Europaudvalget 2019
KOM (2019) 0432
Offentligt
2078067_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.9.2019
COM(2019) 432 final
2019/0204 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
det associeringsudvalg, der er oprettet ved Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Kongeriget Marokko på den anden side om udveksling af oplysninger med henblik
på at vurdere virkningen af aftalen i form af brevveksling om ændring af aftalen
DA
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne i det associeringsudvalg, der er oprettet ved Euro-
Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og
deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden side
1
i forbindelse
med den påtænkte vedtagelse af en afgørelse om udveksling af oplysninger med Marokko
med henblik på at vurdere virkningen af aftalen i form af brevveksling af 25. oktober 2018 om
ændring af aftalen
2
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Associeringsaftale EU/Marokko
Ved Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden
side ("associeringsaftalen") blev der oprettet et frihandelsområde mellem Den Europæiske
Union og Marokko på grundlag af en gensidig toldliberalisering af handel inden for industri
og landbrug samt med fiskeriprodukter. Ved aftalen blev der oprettet et frihandelsområde,
som sikrer, at Marokko i vidt omfang har præferenceadgang til EU. Aftalen trådte i kraft den
1. marts 2000.
Ved afgørelse (EU) 2019/217 af 28. januar 2019
3
godkendte Rådet indgåelsen af aftalen i
form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko om ændring af
protokol nr. 1 og nr. 4 i Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på
den anden side med henblik på at udvide de toldpræferencer, som er fastsat i
associeringsaftalen, til produkter med oprindelse i Vestsahara.
2.2.
Associeringsudvalget EU-Marokko
Associeringsudvalget EU-Marokko er et organ, der er nedsat ved associeringsaftalen, med
ansvar for gennemførelsen af aftalen. Det har også beføjelse til at træffe afgørelser vedrørende
aftalens forvaltning. Associeringsudvalget træffer sine afgørelser efter fælles overenskomst
mellem parterne. Det kan mellem møder træffe afgørelser ved skriftlig procedure, hvis begge
parter er enige herom.
2.3.
Den påtænkte retsakt fra associeringsudvalget EU-Marokko
Associeringsudvalget EU-Marokko skal vedtage en afgørelse om reglerne for evalueringen af
virkningen af den aftale, som blev godkendt af Rådet den 28. januar 2019, især for den
bæredygtige udvikling, navnlig med hensyn til fordelene for den berørte befolkning og
udnyttelsen af naturressourcerne i Vestsahara (den "påtænkte retsakt"). Vedtagelsen skal ske
senest to måneder efter aftalens ikrafttræden.
Formålet med den påtænkte retsakt er at definere reglerne for udveksling af oplysninger
mellem parterne med henblik på en evaluering af virkningen af udvidelsen af
toldpræferencerne, som er fastsat i associeringsaftalen, til produkter med oprindelse i
Vestsahara.
1
2
3
EFT L 70 af 18.3.2000, s. 2.
EUT L 34 af 6.2.2019, s. 4.
EUT L 34 af 6.2.2019, s. 1.
DA
1
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0003.png
Den påtænkte retsakt bliver bindende for parterne i overensstemmelse med aftalens artikel 83,
stk. 2, i henhold til hvilken "Afgørelserne træffes efter fælles overenskomst mellem parterne,
og de er bindende for parterne, som skal træffe de nødvendige foranstaltninger til deres
gennemførelse."
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Siden associeringsaftalens ikrafttræden har handelspræferencerne, der er omhandlet i aftalen,
"de facto" været anvendt på produkter med oprindelse i Vestsahara, som ikke er et
selvstyrende område. Den Europæiske Unions Domstol fastslog ved dom af
21. december 2016, sag C-104/16 P
4
, at associeringsaftalen mellem Unionen og Marokko ikke
finder anvendelse på Vestsahara.
Praksis for de facto-anvendelse af handelspræferencerne som fastsat i associeringsaftalen og
dens protokoller for varer med oprindelse i Vestsahara kunne ikke opretholdes. Imidlertid kan
de bilaterale aftaler mellem Den Europæiske Union og Marokko udvides til også at omfatte
Vestsahara på nærmere fastlagte betingelser, forudsat at det relevante retsgrundlag findes.
Den 29. maj 2017 gav Rådet Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med
henblik på at skabe et retsgrundlag for at indrømme præferencer for varer med oprindelse i
Vestsahara, og Rådet vedtog forhandlingsdirektiver. Der er blevet afholdt to
forhandlingsrunder i 2017. Chefforhandlerne paraferede udkastet til aftalen den
31. januar 2018. Aftalen blev undertegnet af parterne den 25. oktober 2018. Rådet vedtog den
28. januar 2019 efter Europa-Parlamentets godkendelse afgørelsen om indgåelse af aftalen i
form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko om ændring af
protokol nr. 1 og nr. 4 i Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på
den anden side, som etablerer et retsgrundlag for at indrømme de samme toldpræferencer til
produkter med oprindelse i Vestsahara som til produkter med oprindelse i Marokko.
Ændringen af associeringsaftalens protokoller gør det ligeledes muligt at basere
indrømmelsen af Unionens toldpræferencer på en evaluering af fordele for lokalsamfundene
samt overholdelsen af menneskerettighederne.
Efter anmodning fra Rådet i de forhandlingsdirektiver, der blev vedtaget den 29. maj 2017,
har Kommissionens tjenestegrene vurderet de potentielle virkninger af aftalen på den
bæredygtige udvikling, navnlig med hensyn til fordelene for den berørte befolkning og
udnyttelsen af naturressourcerne i Vestsahara (herefter benævnt "de berørte områder").
Evalueringen omfatter især handelsstrømmene fra Vestsahara, nærmere bestemt
fiskeprodukter, landbrugsprodukter og fosfater. Den er baseret på en analyse af tilgængelige
oplysninger for fortiden, men også på en prognose for fremtiden. Det fremgår af denne
evaluering, at indrømmelsen af toldpræferencer, som fastsat i associeringsaftalen, har haft en
positiv virkning på de berørte befolkninger og fortsat bør bevare eller potentielt endog forøge
en sådan virkning i fremtiden. Evalueringen af virkningen fremgår af den rapport, der er
udarbejdet af Kommissionens tjenestegrene sammen med Tjenesten for EU's Optræden
Udadtil (EU-Udenrigstjenesten) den 11. juni 2018
5
om fordelene for Vestsaharas befolkning
4
5
Domstolens dom af 21. december 2016, Rådet/Front Polisario, C-104/16 P, ECLI:EU:C:2016:973.
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene (SWD (2018) 346 final), der ledsager Rådets
afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget
Marokko om ændring af protokol nr. 1 og protokol nr. 4 i Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
DA
2
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0004.png
og om høringen af befolkningen om udvidelsen af toldpræferencerne til produkter med
oprindelse i Vestsahara.
For at sikre, at der holdes øje med virkningen af aftalen på den berørte befolkning og
udnyttelsen af naturressourcerne i de berørte områder, fastsættes der i aftalen udtrykkeligt en
passende ramme og procedure, der giver parterne mulighed for på grundlag af regelmæssig
udveksling af oplysninger at vurdere følgevirkningerne af denne i løbet af dens
gennemførelse. Den Europæiske Union og Marokko er blevet enige om at udveksle
oplysninger mindst én gang om året inden for rammerne af associeringsudvalget, der blev
oprettet med associeringsaftalen. Formålet med dette forslag er netop at fastsætte særlige
regler for denne evaluering som omhandlet i aftalen med henblik på associeringsudvalgets
vedtagelse heraf.
Formålet med udvekslingen af oplysninger svarer til formålet i rapporten fra Kommissionens
tjenestegrene og EU-Udenrigstjenesten.
Med hensyn til virkningen på områdets økonomi vedrører de foreliggende oplysninger indtil
videre hovedsageligt landbrug og fiskeri, men præferencerne vedrører alle produkter: de
oplysninger, der skal udveksles, kan derfor udvikle sig i takt med aktiviteterne udvikling i
Vestsahara. Udvekslingen omhandler i øvrigt ikke udelukkende økonomiske aspekter
(overskud i snæver forstand), men skal også muliggøre en bredere evaluering, der omfatter
aspekter såsom bæredygtig udvikling og virkningen på udnyttelsen af naturressourcerne.
Udover udvekslingen af oplysninger som omhandlet i aftalen er Marokko ligeledes indforstået
med at oprette et system til indsamling af statistiske oplysninger om eksport til EU af
produkter med oprindelse i Vestsahara, som vil være tilgængelige på månedsbasis for
Kommissionen samt for medlemsstaternes toldmyndigheder.
Endelig understreger ordet "gensidig" i aftalen af 25. oktober 2018, at udvekslingen ikke er
ensidig. Marokko kan derfor anmode Den Europæiske Union om oplysninger om produktion
af og handel med specifikke varekategorier, der er af betydning for Marokko, på baggrund af
allerede eksisterende informationssystemer.
Dette forslag er i overensstemmelse med den aktuelle handelspolitik. Det er i øvrigt også i
overensstemmelse med de overordnede mål for den europæiske naboskabspolitik og EU's
samlede politik vedrørende Marokko, som har til formål at styrke et privilegeret partnerskab
med dette land uanset udfaldet af den procedure, som De Forenede Nationer har indledt med
hensyn til Vestsahara.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtages der afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på Unionens
vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen".
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget
Marokko på den anden side (COM (2018) 481 final).
DA
3
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0005.png
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
6
.
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Associeringsudvalget EU-Marokko er et organ, der er oprettet ved Euro-Middelhavsaftalen
om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden side.
Den retsakt, som associeringsudvalget skal vedtage, er en retsakt, der har retsvirkninger. Den
påtænkte retsakt vil være bindende i henhold til folkeretten, jf. aftalens artikel 83.
Den påtænkte retsakt hverken supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for aftalen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den påtænkte retsakt har to formål eller består af
to elementer, og det ene af disse formål eller elementer må betragtes som det primære, mens
det andet kun er sekundært, skal afgørelsen, der vedtages i henhold til artikel 218, stk. 9, i
TEUF, kun have ét materielt retsgrundlag, nemlig det, som det primære eller fremherskende
formål eller element tilsiger.
4.2.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Det primære mål med og indhold af den påtænkte retsakt vedrører den fælles handelspolitik.
Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 207, stk. 3 og 4,
første afsnit i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for forslaget til afgørelse bør være artikel 207, stk. 4, første afsnit, i TEUF
sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
5.
OFFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da associeringsudvalgets afgørelse supplerer associeringsudvalgets forretningsorden, bør den
efter vedtagelsen offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
6
Domstolens dom af 7. oktober 2014, sag C-399/12, Tyskland mod Rådet, ECLI: EU: C: 2014: 2258,
præmis 61 til 64.
DA
4
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0006.png
2019/0204 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
det associeringsudvalg, der er oprettet ved Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Kongeriget Marokko på den anden side om udveksling af oplysninger med henblik
på at vurdere virkningen af aftalen i form af brevveksling om ændring af aftalen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 3 og 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den
anden side ("associeringsaftalen") blev indgået af Unionen ved Rådets og
Kommissionens afgørelse 2000/204/EF, EKSF
7
af 24. januar 2000 og trådte i kraft den
1. marts 2000.
Ved afgørelse (EU) 2019/217 af 28. januar 2019 godkendte Rådet indgåelsen af
aftalen i form af brevveksling mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko
om ændring af protokol nr. 1 og nr. 4 i associeringsaftalen ("ændringen af protokol nr.
1 og nr. 4")
8
med henblik på at udvide de toldpræferencer, som er fastsat i
associeringsaftalen, til produkter med oprindelse i Vestsahara.
I henhold til associeringsaftalens artikel 81 er der oprettet et associeringsudvalg, der
har til opgave at forvalte aftalen. I henhold til aftalens artikel 83 har
associeringsudvalget beføjelse til at træffe afgørelser vedrørende aftalens forvaltning
og på de områder, på hvilke associeringsrådet har uddelegeret sine beføjelser.
Associeringsudvalget skal senest to måneder efter ikrafttrædelsen af ændringen af
protokol nr. 1 og nr. 4 vedtage en afgørelse om reglerne for evalueringen af virkningen
af aftalen, især for den bæredygtige udvikling, navnlig hvad angår fordelene for den
berørte befolkning og udnyttelsen af naturressourcerne i Vestsahara ("de berørte
områder").
Den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i associeringsrådet bør
fastlægges, da den påtænkte afgørelse er bindende for Unionen.
For at sikre, at der holdes øje med virkningen af aftalen på den berørte befolkning og
udnyttelsen af naturressourcerne i de berørte områder, fastsættes der i aftalen
udtrykkeligt en passende ramme og procedure, der giver parterne mulighed for på
grundlag af regelmæssig udveksling af oplysninger at vurdere virkningerne af denne i
EFT L 70 af 18.3.2000, s. 1.
EUT L 34 af 6.2.2019, s. 4.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
7
8
DA
5
DA
kom (2019) 0432 - Ingen titel
2078067_0007.png
løbet af dens gennemførelse. Den Europæiske Union og Marokko er blevet enige om
at udveksle oplysninger mindst én gang om året inden for rammerne af
associeringsudvalget, der blev oprettet med associeringsaftalen. De nærmere
bestemmelser for denne evaluering bør derfor fastsættes med henblik på
associeringsudvalgets vedtagelse heraf.
(7)
Formålet med udvekslingen af oplysninger svarer til formålet i den rapport, der er
udarbejdet af Kommissionens tjenestegrene sammen med Tjenesten for EU's
Optræden Udadtil den 11. juni 2018 om fordelene for Vestsaharas befolkning og om
høringen af befolkningen om udvidelsen af toldpræferencerne for produkter med
oprindelse i Vestsahara
9
.
Med hensyn til virkningen på områdets økonomi vedrører de foreliggende oplysninger
indtil videre hovedsageligt landbrug og fiskeri, men præferencerne vedrører alle
produkter: de oplysninger, der skal udveksles, kan derfor udvikle sig i takt med
aktiviteternes udvikling i Vestsahara. Udvekslingen omhandler i øvrigt ikke
udelukkende økonomiske aspekter (overskud i snæver forstand), men skal også
muliggøre en bredere evaluering, der omfatter aspekter såsom bæredygtig udvikling
og virkningen på udnyttelsen af naturressourcerne.
Marokko er ligeledes indforstået med separat at oprette et system til indsamling af
statistiske oplysninger om eksport til EU af produkter med oprindelse i Vestsahara,
som vil være tilgængelige på månedsbasis for Kommissionen samt for
medlemsstaternes toldmyndigheder.
Marokko kan anmode Den Europæiske Union om oplysninger om produktion af og
handel med specifikke varekategorier, der er af betydning for Marokko, på baggrund
af allerede eksisterende informationssystemer
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i det associeringsudvalg,
der er oprettet i overensstemmelse med artikel 81 i Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af
en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Kongeriget Marokko på den anden side, baseres på associeringsudvalgets udkast til
afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne og Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
9
SWD (2018) 346 final.
DA
6
DA