Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3734 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
2109857_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
19. november 2019
Rådsmøde (energi) den 4. december 2019
Dagsorden
1.
Smart sektorintegration til fremme af vedvarende energi
-
2.
Politisk drøftelse
Side
2
Energipolitik
prioriteter for European Green Deal
-
-
Præsentation fra Kommissionen
Politisk drøftelse
6
3.
Meddelelse om udkast til nationale energi-
og klimaplaner, ”Fælles
gennemførelse af energiunionen og klimaindsatsen
etablering af
grundlaget for en vellykket omstilling til ren energi
-
Politisk drøftelse
9
Side 1/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0002.png
1. Smart sektorintegration til fremme af vedvarende energi
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det finske formandskab har lagt op til, at der på energirådsmødet den 4. december
skal være en drøftelse af sektorintegration.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om det nærmere indhold af drøftelsen. Det er
forventningen, at drøftelsen bl.a. vil tage udgangspunkt i Kommissionens meddelelse
om en ren planet for alle fra november 2018 og tidligere rådskonklusioner om frem-
tidens energisystemer. Det er forventningen, at Kommissionen som en del af Euro-
pean Green Deal vil fremsætte forslag til et nyt rammeværk for gassektoren, som
bl.a. ventes at adressere sektorkobling.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen er positiv over for drøftelser af, hvordan man kan fremme sektorintegra-
tion, der kan bidrage til
at integrere mere vedvarende energi i EU’s energisystemer
og arbejder for, at Kommissionen udarbejder en overordnet strategi for sektorinte-
gration i EU.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om et udspil
til en europæisk strategisk langsigtet vision for en moderne, konkurrencedygtig og
klimaneutral økonomi, KOM(2018) 773.
I meddelelsen belyses, hvordan EU på lang sigt kan gennemføre en grøn omstilling
på linje med Parisaftalen og nå et mål om klimaneutralitet (også kaldet ”netto-nul
udledninger”) i 2050. Omstilling af energisektoren spiller en central rolle i den forbin-
delse. Meddelelsen beskriver syv strategiske byggesten for
EU’s vej til en klimaneu-
tral økonomi:
1. Maksimering af fordelene ved energieffektivitet, herunder energineutrale
bygninger
2. Maksimering af anvendelsen af vedvarende energi og af elektricitet til fuldt
ud at dekarbonisere Europas energiforsyning
3. Udnyttelse af ren, sikker og forbundet mobilitet
4. En konkurrencedygtig EU-industri og den cirkulære økonomi som vigtig ka-
talysator for reduktion af drivhusgasemissionerne
5. Udvikling af en passende intelligent netværksinfrastruktur og sammenkob-
linger
6. Fuld udnyttelse af bioøkonomiens fordele og etablering af vigtige kulstof-
dræn
Side 2/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0003.png
7. Håndtering af de resterende CO2-emissioner med CO2-opsamling og -lag-
ring.
I meddelelsen adresserer Kommissionen også sektorintegration. Dette vurderes at
kunne bidrage til byggesten nr. 2 om maksimering af anvendelsen af vedvarende
energi med henblik på at
”dekarbonisere”
Europas energiforsyning, dvs. fjerne CO2
fra energiforsyningen.
Der findes ikke en præcis definition af, hvad der skal forstås ved sektorintegration,
og der tales også ofte om sektorkobling med henvisning til det samme. Kommissio-
nen benytter
sektorintegration
som et bredere begreb, der betegner integration mel-
lem forskellige sektorer med fokus på efterspørgselssiden, dvs. fx gennem en forøget
elektrificering.
Kommissionen lægger op til, at
sektorkobling
benyttes til at betegne kobling mellem
el- og gassystemet fx gennem Power-to-X. Power-to-X betegner teknologier, der kan
omdanne elektricitet fra vindmøller eller solceller til syntetiske gasser som fx brint
(ved hjælp af elektrolyse). Herefter kan brint omdannes til grønne brændstoffer. Den
potentielle fordel ved Power-to-X er, at syntetisk brændstof kan lagres og anvendes
på forskellig vis i forskellige sektorer, hvor det ellers er svært at dekarbonisere, som
fx transport og industri. Et aspekt af sektorkobling kan også være at skabe et intelli-
gent og fleksibelt samspil mellem el- og gassystemerne ved, at grønne gasser distri-
bueret gennem gasnettet anvendes på steder og tidspunkter, hvor det er dyrest at
anvende elektricitet. Det er f.eks. i industrien til højtemperaturprocesser, og det er,
når elproduktionen er lav i forhold til forbruget og/eller, når elnettet er hårdt belastet.
På energirådsmødet den 25. juni 2019 blev der på foranledning af det daværende
rumænske formandskab
vedtaget rådskonklusioner om ”fremtidens energisystemer
i Energiunionen, der skal sikre grøn omstilling og indfrielse af energi- og klimamål-
sætningerne frem mod 2030 og herefter”.
Rådskonklusionerne tog bl.a. afsæt i Kommissionens udkast til meddelelse om en
langsigtet strategi (”En Ren Planet for Alle”) og fokuserede overordnet på tre hoved-
temaer, hvoraf det ene var sektorintegration. I afsnittet herom fremhævedes bl.a.
vigtigheden af at sikre lige vilkår på tværs af sektorer, behovet for at fjerne lovgiv-
ningsmæssige barrierer og for bedre at udnytte synergier mellem forskellige dele af
energisystemet.
Vedtagelsen af rådskonklusionerne var energiministrenes indspil til, hvad den ny
Kommission skal fokusere på inden for energiområdet i den næste mandatperiode.
Det forventes, at Kommissionen som en del af European Green Deal vil fremsætte
forslag til et nyt rammeværk for gas (en såkaldt gas-/dekarboniseringspakke), som
bl.a. ventes at adressere sektorkobling.
Side 3/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0004.png
3. Formål og indhold
Der foreligger endnu ikke mere konkrete oplysninger om, hvad det finske formand-
skab ønsker at drøftelsen om sektorintegration på rådsmødet skal omhandle. Det
forventes umiddelbart, at fokus især vil være på sektorkobling mellem de europæiske
el- og gassystemer og barriererne herfor, da dette vil kunne fungere som indspil til
en ”gas-/dekarboniseringspakke”.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for drøftelser af, hvordan man kan fremme sektorintegra-
tion,
der kan bidrage til at integrere mere vedvarende energi i EU’s energisystemer.
Dette er særligt interessant i det omfang, at sektorkobling kan bidrage til produktion
af grønne brændstoffer, som kan bruges i fx transportsektoren, samt til at kunne
skabe et intelligent og fleksibelt samspil mellem el- og gassystemerne, der samlet
set kan billiggøre den grønne omstilling af energiforsyningen.
Regeringen arbejder for, at Kommissionen udarbejder en overordnet strategi for sek-
torintegration i EU. En EU-strategi for sektorintegration vil bl.a. skulle fokusere på at
få fjernet regulatoriske barrierer på tværs af den relevante EU-lovgivning. Strategien
Side 4/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0005.png
bør også adressere mulighederne for at fremme udviklingen af de relevante teknolo-
gier, herunder igennem fx storskala-demonstrationsprojekter og incitamenter til mar-
kedsoptag af grønne gasser og brændstoffer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0006.png
2. Energipolitik
– prioriteter for ”European Green Deal”
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det finske formandskab har lagt op til, at der på energirådsmødet den 4. december
skal være en præsentation og første drøftelse af prioriteter på energiområdet i rela-
tion til den kommende ”European Green Deal”.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om det nærmere indhold af drøftelsen. Det
forventes, at såfremt en ny Kommission er på plads inden mødet, vil den nye Kom-
missær for energi skulle præsentere Kommissionens forventninger til energiområdet
i relation til European Green Deal.
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter stærkt Kommissionens fokus på klima og energi i European
Green Deal, herunder at klima i større grad skal tænkes ind som et tværgående hen-
syn i EU-lovgivningen på tværs af sektorområder. Regeringen finder, at den fortsatte
udbygning med vedvarende energi bør være en central prioritet i en kommende
Green Deal. Regeringen arbejder også for, at Kommissionen i en række strategier
skal identificere de vigtigste næste skridt for at videreudvikle de europæiske energi-
systemer, således at de med tiden kan være baseret fuldt ud på vedvarende energi.
2. Baggrund
Den kommende Kommissionsformand, Ursula von der Leyen, har annonceret, at den
ny Kommission vil fremlægge en ”European Green Deal”,
der vil danne rammen om
den kommende Kommissions arbejde på det grønne område med tiltag inden for
både klima, miljø og natur.
Det forventes, at især klimaområdet vil være centralt i den kommende European
Green Deal, herunder i forhold til, at klima i større grad skal tænkes ind som et tvær-
gående hensyn i EU-lovgivningen på tværs af sektorområder.
Dette forventes særligt at berøre energiområdet, som står for 75
pct. af EU’s samlede
drivhusgasudledninger og således er vigtig for at nå et mål om klimaneutralitet.
Det vides endnu ikke, hvad en ny Kommission mere konkret vil komme med af for-
slag på energiområdet som led i European Green Deal. Den kommende Kommissi-
onsformand, Ursula von der Leyen, har offentliggjort et brev til den forventede nye
kommissær for energiområdet, Kadri Simson.
Side 6/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0007.png
Her fremgår det, at Kommissionen
med Energiunionen som forbillede
fortsat vil
have fokus på at videreudvikle det indre marked for energi med henblik på at sikre
lave priser, stigende andele af vedvarende energi og høj forsyningssikkerhed i EU.
Af konkrete fokusområder nævnes bl.a. implementering af de nyligt vedtagne revisi-
oner af energieffektivitetsdirektivet og direktivet for vedvarende energi, vigtigheden
af at accelerere udbygningen med vedvarende energi, og at få den integreret i endnu
flere sektorer, samt regionalt samarbejde om bedre integrerede markeder.
Det fremgår endvidere af brevet, at Kommissionen vil have fokus på gasområdet.
Det forventes således, at den første lovgivningspakke på energiområdet vil være en
gas-/dekarboniseringspakke med forslag til et nyt rammeværk for gas.
3. Formål og indhold
Det forventes, at den ny kommissær for energiområdet vil skulle præsentere Kom-
missionens prioriteter på energiområdet under European Green Deal. Der foreligger
endnu ikke yderligere oplysninger herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til drøftelsen.
Side 7/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0008.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter stærkt Kommissionens fokus på klima og energi i den kommende
European Green Deal, herunder at klima i større grad skal tænkes ind som et tvær-
gående hensyn i EU-lovgivningen på tværs af sektorområder. Regeringen finder, at
det ikke mindst er centralt at tænke overordnede klimamålsætninger sammen med
nye tiltag på energiområdet, der står for en stor del af EU’s
udledninger, og hvor en
grøn omstilling således bliver afgørende for at nå målsætningerne.
Regeringen finder, at den fortsatte udbygning med vedvarende energi bør være en
central prioritet i en kommende Green Deal. Der bør bl.a. være et forøget fokus på
vigtigheden af regionalt samarbejde om udbygning af havvind som det samarbejde,
der er etableret blandt nordsølandene. Regeringen finder også, at Kommissionen i
en række strategier bør identificere de vigtigste næste skridt for at videreudvikle de
europæiske energisystemer, således at de med tiden kan være baseret fuldt ud på
vedvarende energi. Relevante emner for sådanne strategier er bl.a. sektorkobling,
elektrificering og lagring.
Regeringen arbejder for, at en kommende gas-/dekarboniseringspakke overordnet
skal bidrage positivt
til EU’s klimamålsætninger, bl.a. med
fokus på grønne gasser
og sektorkobling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0009.png
3. Meddelelse om udkast til nationale energi-
og klimaplaner, ”Fælles
gennemførelse af energiunionen og klimaindsatsen
etablering af
grundlaget for en vellykket omstilling til ren energi”
KOM(2019) 285
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionens meddelelse om medlemsstaternes udkast til nationale energi- og
klimaplaner
(”Fælles gennemførelse af energiunionen og klimaindsatsen –
etablering
af grundlaget for en vellykket omstilling til ren energi”) indeholder en samlet vurdering
af udkastene til nationale energi- og klimaplaner, herunder de fælles energi- og kli-
mamålsætninger. Kommissionen har samtidig i et anneks til meddelelsen udarbejdet
anbefalinger til hver enkelt medlemsstat til de udkast, som de foreløbigt har udarbej-
det. Anbefalingerne indeholder konkrete opfordringer til, hvad medlemsstaterne bør
fokusere på i deres videre arbejde med planerne.
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen finder, at en
monitorerings- og planlægningsproces omkring de nationale energi- og klimaplaner
er vigtig, da den er med til at bidrage til implementeringen af et indre marked for
energi i EU og til opfyldelse af EU’s klima-
og energipolitiske pejlemærker og mål-
sætninger.
Sagen er sat på dagsordenen for energirådsmødet den 4. december til politisk drøf-
telse. Den politiske drøftelse af sagen sker som opfølgning på den drøftelse, der
fandt sted på energirådsmødet den 24. september.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd besluttede i
2014 at etablere en ”modstandsdygtig Energiunion
med en fremadskuende klimapolitik” som
én af de fem strategiske hovedprioriteter
for den nuværende Kommission.
Den 25. februar 2015 lancerede Kommissionen en strategi for Energiunionen,
KOM(2015) 80. Strategien bygger på fem gensidigt afhængige dimensioner: 1) For-
syningssikkerhed, solidaritet og tillid, 2) et fuldt integreret indre energimarked, 3) re-
duktion af energiforbruget via energieffektivitet, 4) reduktion af udledning af CO2 og
andre drivhusgasser og 5) forskning, innovation og konkurrence. Herudover indehol-
der strategien etableringen af et forvaltningssystem for Energiunionen.
Side 9/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0010.png
Forvaltningssystemet for Energiunionen trådte i kraft den 24. december 2018. For-
valtningssystemet har til formål at etablere en monitorerings- og planlægningsmeka-
nisme for energiunionen, der kan bidrage til opfyldelse af
EU’s overordnede
energi-
og klimamål og målsætninger i Energiunionen.
I medfør af forordningen skal medlemsstaterne udarbejde nationale energi- og kli-
maplaner. Medlemsstaterne skulle indsende de første udkast til planer til Kommissi-
onen senest 31. december 2018. Forordningen forudser en proces herfor, hvor Kom-
missionen herefter skal give anbefalinger til medlemsstaternes udkast, før de ende-
lige planer skal udarbejdes og indsendes til Kommissionen senest den 31. december
2019. Medlemsstaterne skal i 2023 og 2024 desuden sende hhv. et udkast til og en
endelig ajourføring af deres nationale energi- og klimaplan.
Et centralt formål med forvaltningssystemet er, at Kommission løbende skal kunne
gøre status over, hvor langt EU er i forhold til at nå de fælles 2030-mål:
1. Mindst 40 pct. reduktion af drivhusgasudledninger
2. 32 pct. vedvarende energi
3. 32,5 pct. energieffektivisering
4. 15 pct. interkonnektivitet.
Da flere af EU’s 2030-mål
er fælles mål, der ikke er byrdefordelt på nationalt niveau,
fremgår det endvidere af forvaltningssystemet, at hvert land skal melde bidrag ind,
der er tilstrækkelig til, at EU i fællesskab opnår målene for 2030. Disse bidrag skal
indgå i de nationale energi- og klimaplaner. Hvis de indmeldte bidrag ikke samlet set
er nok til at nå de fælles mål, får Kommissionen ifølge forordningen nogle muligheder
for at følge op herpå, bl.a. ved at opfordre medlemsstaterne til at øge sine bidrag.
Kommissionen har den 18. juni 2019 offentliggjort en meddelelse om medlemssta-
ternes udkast til nationale energi og klimaplaner, ”fælles gennemførelse af energi-
unionen og klimaindsatsen
etablering af grundlaget for en vellykket omstilling til ren
energi”, KOM(2019) 285.
Kommissionen har desuden i et anneks til meddelelsen udarbejdet anbefalinger til
hvert enkelt lands udkast til nationale energi- og klimaplan med henblik på at vejlede
landene i arbejdet med at færdiggøre de endelige nationale energi- og klimaplaner.
Sagen er sat på dagsordenen for energirådsmødet den 4. december til politisk drøf-
telse. Den politiske drøftelse af sagen sker som opfølgning på den drøftelse, der
fandt sted på energirådsmødet den 24. september.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse giver overordnet en beskrivelse og en samlet vurdering
af medlemsstaternes udkast til nationale energi- og klimaplaner med fokus på, hvor-
dan EU samlet set står i forhold til at indfri EU’s fælles 2030-mål
og de fem dimensi-
oner under energiunionen.
Side 10/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0011.png
Kommissionens vurdering i forhold til 2030-målene er:
At medlemsstaterne samlet set står til at nå EU-målet om reduktion af drivhus-
gasudledninger. Kommissionen fremhæver, at dette især skyldes realiseringen
af Energiunionen.
At EU med de nuværende udkast samlet set ikke står til at nå målet for vedva-
rende energi.
Næsten alle medlemsstater har leveret bidrag til EU’s mål om ved-
varende energi, hvoraf en tredjedel har indsendt ambitiøse bidrag. Danmark
nævnes bl.a. som et af de særligt ambitiøse lande.
At EU med de nuværende udkast samlet set ikke står til at nå målet for energi-
effektivitet, hvorfor Kommissionen opfordrer medlemslandene i de endelige pla-
ner at gøre dette til et fokusområde.
At EU i forhold til interkonnektivitet stadig er præget af visse flaskehalse, der skal
tackles. Derfor fremhæver Kommissionen også dette som et område, hvor der
er behov for større ambitioner.
Overordnet opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at indsende mere detalje-
rede beskrivelser af sine strategier for at nå de fælles mål. Herudover fremhæves
behovet for investering og finansiering som et særligt vigtigt område, som landene
bør adressere.
Færdiggørelsen af planerne er en iterativ proces, som sker i samarbejde mellem
medlemsstaterne og Kommissionen. Kommissionen fremhæver syv prioriteter, som
landene bør overveje i tillæg til de landespecifikke anbefalinger. De væsentligste pri-
oriteter er at få indfriet 2030-målene, mobilisere investeringer og finansiering, inte-
grere en social dimension samt inkorporere en langsigtet strategi mod 2050.
Det fremgår desuden af meddelelsen, at Kommissionen frem mod udgangen af 2019
vil indgå i et tæt samarbejde med medlemsstaterne og civilsamfundet om at få udar-
bejdet de endelige energi- og klimaplaner. I den forbindelse opfordrer Kommissionen
Rådet til at indlede en debat om de vigtigste prioriteter i meddelelsen og i Kommis-
sionens henstillinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
Side 11/12
Rådsmøde nr. 3734 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-4. december 2019 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 4/12-19, energidelen
2109857_0012.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle
vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen finder, at en
monitorerings- og planlægningsproces omkring de nationale energi- og klimaplaner
er vigtig, da den er med til at bidrage til implementeringen af et indre marked for
energi i EU og til opfyldelse af EU’s klima-
og energipolitiske pejlemærker og mål-
sætninger. De nationale energi- og klimaplaner er et vigtigt instrument i den forbin-
delse til at sikre, at de fælles målsætninger for klima og energi i EU nås.
Regeringen støtter, at Kommissionen løbende vurderer status ift. de fælles mål i en
iterativ proces, hvor medlemsstaterne løbende opdaterer og udbygger deres planer
på baggrund af nye initiativer.
Regeringen hilser Kommissionens anbefalinger til medlemsstaternes udkast til nati-
onale energi- og klimaplaner velkommen og vil på den baggrund aflevere den ende-
lige plan ved udgangen af året.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 13. september
2019 til orientering. Der er oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketinget den 18.
juli 2019.
Side 12/12