Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3767 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
2238305_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. august 2020
Indhold
Rådskonklusioner om et styrket Indre Marked .......................................... 1
International konkurrenceevne og industriel resiliens ............................... 8
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
2/11
Rådskonklusioner om et styrket Indre Marked
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om det indre mar-
ked, der ventes drøftet med henblik på vedtagelse på rådsmødet (Konkurren-
ceevne) den 18. september 2020. Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lov-
givningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, men udlægger Rådets sam-
lede visioner for videreudviklingen af det indre marked i kølvandet på CO-
VID-19.
Udkastet til rådskonklusioner lægger vægt på, at klare regler og effektiv
håndhævelse er en forudsætning for EUs konkurrenceevne, vækst og jobska-
belse. For at overkomme den økonomiske krise som følge af COVID-19, der
særligt har påvirket SMV’er, fremhæver rådskonklusionerne, at der er behov
for en fælles indsats for at fjerne byrder og barrierer for virksomheder. Kon-
klusionerne opfordrer Kommissionen til at præsentere en rapport med en
analyse af implementering og håndhævelse af regler på det indre marked og
behovet for at indføre yderligere tiltag for at styrke det indre markeds resili-
ens.
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner om videreudviklingen af det
indre marked, hvor midlertidige barrierer vedtaget pga. COVID-19 skal eli-
mineres og håndhævelsen af eksisterende regler forbedres til gavn for forbru-
gere og virksomheder. Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og frem-
tidssikret
indre marked udgør fundamentet for at styrke EU’s internatio-
nale konkurrenceevne og genoprette den europæiske økonomi efter CO-
VID-19, idet det indre marked også må være fair, beskytte mod social dum-
ping og sikre lønmodtagerrettigheder Derudover lægger regeringen vægt
på, at det indre marked medtænker langsigtede løsninger på navnlig det
grønne og digitale område og understøtter omstillingen til en mindre mil-
jøbelastende, mere cirkulær og klimaneutral økonomi.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 10. marts 2020 en pakke af meddelelser,
indeholdende meddelelserne ”Langsigtet handlingsplan for bedre gennemfø-
relse og håndhævelse af reglerne for det indre marked” (KOM (2020) 94),
”Påpegning og håndtering af hindringer for det indre marked” (KOM (2020)
93),
”En SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa” (KOM (2020)
103), ”En ny industristrategi for Europa” (KOM (2020) 102), samt ”En ny
handlingsplan for den cirkulære økonomi
For et renere og mere konkurren-
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
2238305_0003.png
3/11
cedygtigt Europa” (KOM (2020) 98). Med pakken
sammentænker Kommis-
sionen sine indsatser for at styrke EU’s globale konkurrenceevne og sine pri-
oriteter for de kommende fire år.
Rådskonklusionerne for det indre marked tager afsæt i pakken af meddelelser
samt arbejdet med genopretningen af den europæiske økonomi og det indre
marked efter COVID-19, herunder Kommissionens genopretningsstrategi i
form af meddelelsen ”Et vigtigt øjeblik for Europa: Genopretning og for-
beredelser til den næste generation” (KOM (2020) 456), der adresserer,
hvilke initiativer EU skal tage for at genoprette økonomien. Dertil kommer,
at konklusionerne henviser til relevante strategier udgivet af Kommissionen
så som den europæiske grønne pagt (KOM (2019) 0640) og den europæiske
digitale strategi (KOM (2020) 67).
3.
Formål og indhold
Rådskonklusionerne indeholder Rådets prioriteter for Kommissionen og
Rådets arbejde med videreudviklingen af det indre marked. Udkastet til råds-
konklusionerne fokuserer på en bred vifte af budskaber og indsatser. Konklu-
sionerne fremhæver bl.a., at klare regler og effektiv håndhævelse er en forud-
sætning for europæisk konkurrenceevne, vækst og jobskabelse. For at kunne
overkomme den økonomiske krise som følge af COVID-19, der særligt har
påvirket SMV’er, er der behov for en fælles indsats for at løfte byrder
og bar-
rierer for virksomheder, herunder:
Fjernelse af midlertidige foranstaltninger, indført som følge af COVID-
19, og sikring af, at foranstaltningerne ikke bliver permanente. De eksi-
sterende procedurer for informationsudveksling, koordination og samar-
bejde mellem medlemsstater og Kommissionen skal anvendes effektivt
til at styre det indre marked.
Bedre implementering og håndhævelse af indre markedsregler i tråd med
meddelelsen handlingsplanen for bedre håndhævelse og implementering
fra marts 2020 (KOM (2020) 94). Bl.a. nævnes den nyetablerede Single
Market Enforcement Task-force (SMET) og eksisterende instrumenter
som problemløsningstjenesten SOLVIT og indre markedsresultattavlen
som vigtige instrumenter til at opnå bedre implementering og håndhæ-
velse af eksisterende regler.
En indsats fra både medlemsstater og Kommissionens side for at be-
kæmpe de barrierer, der er identificeret i handlingsplanen for bedre hånd-
hævelse og implementering (KOM (2020) 94) fra marts 2020. Det gælder
bl.a. forskelligartet implementering, manglende gennemsigtighed i natio-
nal lovgivning og administrative byrder.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
2238305_0004.png
4/11
Fremtidssikring af det indre marked. Det skal ske bl.a. ved lovudvikling i
overensstemmelse med principperne for bedre regulering, et velfunge-
rende
standardiseringssystem og etableringen af ”kvikskranker” (one
stop-shops)
for SMV’er i hver medlemsstat.
Derudover fremhæver konklusionerne, at den grønne og digitale omstilling
skal drive den europæiske genopretning efter COVID-19 og vækst. Øget in-
tegration af det indre marked skaber mulighed for, at nye grønne og digitale
forretningsmodeller kan skaleres på tværs af det indre marked til gavn for den
grønne og digitale omstilling. Der peges også på, at der er behov for at styrke
EU’s økonomiske og sociale
resiliens og strategiske autonomi inden for nøg-
leteknologier, strategiske værdikæder og industrielle økosystemer.
Endelig efterspørger rådskonklusionerne, at Kommissionen udgiver en stra-
tegisk rapport den 15. januar 2021, der dels skal 1) vurdere implementeringen
af Kommissionens meddelelse om gennemførelse og håndhævelse af reglerne
for det indre marked; dels 2) vurdere det indre markeds resiliens på baggrund
af erfaringerne fra COVID-19; dels 3) analysere behovet for yderligere regu-
latoriske og ikke-regulatoriske tiltag.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser og medfører ikke i sig selv økonomiske konsekven-
ser for dansk erhvervsliv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekven-
ser for beskyttelsesniveauet.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
5/11
8.
Høring
Udkast til rådskonklusionerne har været sendt i høring i EU-specialudvalget
for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 26. juni 2020. Der er
modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og Dansk Industri (DI).
Dansk Erhverv
lægger vægt på det løbende behov for at forbedre det indre
marked og udnytte det fulde potentiale. Særligt nu hvor den europæiske øko-
nomi er hårdt presset af COVID-19-krisen, bør det sikres, at den fulde værdi
af samarbejdet realiseres. Dansk Erhverv finder det positivt, at der lægges
vægt på en koordineret genåbning og aftrapning af de særlige tiltag, der har
været nødvendige under COVID-19-krisen, men som i mange tilfælde har
fragmenteret og forvredet det indre marked. Hertil kommer, at teksten hen-
sigtsmæssigt identificerer de fire friheder samt fuld implementering og hånd-
hævelse af disse som centrale i det videre arbejde for at sikre fuldt afkast af
det indre marked.
DI
finder ligeledes, at et velfungerende indre marked er en forudsætning for
EU’s genopretning og vækst. Det er derfor godt, at rådskonklusionerne både
har fokus på, 1) at fjerne barrierer som er opstået i forbindelse med COVID-
19, 2) at styrke det indre markeds modstandskraft overfor fremtidige chok
som COVID-19, 3) og at undersøge i hvilken udstrækning de nuværende red-
skaber er tilstrækkelige til at bekæmpe de eksisterende barrierer. DI finder i
den forbindelse, at Kommissionen bør pålægges at redegøre systematisk for,
hvordan de enkelte barrierer på det indre marked skal løses. Samtidig bekla-
ger DI, at genopretningsplanen efter COVID-19 indeholder så få ikke-finan-
sielle tiltag til støtte for det indre marked. Hvis europæisk økonomi skal gen-
oprettes og sikre fremtidig vækst, er det afgørende at styrke og videreudvikle
det indre marked, fremfor blot at vende tilbage til niveauet før krisen. Man
bør derfor ifølge DI foretage større reformer ved at fjerne barrierer og åbne
yderligere op, ikke mindst på det indre marked for services.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for
konkurrenceevne og vækst. Der er generelt opbakning blandt medlemssta-
terne til rådskonklusionernes overordnede formål om at sikre et velfunge-
rende indre marked. En gruppe af lande har arbejdet for, at konklusionerne
skulle indeholde referencer til en styrket industripolitisk indsats, hvilket en
gruppe af navnlig de mindre medlemsstater har arbejdet imod, da konkur-
renceevnerådet forventes at udarbejde et selvstændigt sæt konklusioner
herom i november.
10.
Regeringens generelle holdning
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
6/11
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner om videreudviklingen af
det indre marked. Regeringen anser et effektivt indre marked som det pri-
mære redskab til at sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det
indre marked også må være fair, beskytte mod social dumping og sikre løn-
modtagerrettigheder.
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet for at styrke EU’s konkurrenceevne og genoprette den
europæiske økonomi. Regeringen lægger vægt på, at barrierer indført pga.
COVID-19 tilbagerulles og at det indre marked ikke blot bringes tilbage til
situationen før COVID-19, men videreudvikles for at styrke danske virk-
somheders eksportmuligheder.
I forlængelse heraf lægger regeringen vægt på, at det indre marked med-
tænker langsigtede løsninger på navnlig det grønne og digitale område.
EU’s grønne pagt skal udgøre ryggraden i genopretningen,
og klima og
miljø skal i større grad tænkes ind som et tværgående hensyn i EU-lovgiv-
ningen, inkl. det indre marked. Udviklingen mod et 0-emmissions, cirku-
lært og et klimaneutralt samfund i EU senest i 2050 bør gå hånd i hånd med
en konkurrencedygtig økonomi, der understøtter grønne løsninger som en
europæisk styrkeposition og kan bidrage til dansk eksport af grønne løsnin-
ger.
Det er samtidig vigtigt, at digitaliseringen bidrager til at adressere sam-
fundets udfordringer. Etisk, ansvarlig og sikker digitalisering går hånd i
hånd med digital vækst. Regeringen ser udrulningen af højhastighedsnet og
sikker 5G som en kritisk teknologi, der vil være afgørende for udviklingen
af nye, innovative produkter og tjenester i de kommende år.
Regeringen arbejder for, at der i videreudviklingen af det indre marked fo-
kuseres på en integreret tilgang, hvor silotænkningen mellem eksempelvis
markederne for varer, tjenesteydelser herunder digitale tjenesteydelser ned-
brydes, eftersom mange virksomheders forretningsmodeller involverer
både varer, fysiske tjenester, data og digitale løsninger.
Regeringen støtter et styrket fokus på implementering og håndhævelse, så
reglerne for det indre marked anvendes mere ensartet og derigennem bidra-
ger til juridisk sikkerhed, der gavner investeringslysten og virksomheder-
nes mulighed for at skalere på tværs af grænserne.
Regeringen arbejder for, at problemløsningstjenesten SOLVIT styrkes, da
netværket tilbyder borgere og virksomheder et attraktivt alternativ til ofte
dyre og langvarige domstolsprøvelser. Regeringen arbejder i den forbin-
delse for, at medlemsstaterne prioriterer netværket.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
7/11
Regeringen anser digitaliseringsklar og fremtidssikker regulering for at
være et vigtigt instrument i forhold til at fjerne barrierer for iværksættere
og SMV’er, der ønsker at skalere på tværs af det indre marked.
Regeringen arbejder for et velfungerende europæisk standardiseringssy-
stem mhp. at styrke SMV’ers vækstmuligheder på det indre marked. Det er
især vigtigt for SMV’ers mulighed for at bidrage til den grønne omstilling,
da effektiv standardisering kan skabe klare rammer for nye grønne og digi-
tale teknologier.
Regeringen arbejder for, at der etableres kvikskranker (”one-stop-shop”),
der forpligter medlemsstaterne til at give virksomhederne et skræddersyet
og koordineret svar om de regler, som virksomheden skal efterleve i det
pågældende land. Dette vil gøre det nemmere for virksomheder at identifi-
cere relevante informationer og procedurer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
2238305_0008.png
8/11
International konkurrenceevne og industriel resiliens
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Formandskabet har på konkurrenceevnerådsmødet den 18. september 2020
lagt op til en politisk drøftelse om international konkurrenceevne og indu-
striel resiliens. Drøftelsen forventes at tage udgangspunkt i Kommissionens
industristrategi og genopretningsstrategi fra henholdsvis marts og maj 2020,
der begge rummer industripolitiske initiativer, hvis udmøntning har betyd-
ning for den internationale konkurrenceevne og den industrielle resiliens.
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet for at styrke EU’s internationale konkurrenceevne og
genoprette den europæiske økonomi. Derudover lægger regeringen vægt
på, at der i styrkelsen af EU’s
konkurrenceevne er fokus på langsigtede
løsninger på navnlig det grønne og digitale område, der kan være med til
at kickstarte den europæiske økonomi samt fastholde de langsigtede visio-
ner i EU’s grønne pagt og digitale strategi. Endelig lægger regeringen
vægt på, at industriel resiliens blandt andet sikres gennem en diversifice-
ring af globale forsynings- og værdikæder og ikke en afvikling heraf.
2.
Baggrund
Kommissionen lancerede den 10. marts 2020 meddelelsen ”En ny industri-
strategi for Europa” (KOM (2020)
102), der
sigter mod at forbedre EU’s
internationale konkurrenceevne samt styrke omstillingen til en digital og
klimaneutral økonomi. Som følge af COVID-19 pandemien anmodede Det
Europæiske Råd den 26. marts 2020 Kommissionen om at udarbejde en
langsigtet handlingsplan for genopretningen af den europæiske økonomi.
Den 27. maj 2020 præsenterede Kommissionen en pakke af forslag vedr.
EU’s flerårige finansielle ramme 202127 (MFF) og genopretning af lande-
nes økonomier i lyset af COVID-19-krisen, heriblandt meddelelsen
”Et
vigtigt øjeblik for Europa: Genopretning og forberedelser til den næste ge-
neration” (KOM (2020) 456), der adresserer hvilke initiativer EU skal tage
for at genoprette økonomien. På den uformelle videokonferencemøde for
EU’s konkurrenceevneministre den 12. juni blev EU’s konkurrenceevne-
ministre enige om en fælles erklæring om Kommissionens genopretnings-
plan
1
.
1
Link til erklæringen:
https://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2020/06/12/joint-
statement-of-ministers-responsible-for-the-internal-market-and-industry-on-the-recovery-plan-for-
europe/
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
9/11
Udover ovenstående meddelelser forventes drøftelsen at ske i lyset af Kom-
missionens tidligere lancerede strategier, herunder navnlig meddelelserne
”Den Europæiske Grønne Pagt” (KOM (2019) 640), ”Europas digitale
fremtid i støbeskeen” (KOM (2019) 67) samt ”En ny handlingsplan for den
cirkulære økonomi for et renere
og mere konkurrencedygtigt Europa”
(KOM (2020) 98). Dertil forventes drøftelsen også at tage afsæt i Kommis-
sionens hvidbog om lige konkurrencevilkår i forbindelse medudenlandske
subsidier (KOM (2020) 253).
3.
Formål og indhold
Drøftelsen forventes at være centreret om de to emner international kon-
kurrenceevne og industriel resiliens.
Det er forventningen, at drøftelsen vil omhandle, hvordan EU kan styrke
sin internationale konkurrenceevne særligt i lyset af den forestående op-
gave med at genoprette økonomien som følge af COVID-19. Udgangs-
punktet for drøftelsen forventes at være udmøntningen af de industripoliti-
ske initiativer, der blev omtalt i Kommissionens industristrategi fra den 10.
marts 2020 og som sigter mod at forbedre EU’s globale konkurrenceevne.
Det er blandt andet det kommende industriforum, etableringen af industri-
alliancer samt brugen af statsstøtteværktøjet
vigtige projekter af fælleseu-
ropæisk interesse
(IPCEIs). Herudover forventes også prioriteringen af an-
dre politikområder og initiativer, der
har betydning for EU’s konkurrence-
evne, at blive bragt på banen, heriblandt det indre marked, den grønne og
digitale omstilling samt konkurrencepolitikken.
Drøftelsen af industriel resiliens forventes at tage udgangspunkt i erfarin-
gerne fra COVID-19 pandemien samt det stigende fokus på den skærpede
globale konkurrence, der særligt har betydning for visse dele af industrien.
Centralt for drøftelsen ventes at være, hvordan man i EU kan sikre, at man
fremover i tilfælde af et tilsvarende eksternt chok har en mere robust øko-
nomi og industri, hvad angår både opretholdelsen af det indre marked og
forsyningssikkerheden. Drøftelsen forventes endvidere at berøre, hvordan
EU kan skærme sig mod unfair konkurrence fra virksomheder fra tredje-
lande, som modtager subsidier, der ikke følger samme regelsæt og mål som
europæiske subsidier.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
2238305_0010.png
10/11
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til et skærpet fokus på EU’s internationale
konkurrenceevne og industrielle resiliens.
I forhold til drøftelsen af EU’s internationale konkurrenceevne ventes der
modsatrettede holdninger til, hvordan EU’s konkurrenceevne skal styrkes
oven på COVID-19-krisen, herunder ift. vægtningen af et dybere og mere
effektivt indre marked og opdaterede konkurrenceregler. På den ene side
står de klassiske industritunge medlemsstater, der ventes at lægge vægt på
øget anvendelse af IPCEI-instrumentet, mens særligt mindre medlemssta-
ter ventes at betone vigtigheden af ikke at opgive grundprincipperne i det
indre marked og argumentere for forbedring af de generelle erhvervsvilkår.
Det forventes derudover, at visse medlemsstater vil henvise til, at den øko-
nomiske krise nødvendigvis må føre til en lempelse af målsætningerne i
EU’s grønne pagt, således at industrien og arbejdspladserne kan følge med.
Omvendt ventes andre lande at ville argumentere for, at genopretningen
skal have et væsentligt grønt og digitalt fokus og derigennem bidrage til, at
EU’s høje klimaambitioner
fastholdes, idet de ses som en betingelse for
vækst og beskæftigelse på længere sigt.
Drøftelsen af industriel resiliens forventes for mange lande at blive koblet
sammen med genopretningen af økonomien. En række medlemsstater for-
ventes at understrege behovet for at tage en række industripolitiske værk-
tøjer i brug for at adressere unfair konkurrence fra tredjelande og EU’s af-
hængighed af tredjelande, herunder navnlig i forhold til kritiske sundheds-
produkter og strategisk vigtige teknologier.
Rådsmøde nr. 3767 (konkurrenceevne - indre marked) den 18. september 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 18/9-20 - indre markedsdelen
11/11
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet for at styrke EU’s konkurrenceevne og genoprette den
europæiske økonomi. Regeringen lægger således vægt på, at udmøntningen
af genopretningsværktøjerne forankres i de europæiske værdier og kerne-
principper om fri og fair konkurrence, kontrol med statsstøtte, ikke-diskri-
mination og bevarelse af åbne markeder.
Derudover lægger regeringen vægt på, at den grønne og digitale omstilling
fastholdes som de centrale vækstdrivere til at få EU ud af krisen og under-
streger betydningen af forskning og innovation herfor. Regeringen vil ar-
bejde for, at EU’s grønne pagt samt digitale strategi udgør rygraden i ind-
satsen for
at styrke EU’s konkurrenceevne, og at
momentum fastholdes for
at kunne opnå de langsigtede målsætninger, herunder bl.a. EU’s mål om
klimaneutralitet senest i 2050. Med dette afsæt kan EU inspirere globalt,
hvilket også styrker EU’s globale handlingsspor.
Regeringen vil desuden arbejde for, at EU fokuserer på strategiske værdi-
kæder, der er til gavn for den grønne omstilling samt EU's digitale og tek-
nologiske kapaciteter, og således ikke fremmer værdikæder med et fossilt
fokus. Et fokusområde er bl.a. videreudvikling af de europæiske energisy-
stemer, så de med tiden kan være fuldt ud baseret på vedvarende energi,
understøtte elektrificering, lagring og integration af energisystemer, herun-
der vedvarende brint og power-to-x. Regeringen arbejder generelt for, at
brugen af statsstøtte fortsat begrænses til at afhjælpe markedsfejl eller til at
overkomme store samfundsmæssige udfordringer såsom den grønne om-
stilling.
Regeringen støtter desuden Kommissionens ambition om at mindske EU's
afhængighed af tredjelande inden for strategisk vigtige teknologier og
styrke EU’s forsyningssikkerhed. Regeringen finder samtidig, at et euro-
pæisk fokus på at sikre større forsyningssikkerhed ikke må lede til protek-
tionisme. I den forbindelse lægger regeringen vægt på, at EU's industrielle
resiliens blandt andet sikres gennem en diversificering af globale forsy-
nings- og værdikæder og ikke en afvikling heraf.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.