Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3723 - beskæftigelse mv. Bilag 1
Offentligt
2084640_0001.png
NOTAT
Samlenotat til EPSCO-rådsmødet den 24. ok-
tober 2019
J.nr. 2019 - 5565
CAI
1. Det Europæiske Semester 2020 .............................................................................2
3. Tilpasning af arbejdstyrkens færdigheder til fremtidens arbejdsmarked ..............4
5. Rådskonklusioner om trivselsøkonomi .................................................................6
6. Rådskonklusioner om ILO’s 100-års
deklaration om fremtidens arbejdsmarked .8
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
1. Det Europæiske Semester 2020
-
Godkendelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Forud for det kommende års Europæiske Semester udarbejder Beskæftigelseskomi-
téen (EMCO) og Socialkomitéen (SPC) hvert efterår rapporter, der viser udviklin-
gen i henholdsvis beskæftigelsen og de sociale forhold. Rapporterne viser samtidig
udviklingen i forhold til
at nå EU’s 2020-mål
og de tilhørende nationale mål.
På beskæftigelsesområdet
er EU’s 2020-mål
en beskæftigelsesfrekvens på 75 pct.
Det danske 2020-mål er en beskæftigelsesfrekvens på 80 pct.
På socialområdet er EU’s 2020-mål,
at personer i fare for fattigdom bør reduceres
med 20 millioner. Det danske 2020-mål på socialområdet er, at antallet af personer
i danske husstande med meget lav beskæftigelsesgrad skal reduceres med 22.000.
2. Formål og indhold
På EPSCO-rådsmødet skal ministrene drøfte og godkende rapporterne om udvik-
lingen i henholdsvis beskæftigelsen og de sociale forhold i EU.
Fra rapporten om udviklingen på beskæftigelsesområdet kan følgende fremhæves:
-
Beskæftigelsesfrekvensen i EU var 73,2 pct. i 2018, hvilket er 1 procentpoint
højere end i 2017. Beskæftigelsesfrekvensen er dermed på sit højeste nogen-
sinde. Samtidig er der fortsat markante forskelle på medlemslandene.
-
Væksten i beskæftigelsesfrekvensen har været positiv flere år i træk. Prognosen
for de næste to år viser yderligere fremgang, der dog ventes at være mindre end
foregående år grundet aftagende økonomisk vækst.
-
Det forventes derfor ikke, at EU når sit 2020-beskæftigelsesmål på 75 pct.,
men at beskæftigelsesfrekvensen for 2020 vil være 74,3 pct.
-
Af beskæftigelsespolitiske områder, der kræver opmærksomhed, fremhæves
aktiv arbejdsmarkedsindsats, skat på arbejde, lønfastsættelse, balancen for fa-
milie- og arbejdsliv, lighed mellem kønnene, udbud af tilstrækkelige færdighe-
der, livslang læring samt voksen- og efteruddannelsessystemet.
Fra rapporten om udviklingen af sociale forhold i EU kan følgende fremhæves:
-
Mere end 5 mio. personer er blevet løftet ud af risiko for fattigdom og social
eksklusion i EU i 2017 (seneste år, hvor data haves for hele EU).
-
Der er overordnet set fremgang inden for alle tre dimensioner, der indgår i
2020-målet; både antallet af personer, der lever i husholdninger med lav be-
skæftigelsesfrekvens, indikatoren for risiko for fattigdom samt antallet af per-
soner, der lider materielle afsavn.
-
På trods af disse fremskridt, vurderes det ikke muligt at nå målet om at løfte 20
mio. personer ud af risiko for fattigdom og social eksklusion inden 2020.
-
Der er store forskelle medlemslandene imellem, og i flere medlemslande går
udviklingen den forkerte vej for personer, der lever på kanten af arbejdsmarke-
det.
2
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
-
I de fleste medlemslande er antallet af hjemløse endnu ikke faldet, og i nogle
lande er antallet stigende.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Det kan have positive samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske og statsfinan-
sielle konsekvenser, i det omfang en konsistent implementering af landespecifikke
anbefalinger under det europæiske semester bidrager til at understøtte bæredygtig
vækst og beskæftigelse i EU.
7. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold er orienteret om rappor-
terne.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rapporterne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det relevant at følge udviklingen i EU i forhold til beskæftigel-
ses- og sociale forhold. Det er endvidere nyttigt, at både udfordringer og gode re-
sultater fremhæves, så medlemslandene har mulighed for at lære af hinanden.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
3. Tilpasning af arbejdstyrkens færdigheder til fremtidens arbejdsmarked
-
Politisk debat
Nyt notat.
1. Baggrund
Der har de seneste år været stort fokus på, hvordan medlemslandene i EU bedst kan
sikre, at arbejdsstyrkens teknologiske og digitale færdigheder kan tilpasses kravene
på fremtidens arbejdsmarked. Dette fokus fortsættes under det nuværende finske
EU-formandskab.
Den hastige udvikling og udbredelse af bl.a. robotter og kunstig intelligens skaber
et stigende behov for videreuddannelse og opkvalificering af kompetencerne hos
arbejdstagere inden for en række områder. Fokus på efter- og videreuddannelse
vurderes nødvendigt for at sikre virksomhedernes adgang til den nødvendige ar-
bejdskraft samt arbejdstagernes tilknytning til arbejdsmarkedet og livslang læring.
I 2016 vedtog Rådet en henstilling om opkvalificeringsforløb og nye muligheder
for voksne, der opfordrer medlemslandene til at styrke voksnes færdigheder med
særligt fokus på dem med de svageste evner og de personer, som er længst væk fra
arbejdsmarkedet.
2. Formål og indhold
På EPSCO-rådsmødet vil der på det finske EU-formandskabs initiativ være en poli-
tisk debat om tilpasning af færdigheder til fremtidens arbejdsmarked, herunder
EU’s rolle og muligheder i forhold til
et styrket europæisk samarbejde samt vigtig-
heden af, at medlemslandene prioriterer området.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold orienteres om sagen
forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
4
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
Medlemslandene ventes at indgå aktivt i den politiske debat.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder fokus på opkvalificering og tilpasning til fremtidens arbejdsmar-
ked meget relevant. Regeringen lægger generelt vægt på, at den positive situation i
dansk økonomi og arbejdsmarked bruges til, at flere bliver en del af arbejdsmarke-
det. Gennem investeringer i forskning, uddannelse og opkvalificering kan produkti-
viteten og arbejdstagerenes kompetencer øges. Det gælder ikke mindst opkvalifice-
ring af ufaglærte. Regeringen vil derfor deltage aktivt i debatten på rådsmødet og
tage de andre medlemslandes synspunkter til efterretning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
5. Rådskonklusioner om trivselsøkonomi
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Det finske EU-formandskab har under sit formandskab sat fokus på trivselsøko-
nomi (”Economy
of Wellbeing”).
Der er tale om en ny horisontal dagsorden, der
skal sætte øget fokus på menneskers trivsel i politikudviklingen.
Udgangspunktet er, at velfærd ikke kan måles på BNP alene, og at vækst og vel-
færd gensidigt understøtter hinanden. Som baggrund for dette fokus, har OECD ud-
arbejdet et baggrundspapir om sammenhængen mellem vækst og trivsel i EU.
2. Formål og indhold
På rådsmødet skal ministrene godkende rådskonklusioner om trivselsøkonomi.
Rådskonklusionerne fremhæver trivselsøkonomi som en generel tilgang, som sæt-
ter mennesker og deres trivsel i centrum for politikudvikling. I rådskonklusionerne
vurderes en sådan tilgang at kunne bidrage til EU’s økonomiske vækst, produktivi-
tet, langsigtet finansiel stabilitet, bæredygtighed og social stabilitet.
Det understreges, at trivselsøkonomi tager udgangspunkt i at skabe en sund og bæ-
redygtig økonomisk politik med fokus på, at alle har adgang til offentlige tilbud,
herunder sundhed, social beskyttelse, uddannelse og livslang læring. Herudover
fremhæves bl.a. økonomisk og sundhedsmæssig sikkerhed som veje til at fremme
trivsel på arbejdsmarkedet, foruden betydningen af ligestilling og social inklusion
Trivselsøkonomi baserer sig således på en bred og sammentænkende tilgang på
tværs af forskellige politikområder.
Medlemslandene opfordres bl.a. til at foretage vurderinger, der går på tværs af sek-
torer for at styrke politikudvikling, der har fokus på trivsel bredt set. I forlængelse
heraf opfordres medlemslandene og Kommissionen, i overensstemmelse med deres
respektive kompetencer og under hensyntagen til nationale forhold og arbejdsmar-
kedets parters rolle, til at anvende trivselsøkonomi som tilgang i fremtidig politik-
udvikling nationalt og på EU-niveau.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
6
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
6.
Rådskonklusioner om ILO’s 100-års
deklaration om fremtidens arbejds-
marked
-Vedtagelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Rådskonklusionerne vedrører
ILO’s 100-års
deklaration om fremtidens arbejdsmar-
ked (”Centenary
Declaration”),
der blev vedtaget af regeringer, arbejdsgivere og
arbejdstagere på Den Internationale Arbejdskonference i Genève, juni 2019.
Deklarationen sætter retningen
for ILO’s virke
og fokus fremover med indsatsområ-
der for såvel ILO som ILO’s medlemslande.
Fremtidens arbejdsmarked kræver
ifølge ILO en fremadskuende dagsorden, hvor mennesket er i centrum, og hvor alle
mennesker kan drage nytte af et arbejdsmarked i forandring.
2. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusioner er dels at understrege vigtigheden af ILO som inter-
national samarbejdsorganisation, dels at udgøre et fælles EU-svar på deklarationens
mange emnekredse.
I rådskonklusionerne opfordres medlemslandene til at styrke og prioritere indsatser
rettet mod fremtidens arbejdsmarked i lyset af ILO-deklarationens emner, såsom at
arbejde for anstændigt arbejde for alle, social retfærdighed, ligestilling, livslang læ-
ring og social beskyttelse.
Rådskonklusionerne fremhæver herudover, at det skal ske under hensyntagen til na-
tionale omstændigheder og i respekt for arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi.
Kommissionen opfordres endvidere til at opdatere sin meddelelse fra 2006 om
”Fremme af anstændigt arbejde for alle – EU’s bidrag til gennemførelsen af dagsor-
denen for anstændigt arbejde i verden”.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkono-
miske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekven-
ser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
8
Rådsmøde nr. 3722 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - beskæftigelses- og socialdelen) den 24. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 24/10-19 - beskæftigelsesdelen
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for det fremlagte forslag til rådskonklusioner,
som bakker op om ILO’s mandat og arbejde, samt sætter fokus på fremtidens ar-
bejdsmarked og de udfordringer og muligheder, udviklingen kan skabe.
Regeringen
finder det desuden positivt, at EU promoverer ILO’s nye deklaration,
samt at rådskonklusionerne understreger vigtigheden af nationale forskelle og re-
spekt for arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9