Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3726 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
2097483_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender - forsvar) den 12. november 2019
Samlenotat
1. Opfølgning på sikkerheds- og forsvarspolitiske emner, herunder Permanent
Struktureret Samarbejde (PESCO) og Kohærens
2. CSDP-missioner og -operationer
2
4
Side 1 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
1. OPFØLGNING PÅ SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITISKE EMNER, HERUNDER
PERMANENT STRUKTURERET SAMARBEJDE (PESCO) OG KOHÆRENS
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender - forsvar) ventes den 12. november 2019 at drøfte opfølg-
ning på sikkerheds- og forsvarspolitiske emner, herunder udviklingen i det permanent
strukturerede samarbejde på forsvarsområdet (PESCO) samt sammenhængen (kohæ-
rens) til øvrige EU forsvarsinitiativer. Rådet forventes at vedtage rådsbeslutning, der
godkender den næste pakke af PESCO projekter samt muligvis rådsbeslutning om be-
tingelserne for tredjelandes deltagelse i PESCO-projekter. Som følge af det danske for-
svarsforbehold deltager Danmark ikke i PESCO-samarbejdet.
2. Baggrund
Den 11. december 2017 vedtog Rådet (udenrigsanliggender) en afgørelse om iværksæt-
telsen af det permanent strukturerede samarbejde på forsvarsområdet (PESCO). Med
PESCO er det blevet muligt for de medlemslande, som ønsker at indgå større forpligtel-
ser på forsvarsområdet, og som lever op til en række nærmere definerede adgangskrav,
at indgå i et intensiveret samarbejde på forsvarsområdet.
Alle EU’s medlemslande med
undtagelse af UK, Malta og Danmark deltager i samarbejdet.
Konkret har man vedtaget 20 juridisk bindende forpligtelser, der knytter sig til PESCO-
samarbejdet. Derudover er der igangsat 34 PESCO-projekter om bl.a. udvikling af fælles
cyberforsvarsenheder, fælles træningscentre, samarbejde om sikkerhed og maritim
overvågning samt militær mobilitet.
Aktuelt er fokus på den videre udvikling af PESCO-samarbejdet, herunder en tredje
pakke af 13 nye projektforslag som forventes godkendt på rådsmødet. Samtidig vil der
være fokus sammenhængen (kohærens) mellem PESCO-samarbejdet og de mange an-
dre forsvarsinitiativer,
som er blevet søsat siden lanceringen af EU’s Globale Strategi
i
2016. Denne drøftelse kan samtidig udvikle sig til en bredere diskussion af den strategi-
ske retning i EU’s forsvarssamarbejde.
Et centralt udestående i PESCO-samarbejdet er fortsat spørgsmålet om betingelserne
for tredjelandes deltagelse i PESCO-projekter. Efter at forhandlingerne i en lang periode
har været fastlåst, arbejdes der nu på at opnå afklaring på en række konkrete udestå-
ender inden rådsmødet til november.
Som led i det løbende arbejde med at skabe bedre kohærens
mellem EU’s forsvarsinitia-
tiver har Den Fælles Udenrigstjeneste i samarbejde med Kommissionen og Det Europæ-
iske Forsvarsagentur afholdt drøftelser herom det seneste år. Indledende drøftelser fød-
te ind i en første kohærens-rapport fra Den Høje Repræsentant udgivet i maj. Rappor-
ten vurderede, at der overordnet er skabt sammenhæng på tværs af de forskellige for-
svarsinitiativer, navnligt PESCO-samarbejdet, den samordnede årlige gennemgang ved-
rørende forsvar (CARD), Kapabilitetsudviklingsplanen (CDP) og den Europæiske For-
svarsfond (EDF). Rapporten anbefalede samtidig, at der fremadrettet var større fokus
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 2 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
på at samtænke EU-instrumenterne i den nationale forsvarsplanlægning, samt at der
blev skabt bedre sammenhæng mellem EU’s kapabilitetsudvikling og det operative ni-
veau i CSDP operationerne. På baggrund af disse anbefalinger blev en ny runde drøftel-
ser afholdt, hvor der var særligt fokus på operative mål og styrkelse af den operative
kapacitet og beredskab med hensyn til militære CSDP-operationer. Dertil har man i for-
bindelse med kohærens-dagsordenen løbende diskuteret den overordnede strategiske
tilgang til EU’s forsvarsinitiativer,
hvor der nu er fokus på at skabe bedre operationalise-
ring af de strategiske prioriteter i relation til
EU’s ambitionsniveau for forsvarsområdet
defineret i
EU’s globale strategi
fra 2016.
3. Formål og indhold
Det forventes at Rådet vil vedtage rådsbeslutning vedrørende den tredje pakke af
PESCO projekter samt eventuelt vedtage rådsbeslutning vedrørende betingelserne for
tredjelandes deltagelse i PESCO-projekter. Det forventes endvidere, at Rådet vil drøfte
den bredere sammenhæng mellem PESCO og øvrige EU forsvarsinitiativer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har senest i sin betænkning om gennemfø-
relsen af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik af den 13. november 2017 udtalt op-
bakning til gennemførelsen af et ambitiøst og inklusivt PESCO.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekven-
ser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i finansieringen af mili-
tære aktiviteter i EU-regi, som har hjemmel i bestemte artikler inden for den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt EU’s medlemslande generel opbakning
til PESCO, herunder til de 13 nye
projektforslag. Der er generel opbakning til eventuelt at opnå afklaring i forhold til det
ellers fastlåste spørgsmål om betingelserne for tredjelandes deltagelse i PESCO-
projekter. Dog er der stadig uenighed for enkelte medlemslande på centrale udeståen-
der, hvorfor det ikke er sikkert, at der kan opnås enighed om spørgsmålet inden Råds-
mødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at øge mulighederne for, at EU’s fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik kan bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordrin-
ger. Regeringen bakker op om initiativer i EU, der bidrager til europæisk sikkerhed i fuld
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 3 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
komplementaritet med NATO. Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i
aktiviteter, der har hjemmel i de bestemmelser, der er angivet i forbeholdsprotokollen,
og som har indvirkning på forsvarsområdet herunder PESCO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Status for det permanent strukturerede samarbejde (PESCO) blev senest forelagt for
Folketingets Europaudvalg til orientering den 14. maj 2019.
2. CSDP-MISSIONER OG -OPERATIONER
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender - forsvar) ventes den 12. november 2019 at gøre status for
EU’s igangværende missioner og operationer under den fælles sikkerheds-
og forsvars-
politik (CSDP) med fokus på udfordringer ift. styrkegenerering til
EU’s militære
CSDP
missioner og operationer, samt om muligt med særligt fokus på
EU’s CSDP-engagement
i Sahel. Derudover et fokus på
EU’s sømilitære operationer,
herunder et kommende
strategisk review at EUNAVFOR ATALANTA samt det
kommende koncept for EU’s Koor-
dinerede Maritime Tilstedeværelse.
2. Baggrund
EU’s missioner og operationer er en del af EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik
(CSDP). EU har aktuelt 10 aktive civile missioner og seks aktive militære missioner og -
operationer. Dagsordenspunktet forventes at være fokuseret omkring styrkegenerering
til
EU’s militære CSDP-missioner
og -operationer samt om muligt særligt
EU’s CSDP-
engagement i Sahel,
der aktuelt udgøres af EU’s militære
træningsmission i Mali (EUTM
Mali) samt EU’s civile kapacitetsopbyggende
missioner i hhv. Mali (EUCAP Sahel Mali) og
Niger (EUCAP Sahel Niger).
Derudover et fokus på EU’s sømilitære operationer, herun-
der en gennemgang af EUNAVFOR ATALANTA, som opererer ude for Afrikas Horn, samt
forslaget om et
koncept for EU’s Koordinerede Maritime Tilstedeværelse,
som er under
udvikling.
På grund af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke
i EU’s militære missioner og
ope-
rationer, herunder EUTM Mali og EUNAVFOR ATALANTA. Danmark bidrager aktivt til
EU’s
civile missioner og har for nuværende, via Freds- og Stabiliseringsberedskabet, udsendt
to personer til EUCAP Sahel Mali og en person til Regional Advisory Coordination Cell
(RACC). Danmark har pt. ingen civilt udsendte til EUCAP Sahel Niger.
EU’s civile mission EUCAP Sahel Niger blev iværksat tilbage i 2012 med henblik på at
støtte kapacitetsopbygningen af de nigerske sikkerhedsaktører. Via uddannelse og råd-
givning bidrager missionen til udviklingen af en integreret, varig og menneskeret-
tighedsbaseret tilgang blandt de forskellige nigerske sikkerhedsagenturer i kampen mod
terrorisme og organiseret kriminalitet. I juli 2016 blev missionens mandat udvidet til
også at omfatte støtte til Nigers centrale og lokale myndigheder samt sikkerhedsstyr-
kerne i forbindelse med udarbejdelse af politikker, teknikker og procedurer for bedre at
kontrollere og imødegå irregulær migration.
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 4 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
EU’s militære træningsmission EUTM Mali
blev iværksat i 2013 med henblik på at bidra-
ge til at genopbygge effektive og ansvarlige væbnede styrker i Mali, der er i stand til at
varetage landets langsigtede sikkerhed og under civil myndighed at genoprette landets
territoriale integritet. Missionen leverer bl.a. uddannelse til enheder i Malis væbnede
styrker, bidrager til udviklingen af deres egen uddannelseskapacitet samt rådgiver de
maliske myndigheder i forhold til reformer af hæren.
EU’s civile mission EUCAP Sahel Mali blev iværksæt i 2015 med
henblik på at støtte den
maliske stat og de interne sikkerhedsstyrker i forhold til at sikre den forfatningsmæssige
og demokratiske orden og betingelserne for varig fred samt fastholde dens myndighed
på hele de maliske område. Missionen består af et rådgivnings- og undervisningshold,
som arbejder sammen med de interne sikkerhedsstyrker og på ministerniveau. Missio-
nens mandat er sidenhen blevet udvidet og forlænget.
De tre CSDP-missioner
er en del af EU’s samlede tilgang til sikkerhed og udvikling i Sa-
helregionen. Rådet vedtog den 20. juni 2017 en afgørelse, der åbner mulighed for en
regionalisering af CSDP-missionerne i Sahelregionen. Til formålet er der oprettet en re-
gional koordineringscelle (RACC), der er baseret inden for rammerne af EUCAP Sahel
Mali, og som består af eksperter i intern sikkerhed og forsvar i G5 Sahellandene, der er
udstationeret i Mali, men også i EU's delegationer i andre G5 Sahellande, herunder Mau-
retanien, Burkina Faso, Niger og Tchad.
EU’s sømilitære operationer
tæller EUNAVFOR MED Operation Sophia, som blev iværksat
i 2015 som led i EU’s samlede tilgang til håndteringen af irregulær migration i det sydli-
ge centrale Middelhavsområde, samt EUNAVFOR ATALANTA, der har til formål at bidrage
til at afskrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier ud
fra Somalias kyst. Operationen beskytter også fartøjer fra FN’s Verdensfødevareprogram
(MFP) og anden sårbar skibsfart, ligesom den overvåger fiskeri ud for Somalias kyst og
støtter andre af EU’s missioner
og programmer i regionen. For sidstnævnte vil et kom-
mende strategiske review forventeligt danne grundlag for en drøftelse af et muligt juste-
ret mandat efter det nuværendes udløb ved udgangen af 2020.
I erkendelsen af udviklingen i de maritime trusselsbillede har Den Fælles Udenrigstjene-
ste foreslået et nyt koncept under navnet Koordineret Maritim Tilstedeværelse (CMP).
Formålet med konceptet er at sikre et styrket maritimt situationsbillede (situational
awareness), EU’s tilstedeværelse i udvalgte strategiske maritime
områder samt udvik-
ling af samarbejdet med EU’s strategiske partnere via etableringen af en central EU-
koordinationscelle. På baggrund af medlemsstaternes politiske og militære anbefalinger
lægges der op til at konceptet bliver udviklet i en to-faset tilgang, hvor den indledende
fase vil tage udgangspunkt i et pilotprojekt i Guineabugten. Implementeringsplanen for
den første fase forventes at blive baseret på principper som fleksibilitet, frivillighed og
koordination, hvor fx de maritime enheder vil forblive under national kommando.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at blive orienteret om status for igangværende CSDP-missioner og -
operationer samt EU’s sømilitære operationer.
Der forventes om muligt særligt at være
fokus på
EU’s CSDP-engagement
i Sahelregionen grundet den alvorlige udvikling, her-
under i relation til styrkegenerering. Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 5 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekven-
ser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i finansieringen af mili-
tære aktiviteter i EU-regi.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der forventes at være fortsat bred opbakning til
EU’s samlede
CSDP-missioner og -
operationer, herunder
EU’s
tilgang til sikkerhed og udvikling i Sahelregionen samt til
EU’s maritime operationer. Derudover forventes der
fortsat opbakning til Den Fælles
Udenrigstjenestes koncept for en Koordineret Maritim Tilstedeværelse og pilotprojektet i
Guineabugten.
10. Regeringens generelle holdning
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i vedtagelsen, udarbejdelsen og
gennemførslen af Unionens afgørelser og aktioner, som har hjemmel i bestemmelser,
der er angivet i forsvarsforbeholdet, og som har indvirkning på forsvarsområdet. Det
gælder bl.a. EU’s militære træningsmissioner
såvel som militære flådeoperationer.
Danmark bidrager aktivt i EU’s civile missioner
og har for nuværende, via Freds- og
Stabiliseringsberedskabet, udsendt to personer til EUCAP Sahel Mali og en person til
Regional Advisory Coordination Cell (RACC). Danmark har pt. ingen civilt udsendte til
EUCAP Sahel Niger.
Med hensyn til
EU’s koncept for en Koordineret Maritim Tilstedeværelse
har man fra
dansk side budt idéen om konceptet velkomment og ser frem til at udvikle nærmere
herpå. Danmark har en interesse i at udvikle mulighederne for at
styrke EU’s tilstede-
værelse til havs, særligt i lyset af den maritime sektors betydning for Danmark. Samti-
dig har Danmark store erhvervsinteresser i Guineabugten, som trues af pirateri og mari-
tim kriminalitet.
Endeligt støtter regeringen
overordnet ambitionen om at øge mulighederne for, at EU’s
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik kan bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsud-
fordringer, samt at EU anvender sin brede vifte af udenrigs- og sikkerhedspolitiske in-
strumenter til håndteringen af de komplekse udfordringer i Sahelregionen samt ud fra
Somalias kyst og Guineabugten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 6 af 7
Rådsmøde nr. 3726 (udenrigsanliggender) den 11.-12. november 2019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 12/11-19 - forsvar
EU’s militære CSDP-operationer
og -missioner blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 20. november 2018.
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Side 7 af 7