Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan finanslovsforslaget bidrager til flere grønne biler, og
hvor mange flere grønne biler regeringen regner med, der kommer ud af initiativerne?
Svar
I forslaget til finanslov for finansåret 2020 indgår en forlængelse af den midlertidige sær-
ordning med lav elafgift for erhvervsmæssig opladning af elbiler i 2020 og 2021. Forlæn-
gelsen skal ses i sammenhæng med, at kommissionen for grøn omstilling af personbiler
forventes at komme med anbefalinger til indretningen af bilbeskatningen på længere sigt.
Ved gældende regler skal der for el- og plug-in hybridbiler, for hvilke der oplades er-
hvervsmæssigt (fx gennem en erhvervsmæssig tjeneste, såsom CLEVER eller EON),
alene betales en elafgift på 0,4 øre pr. kWh på el til opladning, svarende til satsen som be-
tales af el til proces. Særordningen gælder frem til udgangen af 2019.
Fra 2020 gælder den almindelige elafgiftssats for al opladning, det vil sige den sats der
også gælder for husholdningernes elforbrug til lys, komfur mv. I 2019 udgør den alminde-
lige elafgift 88,4 øre/kWh, men den falder til 78,2 øre/kWh (2019-priser) frem mod 2025
som følge af lempelserne af elafgiften med
Energiaftalen
fra juni 2018.
For en elbil, som kører 13.000 km årligt, svarende til den gennemsnitlige årskørsel for en
benzinbil, vil forslaget medføre, at den årlig afgiftsbetaling forbliver på ca. 12-13 kr. (inkl.
moms). Det svarer til en afgiftslempelse i 2020 på ca. 2.750 kr. (inkl. moms) ift. den fulde
elafgift. Til sammenligning betaler en gennemsnitlig nyregistreret benzinbil ved en gen-
nemsnitlig årskørsel godt 5.750 kr. i benzinafgift (inkl. moms).
Forslaget vil således mindske totalomkostningerne ved at eje en elbil og dermed fremme
elbiler.
Side 2 af 2