Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0266
Offentligt
2059467_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.6.2019
COM(2019) 266 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Efterfølgende evaluering af de europæiske kulturhovedstæder i 2017 (Pafos og Aarhus)
{SWD(2019) 203 final}
DA
DA
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Efterfølgende evaluering af de europæiske kulturhovedstæder i 2017 (Pafos og Aarhus)
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport forelægges i henhold til artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006 om en fællesskabsaktion vedrørende Den Europæiske
Kulturhovedstad 2007-2019
1
, hvori det bestemmes, at Kommissionen hvert år skal sørge for
udarbejdelse af en ekstern og uafhængig evalueringsrapport om resultaterne af det foregående
års aktion vedrørende Den Europæiske Kulturhovedstad
2
og forelægge en rapport om denne
evaluering for de relevante EU-institutioner og
-
organer.
Der redegøres nærmere for konklusionerne og metoden for den efterfølgende evaluering i det
ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR AKTIONEN
EU-aktionen vedrørende Den Europæiske Kulturhovedstad (ECOC)
Efter iværksættelsen af "Europas Kulturby" på mellemstatsligt niveau i 1985
3
udviklede
arrangementet sig til en fuldgyldig EU-aktion i 1999
4
. Den er i øjeblikket reguleret ved
afgørelse nr. 445/2014/EU
5
, men de byer, der blev udpeget som europæiske
kulturhovedstæder for årene frem til 2019, er reguleret ved afgørelse nr. 1622/2006/EF.
Formålet med ECOC-aktionen er at fremhæve de europæiske kulturers rigdom og
mangfoldighed samt deres fællestræk og derved medvirke til at give EU-borgerne større
kendskab til hinanden. Aktionen skal også fremme byernes langsigtede kulturelle udvikling i
bred forstand, hvilket har socioøkonomiske virkninger og styrker samarbejdet mellem
kulturformidlere, kunstnere og byer i Europa og lokale (og udenlandske) borgeres involvering
og deltagelse i kulturlivet.
2.2.
Udvælgelse og overvågning af de europæiske kulturhovedstæder i 2017
I overensstemmelse med afgørelse nr. 1622/2006/EF blev Cypern og Danmark tildelt
værtskabet for kulturhovedstæderne i 2017.
Udvælgelsesprocessen i to trin (udarbejdelse af en liste over kandidatbyer og endelig
henstilling) blev gennemført sideløbende af myndighederne i disse to medlemsstater (dvs. af
deres respektive kulturministerier). En jury med 13 medlemmer
hvoraf seks er udpeget af
den pågældende medlemsstat og de øvrige syv af EU-institutionerne og
-
organerne
vurderede buddene fra kandidatbyerne ud fra de mål og kriterier, der er fastlagt i afgørelse nr.
1622/2006/EF. Tre byer i Cypern og to Danmark deltog i konkurrencen. Den foreløbige og
1
2
3
4
5
EUT L 304 af 3.11.2006, s. 1.
Evalueringsrapporten i sin helhed kan findes på: https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/sites/creative-
europe/files/ecoc-2017-evaluation-en.pdf.
Resolution vedtaget af kulturministrene, forsamlet i Rådet, den 13. juni 1985 vedrørende det årlige arrangement "Europas
kulturby" (85/C 153/02).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/1999/EF af 25. maj 1999 om en fællesskabsaktion vedrørende "Den
Europæiske Kulturhovedstad" 2005-2019 (EFT L 166 af 1.7.1999, s.1). Denne afgørelse blev ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 649/2005/EF (EUT L 117 af 4.5.2005).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 445/2014/EU af 16. april 2014 om en EU-aktion vedrørende "Den
Europæiske Kulturhovedstad" 2020-2033 (EUT L 132 af 3.5.2014).
1
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0003.png
den endelige udvælgelsesrunde fandt sted henholdsvis i 2011 og 2012, hvorefter juryen
anbefalede at tildele Pafos og Aarhus titlen som kulturhovedstad i 2017
6
. I maj 2013
udpegede EU's ministerråd formelt de to byer
7
.
Begge byer blev efterfølgende underlagt overvågningsordninger. Fremskridtene i byernes
forberedelser blev således overvåget, og der blev ydet rådgivning af en jury, som bestod af de
syv uafhængige eksperter, der var udpeget af EU-institutionerne og
-
organerne. Juryen
kontrollerede også, at byerne fulgte det program og overholdt de forpligtelser, som de var
blevet udvalgt på grundlag af. Repræsentanterne for Pafos og Aarhus deltog i to formelle
overvågningsmøder indkaldt af Kommissionen i efteråret 2014 og foråret 2016. Da
overvågningsprocessen var afsluttet, afgav juryen en positiv henstilling til Kommissionen om
at tildele hver af de to byer Melina Mercouri-prisen på 1,5 mio. EUR. Pengeprisen, som
finansieres under programmet "Et Kreativt Europa"
8
, blev udbetalt til de to kulturhovedstæder
i efteråret 2016.
2.3.
Temaer og fokus i de to kulturhovedstæder i 2017
Pafos i det vestlige Cypern har en historie, der går helt tilbage til den yngre stenalder. Byen
og øen som helhed
er beliggende ved skæringspunktet i det østlige Middelhavsområde,
hvilket gør området til en multikulturel smeltedigel. Med et indbyggertal på kun 35 000 er
Pafos blandt de mindste kulturhovedstæder nogen sinde. Den centrale idé i Pafos 2017-
programmet byggede på oldtidens tradition for at udvikle kulturen i de åbne rum. Den åbne
kulturfabrik ("Open Culture Factory")
et koncept, der figurerer fremtrædende i buddet og
udgjorde en vigtig del af det kulturelle program
lovede at rejse rundt til alle områder og
lokalsamfund i Pafos, fremvise aktiviteterne i Pafos 2017-programmet og skabe et fælles rum
til kommunikation og samarbejde for alle. Denne centrale idé handlede ikke kun om åbne
rum, men også om åbenhed i form af tolerance, accept samt tilskyndelse til og integration af
forskellige kulturer, idéer og overbevisninger.
Formålet med kulturhovedstadsåret i Pafos kommer til udtryk i dets motto "Linking
Continents
Bridging Cultures". Mottoet formidler behovet for sammenkobling og
brobygning mellem Pafos' indbyggere, såvel fastboende som besøgende og indvandrere. Det
blev også betonet, hvor vigtigt det er at sammenkoble de udspredte kommunedele og
omdanne hele provinsen Pafos til et fælles rum, der deles af alle dens borgere, både
bogstaveligt og billedligt. Endelig understregede mottoet behovet for at bygge bro mellem den
græsk-cypriotiske og den tyrkisk-cypriotiske befolkningsgruppe ved hjælp af forskellige
projekter.
Aarhus blev grundlagt i det 8. århundrede som en befæstet vikingebosættelse ved en
naturhavn ved åens munding. I de seneste ti år er Aarhus vokset betydeligt. Befolkningstallet
er steget med over 15 000 til nu 335 000 indbyggere, og der er blevet skabt 20 000 nye job,
hovedsagelig inden for videns-, service- og innovationsbrancherne. Den er også den største by
i Region Midtjylland, som er en af fem regioner, der blev oprettet i 2007. Aarhus' ECOC-
ansøgning blev til som led i en større byudviklingsplan, der fokuserede på byggeri og
infrastruktur langs havnefronten, herunder "Dokk1"
et nyt offentligt bibliotek og
kulturcenter med installationskunst. Ansøgningen tog også sigte på at fremme en mere
sammenhængende forvaltning inden for Region Midtjylland, som består af 19 kommuner.
6
7
8
Alle juryens rapporter omkring foreløbig udvælgelse, endelig udvælgelse og overvågning findes på følgende hjemmeside:
http://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/actions/capitals-culture_en.htm
Rådets afgørelse nr. 2013/286/EU af 17. maj 2013 om udpegelse af Den Europæiske Kulturhovedstad 2017 i Danmark og
Cypern og Den Europæiske Kulturhovedstad 2018 i Malta (EUT L 162 af 14.6.2013).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1295/2013 af 11. december 2013 om oprettelse af programmet "Et
Kreativt Europa" (2014-2020) og om ophævelse af afgørelse nr. 1718/2006/EF, nr. 1855/2006/EF og nr. 1041/2009/EF
(EUT L 347 af 20.12.2013).
2
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0004.png
Aarhus 2017 præsenterede sig selv med budskabet "Let's Rethink". Det overordnede mål var
at afstedkomme en mentalitetsforandring i Aarhus, i Region Midtjylland og i Europa gennem
kulturoplevelser og at fremhæve de tre grundværdier bæredygtighed, mangfoldighed og
demokrati, som er centrale for EU-projektet. Kulturprogrammet var bygget op omkring de fire
årstider, som hver blev åbnet med et større udendørs arrangement kaldet "MEGA Event".
Hver årstid bød desuden på tre "FULDMÅNE Events", som var mindre end "MEGA Events".
Ud over disse arrangementer indeholdt programmet over 350 projekter, konferencer og
festivaler knyttet til kunst og kultur.
3.
3.1.
E
VALUERING
Evalueringskriterier
I evalueringen undersøges gennemførelsen og opfyldelsen af de to ECOC-programmer i 2017
igennem hele deres livscyklus
lige fra indledningsfasen frem til overvejelserne om
bæredygtighed og det blivende aftryk.
Navnlig vurderes relevansen, effektiviteten og virkningsfuldheden af de to kulturhovedstæder
i 2017. Den undersøger også ECOC-aktionens EU-merværdi og dens sammenhæng med og
komplementaritet
9
i forhold til andre EU-initiativer. Endelig drages der konklusioner ud fra de
to erfaringer.
3.2.
Metode og begrænsninger ved den valgte fremgangsmåde
Evalueringen og dens metode blev udformet til at kunne leve op til kravene i afgørelse nr.
1622/2006/EF og bidrage til at udvikle en dybere forståelse af ECOC-aktionens resultater og
virkning. Den er især en vigtig mulighed for at kaste et kritisk tilbageblik på det foregående år
for at belyse erfaringer og anbefalinger med det formål at justere den aktuelle viden og indsigt
i lyset af værtsbyernes nye erfaringer.
Som i de tidligere evalueringer er den interventionslogik, som evalueringseksperterne har
anvendt, baseret på hierarkisk inddelte mål, jf. afgørelse nr. 1622/2006/EF.
Denne evaluering er desuden baseret på samme tilgang til indsamling og analyse af
dokumentation som de tidligere evalueringer af ECOC-aktionen
10
, således at resultaterne kan
sammenlignes.
Evalueringen var baseret på to typer data og kilder:
-
Primærdataene omfattede data, der enten var blevet indsamlet under feltarbejdet eller
tilvejebragt af hver ECOC, f.eks. via interview og onlinespørgeskemaer
og
-
undersøgelser. Interviewene havde navnlig til formål at tilvejebringe mange
forskellige perspektiver på hver ECOC, herunder fra ledelsesgrupper,
beslutningstagere på lokalt og nationalt plan, kulturelle hovedaktører, en række
samarbejdspartnere, der var involveret i gennemførelsen af programmet, og en række
organisationer, der enten ledte eller deltog i de konkrete projekter. I modsætning til
tidligere evalueringer af ECOC-aktioner omfattede denne evaluering også en offentlig
høring, som udgjorde en åben, inklusiv og lettilgængelig kanal, ad hvilken mennesker
og organisationer kunne bidrage med deres tanker og holdninger til ECOC-
evalueringen.
De sekundære datakilder omfattede EU-dokumenter, oprindelige bud og ansøgninger,
interne
rapporter
knyttet
til
ansøgningsprocessen,
overvågnings-
og
-
9
10
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF.
Se tidligere evalueringsrapporter her:
http://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/actions/capitals-culture_en.htm
3
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0005.png
evalueringsrapporter, undersøgelser og rapporter udarbejdet eller bestilt af ECOC,
programmer om arrangementer, reklamemateriale og websteder, statistiske data om
kultur og turisme og kvantitative data fra ECOC om finansiering, aktiviteter, output og
resultater.
Som det var tilfældet med alle tidligere efterfølgende ECOC-evalueringer, mener
Kommissionen stadig, at den anvendte metode er hensigtsmæssig med henblik på at
forelægge en rapport, der giver et rimeligt solidt grundlag for at drage velfunderede
konklusioner angående resultaterne af ECOC.
Men, som det blev påpeget allerede i sidste års rapport, har det en begrænsende virkning, at
der ikke foreligger baselinedata, som kan indgå i en komparativ undersøgelse af byen inden
tildeling af titlen, inden det år, hvor titlen skal bæres, og efter gennemførelsen af ECOC-året.
Disse data er af afgørende betydning for at opnå en afbalanceret vurdering af ECOC-
aktionens reelle indvirkning på en værtsby baseret på et velunderbygget og omfattende
datagrundlag.
Budgettet til evalueringsarbejdet (ca. 75 000 EUR pr. år), som står i forhold til den beskedne
direkte EU-finansiering til hver af ECOC-værtsbyerne (en Melina Mercouri-pris på
1,5 mio. EUR), umuliggør imidlertid en forudgående evaluering af baselinescenariet og en
efterfølgende evaluering af situationen. En yderligere konsekvens af det beskedne budget er,
at indsamlingen af primærdata ofte er mere kvalitativ end kvantitativ. Selv om kvalitative data
stadig har stor betydning for evalueringen, indebærer datakildernes ringe diversitet en lavere
pålidelighed, f.eks. ved dokumentation af ECOC's objektive resultater og virkninger i retning
af øget deltagelse i kulturlivet.
Hertil kommer, at den offentlige høring, der blev afprøvet som høringsredskab til en
efterfølgende evaluering af en ECOC-aktion for første gang, gav et relativt begrænset sæt
resultater, idet der kun indkom i alt 76 besvarelser. Dette er måske forståeligt, idet
respondenten for at kunne gennemføre hele undersøgelsen skulle kende til (og helst have
deltaget i) værtsbyernes ECOC-aktiviteter.
Rapportens konklusioner er således i højere grad underbygget af omfattende kvalitative data
(synspunkter og udtalelser fra forskellige typer interessenter) end af omfattende kvantitative
datasæt.
Kommissionen er udmærket klar over og anerkender disse begrænsninger, hvilket allerede
blev påpeget i det arbejdsdokument, som ledsagede forslaget til afgørelse om en EU-aktion
vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" 2020-2033
11
, og i Kommissionens tidligere
rapporter om efterfølgende evalueringer af ECOC.
På baggrund af disse vanskeligheder skal de udpegede værtsbyer i henhold til Kommissionens
forslag og den afgørelse, som Europa-Parlamentet og Rådet endte med at vedtage
12
, selv være
hovedaktører i evalueringsprocessen, da de er de største støtteydere og
-
modtagere og bedre er
i stand til at indsamle baselinedata og primærdata om effekten af ECOC-aktionen.
Denne nye forpligtelse, der påhviler ECOC-værtsbyerne
i stedet for Kommissionen
til
at foretage en efterfølgende evaluering af deres år som kulturhovedstad, vil dog først finde
anvendelse fra 2020. For så vidt angår ECOC-aktionen i 2018 og 2019, vil Kommissionen
fortsat foretage sin egen evaluering med de ovenfor anførte begrænsninger. Derudover vil
11
12
Se SWD(2012) 226 final, punkt 2.4.4.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 445/2014/EU, se fodnote nr. 5.
4
kom (2019) 0266 - Ingen titel
Kommissionen på et senere tidspunkt foretage en samlet evaluering af flere års ECOC-
aktioner, hvorved de langsigtede virkninger kan måles, jf. afgørelse nr. 445/2014/EU.
Ligeledes skal det påpeges, at både Pafos og Aarhus havde bestilt lokale forskningsaktiviteter
af henholdsvis Neapolis University Pafos og Aarhus Universitet
for at forbedre deres
forståelse af ECOC-aktionens indvirkning, og at resultaterne heraf så vidt muligt er blevet
indarbejdet i Kommissionens evaluering.
Kommissionen konkluderer, at der på trods af manglende kvantitative data og anden
uafhængig dokumentation er et tilstrækkelig solidt grundlag for evalueringen, og er enig i de
samlede vurderinger og konklusioner, der anses for at give et overvejende sandfærdigt og
velunderbygget billede af ECOC-aktionen i 2017.
4.
4.1.
H
OVEDKONKLUSIONER
Relevansen af ECOC-aktionen og ECOC i 2017
De to værtsbyer har ifølge evalueringen udarbejdet og gennemført kulturprogrammer, som var
i overensstemmelse med og relevante for artikel 167 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, for så vidt angår Unionens bidrag til "at medlemsstaternes kulturer kan
udfolde sig". Værtskabet for ECOC bidrog også til den økonomiske og sociale udvikling i de
to byer, hvilket er i overensstemmelse med målene i afgørelse nr. 1622/2006/EF.
Det konkluderes i evalueringen, at selv om Pafos' program havde et mere snævert
anvendelsesområde end de fleste andre ECOC-programmer (hovedsagelig på grund af byens
ringe størrelse), lykkedes det byen at fremhæve sin kulturarv i en europæisk sammenhæng,
sammenkoblingen mellem folk i og uden for byen (eller behovet herfor) samt behovet for
tværkulturel dialog. Desuden har såvel lokale beboere som udlændinge fået lejlighed til at
lære mere om cypriotisk kultur og få indblik i andre kulturer og traditioner.
Aarhus fremkom med et program med ambitiøse langsigtede mål, der fremhævede Europas
kulturelle mangfoldighed og indgik sammenhængende i byens bredere udviklingsstrategi.
Programmet havde fokus på at styrke kendskabet til byen og øge dens synlighed, tiltrække
indenlandske og udenlandske turister, forbedre byens kulturelle infrastruktur, tiltrække et
større publikum og fremme borgernes proaktive deltagelse i kulturelle aktiviteter. Programmet
havde også en klar regional dimension inden for rammerne af den nyoprettede Region
Midtjylland.
4.2.
Effektivitet
Den foreliggende dokumentation tyder på, at ECOC generelt fortsat er en effektiv EU-aktion,
som på EU-plan giver et godt afkast af en forholdsvis beskeden EU-investering. Selve
tildelingen af titlen har nemlig en betydelig løftestangseffekt på den finansiering, som
værtsbyerne afsætter til udformningen og gennemførelsen af ECOC-kulturprogrammet, og
den genererer en betydelig interesse og finansiering fra en bred vifte af interessenter,
heriblandt regionale og nationale myndigheder og private bidragsydere. Derudover er den
absolutte værdi af Melina Mercouri-prisen, som er det eneste direkte pengebidrag, som
værtsbyerne modtager fra EU, beskeden (1,5 mio. EUR pr. ECOC) i forhold til de samlede
omkostninger for en ECOC-aktion. Driftsudgifterne for ECOC-aktionen i 2017 lå på ca. 66,7
mio. EUR for Aarhus og 8,5 mio. EUR for Pafos.
På byniveau indførte både Pafos og Aarhus en række stærke og vellykkede gennemførelses-
og forvaltningsmekanismer, og begge byer brugte primært nationale, regionale og lokale
midler, men også i mindre udstrækning EU-midler til at gennemføre kulturelle programmer af
høj kunstnerisk kvalitet svarende til deres sædvanlige årlige kulturaktiviteter.
5
kom (2019) 0266 - Ingen titel
Ikke desto mindre viser evalueringen også, at ECOC-værtskabet fortsat er et
ressourcekrævende foretagende, der indebærer et langsigtet engagement i de forberedende år,
som kan være vanskeligt at opretholde. Eksempelvis har Pafos haft en væsentlig
budgetnedskæring på over 60 % i forhold til det oprindelige bud, hvilket skyldtes, at det
oprindelige tilbud var for ambitiøst, og en finansiel krise, som lagde hårdt pres på de
offentlige budgetsektorer på alle geografiske niveauer.
4.3.
Virkningsfuldhed
Begge ECOC-byer har opfyldt de opstillede kortsigtede mål i deres ansøgninger, navnlig
gennemførelsen af omfattende og innovative kulturprogrammer med en europæisk dimension
og med en høj grad af borgerdeltagelse. Pafos' resultater i forhold til de opstillede mål blev
imidlertid begrænset af den store budgetnedskæring i forhold til, hvad der var foreslået i
ansøgningen. Selv om de to byer havde vidt forskellige visioner, programmer og
gennemførelsesmetoder, gjorde de begge to effektiv brug af ECOC til at udforske og
formulere temaer af lokal interesse med europæisk genklang.
Begge ECOC-aktioner styrkede det kulturelle tilbuds rækkevidde, mangfoldighed og
europæiske dimension i de respektive byer i løbet af 2017 og præsenterede kulturprogrammer,
som var mere omfangsrige, forskelligartede, innovative og internationale i forhold til tidligere
års kulturelle baseline. Der blev f.eks. gennemført 442 centrale projekter i Aarhus og 168 i
Pafos, hvoraf de fleste var større end de to byers sædvanlige årlige kulturudbud. Derudover
bidrog 1 200 internationale kunstnere til Aarhus' program, og 79 % af byens projekter havde
en international partner og/eller en kulturel udveksling i Europa, mens 29 % af projekterne i
Pafos var internationale produktioner, og yderligere 11 % var et samarbejde mellem
cypriotiske og internationale kunstnere. Begge ECOC-aktioner øgede adgangen til og
deltagelsen i kulturlivet i 2017, selv om Aarhus med et samlet besøgstal på 3,3 millioner
havde større dokumentation herfor end Pafos. Begge ECOC-aktioner har bidraget til at styrke
den kulturelle kapacitet i de lokale kulturelle og kreative sektorer og disses forbindelser med
andre sektorer. Som eksempel kan nævnes, at Aarhus 2017 medførte øget sponsorering af
kulturen og bibragte økonomiske fordele til de kulturelle og kreative sektorer. Pafos 2017
styrkede publikumsudviklingen, fungerede som katalysator for investeringer i kulturel
infrastruktur og udviklede lokale kulturformidleres færdigheder og kapacitet. ECOC-aktionen
i Aarhus profilerede byen internationalt gennem kultur, mens ECOC-aktionen i Pafos gav
byens kulturliv et mere internationalt publikum.
Endelig konkluderes det i evalueringen, at de to ECOC-aktioner i 2017 har et meget
forskelligt potentiale med hensyn til at sikre bæredygtigheden af deres aktiviteter og forbedre
kulturforvaltningen. For Aarhus' vedkommende frembragte ECOC-projektet potentiale for
langsigtede virkninger gennem de færdigheder og den erfaring, som de kulturelle aktører har
erhvervet, inddragelse af borgerne, et øget publikum og større international profil. Pafos vil
også høste nogle langsigtede fordele, men der er kun gjort ganske lidt for at sikre, at disse
fordele maksimeres.
4.4.
Sammenhæng
ECOC-aktionen er relevant og supplerer en række EU-politikker og
-
programmer, der ikke
kun har indflydelse på de kulturelle aktører, men også på beskæftigelsen (f.eks. i kraft af sin
indvirkning på kapacitetsopbygning) eller turisme (f.eks. steg antallet af overnatninger i
Aarhusområdet med 10,9 % i 2017).
ECOC-aktionen er også i overensstemmelse med og supplerer de europæiske struktur- og
investeringsfonde (EFRU), afhængigt af konteksten for den enkelte værtsby, der er udpeget
som kulturhovedstad. For Pafos' vedkommende blev EFRU i årene op til 2017 anvendt til at
6
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0008.png
medfinansiere de vigtigste investeringer i renovering af bymidten og centrale afviklingssteder,
bl.a. et teater og en biograf.
4.5.
EU-merværdi
Som allerede nævnt og illustreret ovenfor har ECOC-aktionen opnået en virkning, som ikke
kunne være opnået gennem medlemsstaternes aktioner alene.
"Mærket" udgør i sig selv et centralt aspekt af ECOC-aktionens EU-merværdi, da det vækker
stor interesse hos interessenterne, ikke blot fra byen, men også fra meget længere væk, og det
giver rig mulighed for europæisk samarbejde gennem partnerskaber og udveksling af god
praksis, f.eks. om opbygning af en solid forvaltning af gennemførelsen af ECOC-programmet,
der styrker de lokale kulturorganisationers kapacitet eller tilskynder lokalbefolkningen til at
komme med idéer til projekter.
5.
K
ONKLUSIONER
På baggrund af rapporten konkluderer Kommissionen, at ECOC-aktionen fortsat er relevant
på EU-plan og særdeles værdifuld for værtsbyerne, og at den skaber omfattende
kulturprogrammer med positive resultater og virkninger, som imidlertid ikke fuldt ud kan
vurderes i den nuværende evalueringsfase, da det er for tidligt efter gennemførelsen af ECOC-
året. Den kan vurderes på et senere tidspunkt inden for rammerne af ovennævnte langsigtede
evaluering.
Kommissionen konkluderer også, at de programmer, som de to værtsbyer i 2017 gennemførte,
var i overensstemmelse med ECOC-aktionens målsætninger: De afspejlede den europæiske
dimension, involverede lokalbefolkningen og interessenter og udvidede adgangen til og
deltagelsen i kulturlivet i 2017, selv om dokumentationen herfor er tydeligere i Aarhus end i
Pafos, hvilket i høj grad skyldes det begrænsede budget, som Pafos opererede på. De bidrog
desuden til at styrke den kulturelle kapacitet i de lokale kulturelle og kreative sektorer og
disses forbindelser med andre sektorer. ECOC-aktionen i Aarhus profilerede byen
internationalt gennem kultur, og i begge værtsbyer gav ECOC-aktionen kulturlivet et mere
internationalt publikum. For begge værtsbyer kan ECOC-året efterlade sig blivende aftryk
(både fysisk og immaterielt), selv om der i Pafos ikke var nogen egentlig planlægning herfor,
hvilket viser, at det blivende aftryk altid vil være en udfordring for mindre ECOC-værtsbyer.
Disse hovedkonklusioner bekræfter de konklusioner, der blev draget af ECOC-evalueringen i
2016 og af tidligere evalueringer, nemlig at ECOC-værtsbyerne gennemfører
kulturprogrammer, der er mere omfattende og innovative end byernes sædvanlige årlige
kulturudbud, med en stærk europæisk dimension og involvering af lokalbefolkningen og af
udenlandske besøgende i overensstemmelse med traktatens og ECOC-aktionens
målsætninger.
Vurderingen har bibragt et mindre antal forbedringspunkter, såsom behovet for at indføre
institutionelle ordninger i tide, opbygge et stabilt og effektivt gennemførelseshold, der har
bred politisk opbakning, sikre national opbakning og involvering, sikre den rette balance
mellem kontrol og kunstnerisk uafhængighed, fastholde interessenterne på kulturområdets
engagement, integrere europæisk samarbejde i kulturprogrammet og samtidig aktivt udbrede
deltagelsen i kulturlivet og planlægge det blivende aftryk i en tidlig fase
13
.
Omfanget og længden af den årlige evaluering, som Kommissionen gennemfører i
overensstemmelse med artikel 12 i afgørelse nr. 1622/2006/EF, giver ikke mulighed for at
13
Se kompendium om tidligere henstillinger:
https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/sites/creative-
europe/files/library/ecoc-compendium-recommendations_en.pdf
.
7
kom (2019) 0266 - Ingen titel
2059467_0009.png
tage hensyn til de langsigtede virkninger af ECOC. Kommissionen er derfor indstillet på at
tage denne virkning op til fornyet overvejelse i forbindelse med den evaluering, der er
omhandlet i artikel 16 i afgørelse 2014/445/EU. I denne evaluering "lægges der vægt på at
betragte alle de tidligere europæiske kulturhovedstæder i en europæisk sammenhæng, hvilket
gør det muligt at sammenligne dem og drage nyttige erfaringer for de kommende europæiske
kulturhovedstæder og for alle europæiske byer". På grundlag af resultaterne af den
undersøgelse, der blev offentliggjort i december 2017 med titlen "European Capitals of
Culture: Success Strategies and Long-Term Effects"
14
, kan der foretages en analyse af de
langsigtede virkninger.
Derudover skal der gøres en større indsats for at bistå udpegede og fremtidige ECOC-
værtsbyer i deres tilgang til evaluering, herunder anvendelse af big data. Med henblik herpå
opdaterede Kommissionen i midten af 2018 sine retningslinjer for byernes egne evalueringer,
som nu også dækker begrebet big data
15
. Desuden offentliggjorde Kommissionen i september
2018 et udbud med henblik på at oprette en ekspertpulje, yde kapacitetsopbygningstjenester
og afholde peerlæringsaktiviteter til kommende arrangører af ECOC-værtsbyer. De planlagte
uddannelsespakker, der fremgår af udbudsindkaldelsen, omfatter også overvågning og
evaluering. Kontrahenten udvælges i første halvår af 2019.
Med hensyn til overvågningsordningerne påpeger Kommissionen, at den løbende drøfter med
juryen, hvordan det bedst tilsikres, at fremtidige ECOC-værtsbyer indfrier de tilsagn, de har
givet i deres ansøgninger, navnlig deres finansielle forpligtelser. De overvågnings- og
evalueringsrapporter, der udarbejdes af juryen, tager allerede udtrykkeligt stilling til de
spørgsmål, der er omfattet af udvælgelseskriterierne i afgørelse nr. 445/2014/EU.
Og endelig, hvad angår synligheden af de officielle ECOC-websteder, meddeler
Kommissionen, at den er i færd med at revidere både sine websteder om kulturpolitik og for
Et Kreativt Europa, og at det i den forbindelse vil blive overvejet, hvordan ECOC-aktionen
bedre kan præsenteres.
14
15
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2013/513985/IPOL-CULT_ET(2013)513985_EN.pdf
.
https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/sites/creative-europe/files/library/guidelines-for-cities-own-evaluations-
modmai18.doc.pdf
.
8