Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3735 - RIA Bilag 2
Offentligt
2110090_0001.png
Samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 2. og 3. december 2019
21. november 2019
12. Implementering af den strategiske dagsorden 2019-2024 på området for retlige og in-
dre anliggender. S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
13. Implementering af interoperabilitet. S. 4
KOM dokument foreligger ikke
= Information fra Kommissionen og Formandskabet samt udveksling af oplysnin-
ger
14. Implementering af forordning om den europæiske grænse- og kystvagt. S. 7
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af oplysninger
Side
1/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
12. Implementering af den strategiske dagsorden 2019-2024 på området for retlige og in-
dre anliggender
a)
Fremtiden for EU’s migrations-
og asylpolitik
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 ventes en drøftelse af den
nærmere implementering af EU’s
migrations- og asylpolitik, som den fremgår af den strategi-
ske dagsorden for 2019-2024. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Sa-
gen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekven-
ser.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog i juni 2019 den strategiske dagsorden for EU for de kommende
fem år. Formålet med den strategiske dagsorden er at sætte den overordnede politiske retning
for EU’s udvikling og arbejde i
den kommende strategiske cyklus for perioden 2019-2024, her-
under de overordnede forventninger til den kommende nye Kommission og dennes arbejdspro-
gram. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 er implementerin-
gen af den strategiske dagsorden på området for retlige og indre anliggender på dagsordenen,
herunder fremtiden for EU’s migrations-
og asylpolitik. Der forventes en drøftelse af den nær-
mere implementering af migrations- og asylpolitikken, som den fremgår af den strategiske
dagsorden.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet
ventes at være en drøftelse af fremtiden for EU’s asyl-
og migrationspo-
litik som led i implementeringen af den strategiske dagsorden for 2019-2024. Der forventes at
være særligt fokus på behovet for en reform af EU's asylregler, herunder Dublin-forordningen,
og samarbejdet med oprindelses- og transitlande for at hindre illegal migration og for at sikre
effektive tilbagesendelser
Drøftelsen vil ske på et bagtæppe af manglende fremdrift i forhandlingerne om det fælles euro-
pæiske asylsystem (CEAS-pakken), midlertidige løsninger for omfordeling af personer, der
reddes til søs, samt relativt høje indrejsetal på den østlige rute.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Side
2/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
den 13. november 2019.
Dansk Flygtningehjælp er i forbindelse med høringen i Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde fremkommet med bemærkninger. Dansk Flygtningehjælp bemærker, at man
støtter regeringens position om, at det fælleseuropæiske asylsystem skal fremtidssikres, men at
man er bekymret over det forøgede fokus på at straffe flygtninge og migranter med henblik på
at kontrollere deres bevægelsesfrihed. Dansk Flygtningehjælp finder endvidere, at der er akut
behov for en europæisk solidaritetsordning, der kan sikre, at alle, der søger asyl i EU’s med-
lemsstater, får adgang til medlemsstaternes territorium og til en fair og effektiv asylprocedure.
På længere sigt finder organisationen, at der bør indføres en permanent omfordelingsmeka-
nisme med henblik på en mere retfærdig ansvarsfordeling mellem EU's medlemsstater. Indtil
en sådan permanent mekanisme er indført, opfordrer Dansk Flygtningehjælp til, at Danmark
deltager i en midlertidig omfordelingsmekanisme omfattende personer, der er reddet til søs. For
så vidt angår udsendelsesområdet, bemærker Dansk Flygtningehjælp, at alle udsendelser skal
være værdige og så vidt muligt frivillige.
9. Forhandlingssituationen
Der
er fortsat uenighed blandt EU’s medlemslande, særligt i forhold til en reform af Dublin-
forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der er den nødvendige fremdrift i implementeringen af den
strategiske dagsorden i forhold til
EU’s migrations-
og asylpolitik. Regeringen finder det i den
forbindelse vigtigt, at der er effektiv kontrol med EU's ydre grænser, da det bl.a. er en forud-
sætning for et velfungerende Schengen-område. Endvidere finder regeringen, at der bør være
fokus på implementeringen af allerede vedtagne retsakter samt at udvikle et retfærdigt og hu-
mant europæisk asylsystem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
3/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
13. Implementering af interoperabilitet
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Resumé
Den 20. maj 2019 blev to forordninger vedrørende interoperabilitet vedtaget. Forordningerne
har til formål at gøre en række eksisterende og kommende it-systemer på området for sikkerhed,
grænser og migration interoperable, dvs. muliggøre udveksling af data og deling af informati-
oner og give eksisterende autoriserede brugere adgang til hurtig og systematisk information
vedrørende personer, der indrejser eller opholder sig i Schengen-området under hensyn til
gældende, individuelle rettigheder og databeskyttelsesgarantier. Forordningerne ændrer ikke
ved it-systemernes formål eller brugernes adgang til data. Der forventes på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 2. og 3. december 2019 en drøftelse af implementeringen af de to
forordninger både på EU-plan og nationalt. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærheds-
princippet. Sagen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og statsfinan-
sielle konsekvenser.
2. Baggrund
Der blev den 20. maj 2019 vedtaget to forordninger om interoperabilitet. Det drejer sig dels om
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj 2019 om fastsættelse af
en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende grænser og visum
samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 om fastsættelse
af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende politisamar-
bejde og retligt samarbejde og asyl.
De to forordninger om interoperabilitet har samlet til formål at skabe interoperabilitet mellem
eksisterende og kommende EU-informationssystemer på området for sikkerhed, grænser og
migration, der opereres centralt på EU-niveau, således at der kan udveksles data og deles infor-
mationer samt gives autoriserede brugere adgang til hurtig og systematisk information vedrø-
rende personer, der indrejser eller opholder sig i Schengen-området. Interoperabiliteten skabes
under hensyntagen til gældende, individuelle rettigheder og databeskyttelsesgarantier. Forord-
ningerne ændrer ikke ved it-systemernes formål eller autoriserede brugeres adgang til data.
Retsakterne udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, og Danmark har truffet afgørelse
om, at Danmark vil gennemføre retsakterne i dansk ret, jf. artikel 4 i protokol nr. 22 om Dan-
marks stilling.
Side
4/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
Kommissionen har om baggrunden for de to forordninger om interoperabilitet blandt andet an-
ført, at EU i de seneste år har oplevet en stigning af irregulære passager af EU’s ydre grænser,
ligesom der er en øget trussel mod den interne sikkerhed i EU. På den baggrund er der skabt
øget fokus på nødvendigheden af
at forbinde og styrke EU’s eksisterende og kommende infor-
mationssystemer for grænseforvaltning, migration og sikkerhed. Interoperabilitet mellem sy-
stemerne og dermed udveksling af data og deling af information mellem systemerne kan bi-
drage til bl.a. at fjerne
”blind spots”, hvorved personer, som muligvis er involveret i terrorhand-
linger, kan blive registreret under forskellige aliasser i forskellige systemer, som ikke kommu-
nikerer med hinanden.
Forordningerne har fokus på fire specifikke mål:
1. At brugere, herunder grænsepersonale og andre udlændingemyndigheder, får hurtig,
problemfri, systematisk og kontrolleret adgang til den information, som de har brug for
med henblik på at varetage deres arbejde.
2. At der etableres en teknisk løsning, der gør det muligt at påvise, at flere identiteter er
knyttet til det samme sæt biometriske data med henblik på at afsløre brugen af flere
identiteter og at bekæmpe identitetssvig.
3. At lette identitetskontrol af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig på medlemssta-
ternes område.
4. At lette og effektivisere retshåndhævende myndigheders adgang til EU-informationssy-
stemer, som ikke vedrører retshåndhævelse, hvis det er nødvendigt med henblik på fo-
rebyggelse, efterforskning samt retsforfølgning af terrorisme og anden alvorlig krimi-
nalitet.
Med forordningerne skabes interoperabilitet mellem de tre eksisterende EU-informationssyste-
mer: a) SIS, der omfatter et bredt spektrum af indberetninger om personer (bl.a. nægtelse af
indrejse eller afslag på ansøgning om opholdstilladelse for personer, for hvem der er udstedt en
europæisk arrestordre samt forsvundne personer), b) Eurodac, der indeholder fingeraftryksop-
lysninger af asylansøgere og tredjelandsstatsborgere, der har krydset de ydre grænser illegalt,
eller som opholder sig illegalt på medlemsstaternes område, og c) VIS, der indeholder oplys-
ninger om visum udstedt med henblik på kortvarigt ophold.
Derudover vil der blive sikret interoperabilitet mellem tre kommende EU-informationssystemer
a) Ind- og udrejsesystemet (EES), der erstatter den nuværende manuelle passtemplingsproce-
dure og i stedet indfører en elektronisk registrering af en række oplysninger om tredjelands-
statsborgere, der ind- og udrejser af Schengen-området, b) Europæisk Rejsetilladelse- og Rej-
seinformationssytem (ETIAS), der skal anvendes til at indsamle og verificere information om
og eventuelt udstede rejsetilladelse til tredjelandsstatsborgere fra visumfri lande forud for ind-
rejse til Schengen-området, og c) Det Europæiske Informationssystem vedrørende strafferegi-
stre
tredjelandsstatsborgere (ECRIS-TCN), der skal give medlemsstaternes myndigheder mu-
lighed for at identificere, om tredjelandsstatsborgere er straffede i andre medlemsstater.
Side
5/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
3. Formål og indhold
Formålet med punktet ventes at være en drøftelse af status på implementeringen af de to for-
ordninger om interoperabilitet.
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet implementering af alle
aspekter, herunder juridiske, tekniske, økonomiske og organisatoriske aspekter, af en række
vedtagne og kommende EU-retsakter, der omfatter it-systemer på området for grænser, sikker-
hed og migration. Programmet omfatter de to retsakter vedrørende interoperabilitet såvel som
EES, ETIAS, SIS og VIS.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af implementeringen af de to vedtagne forordninger om interoperabilitet vil ikke i
sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
8. Høring
Implementering af de to interoperabilitetsforordninger har forud for rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 17.-18. oktober 2019 været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde den 19. september 2019.
Forslagene til de to forordninger om interoperabi-
litet blev forud for vedtagelsen forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
den 21. februar 2018.
9. Forhandlingssituationen
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på korrekt og rettidig
implementering af de to forordninger om interoperabilitet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig implementering af de to
forordninger om interoperabilitet på såvel EU-plan som i samtlige medlemsstater, da det er af
betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre grænser og migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side
6/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har tidligere været fore-
lagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg modtog den 26. september 2019
samlenotat om bl.a. forslagene til de to forordninger om interoperabilitet.
Et grund- og nær-
hedsnotat om de to forordninger blev endvidere oversendt til Folketingets Europaudvalg den 9.
april 2018.
Side
7/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
14. Implementering af forordning om den europæiske grænse- og kystvagt
a) Den flerårige strategiske politik for integreret europæisk grænseforvaltning
b) Status for implementeringen
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Den 8. november 2019 blev den reviderede forordning om den europæiske grænse- og kystvagt
vedtaget. Forordningen har til formål at gøre EU i stand til at forvalte sine ydre grænser mere
effektivt, forbedre muligheden for tilbagesendelser og sikre et højt sikkerhedsniveau i EU. Dette
opnås ved at udstyre den europæiske grænse- og kystvagt med operativ kapacitet og nødvendige
beføjelser til effektivt at kunne støtte medlemsstaterne. Der forventes på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 2.-3. december 2019 en drøftelse af implementeringen af forordningen
både på EU-plan og nationalt. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser.
2. Baggrund
Den 8. november 2019 blev den reviderede forordning om den europæiske grænse- og kystvagt
vedtaget. Formålet med den reviderede forordning er, at EU skal kunne forvalte sine ydre græn-
ser mere effektivt, forbedre muligheden for tilbagesendelser og sikre et højt sikkerhedsniveau i
EU. Forordningen gør det således muligt at udstyre den europæiske grænse- og kystvagt med
operativ kapacitet og nødvendige beføjelser til effektivt at kunne støtte medlemsstaterne. Rets-
akten udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, og Danmark påtænker inden seks måne-
der efter forordningens vedtagelse at træffe afgørelse om, at Danmark vil gennemføre retsakten
i dansk ret, jf. artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling.
Kommissionen har om formålet med den reviderede forordning bl.a. anført, at forordningen
skal
sikre en integreret europæisk grænseforvaltning af EU’s ydre grænser med henblik på ef-
fektivt at styre migration og sikre et højt sikkerhedsniveau internt i EU samtidig med, at den
frie bevægelighed for personer opretholdes. I et område uden indre grænser påvirker irregulær
migration via en medlemsstats ydre grænser alle de andre medlemsstater. Det er kun muligt at
opretholde et område uden grænser, hvis de ydre grænser beskyttes effektivt.
Den ændrede forordning fastsætter et nyt mandat for Frontex. Den største ændring ligger i, at
Frontex skal have et stående korps af operationelt personale, der kan have en størrelse på op til
Side
8/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
10.000 mand (i 2027). Derudover fastsætter forordningen et stærkere mandat til Frontex ved-
rørende tilbagesendelser, som bl.a. medfører, at Frontex kan yde øget støtte til medlemsstater
ved tilbagesendelse af personer, som ikke har ret til at opholde sig i EU. Agenturets støtte om-
fatter udarbejdelse af indstilling til afgørelser om tilbagesendelse, identifikation af migranter
uden lovligt ophold, erhvervelse af rejsedokumenter og bistand ved udvikling af nationale sy-
stemer til styring af tilbagesendelser. Endvidere kan agenturet organisere og koordinere aktivi-
teter, som gør det muligt at udveksle informationer og samle erfaringer på området for tilbages-
endelse mellem medlemsstaterne. Det bemærkes, at medlemsstaterne fortsat har kompetencen
til at træffe den endelige afgørelse om tilbagesendelse og fortsat er ansvarlige for udsendelse,
herunder frivillige udsendelser og reintegration. Herudover har Frontex fået øget sine mulighe-
der for at bidrage til kapacitetsopbygning af tredjelandes grænse- og udsendelsesforvaltninger.
Det bemærkes, at det fortsat er den europæiske grænse- og kystvagt, der består af agenturet og
medlemsstaternes grænseforvaltninger i fællesskab, der skal gennemføre den integrerede euro-
pæiske grænseforvaltning. Endvidere er det fortsat medlemsstaterne, der som udgangspunkt har
hovedansvaret for forvaltningen af deres ydre grænser.
Derudover tilsigter forordningen at strukturere den politiske styring af den europæiske integre-
rede grænseforvaltning ved at fastlægge en politikcyklus bestående af en flerårig strategisk po-
litik for europæisk integreret grænseforvaltning på EU-plan, en teknisk og operationel strategi
for europæisk integreret grænseforvaltning forankret hos Frontex samt medlemsstaternes nati-
onale strategier for integreret grænseforvaltning. Denne struktur udvikles med henblik på at
forbedre operationer ved grænserne og fastlægge, hvordan der skal reageres på forhøjede behov
for overvågningsaktiviteter i visse grænseafsnit (indvirkningsniveauer), og navnlig hvordan
agenturet vil benytte korpset til støtte for medlemslande. Det er hensigten, at dette skal styrke
den europæiske grænse- og kystvagts kapacitet gennem bl.a. koordinering af uddannelse og
erhvervelse af udstyr på kort og lang sigt.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet ventes at være en drøftelse af status på implementeringen af den revide-
rede Frontex-forordning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Side
9/10
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 2-3/12-19, integrationsdelen
Drøftelsen af implementeringen af Frontex-forordningen vil ikke i sig selv have lovgivnings-
mæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
den 13. november 2019.
9. Forhandlingssituationen
Forordningen blev vedtaget med et bredt flertal. Spanien og Italien stemte dog imod forordnin-
gen, med henvisning til at antallet af grænsevagter er for højt sat, henholdsvis at størrelsen af
det stående korps er uproportional, og at midlerne ville være bedre brugt andre steder, herunder
i forbindelse med samarbejdet med tredjelande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig implementering af den revi-
derede forordning om den europæiske grænse- og kystvagt på såvel EU-plan som i samtlige
medlemsstater, da det bl.a. har betydning for styrkelsen af EU's ydre grænser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementeringen af Frontex-forordningen har ikke tidligere været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg. Forslaget til ændring af Frontex-forordningen blev forud for vedtagelsen
forelagt Folketingets Europaudvalg den 5. oktober 2018 forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 11.-12. oktober 2018 og 30. november 2018 forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 6.-7. december 2018, den 8. februar 2019 samt den 22. februar 2019
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7-8. marts 2019. Et grund- og nærheds-
notat om forordningen blev endvidere oversendt til Folketingets Europaudvalg den 11. decem-
ber 2018.
Side
10/10