aspekter af definitionen af personoplysninger, såsom "enhver form for
information", "om" eller "identificeret eller identificerbar", er allerede blevet behandlet af
Artikel 29-Gruppen
11
i dens udtalelse 4/2007 om begrebet personoplysninger af 20. juni 2007,
WP 136.
Inden for områder såsom forskning er det almindelig praksis at pseudonymisere
personoplysninger for at skjule en persons identitet. Ved
pseudonymisering
behandles
personoplysninger på en sådan måde, at personoplysningerne ikke længere kan henføres til en
bestemt person uden brug af supplerende oplysninger. Disse supplerende oplysninger
opbevares separat og er underlagt tekniske og organisatoriske foranstaltninger (f.eks.
kryptering)
12,13
. Ikke desto mindre anses pseudonymiserede oplysninger stadig som
Se artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018
om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
10
Se artikel 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (udløber den 24 . maj 2018, ophævet ved den generelle forordning om databeskyttelse). Se
endvidere Domstolens retspraksis vedrørende definitionen af personoplysninger, i henhold til hvilken der
anerkendes en bred fortolkning af begrebet, eksempelvis Domstolens dom af 29. januar 2009,
Productores de
Música de España (Promusicae)
mod
Telefónica de España SAU,
C-275/06, ECLI:EU:C:2008:54; Domstolens
dom af 24. november 2011,
Scarlet Extended SA
mod
Société belge des auteurs, compositeurs et éditeurs SCRL
(SABAM),
C-70/10, ECLI:EU:C:2011:771; Domstolens dom af 19. oktober 2016,
Patrick Breyer
mod
Bundersrepublik Deutschland,
C-582/14, ECLI:EU:C:2016:779.
11
Artikel 29-Gruppen var et rådgivningsorgan, der rådgav Kommissionen om databeskyttelse og bidrog til
udarbejdelsen af harmoniserede databeskyttelsespolitikker i EU. Efter ikrafttrædelsen af den generelle
forordning om databeskyttelse den 25. maj 2018 blev Artikel 29-Gruppen erstattet af Det Europæiske
Databeskyttelsesråd.
12
Jf. artikel 4, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse), som
indeholder en definition af "pseudonymisering".
13
Eksempelvis betragtes en undersøgelse af virkningerne af et nyt lægemiddel som en pseudonymisering,
når personoplysningerne vedrørende deltagerne udskiftes med unikke attributter (f.eks. et tal eller en kode) i
9
5
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0007.png
oplysninger om en identificerbar person, hvis de kan henføres til denne person ved brug af
supplerende oplysninger
14
. Disse data er i henhold til den generelle forordning om
databeskyttelse
personoplysninger.
Andre data end personoplysninger
Hvis dataene ikke er "personoplysninger" i henhold til den generelle forordning om
databeskyttelse, er der tale om
andre data end personoplysninger.
Andre data end
personoplysninger kan kategoriseres efter deres oprindelse:
for det første som oplysninger, der oprindeligt ikke vedrørte en identificeret eller
identificerbar fysisk person, herunder oplysninger om vejrforhold genereret af følere, der
er installeret på vindmøller, eller oplysninger vedrørende industrielle maskiners
vedligeholdelsesbehov
for det andet som oplysninger, der oprindeligt var personoplysninger, men som senere
blev
anonymiserede
15
. "Anonymiseringen" af personoplysninger adskiller sig fra
pseudonymiseringen (se ovenfor), da oplysninger, der er anonymiseret korrekt, ikke kan
henføres til en bestemt person
selv med brug af supplerende oplysninger
16
og er
dermed andre data end personoplysninger.
Vurderingen af, hvorvidt oplysningerne er anonymiseret korrekt, afhænger af de specifikke og
unikke forhold, der gør sig gældende for det enkelte tilfælde
17
. Der er fundet flere eksempler,
hvor datasæt, der angiveligt blev anonymiseret, alligevel blev identificeret, hvorfor en sådan
evaluering kan være udfordrende
18
. For at finde ud af, om en person er identificerbar, skal der
undersøgelsesdokumentationen, og deres personoplysninger opbevares separat sammen med de tildelte unikke
attributter i et sikret dokument (f.eks. i en database, der er beskyttet med adgangskode).
14
Se betragtning 26 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
15
Se betragtning 26 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse), i henhold
til hvilken: "Databeskyttelsesprincipperne bør derfor ikke gælde for anonyme oplysninger, dvs. oplysninger, der
ikke vedrører en identificeret eller identificerbar fysisk person, eller for personoplysninger, som er gjort
anonyme på en sådan måde, at den registrerede ikke eller ikke længere kan identificeres."
16
Se Domstolens dom af 19. oktober 2016, sag
Patrick Breyer
mod
Bundesrepublik Deutschland,
C-
582/14, ECLI:EU:C:2016:779. Ifølge Domstolens dom kan en dynamisk IP-adresse udgøre personoplysninger,
selv når en tredjepart (f.eks. en internettjenesteleverandør) er i besiddelse af supplerende oplysninger, der ville
gøre det muligt at identificere den pågældende person. Muligheden for at identificere personen skal gives i form
af midler, der med rimelighed kan tænkes bragt i anvendelse til at identificere den pågældende
enten direkte
eller indirekte.
17
Dataanonymiseringen bør altid ske ved brug af de nyeste avancerede anonymiseringsteknikker.
18
Der findes eksempler på, at angiveligt anonymiserede oplysninger alligevel blev identificeret, i
undersøgelsen vedrørende fremtidige overførsler af oplysninger som udarbejdet for Europa-Parlamentets Udvalg
om Industri, Forskning og Energi af Blackman, C., Forge, S.:
Data Flows
Future Scenarios: In-Depth
Analysis
for
the
ITRE
Committee,
2017,
s. 22,
tekstboks
2.
Foreligger
online:
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2017/607362/IPOL_IDA(2017)607362_EN.pdf
6
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0008.png
ses på alle de midler, en dataansvarlig eller anden person med rimelighed må antages at
benytte sig af for at identificere en person direkte eller indirekte
19
.
Eksempler på andre data end personoplysninger:
Oplysninger, der aggregeres, således at det ikke længere er muligt at identificere
individuelle hændelser (herunder en persons individuelle rejser til udlandet eller
rejsemønstre, der ville kunne udgøre personoplysninger), kan betegnes som
anonymiserede data
20
. De anonyme oplysninger bruges eksempelvis til statistiske
formål eller i salgsrapporter (blandt andet for at vurdere et produkts popularitet og dets
egenskaber).
Oplysninger om højfrekvenshandel inden for finanssektoren eller oplysninger om
præcisionsdyrkning, der bruges som hjælp ved overvågning og optimering af brugen
af pesticider, næringsstoffer og vand.
Hvis de andre data, der ikke er personoplysninger, på nogen som helst måde alligevel kan
sættes i forbindelse med en person, således at denne enten direkte eller indirekte bliver
identificerbar, skal oplysningerne betragtes som personoplysninger.
Hvis en kvalitetskontrolrapport for en produktionslinje eksempelvis gør det muligt at sætte
oplysningerne i forbindelse med de specifikke fabriksarbejdere (f.eks. de medarbejdere, der
står for indstillingen af produktionsparametre), betragtes oplysningerne som
personoplysninger. I dette tilfælde finder den generelle forordning om databeskyttelse
anvendelse. Det samme gælder, hvis det grundet teknologiske og dataanalytiske udviklinger
bliver muligt at konvertere anonymiserede oplysninger til personoplysninger.
21
I definitionen af personoplysninger henvises der til "fysiske personer", og derfor udgør
datasæt bestående af navne og kontaktoplysninger på juridiske personer i princippet andre
data end personoplysninger.
22
I visse situationer kan der dog være tale om
Se betragtning 26 i forordning (EU) 2016/679 (generel forordning om databeskyttelse): "For at fastslå,
om midler med rimelighed kan tænkes bragt i anvendelse til at identificere en fysisk person, bør alle objektive
forhold tages i betragtning såsom de relaterede omkostninger og den tid, der skal afsættes til identifikation, under
hensyntagen til den tilgængelige teknologi på behandlingstidspunktet og den teknologiske udvikling."
20
Se Artikel 29-Gruppen:
Udtalelse nr. 05/2014 om anonymiseringsteknikker,
vedtaget den 10. april
2014, WP216, s. 9: "Det er kun, hvis den registeransvarlige, aggregerer dataene til et niveau, hvor de enkelte
hændelser ikke længere kan identificeres, at det resulterende datasæt kan betegnes som anonymt. Eksempel:
Hvis en organisation indsamler data om individuelle rejser, vil de individuelle rejsemønstre på hændelsesniveau
stadig blive betegnet som personoplysninger for alle parter, så længe den dataansvarlige (eller enhver anden part)
stadig har adgang til de originale oplysninger, selv om de direkte identifikatorer er blevet fjernet fra det datasæt,
der er videregivet til tredjemand. Hvis den dataansvarlige derimod sletter de originale oplysninger og kun
udleverer aggregeret statistik på et højt niveau til tredjemand, som f.eks. "om mandagen på rute X er der 160 %
flere passagerer end om tirsdagen", vil dette blive betegnet som anonyme oplysninger."
21
Bliver personoplysningerne behandlet på en ulovlig måde, eller denne behandling på anden vis udgør en
overtrædelse af den generelle forordning om databeskyttelse, har de registrerede (fysiske personer) i henhold til
den generelle forordning om databeskyttelse ret til at indgive en klage til en national tilsynsmyndighed
(databeskyttelsesmyndighed) i EU eller adgang til effektive retsmidler for en national domstol. Kapitel VI, afsnit
2, i den generelle forordning om databeskyttelse regulerer de nationale tilsynsmyndigheders opgaver,
kompetencer og beføjelser.
22
Betragtning 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
19
7
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0009.png
personoplysninger
23
. Det er eksempelvis tilfældet, når navnet på den juridiske person svarer
til den fysiske persons navn, når denne person er ejeren, eller oplysningerne vedrører en
identificeret eller identificerbar fysisk person
24
.
2.2
Blandede datasæt
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger og den generelle
forordning om databeskyttelse har forskellige tilgange til den frie udveksling af oplysninger i
EU.
I henhold til forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger gælder der
et generelt forbud mod dataplaceringskrav for andre data end personoplysninger. I henhold til
artikel 4, stk. 1, i forordningen er dataplaceringskrav forbudt, medmindre de er begrundet i
hensynet til den offentlige sikkerhed og i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Den generelle forordning om databeskyttelse sikrer
foruden en høj beskyttelsesgrad af
personoplysninger
også den frie udveksling af personoplysninger. I henhold til
forordningens artikel 1, stk. 3, må den frie udveksling af personoplysninger i EU "hverken
indskrænkes eller forbydes af grunde, der vedrører beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger". De to forordninger sikrer således den frie
udveksling af "alle" oplysninger i EU. I afsnit 3.1 og 3.2 gennemgås de specifikke
bestemmelser yderligere.
Et blandet datasæt består af både personoplysninger og andre data end personoplysninger. De
blandede datasæt udgør størstedelen af de datasæt, der anvendes inden for dataøkonomien, og
er ret almindelige, da de tekniske udviklinger såsom tingenes internet (dvs. genstande til
digital forbindelse), kunstig intelligens og teknologier, der muliggør big data-analyser.
Eksempler på blandede datasæt:
en virksomheds skatteopgørelse, hvoraf virksomhedsdirektørens navn og telefonnummer
fremgår
datasæt i en bank, navnlig indeholdende kundeoplysninger og transaktionsoplysninger,
herunder betalingstjenester (kredit- og debetkort), applikationer til forvaltning af
partnerrelationer samt låneaftaler, dokumenter med blandede oplysninger om fysiske og
juridiske personer
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse): "Denne
forordning finder ikke anvendelse på behandling af personoplysninger, der vedrører juridiske personer, navnlig
virksomheder, der er etableret som juridiske personer, herunder den juridiske persons navn, form og
kontaktoplysninger." I den forbindelse skal definitionen af personoplysninger i artikel 4, stk. 1, i den generelle
forordning om databeskyttelse tages i betragtning.
23
Se Domstolens dom af 9. november 2010 i de forenede sager
Volker und Markus Schecke GbR,
C-92/09
og
Hartmut Eifert,
C-93/09 mod
Land Hessen,
ECLI:EU:C:2010:662, præmis 52.
24
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-
organisations/application-regulation/do-data-protection-rules-apply-data-about-company_da
8
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0010.png
et forskningsinstituts anonymiserede statistiske data og de originale data, der oprindeligt
blev indsamlet, herunder besvarelser fra individuelle respondenter på spørgsmål i
statistiske rundspørger
en virksomheds videndatabase over IT-problemer og løsninger heraf baseret på
individuelle IT-hændelsesrapporter
data forbundet med tingenes internet, når der ud fra nogle af disse data kan gøres
antagelser vedrørende identificerbare personer (f.eks. tilstedeværelse på en specifik
adresse og brugsmønstre) samt
analyser af driftslogdata vedrørende produktionsudstyr inden for produktionsindustrien.
Eksempel: tjenester til forvaltning af kunderelationer
Nogle banker benytter sig af tjenester til forvaltning af kunderelationer (customer relationship
management, CRM), der udbydes af tredjeparter. Kundeoplysningerne skal i den forbindelse
offentliggøres i CRM-miljøet. De oplysninger, der registreres i CRM-tjenesten, omfatter alle
de oplysninger, der kræves for effektivt at kunne forvalte interaktionen med kunden, herunder
deres post- og e-mailadresse, deres telefonnummer, de varer og tjenesteydelser, de køber,
samt salgsrapporter, herunder aggregerede data. Disse data kan derfor både omfatte
personoplysninger og andre data end personoplysninger.
I forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
25
lyder det i forbindelse
med blandede datasæt:
"I tilfælde af datasæt bestående af både personoplysninger og andre data end
personoplysninger finder denne forordning anvendelse på den del af sættet, der omfatter andre
data end personoplysninger. Når personoplysninger og andre data end personoplysninger i et
datasæt er knyttet uløseligt sammen, berører nærværende forordning ikke anvendelsen af
forordning (EU) 2016/679."
I tilfælde af et datasæt bestående af både personoplysninger og andre data end
personoplysninger betyder det, at:
forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger finder anvendelse på
den del af sættet, der omfatter andre data end personoplysninger
bestemmelsen om fri udveksling i den generelle forordning om databeskyttelse
26
finder
anvendelse på den del af sættet, der omfatter personoplysninger, samt
hvis den del, der omfatter andre data end personoplysninger, og de dele, der omfatter
personoplysninger, "er knyttet uløseligt sammen", finder databeskyttelsesrettighederne og
25
26
Artikel 2, stk. 2.
Artikel 1, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse). Se også
afsnit 3.2 heri.
9
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0011.png
-forpligtelserne i henhold til den generelle forordning om databeskyttelse fuld anvendelse
på det samlede blandede datasæt
dette gælder også, selv om personoplysningerne kun
udgør en lille del af datasættet
27
.
Fortolkningen er i overensstemmelse med retten til beskyttelse af personoplysninger i henhold
til Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
28
og betragtning 8 i
forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
29
. I henhold til
betragtning 8 heri gælder følgende: "De retlige rammer for beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger ..., navnlig [den generelle forordning om
databeskyttelse] samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 og 2002/58/EF
berøres ikke af nærværende forordning."
Et praktisk eksempel:
En virksomhed med aktiviteter i EU tilbyder sine tjenester via en platform. Virksomheder
(kunder) uploader deres dokumenter indeholdende blandede datasæt til platformen. Som
dataansvarlig skal den virksomhed, der uploader dokumenterne, sikre, at behandlingen er i
overensstemmelse med den generelle forordning om databeskyttelse. Ved at behandle
datasættet på vegne af den dataansvarlige skal den virksomhed, der tilbyder tjenesterne
(databehandleren), gemme eller behandle oplysningerne i overensstemmelse med den
generelle forordning om databeskyttelse, eksempelvis for at sikre et passende
sikkerhedsniveau for oplysningerne, herunder gennem kryptering.
Ordlyden "knyttet uløseligt sammen" defineres ikke i nogen af de to forordninger
30
. Af
praktiske hensyn kan dette henvise til en situation, hvor et datasæt omfatter personoplysninger
og andre data end personoplysninger, men en adskillelse heraf ville være umulig eller af den
dataansvarlige anses som økonomisk ineffektiv eller teknisk umulig. Når virksomheden
eksempelvis køber CRM- og salgsrapportsystemer, vil den skulle fordoble sine udgifter til
software, idet den skal købe separat software til CRM- (personoplysninger) og
salgsrapportsystemerne (aggregerede data/andre data end personoplysninger) baseret på
CRM-dataene.
En adskillelse af datasættet ville også muligvis medføre en betydelig nedgang i datasættets
værdi. Derudover betyder dataenes ændrede form (se afsnit 2.1), at det bliver mere besværligt
at skelne klart mellem og således adskille de forskellige datakategorier.
Som påpeget i arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene, konsekvensanalysen, som ledsager
dokumentet Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for fri udveksling af andre data
end personoplysninger i Den Europæiske Union
(SWD(2017) 304 final), del 1/2, s. 3, skal GDPR (den generelle
forordning om databeskyttelse) overholdes fuldt ud, hvad angår den del af datasættet, der omfatter
personoplysninger
uanset hvor mange personoplysninger, der er indeholdt i de blandede datasæt.
28
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (EUT C 362 af 26.10.2012, s. 391).
29
Betragtning 8 heri.
30
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger og den generelle forordning om
databeskyttelse.
27
10
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0012.png
Der er væsentligt, at ingen af de to forordninger forpligter virksomheder til at adskille de
datasæt, de er ansvarlige for eller behandler.
Et blandet datasæt er således generelt underlagt forpligtelser fra de dataansvarliges og
databehandlernes side og skal respektere de registreredes rettigheder i henhold til den
generelle forordning om databeskyttelse.
Behandling af helbredsoplysninger
Der kan indgå helbredsoplysninger i et blandet datasæt. Eksempler herpå er elektroniske
helbredsjournaler, kliniske forsøg eller sæt bestående af data som indsamlet af diverse
mobilapplikationer på sundheds- og velværeområdet (herunder applikationer til måling af
vores sundhedstilstand for at minde os om at tage vores medicin eller registrere vores fysiske
fremskridt)
31
. I takt med de teknologiske udviklinger bliver det stadig vanskeligere at adskille
personoplysninger fra andre data end personoplysninger i disse datasæt. Behandlingen heraf
skal således være i overensstemmelse med den generelle forordning om databeskyttelse,
navnlig (set i lyset af at helbredsoplysninger i henhold til forordningen udgør en særlig
kategori af data) artikel 9, i henhold til hvilken der gælder et generelt forbud mod at behandle
særlige kategorier af data og undtagelser fra dette forbud.
Oplysningerne i de blandede datasæt, der omfatter helbredsoplysninger, kan være en
værdifuld informationskilde, f.eks. i forbindelse med yderligere medicinsk forskning, til
måling af bivirkningerne af receptpligtig medicin, til sygdomsrelaterede statistiske formål
eller til udvikling af nye sundhedsplejetjenester eller behandlinger. Den generelle forordning
om databeskyttelse skal dog overholdes ved udførelsen af oprindelig og yderligere
databehandling. Derfor skal denne behandling af helbredsoplysninger være baseret på et
gyldigt retsgrundlag
32
og en passende dokumentation, være sikker og tilvejebringe
tilstrækkelige garantier.
Endelig skal databehandlingen være forbundet med retssikkerhed og tillid for personer og
virksomheder. Dette er også helt afgørende for dataøkonomien. Dette sikres med de to
forordninger, som begge har til formål ikke at ændre ved den frie udveksling af oplysninger.
3
Fri udveksling af oplysninger og fjernelse af dataplaceringskrav
I dette afsnit forklares begrebet dataplaceringskrav i henhold til forordningen om fri
udveksling af andre data end personoplysninger og princippet om fri udveksling i den
generelle forordning om databeskyttelse mere specifikt. På trods af at disse bestemmelser er
Ved udvikling og drift af mobilapplikationer på sundhedsområdet skal bestemmelserne i den generelle
forordning om databeskyttelse strengt overholdes. Disse krav specificeres yderligere i den adfærdskodeks for
databeskyttelse i forbindelse med mobilapplikationer på sundhedsområdet, der er under udarbejdelse. Der findes
yderligere oplysninger om status for udarbejdelsen heraf på:
https://ec.europa.eu/digital-single-
market/en/privacy-code-conduct-mobile-health-apps
32
Se artikel 6, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
31
11
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0013.png
målrettet medlemsstaterne, kan de give virksomhederne en bedre forståelse af, hvordan de to
forordninger bidrager til den frie udveksling af alle oplysninger i EU.
3.1
Fri udveksling af andre data end personoplysninger
I henhold til forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
33
er
dataplaceringskrav "forbudt, medmindre de er begrundet i hensynet til den offentlige
sikkerhed og i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet."
Dataplaceringskrav
defineres
34
som "enhver forpligtelse, betingelse og begrænsning og
ethvert forbud eller andet krav, der er fastsat i en medlemsstats love og administrative
bestemmelser, eller som følger af almen og fast administrativ praksis i en medlemsstat og i
offentligretlige organer, herunder inden for offentlige udbud, uden at dette berører direktiv
2014/24/EU, og som indebærer, at databehandling skal finde sted i en bestemt medlemsstat,
eller forhindrer databehandling i enhver anden medlemsstat
35
."
Definitionen illustrerer, at der findes forskellige former for foranstaltninger, der begrænser
den frie udveksling af oplysninger i EU. Disse kan være fastlagt i lovgivning, administrative
regulativer og bestemmelser eller bygge på almen og fast administrativ praksis. Forbuddet
mod dataplaceringskrav gælder desuden både for direkte og indirekte foranstaltninger, der
begrænser den frie udveksling af andre data end personoplysninger.
Direkte dataplaceringskrav
kan eksempelvis omfatte en forpligtelse til at gemme
oplysninger et bestemt geografisk sted (f.eks. skal servere befinde sig i en specifik
medlemsstat) eller en forpligtelse til at opfylde unikke nationale tekniske krav (f.eks. skal
oplysningerne have specifikke nationale formater).
Indirekte dataplaceringskrav,
der forhindrer behandlingen af andre data end
personoplysninger i en anden medlemsstat, kan have forskellige former. Disse omfatter
eventuelt krav om brug af teknologiske faciliteter, der er certificeret eller godkendt i en
bestemt medlemsstat, eller andre krav, der har den virkning, at det bliver sværere at behandle
oplysninger uden for et specifikt geografisk område eller territorium i EU
36,37
.
33
34
Artikel 4, stk. 1.
Artikel 3, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
35
Bemærk, at manglende retssikkerhed med hensyn til omfanget af berettigede og uberettigede
dataplaceringskrav begrænser markedsdeltagernes og den offentlige sektors valgmuligheder med hensyn til, hvor
data behandles, yderligere (se betragtning 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14.
november 2018 om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union).
36
Betragtning 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
37
Se to undersøgelser om dataplaceringskrav, der blev gennemført inden vedtagelsen af forordningen om
fri udveksling af andre data end personoplysninger: 1) Godel, M. et al.:
Facilitating cross border data flows in
the
Digital
Single
Market,
SMART-nummer
2015/2016.
Foreligger
online:
http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=41185
og 2) Time.lex, Spark Legal Network og Tech4i2:
Cross-border data flow in the digital single market: study on data localisation restrictions.
SMART-nummer
2015/0054. Foreligger online:
http://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=46695
12
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0014.png
Ved vurderingen af, hvorvidt en bestemt foranstaltning udgør et indirekte dataplaceringskrav,
skal der tages højde for det særlige forhold, der gør sig gældende for det specifikke tilfælde.
I forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
38
henvises der til
begrebet
offentlig sikkerhed
som anført i Domstolens retspraksis. Offentlig sikkerhed
"omfatter både den interne og eksterne sikkerhed i en medlemsstat
39
samt spørgsmål
vedrørende offentlig tryghed med henblik på navnlig at fremme efterforskning, afsløring og
retsforfølgelse af strafbare handlinger. Det forudsætter, at der foreligger en reel og
tilstrækkelig alvorlig trussel, der påvirker en af de grundlæggende samfundsinteresser
40
såsom
en trussel for driften af institutionerne og de livsvigtige offentlige tjenester og for
befolkningens overlevelse samt risikoen for en alvorlig forstyrrelse af de internationale
relationer eller af nationers fredelige sameksistens, eller en trussel mod militære interesser."
Derudover skal alle dataplaceringskrav, der begrundes i den offentlige sikkerhed, være i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, i henhold til hvilket de vedtagne
foranstaltninger i overensstemmelse med Domstolens retspraksis kan sikre, at det forfulgte
mål bliver opfyldt og ikke går videre, end hvad der kræves i forhold til formålet
41
.
Af præciseringshensyn berører forbuddet mod dataplaceringskrav ikke de eksisterende
begrænsninger som fastsat i EU-lovgivningen
42
.
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger pålægger endvidere ikke
virksomhederne forpligtelser, og den begrænser heller ikke deres kontraktfrihed vedrørende
beslutningen om, hvor deres oplysninger skal behandles.
Medlemsstaterne skal gøre de nærmere oplysninger om eventuelle dataplaceringskrav, som er
gældende på deres område, offentligt tilgængelige via et
nationalt centralt
onlineinformationssted
(nationale websteder). De skal ajourføre dette eller indgive
ajourførte oplysninger om sådanne dataplaceringskrav til et centralt informationssted, som er
Betragtning 19 heri.
Se eksempelvis Domstolens dom af 23. november 2010,
Land Baden-Württemberg
mod
Tsakouridis,
C-
145/09, ECLI:EU:C:2010:708, præmis 43, og dommen af 4. april 2017,
Sahar Fahimian
mod
Bundesrepublik
Deutschland,
C-544/15, ECLI:EU:C:2017:225, præmis 39.
40
Se eksempelvis Domstolens dom af 22. december 2008,
Kommissionen for De Europæiske
Fællesskaber
mod
Republikken Østrig,
C-161/07, ECLI:EU:C:2008:759, præmis 35, og den retspraksis, der er
anført heri, og dommen af 26. marts 2009,
Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber
mod
Den Italienske
Republik,
C-326/07, ECLI:EC:C:2009:193, præmis 70, og den retspraksis, der er anført heri.
41
Se eksempelvis Domstolens dom af 8. juli 2010,
Afton Chemical Limited
mod
Secretary of State for
Transport,
C-343/09, ECLI:EU:C:2010:419, præmis 45, og den retspraksis, der er anført heri.
42
Se eksempelvis artikel 245, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem, i henhold til hvilket "medlemsstaterne kan bestemme, at afgiftspligtige personer, der er
etableret på deres område, skal meddele dem opbevaringsstedet, når det ligger uden for deres område". Dette
krav skal dog forstås i henhold til artikel 249, som fastslår at: "Når en afgiftspligtig person opbevarer udstedte
eller modtagne fakturaer elektronisk, således at der sikres onlineadgang til dataene, og opbevaringsstedet er
beliggende i en anden medlemsstat end den, hvor vedkommende er etableret, har de kompetente myndigheder i
den afgiftspligtige persons etableringsmedlemsstat ved anvendelsen af dette direktiv ret til elektronisk adgang til,
downloading og anvendelse af disse fakturaer inden for de grænser, der er fastsat i etableringsmedlemsstatens
forskrifter, og i det omfang de kompetente myndigheder finder det nødvendigt af kontrolhensyn."
39
38
13
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0015.png
oprettet i henhold til en anden EU-retsakt.
43
Som hjælp for virksomhederne og for at sikre
nem adgang til relevante oplysninger i hele EU offentliggør Kommissionen links til disse
informationssteder på Dit Europa-portalen
44
.
3.2
Fri udveksling af personoplysninger
I den generelle forordning om databeskyttelse
45
er følgende fastsat: "Den frie udveksling af
personoplysninger i Unionen må hverken indskrænkes eller forbydes af grunde, der vedrører
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger."
Hvis en medlemsstat pålægger placeringskrav i forbindelse med personoplysninger,
medmindre det begrundes i beskyttelse af personoplysninger, skal disse vurderes i
overensstemmelse med bestemmelserne om grundlæggende frihedsrettigheder og de tilladte
fravigelser fra disse friheder i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
46,47
og relevant EU-lovgivning, herunder tjenesteydelsesdirektivet
48
og
direktivet om elektronisk handel
49
.
Eksempel:
I henhold til en national lov skal lønkonti af reguleringshensyn
f.eks. for den nationale
skattemyndighed
være placeret i en bestemt medlemsstat. En sådan national bestemmelse
falder uden for artikel 1, stk. 3, i den generelle forordning om databeskyttelse, da dette
begrundes i andet end beskyttelsen af personoplysninger. Dette krav skal i stedet vurderes i
overensstemmelse med bestemmelserne om grundlæggende frihedsrettigheder og de tilladte
fravigelser fra disse friheder i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Artikel 4, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
44
https://europa.eu/youreurope/index.htm
45
Artikel 1, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
46
Den konsoliderede udgave af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EUT C 326 af
26.10.2012, s. 47).
47
Se også Domstolens dom af 19. juni 2008,
Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber
mod
Storhertugdømmet Luxembourg,
C-319/06, ECLI:EU:C:2008:350, præmis 90-91: Domstolen fandt, at en
forpligtelse til at holde bestemte dokumenter til rådighed og opbevare dem i en bestemt medlemsstat udgør en
hindring for den frie udveksling af tjenesteydelser. Det er ikke tilstrækkeligt at begrunde dette med, at det
"generelt kan gøre det lettere for denne stats myndigheder at opfylde deres kontrolopgave".
48
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det
indre marked (EUT L 376 af 27.12.2006, s. 36).
49
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige aspekter af
informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked ("direktivet om elektronisk
handel"), EFT L 178 af 17.7.2000, s. 1.
43
14
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0016.png
Den generelle forordning om databeskyttelse
50
anerkender, at medlemsstaterne kan indføre
betingelser, herunder begrænsninger, for behandling af genetiske data, biometriske data eller
helbredsoplysninger. Disse nationale begrænsninger bør dog som anført i betragtning 53 ikke
hæmme den frie udveksling af personoplysninger i EU, når disse betingelser finder
anvendelse på grænseoverskridende behandling af sådanne oplysninger. Dette er i
overensstemmelse med artikel 16 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som
indeholder retsgrundlaget for vedtagelsen af bestemmelser om retten til beskyttelse af
personoplysninger og bestemmelser vedrørende den frie udveksling sådanne oplysninger.
3.3
Anvendelsesområde for forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger
Som anført tidligere har forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
til formål at sikre den frie udveksling af andre data end personoplysninger "inden for
Unionen"
51
. Den finder således ikke anvendelse på databehandlingstjenester, der finder sted
uden for EU, og på dataplaceringskrav vedrørende denne behandling
52,53
.
Forordningens anvendelsesområde er i henhold til artikel 2, stk. 1, således begrænset til
behandling af elektroniske andre data end personoplysninger i EU, når denne behandling:
(a) leveres som en tjeneste til brugere, der er bosiddende eller etableret i EU, uanset om
tjenesteleverandøren er etableret i EU eller ej, eller
(b) foretages af en fysisk eller juridisk person, der er bosiddende eller etableret i EU, til eget
behov.
Eksempler:
Artikel 2, stk. 1, litra a), i forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger:
En cloudtjenesteleverandør, der er etableret i USA, leverer behandlingstjenester til
kunder, der er bosiddende eller etableret i EU. Cloudtjenesteleverandøren forvalter sine
aktiviteter via servere på EU's område. Her gemmes og behandles de europæiske
kunders oplysninger. Cloudtjenesteleverandøren er ikke forpligtet til selv at eje EU-
baseret infrastruktur, men har eksempelvis mulighed for at leje serverplads i EU.
Artikel 9, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
51
Se artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om en
ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
52
Se betragtning 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018
om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
53
Begrebet "behandling" (artikel 3, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af
14. november 2018 om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske
Union) er genstand for en bred definition, og forordningen
som fremhævet i betragtning 17
bør gælde for
databehandling i bredeste forstand og omfatte brugen af alle typer IT-systemer.
50
15
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0017.png
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger finder anvendelse
på denne type databehandling.
En cloudtjenesteleverandør, der er etableret i Japan, tilbyder sine tjenester til
europæiske kunder. Leverandørens behandlingskapacitet er placeret i Japan, hvor også
alle behandlingsaktiviteter finder sted. Forordningen om fri udveksling af andre data
end personoplysninger finder ikke anvendelse i dette tilfælde, såfremt alle
behandlingsaktiviteter udføres uden for EU
54
.
Artikel 2, stk. 1, litra b), i forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger:
En lille europæisk nystartet virksomhed fra medlemsstat A beslutter sig for at udvide
sine forretninger ved at åbne en afdeling i medlemsstat B. Den nystartede virksomhed
vælger for at begrænse udgifterne at centralisere den nye afdelings datalagring og -
behandling i virksomhedens server i medlemsstat A. Medlemsstaterne må ikke forbyde
sådanne bestræbelser på at centralisere IT-løsninger, medmindre dette i henhold til
proportionalitetsprincippet begrundes i den offentlige sikkerhed.
På trods af at forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger ikke finder
anvendelse på de tilfælde, hvor alle behandlingsaktiviteter for andre data end
personoplysninger udføres uden for EU, skal den generelle forordning om databeskyttelse
overholdes, når datasættet omfatter personoplysninger. Under alle omstændigheder skal
navnlig bestemmelserne om overførsel af personoplysninger til tredjelande eller internationale
organisationer i henhold til den generelle forordning om databeskyttelse overholdes
55
.
3.4
Aktiviteter vedrørende medlemsstaternes interne organisation
I henhold til forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger er
medlemsstaterne ikke forpligtede til at outsource levering af tjenesteydelser forbundet med
Bemærk, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om en
ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union ikke vedrører
dataplaceringskrav som pålagt af medlemsstater for lagring af andre data end personoplysninger i tredjelande.
Disse kan være medtaget i nationale retsordener. Af præciseringshensyn finder den generelle forordning om
databeskyttelse anvendelse på behandling af personoplysninger om registrerede, der er i EU, og som foretages af
en dataansvarlig eller databehandler, der ikke er etableret i EU, hvis behandlingsaktiviteterne vedrører: a) udbud
af varer eller tjenester til sådanne registrerede personer i Unionen, uanset om betaling fra den registrerede person
er påkrævet, eller b) overvågning af sådanne registrerede personers adfærd, for så vidt deres adfærd finder sted i
Unionen. (se artikel 3, stk. 2, i den generelle forordning om databeskyttelse).
55
Se Kommissionens websted, hvad angår overførsel af personoplysninger til tredjelande:
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-
organisations/obligations/what-rules-apply-if-my-organisation-transfers-data-outside-eu_da
og meddelelse fra
Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om udveksling og beskyttelse af personoplysninger i en
globaliseret
verden,
COM/2017/07
final,
på:
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=COM%3A2017 %3A7 %3AFIN.
Hvad angår Japan har Kommissionen vedtaget sin
afgørelse af 23. januar 2019, hvilket vil muliggøre fri dataudveksling mellem de to økonomier på grundlag af en
garanteret høj beskyttelse.
54
16
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0018.png
andre data end personoplysninger, som de ønsker selv at levere eller at organisere på anden
vis end gennem offentlige kontrakter.
56
.
Artikel 2, stk. 3, andet afsnit, i forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger lyder som følger:
"Denne forordning berører ikke love og administrative bestemmelser, som vedrører
medlemsstaternes
interne organisation,
og som fordeler beføjelser og ansvar med hensyn til
databehandling blandt offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som defineret i
artikel 2, stk. 1, nr. 4), i direktiv 2014/24/EU
57
,
uden kontraktmæssig betaling til private
parter,
og berører heller ikke medlemsstaternes love og administrative bestemmelser
vedrørende gennemførelsen af disse beføjelser og ansvar."
58
Valget af denne "selvforsyning" af databehandlingstjenester, herunder "insourcing" eller
gensidige aftaler mellem offentlige myndigheder, kan begrundes i legitime interesser. De
typiske eksempler omfatter brugen af en "regeringssky" eller en regering, der bestiller et
centralt IT-bureau til at levere databehandlingstjenester til offentlige institutioner og organer.
I forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger opfordres
medlemsstaterne dog til at tage lønsomheden og andre fordele ved brugen af eksterne
tjenesteleverandører i betragtning
5960
. Så snart de nationale myndigheder begynder at
"outsource" databehandling med kontraktmæssig betaling til private parter, og behandlingen
foregår i EU, er denne behandling omfattet af forordningen om fri udveksling af andre data
end personoplysninger. Det betyder, at princippet om fri udveksling af andre data end
personoplysninger gælder for de nationale myndigheders almene og administrative praksis.
De skal navnlig afholde sig fra at lægge begrænsninger på dataplacering, f.eks. i udbud om
offentlige indkøb.
61
Betragtning 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
57
I henhold til artikel 2, stk. 1, nr. 4), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar
2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EUT L 94 af 28.3.2014, s. 65) forstås ved
"offentligretlige organer" organer med følgende karakteristika: a) De er oprettet specielt med henblik på at
imødekomme almenhedens behov, dog ikke behov af industriel eller kommerciel karakter, b) de er en juridisk
person, og c) de finansieres for størstedelens vedkommende af staten, regionale eller lokale myndigheder eller af
andre offentligretlige organer eller er underlagt ledelsesmæssig kontrol af disse myndigheder eller organer, eller
de har et administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan, hvor mere end halvdelen af medlemmerne udpeges af
staten, regionale eller lokale myndigheder eller andre offentligretlige organer.
58
Det fremhæves i betragtning 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14.
november 2018 om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union,
at forordningen ikke berører direktiv 2014/24/EU.
59
Betragtning 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
60
En ekstern tjenesteleverandør er enhver enhed, der ikke er et "offentligretligt organ" i henhold til artikel
2, stk. 1, nr. 4), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud
og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EUT L 94 af 28.3.2014, s. 65).
61
Betragtning 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
56
17
kom (2019) 0250 - Ingen titel
4
Selvreguleringstilgange til støtte for den frie udveksling af oplysninger
Selvregulering bidrager til innovation og tillid blandt markedsdeltagerne og sikrer potentielt
en bedre tilpasning til markedsændringer. Dette afsnit giver et overblik over
selvreguleringsinitiativerne for behandling af både personoplysninger og andre data end
personoplysninger.
4.1
Dataportering og skift mellem cloudtjenesteleverandører
Forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger har blandt andet til
formål at forhindre leverandørfastlåsning, som opstår, når brugerne ikke har mulighed for at
skifte mellem tjenesteleverandører, idet deres oplysninger er "låst fast" i leverandørens
system, f.eks. grundet et specifikt dataformat eller kontraktbestemmelser, og ikke kan trækkes
ud af leverandørens IT-system. En uhindret dataportering er afgørende med hensyn til
brugernes frie valg af leverandør af databehandlingstjenester og dermed den reelle
konkurrence på markedet.
Det er blevet stadig vigtigere med dataportabilitet mellem virksomheder på tværs af en række
digitale industrier, herunder cloudtjenester.
I henhold til artikel 6 i forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
skal Kommissionen tilskynde til og fremme udvikling af adfærdskodekser for selvregulering
på EU-plan ("adfærdskodekser") med henblik på at bidrage til en konkurrencedygtig
dataøkonomi. Dette skaber en ramme for industriens udarbejdelse af adfærdskodekser for
selvregulering i forbindelse med tjenesteleverandørskift og dataportering mellem forskellige
IT-systemer.
Der bør i forbindelse med udarbejdelsen af disse adfærdskodekser for dataportering tages
højde for en række aspekter, navnlig:
bedste praksis
for fremme af tjenesteleverandørskift og dataportering i et struktureret,
alment anvendt og maskinlæsbart format
minimumsoplysningskrav
for at sikre, at professionelle brugere, inden der indgås en
kontrakt, får tilstrækkeligt detaljerede og klare oplysninger om de procedurer, tekniske
krav, tidsfrister og gebyrer, der gælder, når en professionel bruger vil skifte
tjenesteleverandør eller føre data tilbage til sine egne IT-systemer
strategier med hensyn til certificeringsordninger,
som gør det lettere at sammenligne
cloudtjenester samt
kommunikationskøreplaner
for at skabe større bevidsthed om adfærdskodekserne.
På cloudtjenestemarkedet er Kommissionen begyndt at lette arbejdet for arbejdsgrupperne
vedrørende cloudinteressenter på det digitale indre marked. I disse grupper samles
cloudeksperter og professionelle brugere, herunder små og mellemstore virksomheder. På
nuværende tidspunkt er en undergruppe i gang med at udarbejde adfærdskodekser for
selvregulering i forbindelse med dataportering og skift mellem cloudtjenesteleverandører
18
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0020.png
(arbejdsgruppen SWIPO)
62
, mens en anden undergruppe arbejder på at udvikle en
certificeringsordning for cloudsikkerhed (arbejdsgruppen CSPCERT)
63
.
SWIPO-arbejdsgruppen er i gang med at udarbejde adfærdskodekser, der skal dække alle
typer af cloudtjenester. Infrastruktur som en tjeneste (IaaS), platforme som en tjeneste (PaaS)
og software som en tjeneste (SaaS).
Kommissionen forventer, at de forskellige adfærdskodekser suppleres med
standardiserede
kontraktbestemmelser
64
. Dette ville sikre en tilstrækkelig teknisk og retlig nøjagtighed ved
den praktiske gennemførelse og anvendelse af adfærdskodekserne, hvilket er særligt vigtigt
for små og mellemstore virksomheder. Det er meningen, at de standardiserede
kontraktbestemmelser skal udarbejdes efter adfærdskodekserne (som bør være afsluttet inden
den 29. november 2019).
I henhold til artikel 8 i forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
evaluerer Kommissionen senest den 29. november 2022 gennemførelsen af forordningen.
Således bliver det muligt at vurdere: i) konsekvenserne af den frie udveksling af oplysninger i
Europa ii) forordningens anvendelse, navnlig på blandede datasæt iii) hvorvidt
medlemsstaterne reelt har ophævet de eksisterende uberettigede dataplaceringskrav og iv)
adfærdskodeksernes markedseffektivitet inden for dataportering og skift mellem
cloudtjenesteleverandører.
Portabilitetsbegrebet og samspillet med den generelle forordning om databeskyttelse
I begge forordninger
65
henvises der til dataportabilitet og målet om at lette dataportering fra ét
IT-miljø til et andet, dvs. enten til en anden leverandørs systemer eller til lokale systemer.
Dette
forhindrer
leverandørfastlåsning
og
styrker
konkurrencen
mellem
tjenesteleverandørerne. Forordningerne har dog forskellige tilgange til portabilitet, hvad angår
relationen mellem interessegrupperne og bestemmelsernes retlige karakter.
Retten til dataportabilitet i henhold til artikel 20 i den generelle forordning om databeskyttelse
fokuserer på forholdet mellem den registrerede og den dataansvarlige. Artiklen omhandler
den registreredes ret til i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format at
modtage personoplysninger om sig selv, som vedkommende har givet til en dataansvarlig, og
har ret til at transmittere disse oplysninger til en anden dataansvarlig uden hindring fra den
Arbejdsgruppen for cloudskifte og dataportering.
Arbejdsgruppen for en certificeringsordning for europæiske cloudtjenesteleverandører. Se også
afsnit 4.3.
64
Se betragtning 30 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018
om en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union.
65
Artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om en
ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union og artikel 20 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
63
62
19
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0021.png
dataansvarlige, som personoplysningerne er blevet givet til
66
. Typisk er de registrerede i
denne kontekst forbrugere af diverse onlinetjenester, der ønsker at skifte mellem disse
tjenesteleverandører.
Artikel 6 i forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger omtaler ikke
professionelle brugeres ret til dataportering, men henviser til en selvreguleringstilgang med
frivillige adfærdskodekser for industrien. På samme tid er artiklen målrettet situationer, hvor
den professionelle bruger har valgt at outsource behandlingen af sine data til en tredjepart, der
tilbyder databehandlingstjenester
67
. I henhold til artikel 3, stk. 8, i forordningen om fri
udveksling af andre data end personoplysninger kan en "professionel bruger" både omfatte
"en fysisk eller juridisk person, herunder en offentlig myndighed eller et offentligretligt organ,
der benytter eller anmoder om en databehandlingstjeneste i forbindelse med sit erhverv, sin
forretning, sit håndværk, sin profession eller sine opgaver".
I praksis vedrører portabiliteten i henhold til artikel 6 i forordningen om fri udveksling af
andre data end personoplysninger B2B-samspil mellem en professionel bruger (som i de
situationer, der indebærer behandling af personoplysninger, betragtes som "dataansvarlig" i
henhold til den generelle forordning om databeskyttelse) og en tjenesteleverandør (der på
samme vis i nogle tilfælde betragtes som "databehandler").
Der kan på trods af afvigelserne opstå situationer, hvor dataporteringen både er dækket af
forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger og den generelle
forordning om databeskyttelse, hvad angår blandede datasæt.
Eksempel:
En virksomhed, der gør brug af en cloudtjeneste, vælger at skifte cloudtjenesteleverandør og
overføre alle data til en ny leverandør. Tjenesteleverandørskiftet og dataporteringen er
underlagt bestemmelserne i den kontrakt, der er indgået mellem kunden og
cloudtjenesteleverandøren. Såfremt den tidligere cloudtjenesteleverandør følger
adfærdskodekserne som udarbejdet i henhold til forordningen om fri udveksling af andre data
end personoplysninger, skal dataporteringen ske i overensstemmelse med kravene heri.
Hvis de overførte datasæt omfatter personoplysninger, skal porteringen ske i
overensstemmelse med alle de relevante bestemmelser i den generelle forordning om
Se Artikel 29-Gruppen:
Retningslinjer vedrørende retten til dataportabilitet.
WP 242 rev.01, vedtaget
den 13. december 2016 som senest revideret og vedtaget den 5. april 2017.
67
Betragtning 29 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1807 af 14. november 2018 om
en ramme for fri udveksling af andre data end personoplysninger i Den Europæiske Union: "Mens fysiske
personer og forbrugere nyder godt af eksisterende EU-ret [dvs. den generelle forordning om databeskyttelse],
fremmer den ikke mulighederne for at skifte tjenesteleverandør for brugere, der handler i forbindelse med deres
forretnings- eller erhvervsmæssige aktiviteter."
66
20
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0022.png
databeskyttelse, navnlig at den nye cloudtjenesteleverandør skal overholde de gældende krav,
herunder sikkerhedskravet
68
.
Eksempel:
Vælger en bank at skifte leverandør af tjenester til forvaltning af kunderelationer (CRM), skal
der muligvis overføres oplysninger (både personoplysninger og andre data end
personoplysninger) fra den tidligere leverandør til den nye. Disse oplysninger underlægges
efterfølgende diverse reguleringskrav
nogle i henhold til den generelle forordning om
databeskyttelse og andre i henhold til forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger.
4.2
Adfærdskodekser og certificeringsordninger for beskyttelse af personoplysninger
Der kan gøres brug af adfærdskodekser og certificeringsordninger for at dokumentere
opfyldelsen af de forpligtelser, der er indeholdt i den generelle forordning om databeskyttelse
(se artikel 24, stk. 3, og artikel 28, stk. 5).
I henhold til artikel 40, stk. 1, og artikel 42, stk. 1, i den generelle forordning om
databeskyttelse bør medlemsstaterne, tilsynsmyndighederne, Databeskyttelsesrådet og
Kommissionen tilskynde industrien til udarbejdelse af adfærdskodekser og fastlæggelse af
certificeringsmekanismer for databeskyttelse.
Sammenslutninger eller andre organer, der repræsenterer en specifik kategori af
dataansvarlige eller databehandlere, kan udarbejde en adfærdskodeks for den pågældende
sektor. Der skal forelægges et udkast af kodeksen for den pågældende kompetente
tilsynsmyndighed med henblik på godkendelse
69
. Hvis udkastet til adfærdskodeksen vedrører
behandlingsaktiviteter i flere medlemsstater, skal tilsynsmyndigheden fremlægge dette for
Databeskyttelsesrådet inden godkendelse. Rådet kommer efterfølgende med sin udtalelse om,
hvorvidt udkastet til kodekset er i overensstemmelse med den generelle forordning om
databeskyttelse.
Databeskyttelsesrådet offentliggjorde sine retningslinjer for adfærdskodekser og
tilsynsmyndigheder, Guidelines 1/2019 on Codes of Conduct and Monitoring Bodies, i
henhold til den generelle forordning om databeskyttelse
70
. Retningslinjerne omfatter
68
Se Artikel 29-Gruppen:
Udtalelse 05/2012 om cloudcomputing
som vedtaget den 1. juli 2012, WP196.
Her gives en nærmere beskrivelse af cloudbrugernes og cloudtjenesteleverandørernes position og forpligtelser i
forbindelse med behandlingen af personoplysninger.
69
Se artikel 40, stk. 5,og artikel 55 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse).
70
Det Europæiske Databeskyttelsesråd:
Guidelines 1/2019 on Codes of Conduct and Monitoring Bodies
under Regulation 2016/679,
vedtaget den 12. februar 2019, offentlig version, som findes på:
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/guidelines/guidelines-12019-codes-conduct-and-
monitoring-bodies-under_da
21
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0023.png
information om udarbejdelsen af adfærdskodekser, godkendelseskriterierne og anden nyttig
information. Databeskyttelsesrådets retningslinjer nr. 1/2018 for certificering og identificering
af certificeringskriterier i henhold til artikel 42 og 43 (Guidelines 1/2018 on certification and
identifying certification criteria in accordance with Articles 42 and 43) i den generelle
forordning om databeskyttelse informerer på samme måde om certificering i henhold til
forordningen og udarbejdelse og godkendelse af certificeringskriterier
71
.
Eksempler på adfærdskodekser udarbejdet af cloudindustrien:
EU's adfærdskodeks for cloudtjenester (EU Cloud Code of Conduct),
som blev iværksat
af Kommissionen og udarbejdet i samarbejde med Cloud Select Industry Group (C-SIG) på
baggrund af databeskyttelsesdirektivet
72
og senere den generelle forordning om
databeskyttelse. EU Cloud Code of Conduct dækker alle former for cloudtjenester
software
som en tjeneste (SaaS), platforme som en tjeneste (PaaS) og infrastruktur som en tjeneste
(IaaS)
73
.
Adfærdskodeksen for leverandører af cloudinfrastrukturtjenester i Europa (The Code
of Conduct of the Cloud Infrastructure Services Providers in Europe (CISPE))
74
fokuserer på IaaS-leverandører. CISPE-adfærdskodeksen omfatter krav til IaaS-leverandører,
der handler som databehandlere i henhold til den generelle forordning om databeskyttelse.
Derudover indeholder den bestemmelser om forvaltningsstrukturen for kodeksens
gennemførelse og anvendelse.
Adfærdskodeksen for cloudsikkerhedsalliancer vedrørende overholdelse af GDPR (The
Cloud Security Alliance's Code of Conduct for GDPR Compliance)
er målrettet alle
interesserede parter inden for cloudcomputing og den europæiske lovgivning om
personoplysninger, herunder cloudtjenesteleverandører, cloudkunder og potentielle kunder,
cloudauditører og cloudformidlere. Adfærdskodeksen dækker alle former for
cloudtjenesteleverandører
75
.
4.3
Styrket tillid til grænseoverskridende databehandling
sikkerhedscertificering
Hvis tilliden til sikkerheden i forbindelse med databehandling i andre medlemsstater i henhold
til betragtning 33 i forordningen om fri udveksling af andre data end personoplysninger
styrkes, burde det mindske tilbøjeligheden hos markedsdeltagerne og i den offentlige sektor til
at bruge placeringen af data som substitut for datasikkerhed. CSPCERT-arbejdsgruppen er ud
71
Det Europæiske Databeskyttelsesråd:
Guidelines 1/2018 on certification and identifying certification
criteria in accordance with Articles 42 and 43 of the Regulation 2016/679,
vedtaget den 23. januar 2019, som
findes på:
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/guidelines/guidelines-12018-certification-and-
identifying-certification_da
72
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(udløber den 24. maj 2018).
73
Der findes yderligere oplysninger om EU Cloud Code of Conduct på:
https://eucoc.cloud/en/home.html
74
Du finder yderligere oplysninger om CISPE-adfærdskodeksen på:
https://cispe.cloud/code-of-conduct/
75
Du finder yderligere oplysninger om CSA-adfærdskodeksen på:
https://gdpr.cloudsecurityalliance.org/
22
kom (2019) 0250 - Ingen titel
2058747_0024.png
over cybersikkerhedspakken som foreslået af Kommissionen i 2017
76
i gang med at udarbejde
henstillinger med henblik på at udarbejde en europæisk cloudcertificeringsordning, som vil
blive forelagt Kommissionen. Denne ordning kan potentielt fremme den frie udveksling af
oplysninger, gøre det nemmere at sammenligne cloudtjenester og fremme udbredelsen af
cloudcomputing. Kommissionen kan anmode Den Europæiske Unions Agentur for
Cybersikkerhed (ENISA) om at udarbejde en kandidatordning i henhold til de relevante
bestemmelser i retsakten om cybersikkerhed
77
. Denne ordning kan vedrøre både
personoplysninger og andre data end personoplysninger. Ud over retsakten om
cybersikkerhed
og som fremhævet i afsnit 4.2
kan GDPR også anvendes til at påvise, at
der foreligger fornødne garantier for datasikkerhed
78
.
Afsluttende bemærkninger
Det er helt afgørende for EU's evne til at udnytte det fulde potentiale af data
idet der kan
opstå værdikæder på tværs af sektorer og grænser
at retssikkerheden for og tilliden til
databehandlingen er sikret. Dette sikres med de to forordninger, som begge har til formål at
sikre den frie udveksling af oplysninger. Forordningen om fri udveksling af andre data end
personoplysninger og den generelle forordning om databeskyttelse danner grundlaget for den
frie udveksling af alle oplysninger inden for EU og en yderst konkurrencedygtig europæisk
dataøkonomi.
76
77
Se også:
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/cyber-security
Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 17. april 2019 om ENISA (Den Europæiske Unions
Agentur for Cybersikkerhed), om cybersikkerhedscertificering af informations- og kommunikationsteknologi og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 526/2013 (forordningen om cybersikkerhed)
78
Se betragtning 74 i retsakten om cybersikkerhed.
23