Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3760 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
Rådsmøde udenrigsanliggender den 6. marts 2020 - samlenotat
1. Syrien/Tyrkiet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På det ekstraordinære Rådsmødet (udenrigsanliggender) den 6. marts 2020 ventes en drøftelse af den nuværende
situation i Idlib, Syrien og den aktuelle situation omkring Tyrkiets åbning af grænserne til Europa, herunder
presset på EU's ydre østlige grænser. En EU-udtalelse om situationen forhandles frem mod mødet.
2. Baggrund
Den humanitære situation i det nordvestlige Syrien er væsentligt forværret siden regimet, støttet
af Rusland, indledte en ny landoffensiv i og omkring Idlib-provinsen medio december 2019
Siden medio december har regimet indtaget hele den østlige del af området. Regimet er dertil de
seneste uger begyndt at rykke frem i den sydvestlige del af provinsen. Iflg. FN er næsten 1 mio.
civile drevet på flugt siden starten af december. FN vurderer, at mere end 3 mio. mennesker har
behov for humanitær bistand. En stor del af provinsens befolkning er allerede fordrevet fra
andre dele af landet. Civilbefolkningen har p.t. primært mulighed for at søge ind i stadigt
mindre lommer af relativ sikkerhed i Idlib, bl.a. i det nordvestlige område op mod den tyrkiske
grænse. Der er dog også mulighed for at søge nordøst på langs grænsen til tyrkiskkontrollerede
områder i den nordligste del af Aleppo-provinsen
godt en tredjedel af de fordrevne har
benyttet sig af denne mulighed. FN meddelte i sidste uge, at man ikke kan imødekomme
behovene med den nuværende finansiering og kapacitet. Udviklingsministeren annoncerede i
sidste uge et dansk bidrag til den humanitære respons på 55 mio. kr., hvoraf 35 mio. kr. gives til
FN’s humanitære fond, og 20 mio. kr. til International Røde Kors.
Tyrkiet har med stigende bekymring set på risikoen for yderligere regimefremrykninger, som
har øget det allerede store flygtningepres på grænsen fra Syrien til Tyrkiet. Trods det tiltagende
pres forbliver den tyrkiske grænse mod Syrien lukket for flygtninge, og der ses ikke p.t. tegn på
skridt mod en åbning. De syriske flygtninge, der sammen med andre flygtninge og migranter er
ankommet til EU’s ydre grænser i de seneste dage, opholdt sig allerede i Tyrkiet og er ikke
fordrevet som følge af den seneste regimeoffensiv. Tyrkiet annoncerede den 1. marts en ny
militær operation under navnet Operation Spring Shield (OSS) efter en periode med markante
sammenstød mellem regimet og Tyrkiet. Tyrkiets præsident Erdogan ventes at møde Ruslands
præsident Putin i Moskva den 5. marts for at drøfte situationen.
Præsident Erdogan udmeldte den 29. februar, at Tyrkiet har åbnet grænserne til EU.
Udmeldingen vurderes politisk at være tæt forbundet med de aktuelle kampe i Idlib-provinsen i
Syrien. Situationen har medført et fornyet pres af migranter og flygtninge på
grænseovergangene til Grækenland, men indtil videre har græsk politi, grænsevagter og militær
sikret, at kun få er kommet ind i Grækenland. Ifølge tal fra Frontex den 4. marts 2020 har 2076
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3760 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2020 - Bilag 1: Samlenotat og skriftlig forelæggelse af ekstraordinært rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-20
personer krydset grænsen fra Tyrkiet til Grækenland, heraf 1794 personer via søvejen og 282
personer via landegrænsen. Ifølge Frontex kommer langt de fleste fra Istanbul og omegn og
kun relativt få fra den østlige del af Tyrkiet. Der ses således umiddelbart ingen sammenhæng
med situationen i Idlib, hvor hundredetusinder af mennesker er samlet på den syriske side af en
fortsat lukket grænse mod Tyrkiet, jf. ovenfor. Motivet for Erdogans beslutning kan derfor ikke
tilskrives en stigning i antallet af flygtninge i Tyrkiet. Situationen ved grænsen til Bulgarien
vurderes fortsat rolig, hvor flere mindre grupper har forsøgt at krydse grænsen, men er blevet
stoppet.
3. Formål og indhold
Rådets drøftelse forventes at fokusere på udviklingen i Syrien, herunder den humanitære
situation, og i Tyrkiet, herunder Tyrkiets åbning af grænserne og migrationspresset ved
Grækenlands og Bulgariens grænser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om, at den alvorlige humanitære situation i det nordvestlige
Syrien er stærkt bekymrende. Dertil forventes rådet at være enige om, at EU bør fortsætte med
at lægge pres på det syriske regime og opfordre til hurtigst muligt at stoppe offensiven og
engagere sig i de FN-faciliterede politiske forhandlinger. Der ventes større forskelle mellem
medlemslandene, hvad angår EU's balancering mellem at kritisere Tyrkiets håndtering af
migrationsspørgsmålet og anerkendelse af Tyrkiets udfordringer og militære tab i Syrien.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU bidrager til at afhjælpe den svære situation ved
EU’s
grænser
mod Tyrkiet, herunder ved at EU’s medlemslande bidrager yderligere til EU’s grænse-
og kystvagtsagentur Frontex; understreger, at det syriske regime og Rusland har det primære
ansvar for eskaleringen i Idlib; og understreger behovet for at fastholde presset på regimet og
den eksisterende EU-linje med henblik på at få regimet til at engagere sig i de FN-faciliterede
politiske forhandlinger i Geneve.
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3760 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2020 - Bilag 1: Samlenotat og skriftlig forelæggelse af ekstraordinært rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-20
Fra dansk side findes det ikke acceptabelt, at Tyrkiet bruger mennesker som politisk
pressionsmiddel. Det bør gøres helt klart, at Tyrkiet skal overholde aftalen fra 2016. EU bør
samtidig udtrykke forståelse for Tyrkiets udfordringer med den omfattende
flygtningetilstedeværelse og tilkendegive villighed til at drøfte, hvordan flygtninge bedst kan
støttes fremover.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Situationen i Syrien har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 11.
oktober 2019 til orientering.