Europaudvalget 2019-20
Videokonference 13/5-20 landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
2187709_0001.png
EU og Internationalt
Sagsnr.: 2020-7290
Den 7. maj 2020
MFVM 056
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. april 2020 om uformelt
videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 13. maj 2020 vedrørende dagsor-
denspunkt 1 om status for EU’s tiltag for at afbøde konsekvenser af covid-19
på land-
brugs- og fiskeriområdet
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri), hvor der siden samlenotatets oversendelse er indkommet
nedenstående høringssvar.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) glæder sig over, at
man i EU har handlet hurtigt og tilpasset EHFF-forordningen sådan, at der kan ydes støtte for at afbøde konse-
kvenserne af covid-19. Særligt finder DFPO og DPPO, at de forbedrede muligheder for oplægning, er et fornuftigt
og væsentligt tiltag henset til de ekstraordinære omstændigheder.
Derfor opfordrer fiskerierhvervet til, at der i samarbejde med fiskerierhvervet hurtigst muligt udarbejdes en dansk
ordning. DFPO og DPPO har noteret sig, at man for eksempel i Nederlandene har fået en oplægningsordning på
plads. Derfor har DFPO og DPPO spurgt ind til, hvordan andre lande indretter deres oplægningsordninger, da det
kan tjene som inspiration til en dansk ordning. Den forespørgsel har ført til, at det samlede fiskerierhverv har ud-
arbejdet et katalog over status for implementering af oplægningsordninger i det enkelte lande. Et katalog, som
DFPO og DPPO naturligvis gerne vil dele med ministeriet i det videre forløb.
DFPO og DPPO mener i forlængelse heraf, at der kan være behov for en drøftelse af, om der kan findes flere mid-
ler i EU, der kan overføres til EHFF, og om det vil være muligt at forøge EU’s medfinansierings-sats
for oplæg-
ningsordningen yderligere. Derved er det DFPO og DFPO’s vurdering, at det bliver lettere at etablere støtteord-
ninger, der kan hjælpe fiskeriet gennem covid-19-krisen og dermed holde hånden under beskæftigelsen i sektoren
og følgeindustrierne.
Sidst, men ikke mindst, er det også værd at nævne, at erhvervet på europæisk plan arbejder for, at Kommissionen
vil præsentere yderligere initiativer, som kan medvirke til at afbøde den nuværende krise, som erhvervet befinder
sig i. Det drejer sig blandt andet om muligheden for at øge fleksibiliteten i forhold til udnyttelse af næste års kvo-
ter. På nuværende tidspunkt er der en indbygget mekanisme i den fælles fiskeripolitik, som muliggør år-til-år flek-
sibilitet på 10 %. Denne mulighed ønsker erhvervet øget til 25 % - både når det gælder at kunne sætte i banken og
når det gælder om at låne af næste års kvoter.
Videokonference (landbrug og fiskeri) den 13. maj 2020 - Bilag 2: Tillæg til samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 13/5-20, høringssvar vedr. pkt. 1 om status for EU's tiltag for at afbøde konsekvenser af covid-19
2187709_0002.png
En sådan mulighed vil kunne lette presset på fiskerier på to fronter: For de fiskerier, som er direkte berørt nega-
tivt af krisen
det gælder det meste af det demersale konsumfiskeri
vil muligheden for at kunne sætte noget i
banken til næste år, være en mulighed for at kunne tjene noget af det tabte ind på et senere tidspunkt.
For de fiskerier, som ikke for nuværende er alvorligt ramt af krisen
det gælder primært det pelagiske fiskeri og
fiskeriet efter visse industriarter - vil muligheden for at kunne låne af næste års kvote, være en mulighed for at
kunne fortsætte fiskeriet - og dermed forhåbentligt ikke være nødsaget til at søge om hjælp gennem de forskellige
hjælpeforanstaltninger.
DFPO og DPPO opfordrer til at fremhæve dette på det kommende rådsmøde - da det er en effektiv og allerede af-
prøvet foranstaltning, som har vist sig at virke. Sidst en år-til-år fleksibilitet på 25 % blev brugt, var under embar-
goen mod Rusland i 2014 og 2015, hvor afsætningsmulighederne for europæisk fisk og fiskeprodukter også faldt
drastisk.
Danmarks Naturfredningsforening mener, at økonomisk støtte til fiskerierhvervet i corona-krisen på ingen måde
må modarbejde overgangen til bæredygtigt fiskeri og genopretning af fiskebestandene. Danmarks Naturfred-
ningsforening har derfor følgende kommentarer og anbefalinger om støtte til midlertidig oplægning af fartøjer.
I henhold til den nuværende Europæiske Hav og Fiskerifond (EHFF), er den kompetente myndighed nødt til at
kontrollere, at det pågældende fiskerfartøj er stoppet med fiskeri i den pågældende periode, når der gives midler-
tidig oplægningstilskud. På grund af legitime bekymringer over observatører, besætning, inspektører og havnear-
bejderes potentielle eksponering for virussen, er fiskerikontrollen muligvis imidlertid nedsat under krisen. Det
kan derfor være vanskeligere at sikre, at de fiskerfartøjer, der modtager midlertidigt oplægningstilskud, faktisk
har standset deres økonomiske aktivitet. Danmarks Naturfredningsforening beder derfor om, at en del af nødfi-
nansieringen fra den nuværende EHFF bruges til at indføre, hvor det er muligt, passende alternative kontrolfor-
anstaltninger, såsom elektronisk overvågning.
Danmarks Naturfredningsforening mener, at det er vigtigt, at finansiering af økonomisk hjælp til fiskerierhvervet
ikke kommer fra de separate tildelte budgetmidler til overvågning og kontrol under den nuværende EHFF. Hvis
der ydes økonomisk kompensation, børe kun aktive fartøjer være berettigede til støtte, det vil sige fartøjer, der har
udøvet fiskeriaktiviteter til søs i mindst 120 dage i de sidste to kalenderår forud for datoen for indsendelse af støt-
teansøgningen.
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at der ikke overføres fiskekvoter, som ikke blev fisket i dette år, til
næste år, da dette ville repræsentere dobbeltkompensation og udgøre en reelt risiko for overfiskeri, netop på
grund af den nuværende nedsatte kontrol til søs.
De dispositioner, der i øjeblikket er vedtaget under EHFF for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser som
følge af corona-krisen på fiskeriområdet, bør være tidsbegrænsede og bør ikke forlænges længere, end hvad der er
nødvendigt, da disse typer af tilskud kan modarbejde målet om et bæredygtigt fiskeri i Danmark.
Side 2/2