Spørgsmål nr. 75 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til fi-
nanslov for finansåret 2020 (L1):
”I Grønlands Strategi og Indsatsplan på Justitsområdet (2017,
side 12) blev det foreslået at undersøge muligheden for en æn-
dret organisering af kommunefogedrollen. Grønlands Politi har
tidligere erklæret sig rede til at drøfte dette, herunder mulighe-
den for (eventuelt) at organisere en fælles finansieret myndig-
hedsperson, der varetager opgaver på flere myndigheders vegne,
jf. svaret på L 1- spørgsmål 25 (2017-18). Vil ministeren oplyse,
i hvilket omfang der er blevet fulgt op på disse overvejelser?”
Svar:
1.
Det fremgår af Naalakkersuisuts strategi og indsatsplan på justitsområdet
(2017), punkt 12, at Naalakkersuisut har foreslået, at der tages initiativ til at
undersøge, om kommunefogedrollen med fordel kan nytænkes. I den for-
bindelse foreslås det, at der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af
relevante myndigheder, som skal have til opgave at undersøge, om de opga-
ver, der i bygderne varetages af forskellige myndighedspersoner, kan sam-
les hos én fuldtidsansat myndighedsperson. Det fremgår, at den koordine-
rende enhed for forslaget er Naalakkersuisut.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Grønlands Politi, der oplyser:
”Grønlands Politi mener, at det er en god idé, at flere myn-
digheder er fælles om kommunefogedordningen. Emnet
er særligt bragt op i forbindelse med, at andre myndighe-
der har rettet henvendelse med forespørgsel om, hvorvidt
politiets kommunefogeder vil assistere med ikke-politire-
levante opgaver.
Grønlands Politi er af den umiddelbare opfattelse, at kom-
munefogedstillingerne med fordel vil kunne ændres til
fuldtidsstillinger, hvis en række myndigheder (kommu-
ner, Grønlands Selvstyre og stat) med jævnligt behov for
opgaveløsning i bygderne – uden at dette i sig selv kan be-
rettige til ansættelse af en fuldtidsansat medarbejder –
samarbejder om ordningen og fordeler udgifterne mellem
sig efter en forud fastlagt fordelingsnøgle. Dette kan ek-
sempelvis være politiet, sundhedsvæsenet, havnemyndig-
2
hed, veterinærmyndigheden, skat/told, Arktisk Kom-
mando og Arbejdstilsynet. Dermed vil borgerne få let ad-
gang til en myndighedsperson, der har myndighedsopga-
ven som sit eneste ansvar og ikke skal indpasse dette i for-
hold til et andet hovederhverv.
Det er endvidere formodningen, at ændringen af stillin-
gerne til fuldtidsstillinger vil øge rekrutteringsmulighe-
derne, ligesom udgifter til uddannelse mv. kan deles mel-
lem myndighederne.
Grønlands Politi har tidligere rettet formel henvendelse til
daværende KANUKOKA (De Grønlandske Kommuners
Landsforening) og Grønlands Selvstyre om emnet i for-
bindelse med overvejelserne om at hæve rådighedslønnen
for kommunefogeder. Svaret var på daværende tidspunkt,
at der ikke var et behov for et samarbejde på området.
Grønlands Politi har ikke siden rettet formel henvendelse,
men nævner jævnligt forslaget over for andre myndighe-
der. I den forbindelse tilkendegives det ofte mundtligt, at
ideen findes god”.”
3.
Justitsministeriet er positivt indstillet over for at drøfte forslaget om at
nytænke kommunefogedrollen med Naalakkersuisut, såfremt Naalakkersu-
isut vælger at gå videre med initiativet.
3