Europaudvalget 2019-20
Videokonference 8/6-20 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
2200069_0001.png
EU og Internationalt
Den 28. maj 2020
MFVM 062
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
om uformelt videomøde for
EU’s
landbrugsministre
den 8. juni 2020
________________________________________________________________
1.
1.
2.
Den europæiske grønne pagt - jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrategien -
landbrugsaspekterne
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2019) 640, KOM (2020) 381 og KOM (2020) 380
side 2
3.
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
2200069_0002.png
NOTAT
om uformelt videomøde
for EU’s landbrugsministre
den 8. juni 2020
Den europæiske grønne pagt - jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrate-
gien - landbrugsaspekterne
KOM (2019) 640, KOM (2020) 381 og KOM (2020) 380
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen fremlagte i december 2019 en meddelelse om en europæisk grøn pagt der udgør den
overordnede plan for Kommissions ambitioner på det grønne område. Det blev den 20. maj 2020 ef-
terfulgt af to strategier om henholdsvis bæredygtige fødevaresystemer og biodiversitet. Meddelel-
serne indeholder en lang række overordnede oplæg inden for eksempelvis klima, natur, økologi, pe-
sticider, dyrevelfærd, sunde fødevarer og antibiotikaresistens. Strategierne indeholder en oversigt
over kommende initiativer på områderne og skitserer unionens ambitioner på områderne frem til
2030. Sagen er på dagsordenen for det uformelle
videomøde for EU’s landbrugsministre den 8. juni
2020 med henblik på præsentation fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Baggrund
Kommissionen har den 11. december 2019 fremlagt en meddelelse KOM (2019)640 om en europæisk
grøn pagt. Efterfølgende har Kommissionen den 20. maj 2020 fremlagt en meddelelse KOM (2020)
381 om en jord-til-bord strategi for et fair, sundt og miljøvenligt fødevaresystem samt en meddelelse
KOM (2020) 380 om en biodiversitetsstrategi.
Sagen er på dagsordenen for det uformelle videomøde for EU’s landbrugsministre den 8. juni 2020
med henblik på præsentation af Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Den grønne pagt som Kommissionen fremlagde i december 2019 udgør køreplanen for Kommissions
ambitioner inden for klima, miljø og natur og beskriver de konkrete initiativer og regulering, der skal
leveres. Pagten en ny vækststrategi, der sigter mod at omstille EU til et retfærdigt og velstående sam-
fund med en moderne, ressourceeffektiv og konkurrencedygtig økonomi, hvor der i 2050 ikke er netto-
emissioner af drivhusgasser, og hvor den økonomiske vækst er afkoblet fra ressourceanvendelsen. Den
har ligeledes til formål at beskytte, bevare og øge EU's naturkapital og beskytte borgernes sundhed og
trivsel mod miljørelaterede trusler og konsekvenser. Samtidig skal omstillingen være retfærdig og in-
klusiv med mennesket i centrum og fokus på dem, der står over for de største udfordringer.
Pagten skal samtidigt ses som en integreret del af Kommissionens strategi for gennemførelse af FN’s
2030-dagsorden og målene for bæredygtig udvikling.
Meddelelsen om en jord-til-bord strategi sætter den overordnede ramme for EU's fremtidige arbejde
for en grøn omstilling af EU's fødevaresystemer, hvor fokus er på inddragelse af producenter og for-
brugere. Strategien er en køreplan for udviklingen af mere bæredygtige fødevaresystemer, men sætter
også handling i gang så sunde og klimavenlige valg bliver nemmere for de europæiske forbrugere. Stra-
tegien har fokus på udviklingen af en bæredygtig produktion af fødevarer både i forhold til landbrug og
akvakultur. Derudover understreger strategien, at miljøvenlige fødevarer også er sunde fødevarer og at
der er en stigende efterspørgsel efter friske, uforarbejdede fødevarer som er fremskaffet på bæredygtig
2
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
vis. Der er derfor også et stort fokus på, at forbrugerne skal styrkes i valget af sunde, bæredygtig føde-
varer, samt at alle aktører i fødevarekæden skal anerkende deres rolle i at fremme sunde og bæredyg-
tige fødevarevalg.
Jord-til-bord strategien lægger op til initiativer med konkrete målsætninger på områder som økologi,
pesticider, gødning og antibiotika. Men også på andre områder, som madspild, mærkning og ernæring
vil Kommissionen fremsætte konkrete forslag til at fremme den bæredygtige og sunde dagsorden in-
den for fødevareområdet. Derudover har strategien også fokus på EU's rolle i den globale omstilling til
bæredygtige fødevaresystemer, hvor der bliver givet særlig prioritet til bekæmpelse af afskovning. End-
videre skal EU gennem handelsaftaler med tredjelande arbejde for at sikre ambitiøse bæredygtigheds-
tiltag og fremme grøn omstilling. Tilgangen til strategiens prioriteter vil tage udgangspunkt i medlems-
landenes forskellige udgangspunkter og forbedringspotentiale.
Biodiversitetsstrategien
fastsætter EU’s politik på området frem til 2030 og
indeholder en række kon-
krete opfølgningstiltag til at adressere årsagerne til tab af biodiversitet i EU og internationalt. Strate-
gien omfatter således oplæg til EU’s holdning til forhandlingerne om en global ramme for biodiversitet
post-2020
frem mod og under det kommende 15. partsmøde (COP 15) under FN’s biodiversitetskon-
vention. Dette skulle efter planen have været afholdt i efteråret 2020 i Kina, men er på grund af CO-
VID-19 er udskudt, formentlig til en gang i 2021.
I forhold til COVID-19 fremhæves, at fremkomsten af flere infektionssygdomme er et resultat af men-
neskets indgreb i hidtil urørt natur og dermed berøring med vilde dyr. Det fremhæves desuden, at stra-
tegien vil være et centralt element i EU’s genopretningsplan, da økonomisk udvikling må samtænkes
med behovet for biodiversitet og naturbeskyttelse for at forebygge og sikre modstandsdygtighed mod
sygdomsudbrud, der stammer fra vilde dyr. Her understreges mulighederne for jobskabelse direkte
forbundet med implementering af blandt andet Natura 2000-netværket. Behovet for øget naturbeskyt-
telse og sammenhængende natur fremhæves i biodiversitetsstrategien. Der lægges op til, at 30 % af
EU’s areal både til lands og i havet skal være udpeget som beskyttede områder i 2030. Heraf skal en
1/3-del være underlagt streng beskyttelse. Endvidere lægges der op til, at 10 % af landbrugsarealet skal
tilbageføres til landskaber med høj grad af biodiversitet.
Begge strategier har et specifikt fokus på den grønne udvikling af landbrugsområdet. I henhold til
jord-til-bord strategien vil Kommissionen udarbejde anbefalinger til hver medlemsstat vedrørende de
ni målsætninger under landbrugspolitikken forud for indsendelse af de nationale strategiske planer,
som er en del af den kommende reform af landbrugspolitikken. Disse anbefalinger vil tage udgangs-
punkt i målsætningerne i den grønne pagt, jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrategien, som
blandt andet inkluderer reduktionsmålsætninger, herunder:
- For kemiske pesticider skal den overordnede brug reduceres med 50 % og brugen af mere sund-
hedsskadelige pesticider skal reduceres med 50 %, hvilket vil ske gennem en revision af relevant
rammelovgivning om brugen af pesticider.
- Vedrørende gødning vil Kommissionen have reduceret tab af næringsstoffer med mindst 50%,
hvilket vil betyde en reduktion af brugen af gødning med mindst 20 %. Dette vil ske gennem im-
plementering og håndhævelse af eksisterende miljø og klimalovgivning samt et samarbejde med
medlemslande om god landbrugspraksis.
- Det overordnede EU-salg af antibiotika til landbrugsdyr og akvakultur skal reduceres med 50 %.
Det vil ske gennem EU's regler
for veterinærlægemidler og fremme af ’one-health’-tilgangen.
Både jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrategien har fokus på økologi, hvor Kommissionen vil
fremsætte en handlingsplan for promoveringen af økologisk produktion med en målsætning om, at
3
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
2200069_0004.png
mindst 25 % af EU's landbrugsjord er økologisk i 2030 samt en betydelig stigning i økologisk akvakul-
tur. I biodiversitetsstrategien fremhæves mulige økonomiske fordele ved omlægning til økologi.
Jord-til-bord strategien nævner også indsatser for øget dyrevelfærd i form af en revision af eksiste-
rende dyrevelfærdslovgivning for transport og slagtning i fjerde kvartal af 2023. Derudover nævnes
det, at Kommissionen vil se på mulighederne for et dyrevelfærdsmærke. På foderområdet vil Kommis-
sionen understøtte udviklingen af bæredygtige og innovative fodertilsætningsstoffer gennem en revi-
sion af fodertilsætningsstofforordningen, så EU's afhængighed af importerede foderstoffer som soja
kan erstattes af EU-dyrkede planteproteiner og alternative foderkilder som insekter og alger.
Derudover vil Kommissionen gennemføre en revision af salgsfremmeordningen, så der vil være et
større fokus på bæredygtig produktion og forbrug samt et eftersyn af EU's skoleordning, så der frem-
over skal være fokus på sunde og bæredygtige fødevarer.
Jord-til-bord strategien lægger desuden op til, at Kommissionen vil afklare konkurrencereglerne, så
der inden for en sektor kan udarbejdes bæredygtighedsinitiativer på tværs af kæden fra producent til
detailled.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes at vedtage resolutioner om begge meddelelser og vil desuden være med-
lovgiver på mange af de konkrete initiativer, som vil være udløbere fra meddelelserne.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der er tale om meddelelser fra Kommissionen.
Konsekvenser
Meddelelserne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser, konsekvenser for EU's budget eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet. Når Kommissionens meddelelser udmøntes i konkrete initiativer, vil forslagets konsekvenser
blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), og der er kommet følgende høringssvar:
Økologisk Landsforening er meget tilfreds med Kommissionens jord-til-bord og biodiversitetsstrategi
og finder, at Kommissionen hermed signalerer, at den grønne omstilling indebærer nogle radikale greb
i den måde, som man har indrettet fødevaresystemerne på.
Økologisk Landsforening er naturligvis meget tilfredse med at se, at Kommissionen har et mål om at
økologi skal fylde 25 % af EU’s landbrugsareal til 2030. Det er en ambitiøs og realistisk målsætning,
hvis der bliver fulgt op med en politik, hvor landbrugsstøtten gradvis omlægges fra støtte for at eje jord
til betaling for fælles goder som for eksempel natur og klima. Økologisk Landsforening hæfter sig i den
forbindelse ved, at Kommissionen direkte skriver, at støtten i højere grad skal målrettes dem, som le-
verer på den grønne ambition fremfor til enheder og virksomheder, der blot ejer landbrugsjord.
Økologisk Landsforening finder det er ligeledes meget positivt, at Kommissionen skriver, at bæredyg-
tige produkter skal være de billigste, og at Kommissionen peger på, at de bæredygtige metoder kan
skabe et højere afkast i form af en merværdi. Økologisk Landsforening forstår det som en tilnærmelse
til at anlægge et forureneren-betaler-princip.
4
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
Det er positivt, at Kommissionen ser binding af kulstof i jorden som en mulig ny grøn forretningsmo-
del, som kan underbygges med CAP22. Det skal ses i sammenhæng med, at Kommissionen skriver, at
den vil støtte, at der afsættes et minimumsbudget til økoordninger, hvor økoordninger skal betale for
bæredygtige praksis som præcisionslandbrug, agroøkologi inklusiv økologi, kulstoflagrende dyrkning
og skovlandbrug. Økologisk Landsforening undrer sig dog over, hvorfor natur- og biodiversitetsbeva-
rende og -fremmende systemer ikke også er nævnt i jord-til-bord strategien i forbindelse med økoord-
ningerne, da det vil skabe den sammenhæng til biodiversitetsstrategien, som ønskes. Det bemærkes, at
sammenhængen er nævnt i biodiversitetsstrategien.
Fremfor at udvikle rammer for grønne forretningsmodeler, ser Økologisk Landsforening dog hellere,
at Kommissionen fokuserer på, hvordan EU’s landbrugsstøttesystem indrettes, så eksternaliteterne
internaliseres i produktionsomkostningerne. Hvis det lykkes, finder Økologisk Landsforening, at den
grønne omstilling vil kunne fremmes via de almindelige markedskræfter, og at det indeholder at
økoordningerne bruges til at finansiere de praksis, som EU-kommissionen nævner samt natur- og bio-
diversitetsfremmende adfærd.
Økologisk Landsforening ser derfor gerne, at man bruger EU-strategierne til at understrege behovet
for en ny indretning af EU’s landbrugsstøtte. Man finder, at der er behov for at tale for introduktionen
af bruttoarealmodellen, som kan understøtte Kommissionens mål i biodiversitetsstrategien og et skifte
væk fra separate tilskudsordninger til specifikke tiltag, der lægges oven på en passiv arealstøtte. Hvis
den fælles landbrugspolitik skal understøtte den grønne omstilling i landbruget på en samfundsøkono-
misk optimal måde, så skal den passive arealstøtte afvikles over tid og erstattes med betaling for of-
fentlige goder, som blandt andet natur og klima i form af betaling for bedriftens klimaaftryk og natur-
bidrag frem for betaling til tiltag. Budgettet til økoordningerne bør udgøre en væsentlig del af søjle I,
hvis landbrugspolitikken skal kunne bruges til at fremme den grønne omstilling. Økologisk Landsfor-
ening mener, at der mindst bør reserveres 50 % af søjle I til økoordningerne, når CAP22 træder i kraft.
Økologisk Landsforening hæfter sig ved, at Kommissionen skriver, at medlemslandene skal adressere
målene i strategierne i deres strategiske CAP-planer, og EU vil aftale nationale mål med de enkelte
lande. Økologisk Landsforening mener, det er en oplagt mulighed for, at Kommissionen sammen med
de enkelte medlemslande fastsætter, hvor stort et CO2-aftryk udtrykt som et adfærdstal, og hvor højt
naturindeks det enkelte landbrug skal have for at kunne modtage landbrugsstøtte, eller som minimum
for at kunne komme i betragtning til støtte fra økoordningerne. Denne model vil ifølge Økologisk
Landsforening harmonere med, at Kommissionen ønsker at gøre landbrugspolitikken mere resultat-
orienteret. En alternativ model kunne være at reducere landbrugsstøtten, hvis landbruget ligger over
det tilladte CO2 adfærdstal eller naturindekset. Alle tre modeller vil ifølge Økologisk Landsforening
internalisere samfundsomkostningerne i produktionsomkostningerne, så prisen på produkterne i hø-
jere grad afspejler produkternes belastning. Dermed kan de bæredygtige produkter blive konkurrence-
dygtige overfor de ikke bæredygtige produkter, sådan som EU-Kommissionen efterlyser. For så vidt
angår klimadelen, så vil det kunne være et alternativ til en CO2 afgift.
Økologisk Landsforening kan til gengæld ikke bakke op om, at medlemslandene skal give teknologitil-
skud. Man finder, at teknologitilskud kapitaliseres i prisen på teknologierne og favoriserer de store
landbrug, da teknologistøtteordninger typisk indeholde en mindste investeringsudgift, så de relative
administrationsomkostninger ikke bliver for store. Teknologistøtteordning er dermed ifølge Økologisk
Landsforening i konflikt med Kommissionens ønske om i højere grad at understøtte mindre bedrifter.
Man finder det er mere hensigtsmæssigt at bruge landbrugsmidlerne til at honorere resultatet fremfor
vejen til resultatet. Det vil også indirekte støtte ny teknologi, idet ny teknologi kan være vejen til at nå
det nødvendige CO2 adfærdsniveau for at udløse adgang til landbrugsstøtten. Tilsvarende bør der ikke
5
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
2200069_0006.png
gives særlige tilskud til fodertilsætning, der kan reducere metan-belastningen fra dyrene. Betalingen
bør knyttes til resultatet og ikke til vejen til resultatet. Ved at styre adgang til betaling ud fra demon-
strerede niveauer/resultater, finder Økologisk Landsforening, at der også skabes en nødvendig og ef-
terspurgt rummelighed overfor forskellige systemer herunder det konventionelle mere teknologitunge
system og det økologiske system, som fokuserer på at efterligne det naturlige økosystem.
Økologisk Landsforening stiller sig uforstående overfor, at Kommissionen kun fremhæver biodiversitet
i sammenhæng med økologi. Økologi leverer også på målet om at reducere forbruget af pesticider, gød-
ning, antibiotika, og økologi fremmer dyrevelfærd. Omlægning til økologi vil ifølge Økologisk Lands-
forening også medføre en samlet lavere husdyrproduktion og dermed spille godt sammen med et mål
om at øge andelen af plantebaseret kost til gavn for klima, miljø og sundhed, som Kommissionen skri-
ver.
Økologisk Landsforening er meget tilfreds med at se, at eventuel koblet støtte skal have bæredygtighed
for øje og at eventuel markedsfremme rettet mod oksekød skal prioriteres til kød fra bæredygtig pro-
duktion. Økologisk Landsforening er glad for at se, at Kommissionen også vil fremme økologisk akva-
kultur.
Man finder det er positivt, at Kommissionen vil lave en økologisk handlingsplan og Økologisk Lands-
forening vil gerne støtte, at der også sættes et europæisk mål for økologi i grønne udbud
Økologisk
Landsforening antager, at herunder hører et økologimål inden for offentlige køkkener, sådan som der
peges på i biodiversitetsstrategien. Økologisk Landsforening vil dog understrege, at der samtidigt er
behov for et grundlæggende skifte i indretningen i EU’s landbrugspolitik. Hvis potentialet i økologi
skal udfoldes, så kan det ikke gøres med markedsfremmekampagner, så skal de økologiske produkter
blive konkurrencedygtige ved at eksternaliteterne internaliseres i produktionsomkostningen, så føde-
varepriserne afspejler de reelle samfundsomkostninger.
Økologisk Landsforening vil gerne gøre opmærksom på at for så vidt angår planteforædlingsteknolo-
gier, så er der efter foreningens opfattelse ikke foretaget de fornødne risikovurderinger til, at der er
grundlag for at ændre på EU domstolens afgørelse angående regulering af de nye planteforædlingstek-
nologier heller ikke en teknologi som SDN1, hvor der principielt kun fremprovokeres en mutation, som
planten selv skal reparere. Økologisk Landsforening ser heller ikke, at klima- og biodiversitetskrisen
begrunder at vi skal ændre på reguleringen af planteforædlingsteknologier. Lovgiverne og alle involve-
rede aktører bør ifølge Økologisk Landsforening bruge kræfterne på at finde tilbage til de bæredygtige
jordbrugssystemer fremfor at søge efter nye teknologier, der skal reparere på hvad man finder at være
et uharmonisk system.
Danmarks Naturfredningsforening finder det vigtigt, at der nu er sat mål for beskyttet natur, reduktion
af næringsstoffer, pesticidforbrug og kunstgødning i 2030 og mål for at 25 % af landbrugsarealet i
2030 skal være økologisk drevet. Danmarks Naturfredningsforening bakker op om målene og opfatter
dem som et minimum for, hvad der skal til ind til 2030. Man finder, at målene vil bidrage til en bedre
naturbeskyttelse og forhåbentlig en omstilling af dansk landbrug, så produktionen belaster natur og
miljø langt mindre og giver plads til flere natur og biodiversitet. Danmarks Naturfredningsforening
bemærker, at man kommer med mere uddybende høringssvar for hver af strategierne i forbindelse
med særskilte høringer.
Dyrenes Beskyttelse bemærker vedrørende jord-til-bord-strategien, at man er glade for, at Kommissio-
nen lægger op til forbedringer af lovgivningen på blandt andet dyrevelfærdsområdet. EU-lovgivning på
dyrevelfærdsområdet har ifølge Dyrenes Beskyttelse ligget i dvale i et årti, og man finder, at der behov
6
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
2200069_0007.png
for at få givet den et betragteligt løft. I den sammenhæng fremhæves, at en måling fra Eurobarometer i
2016 viste, at 94 % af europæerne var enige i, at der er brug for forbedringer af dyrevelfærden i EU.
Dyrenes Beskyttelse bemærker, at der blandt andet lægges op til en revision af transportforordningen.
Dyrenes Beskyttelse fremhæver i den forbindelse, at foreningen i årevis
også sammen med skiftende
regeringer
har arbejdet på at få et loft på 8 timer for transport af dyr. Dyrenes Beskyttelse finder
ikke, at andet kan forsvares i forhold til at sikre dyrevelfærden og man understreger håbet om, at der
omsider kommer et loft på 8 timer på tværs af hele EU. Dyrenes Beskyttelse mener dog ikke, at det kan
vente til slutningen af 2023, som der lægges op til i jord-til-bord-strategien.
Med jord-til-bord strategien lægger EU-Kommissionen op til, at fødevarer skal produceres mere bære-
dygtigt af hensyn til blandt andet dyrevelfærd, klima og natur, hvilket Dyrenes Beskyttelse naturligvis
bakker op om. Man finder det således fornuftigt og glædeligt, at der er sat et konkret mål om, at 25 %
af landbrugsarealerne skal være økologiske i 2030.
Dyrenes Beskyttelse havde gerne set, at man havde taget konkret livtag med den store animalske pro-
duktion. I et tidligere udkast til strategien var der for eksempel taget skridt til at fjerne støtte til mar-
kedsføring af animalske produkter, men dette er nu fjernet og erstattet af en blødere formulering. Af
hensyn til især klimaproblematikken burde Kommissionen have været mere markant på dette område.
Vedrørende biodiversitetsstrategien bemærker Dyrenes Beskyttelse, at strategien lægger op til, at 30 %
af land- og havområderne skal være beskyttede områder i 2030, og 10 % skal have streng beskyttelse. I
forlængelse heraf fremhæver Dyrenes Beskyttelse, at i forhold til det fald, som man ser i biodiversite-
ten i Danmark, er det vigtigt, at de beskyttelsesforanstaltninger, som er beskrevet i biodiversitetsstra-
tegien, bliver effektueret hurtigst muligt, og at Danmark holder fast i målene, også hvis der ikke kan
opnås enighed om målene på EU-plan.
Dyrenes Beskyttelse understreger, at arealer er vigtige i naturbeskyttelse. Plads til dyr og planter på
naturens præmisser. Det har man talt om, at der skulle laves mål for i årevis, og nu bliver det endelig
til noget. Det bakker Dyrenes Beskyttelse helhjertet op om.
Vedrørende indsatsen mod illegal handel med dyr finder Dyrenes Beskyttelse, at de forslag, man har
med i strategien, alle er gode, men at man, for at sikre en ordentlig håndhævelse af handel med dyr,
bør indføre en positivliste over, hvilke dyr det er tilladt at handle med og eje som kæledyr/hobbydyr i
EU.
Landbrug & Fødevarer bakker generelt op om jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrategien
som en del af den europæiske grønne pagt, da EU-Kommissionens initiativer under overskriften
den grønne pagt igen og igen bliver præsenteret af Kommissionen som Europas nye vækststrategi.
Desværre skal man ifølge Landbrug & Fødevarer lede længe efter deciderede væksttiltag i strategierne,
som man finder primært fokuserer på en række restriktive foranstaltninger. Landbrug & Fødevarer
finder, at der er behov for et langt stærkere fokus på vækst og konkurrenceevne - ikke mindst i den nu-
værende Covid-19-situation.
Jord-til-bord strategien fokuserer på at styrke en bæredygtig fødevareproduktion i Europa, og det er
en dagsorden, som Landbrug & Fødevarer bakker op om. Landbrug & Fødevarer bakker også op
om tiltag, der gavner natur og biodiversitet. Man fremhæver det som helt afgørende, at EU er rammen
om en europæisk konkurrencedygtig landbrugsproduktion, der kan levere gode og sikre fødevarer.
Både i Europa og på det globale marked.
7
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
Landbrug & Fødevarer finder ikke at balancen i strategierne er den rette. Der er langt fra nok fokus på
konkurrenceevne. Landbrug & Fødevarer bemærker, at man vil arbejde for en bedre balance og for, at
der også i fremtiden er rammerne for at producere fødevarer i lande som Danmark, hvor vi allerede
har taget væsentlige skridt i forhold til bæredygtig produktion, som for eksempel hvad man finder, at
være en reduceret, klog og fagligt baseret anvendelse af pesticider og antibiotika. Samtidig bemærker
Landbrug & Fødevarer, at det skal sikres, at man får rådighed til nye teknologier, for eksempel nye for-
ædlingsteknikker. Dette som afgørende for, at man kan imødekomme de høje krav, som samfundet
stiller.
I lyset af de meget ambitiøse 2030-mål, der er opstillet i strategierne i forhold til blandt andet pestici-
der, gødning, antibiotika og natur, så finder Landbrug & Fødevarer det generelt afgørende, at der stil-
les tilstrækkelige virkemidler og alternativer op for landmænd og fødevareproducenter, samt at der
sikres tilstrækkelig ny finansiering til opfyldelse af målene.
Landbrug & Fødevarer mener, at det skal sikres, at strategierne er med til at udvikle og ikke afvikle
dansk bæredygtig fødevare- og landbrugsproduktion. Landbrug & Fødevarer kan ikke leve med tiltag,
der presser den danske miljø- og klimaeffektive landbrugsproduktion ud af landet. Man finder det der-
for positivt, at man i jord-til-bord-strategien trods alt skriver, at landmænd, der allerede har omstillet
sig til mere bæredygtighed skal belønnes.
Landbrug & Fødevarer finder det også vigtigt, at Kommissionens initiativer under den grønne pagt
værner om det indre marked. Der bør ikke opstilles forhindringer for handlen mellem landene i Eu-
ropa, når man indfører bæredygtighedsinitiativer.
Landbrug & Fødevarer bakker op om en indsats for at vende udviklingen for natur og biodiversitet.
Landbrug & Fødevarer tilslutter sig også behovet for, at der ses på muligheden for udtagning af
landbrugsjord til andre formål
herunder ikke mindst i forbindelse med en klimaindsats
men
finder det helt afgørende, at en sådan indsats kommer til at hvile på centrale principper om
inddragelse, erstatning, dialog og fleksibilitet i stedet for bindende regulering. Der skal også sikres
tilstrækkelig ny finansiering.
Hvis det skal lykkes at vende udviklingen for biodiversiteten, fremhæver Landbrug & Fødevarer, at det
er af stor vigtighed, at de redskaber, der tages i brug, ikke udelukkende omfatter lovgivning og restrik-
tioner. Der er i stedet brug for en vækstorienteret tilgang, der tager udgangspunkt i brugen af positive
incitamenter og muligheder samt i en pragmatisk forvaltning af EU's miljødirektiver
også i fremti-
den.
Landbrug & Fødevarer bakker op om et ambitiøst mål for udviklingen af den økologiske sektor, hvor
man også tager initiativer, der kan stimulere efterspørgslen. Landbrug & Fødevarer finder, at det skal
sikres, at den økologiske produktion fortsat er markedsdrevet, så man undgår, at økologiske land-
mænd kommer i klemme.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at strategierne ikke indeholder ny finansiering. Men en række af til-
tagene tænkes sammen med EU’s
fælles landbrugspolitik og Kommissionens godkendelse af medlems-
landenes strategiske planer, der fremover vil være en forudsætning for udbetaling af landbrugsstøtte.
Landbrug & Fødevarer appellerer til, at der er en balance mellem øgede krav til landbrugsproduktion
og et reduceret EU-budget til den fælles landbrugspolitik.
8
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
Landbrug & Fødevarer finder endvidere, at der er behov for at sikre sammenhæng med det EU-bud-
getforslag, der blev fremsat af Kommissionen den 27. maj 2020, hvor det er vigtigt, at Danmark får en
fair andel af midlerne. Også her bør der tages højde for frontløberproblematikken, så miljø- og klima-
effektiv dansk landbrugs- og fødevareproduktion ikke straffes dobbelt ved at skulle opnå samme re-
duktionsmål som lande, der ikke allerede har gennemgået en væsentlig grøn omstilling, og samtidigt
modtage en andel af budgettet, der er langt lavere end den danske andel af EU’s
samlede landbrugs-
produktion. Her er det en særlig udfordring af de nye midler især tildeles via landdistriktsprogrammet,
hvor Danmark i europæisk sammenhæng modtager en relativt lille andel.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at man vil vende tilbage med kommentarer til de enkelte dele af
forslaget i takt med at strategiernes mål udmøntes i konkret lovgivning. Man gentager dog behovet for,
at man ikke blot ser på de enkelte initiativer isoleret set, men også ser på en erhvervsøkonomisk kon-
sekvensanalyse af den samlede pakke af initiativer, da man finder, at en samtidig implementering af
meget store restriktioner risikerer helt at fjerne grundlaget for en bæredygtig fødevare- og landbrugs-
produktion i Danmark.
Kommissionens meddelelser er endvidere sendt i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, §2-udval-
get(landbrug), §5-udvalget(fiskeri), Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, Det Økologi-
ske Fødevareråd og Den nationale komite for landbrugsdyr.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger, men det ventes på
landbrugsområdet, at en række medlemsstater vil påpege, at højere grønne ambitioner forudsætter
flere budgetmidler til landbrugssektoren.
Det forventes, at der i andet halvår 2020 vil skulle vedtages rådskonklusioner om begge strategier.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelser om en jord-til-bord strategi samt en biodiversitetsstra-
tegi velkomne. Strategierne er vigtige i bestræbelser på, at EU skal omstilles til en moderne, ressource-
effektiv og konkurrencedygtig økonomi, hvor økonomisk vækst er afkoblet fra ressourceanvendelse,
naturen og borgernes sundhed beskyttes, og hvor der ikke længere er nettoemissioner af drivhusgasser
i 2050.
Regeringen ser mange positive takter i de landbrugsmæssige aspekter af strategierne blandt andet i
forhold til øget fokus på økologi og nedbringelse af antibiotikaforbruget, men også områder hvor der er
plads til hurtigere handling for eksempel i forhold til dyrevelfærd.
Der vil blive fastlagt en mere udbygget holdning til de enkelte strategier, når der er foretaget en nær-
mere gennemgang af Kommissionens meddelelser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Landbrugsaspekterne af den europæiske grønne pagt har været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 24. januar 2020 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27. januar 2020, jf. samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. januar 2020.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
9
Videokonference landbrugsministre den 8. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference landbrug og fiskeri 8/6-20
10