Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3721 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
2084383_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.:2019-1141
Den 3. oktober 2019
Rådsmøde (almindelige anliggender - Art. 50) den 15. oktober 2019
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd (Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019 ..... 2
1
Rådsmøde nr. 3721 (almindelig anliggender - Art. 50) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender art. 50 15/10-19
2084383_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd (Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender - Art. 50) den 15. oktober 2019 forventes en forberedelse af Det
Europæiske Råd (DER Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019.
Det forventes, at EU27’s
stats- og
regeringschefer på DER (Art. 50) vil skulle drøfte forhandlingssituationen, herunder muligvis spørgsmålet om
endnu en udsættelse af Brexit samt håndteringen af et
’no
deal’-scenarie pr. 31. oktober.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd (DER Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019. I
henhold til Traktaten om Den Europæiske Union (Artikel 50, stk. 4) forbereder rådet
(almindelige anliggender - Art. 50) møderne i DER (Art. 50).
Den nye britiske regering under ledelse af premierminister Boris Johnson, der tiltrådte i juli 2019,
har anlagt en ny og hårdere linje og står fast på, at Storbritannien træder ud af EU den 31.
oktober 2019
med eller uden en udtrædelsesaftale. Der pågår tekniske udvekslinger og
drøftelser i Bruxelles mellem Storbritannien og Kommissionen, idet perspektiverne for et
kompromis er usikre.
Det er videre usikkert, hvorvidt man fra den britiske regerings side i fravær af en aftale med
EU27 vil anmode om endnu en forlængelse af artikel 50-forhandlingerne og dermed datoen for
britisk udtræden af EU til trods for, at det britiske parlament ved lov har pålagt regeringen at
anmode om udsættelse i den situation. Det er videre ikke givet, at en evt. britisk anmodning om
udsættelse imødekommes af et enigt EU27. Der er derfor
betydelig risiko for et ’no deal’-Brexit
den 31. oktober.
Et no deal-scenarie den 31. oktober vil i givet fald kunne få alvorlige konsekvenser for navnlig
Storbritannien, men også EU27 og herunder Danmark. På den baggrund har regeringen
intensiveret det tværministerielle forberedelsesarbejde med henblik på at sikre størst mulig
parathed til at håndtere konsekvenserne af et sådant scenarie.
3. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender - Art. 50) den 15. oktober 2019 forventes at forberede det
ekstraordinære møde i DER (Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019. Drøftelsen på rådsmødet
den 15. oktober 2019 forventes at tage udgangspunkt i udkast til den kommenterede dagsorden
for DER (Art. 50) den 17. eller 18. oktober 2019, der endnu ikke er modtaget.
I lyset af den nært forestående udtrædelsesdato for Storbritannien forventes det, at
EU27’s stats-
og regeringschefer i Det Europæiske Råd i artikel 50-formatet vil skulle drøfte
forhandlingssituationen og muligvis tage stilling til, hvorvidt og hvordan en evt. britisk
anmodning om en udskydelse af udtrædelsesdatoen skal imødekommes. Hertil kommer
forberedelserne
til et muligt forestående ’no deal’-Brexit
pr. 31. oktober.
2
Rådsmøde nr. 3721 (almindelig anliggender - Art. 50) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender art. 50 15/10-19
Efter den britiske udtræden skal forhandlingerne om det fremtidige økonomiske og politiske
forhold igangsættes. I tilfælde af et
’no deal’-Brexit
kan der blive tale om en vanskelig overgang,
ligesom selve fremtidsforhandlingerne kan blive vanskelige uanset ambition om hurtig afslutning
af en frihandelsaftale. Der skal dertil findes løsninger på de tilbageblivende skilsmissespørgsmål
samt evt. yderligere akutte spørgsmål.
4. Europa-Parlamentets holdning
Udtrædelsesaftalen forventes godkendt af Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen på rådsmødet den 15. oktober 2019 forventes ikke i sig selv at indebære
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat opbakning til den fælles linje blandt EU27-landene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anlægger en konstruktiv og pragmatisk tilgang til forhandlingerne og arbejder for det
tættest mulige forhold mellem EU og Storbritannien fremadrettet, der balancerer rettigheder og
forpligtelser og respekterer det indre markeds integritet. Regeringens førsteprioritet er at sikre
danske interesser, herunder ikke mindst for virksomheder og borgere.
Fra dansk side støttes fuldt op om den fælles EU27-linje og den udtrædelsesaftale, som den
tidligere britiske regering har forhandlet med EU.
Fra dansk side vil man se konstruktivt på endnu en udskydelse, hvis det kan bidrage til at undgå
et no deal-scenarie.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev taget forhandlingsoplæg på Art. 50-forhandlingerne den 21. april 2017. Forhandlingerne
om Storbritanniens udtræden af EU har været drøftet løbende med Folketingets Europaudvalg i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøderne (almindelige anliggender - Art. 50), senest
forelæggelsen af rådsmødet (almindelige anliggender
Art. 50) den 9. april 2019, samt
statsministerens forelæggelser af og afrapporteringer fra Det Europæiske Råd (Art. 50).
Europaudvalget er endvidere løbende blevet orienteret om Brexit ved tekniske briefinger hos
udenrigsministeren, som der indtil videre har været afholdt seks af, senest den 13. september
2019.
3