Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3734 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
2105244_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
13. november 2019
2019-6531
Indhold
5. Digital Transport Services for People .............................................................. 2
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde tranport, tele og energi 2/12-19 - pkt. 5
2105244_0002.png
5. Digital Transport Services for People
KOM nr. foreligger ikke.
1 Resumé
På TTE-(transport)rådsmødet den 2. december 2019 er der planlagt en politisk
drøftelse af Digital Transport Services for People (MaaS-løsninger).
Formandskabets oplæg til drøftelsen foreligger endnu ikke, og det konkrete
indhold af drøftelsen kendes derfor ikke for nuværende.
Drøftelsen forventes derfor at omhandle medlemslandenes erfaringer med di-
gitalisering, samt hvordan digitale transporttjenester bedst understøttes, f.eks.
hvorvidt der er behov for yderligere regulering på området.
Videre kunne betalings- og billetteringsmuligheder i forhold til at fremme digi-
tale transporttjenester komme til drøftelse, idet deling af transportdata, (som
også er en væsentlig forudsætning for, at digitale transporttjenester kan etab-
leres), allerede er reguleret i EU-regi via ITS-direktivets retsakt A med det for-
mål at muliggøre EU-dækkende multimodale rejseinformationstjenester.
2 Baggrund
Digitale transporttjenester er blandt de prioriterede emner i det finske formand-
skabs principprogram under overlæggeren ”Smart Connections for Sustainable
Growth”.
Digitale transporttjenester eller Mobility as a Service (MaaS) som kon-
cept er også oprindeligt taget op af Finland.
En af Finlands hovedprioriteter på transportområdet er at se på, hvordan data
kan spille ind på transportområdet for at skabe bedre konnektivitet på tværs
af alle transportformer. Ud over at digitaliseringen kan skabe øget effektivitet
og økonomiske fordele for virksomheder, er der også fokus på at anvende digita-
liseringen til fordel for passagererne, f.eks. et fælles billetsystem på baneområdet
samt fælles rejseinformationsservice.
I forlængelse heraf arrangerede det finske formandskab konferencen
Digital
Transport Days
d. 7.
9. oktober 2019, hvor drøftelse af nationale erfaringer
med innovative, digitale mobilitetstjenester, herunder nødvendigheden af regu-
lering på området var et centralt omdrejningspunkt for sessionen.
Den nye Kommission forventes ligeledes at fremme udviklingen af nye og inno-
vative ideer i transportsektoren samt sikre, at der ikke opstår barrierer for det
indre markeds muligheder i den henseende samtidig med, at en høj standard af
sikkerhed skal fastholdes.
Side 2/4
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde tranport, tele og energi 2/12-19 - pkt. 5
2105244_0003.png
Drøftelsen på TTE(transport)-mødet den 2. december 2019 forventes at lægge
sig i forlængelse af de oven for nævnte temaer for drøftelserne ved Digital Trans-
port Days.
3 Formål og indhold
Det konkrete indhold af den politiske drøftelse kendes endnu ikke, da formand-
skabets oplæg endnu ikke foreligger. Drøftelsen forventes dog at tage afsæt i de
samme overordnede temaer, som udgjorde dagsordenen ved Digital Transport
Days, dvs. erfaringsudveksling og reguleringens rolle i fremme af digitale trans-
porttjenester,
jf. afsnit 2 ovenfor.
En væsentlig komponent i udviklingen af digitale transporttjenester er bl.a. de-
ling af data, som er et område, der allerede er delvist reguleret i EU-regi. Særligt
relevant i denne sammenhæng er en revision af ITS-direktivets retsakt A, som
blev vedtaget den 31. maj 2017, og som pt. er under implementering i medlems-
landene.
Retsakten forudsætter, at der i de enkelte medlemslande etableres et nationalt
adgangspunkt (NAP), og at rejse- og trafikdata deles via adgangspunktet. Der-
udover stilles der også krav til datatyper, datastandarder og til hvordan data skal
deles på tværs af transportformer. Formålet med retsakt A er bl.a. at muliggøre
EU-dækkende multimodale rejseinformationstjenester.
Der er således allerede regulering i EU-regi med henblik på fremme at digitale
transporttjenester.
ITS-direktivet indeholder dog ikke bestemmelser, der kan muliggøre betaling via
tredjepart, som også er en forudsætning for, at såkaldte MaaS-løsninger kan
etableres. Det er der imidlertid taget højde for i dansk kontekst i forbindelse med
den seneste ændring af lov om trafikselskaber,
jf. pkt. 5 nedenfor.
4 Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5 Gældende dansk ret
Et enigt Folketing har den 28. februar 2019 vedtaget en ændringslov af lov om
trafikselskaber, som har til formål at fremme udviklingen af digitale mobilitets-
tjenester både i offentligt og privat regi. For så vidt angår førstnævnte skal såvel
selskab som funktioner i Rejsekort og Rejseplanen smeltes sammen. Digitale
mobilitetstjenester, med den offentlige kollektive trafik som rygrad, skal også
udvikles af markedet, hvorfor de offentlige trafikvirksomheder med loven pålæg-
ges at stille udvalgte transportdata og udvalgte billetter til rådighed for videre-
salg gennem tredjepart.
Side 3/4
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde tranport, tele og energi 2/12-19 - pkt. 5
2105244_0004.png
Danmark er således langt fremme i forhold til ved brug af regulering at sikre de
rette betingelser for, at digitale mobilitetstjenester kan udvikles og fremmes i en
dansk kontekst.
6 Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
7 Høring
Sagen har ikke været i høring.
8 Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kendes ikke.
9 Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for at fremme udviklingen af digitale mobili-
tetstjenester.
10 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4