Europaudvalget 2019-20
Videokonference 12/6-20 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
2204505_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. juni 2020
20/07067-1
annben-dep
Indhold
1.
Genopretningen af EU’s økonomi i lyset af COVID-19
....................... 2
2. Forslag til kapitaludvidelse i den Europæiske Investeringsbank ........... 7
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0002.png
2/10
1.
Genopretningen af EU’s økonomi i lyset af COVID-19
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
Den 12. juni 2020 afholdes uformelt videokonferencemøde for EU’s konkur-
renceevneministre om genopretningen af EU’s økonomi i lyset af COVID-19
samt Kommissionens genopretningspakke fra den 27. maj 2020. På dagsor-
denen er to elementer for genopretningsindsatsen: 1) den grønne og digitale
omstillings potentiale som vækstdrivere i genopretningen, samt 2) en styr-
kelse af strategiske europæiske værdikæder.
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet for at genoprette den europæiske økonomi. Derudover
lægger regeringen vægt på, at der i genopretningen af den europæiske øko-
nomi medtænkes langsigtede løsninger på navnlig det grønne og digitale
område, der kan være med til at kickstarte den europæiske økonomi, fast-
holde de langsigtede visioner i EU’s grønne pagt og digitale strategi og
lægge sporene til fremtidig vækst samt fastholde vejen mod et klimaneutralt
EU senest i 2050. Endelig støtter regeringen, at Kommissionen vil fokusere
på investeringer i udvalgte teknologier og sektorer relateret til den grønne
og digitale omstilling.
2.
Baggrund
Det Europæiske Råd anmodede den 26. marts 2020 Kommissionen om at ud-
arbejde en langsigtet og detaljeret handlingsplan for genopretningen af den
europæiske økonomi. Den 15. maj 2020 blev der afholdt et uformelt video-
konferencemøde for EU’s konkurrenceevneministre om genopretningen af
EU’s økonomi i lyset af COVID-19.
1
Den 27. maj 2020 præsenterede Kom-
missionen en pakke af forslag vedr. EU’s flerårige finansielle ramme 2021-
27 (MFF) og genopretning af landenes økonomier i lyset af COVID-19-kri-
sen
2
Dertil kommer, at genopretningsplanen skal ses i lyset af Kommissionens tid-
ligere lancerede strategier, herunder navnlig meddelelserne ”Den
Europæi-
ske Grønne Pagt” (KOM (2019) 640),
”Europas digitale fremtid i støbe-
skeen” (KOM (2019) 67), ”En ny industristrategi for Europa” (KOM
(2020) 102) samt
”En
ny handlingsplan for den cirkulære økonomi for et
renere og mere konkurrencedygtigt Europa”
(KOM (2020) 98).
1
Formandskabets opsummering af drøftelsen kan ses her:
https://eu2020.hr/Home/DocumentDown-
load/221
2
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsplan for EU:
https://ec.europa.eu/info/live-
work-travel-eu/health/coronavirus-response/recovery-plan-europe_en
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0003.png
3/10
3.
Formål og indhold
Som opfølgning på den tidligere videokonference og Kommissionens genop-
retningspakke har det kroatiske formandskab indkaldt til en uformel video-
konference den 12. juni 2020. Fokus på mødet forventes at være på to ele-
menter i genopretningsindsatsen, nemlig på grøn og digital omstillings poten-
tiale som vækstdrivere i genopretningen, samt en styrkelse af strategiske eu-
ropæiske værdikæder som led i genopretningsindsatsen.
Grøn og digital omstilling
I Kommissionens overordnede meddelelse om EU’s genopretningsplan ”Et
vigtigt øjeblik for Europa: Genopretning og forberedelser til den næste gene-
ration” (KOM (2020) 456) fremhæves den grønne og digitale omstilling som
to grundlæggende elementer i den langsigtede vej ud af krisen.
Det understreges, at den europæiske grønne pagt og initiativerne heri skal
fungere som vækststrategien for Europa. Dette skal blandt andet udmøntes
gennem en prioriteringen af grønne investeringer
både på kort og lang
sigt
der understøttes af investeringsretningslinjerne i de forskellige gen-
opretningsinstrumenter. Kommissionen ser, at frigørelsen af investeringer
kan gøre den europæiske pagt til en jobskabende drivkraft. Derudover vil
Kommissionen fokusere på at styrke teknologier og værdikæder, der er
centrale for at understøtte den grønne omstilling såsom vedvarende energi-
teknologier.
Ligeledes fremgår det af meddelelsen, at krisen har understreget behovet
for fortsat digitalisering af økonomien og samfundet. Den digitale omstil-
ling vil derfor spille en central og prioriteret rolle i relanceringen og mo-
derniseringen af EU’s økonomi. På denne baggrund lægger Kommissionen
op til, at ambitionerne imod et stærkere og mere digitalt indre marked skal
accelereres, blandt andet ved at fremme investeringer i højhastighedsnet og
5G, at styrke EU-landenes industrielle og teknologiske kapacitet på strate-
giske områder og at fremme dataøkonomien.
Europæiske strategiske værdikæder
I meddelelsen fremhæves desuden, at den nuværende krise har vist, hvor-
dan EU på en række områder har behov for at styrke sin modstandsdygtig-
hed. Ved at forfølge en overordnet tilgang om ”åben strategisk autonomi”
skal EU være med til at forme fremtidens globale økonomi, samtidig med
at man beskytter den europæiske økonomi mod unfair konkurrence. Der
lægges desuden vægt på, at EU altid vil være tilhænger af åben og fair han-
del, men skal være opmærksom på behovet for at reducere afhængigheden
af tredjelande og styrke forsyningssikkerheden.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0004.png
4/10
I den forbindelse foreslår Kommissionen etableringen af et instrument for
strategiske investeringer, som skal fokusere på fælleseuropæiske investe-
ringer, der kan bidrage til at styrke europæiske strategiske værdikæder.
Hensigten med instrumentet er at styrke EU's uafhængighed af tredjelande
inden for disse værdikæder, hvilket skal bidrage til at styrke den europæi-
ske autonomi og styrke EU's globale konkurrenceevne på længere sigt.
Kommissionen lægger op til, at hovedfokus særligt vil være på at fremme
investeringer i den digitale og grønne omstilling.
Allerede kendte kommende initiativer relateret til europæiske værdikæder
fremhæves også i meddelelsen, heriblandt etableringen af en industrialli-
ance for brint, strategien for lægemidler, handlingsplanen for kritiske rå-
stoffer og hvidbogen for udenlandske subsidier med fokus på et forstærket
instrument til screening af udenlandske investeringer. Endelig fremgår det,
at Kommissionen vil foretage en handelspolitisk evaluering.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelsen forventes generelt at vise opbakning til den samlede genopret-
ningsplan for EU, som indeholder både kortsigtede og langsigtede tiltag til
at genoprette den europæiske økonomi.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0005.png
5/10
Kommissionens fokus på den grønne og digitale omstilling som vækstdri-
vere i genopretningen af økonomien forventes at blive mødt med bred op-
bakning blandt medlemsstaterne. Det forventes dog, at visse medlemsstater
vil henvise til, at den økonomiske krise nødvendigvis må føre til en lem-
pelse af målsætningerne i EU’s grønne pagt, således at industrien og ar-
bejdspladserne kan følge med. Omvendt ventes andre at ville argumentere
for, at genopretningen skal have et væsentligt grønt fokus og derigennem
bidrage til,
at EU’s høje klimaambitioner fastholdes, idet de ses som en
betingelse for vækst og beskæftigelse på længere sigt. Således har 18 med-
lemslande underskrevet et dansk initieret erklæring om, at EU’s grønne
pagt skal være en vigtig del af EU’s økonomiske genopretning.
I forhold til
den digitale omstilling ventes der at være forskelle i medlemsstaternes til-
gang til at fremme digitalisering, hvor nogle vil ønske et større fokus på
digital suverænitet, og andre vil have fokus på at styrke det digitale indre
marked.
Udgangspunktet for drøftelsen om europæiske strategiske værdikæder for-
ventes at være de kendte industripolitiske initiativer fra den nylige industri-
strategi. Fokus på at styrke europæiske strategiske værdikæder forventes at
møde bred opbakning, hvor særligt de mere klassiske industritunge med-
lemsstater vil tage positivt imod særligt forslaget om strategiske investe-
ringer, idet der lægges op til, at EU-midler kan anvendes til at understøtte
udvalgte strategiske teknologier. Hertil forventes særligt mindre medlems-
stater med åbne økonomier at lægge vægt på, at sådanne investeringer ikke
må eller kan stå alene, skal være fokuseret på innovation og områder ken-
detegnet af markedsfejl, men at de skal ledsages af et fortsat fokus på at
forbedre de generelle rammevilkår for det indre marked. Hertil vil der sand-
synligvis også være en række medlemsstater, som vil forsøge at dreje drøf-
telsen over mod det kortere sigte, hvor de forventes at italesætte behovet
for sektorspecifikke tiltag inden for de områder, hvor den økonomiske krise
har ramt deres respektive økonomier hårdest. Det gælder bl.a. de sydlige
lande i forhold til turisme.
10.
Regeringens generelle holdning
EU står i en ny økonomisk situation, hvor medlemsstaterne skal være soli-
dariske. Regeringen vil udvise solidaritet og finder det grundlæggende vig-
tigt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande kommer bedst mu-
ligt ud af krisen. Regeringen støtter derfor initiativer til at adressere CO-
VID-19-krisen på såvel nationalt niveau som EU-niveau.
Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og fremtidssikret indre marked
udgør fundamentet for at genoprette den europæiske økonomi. Regeringen
lægger således vægt på, at genopretningsværktøjerne forankres i de euro-
pæiske værdier og kerneprincipper om fri og fair konkurrence, kontrol med
statsstøtte, ikke-diskrimination og bevarelse af åbne markeder.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0006.png
6/10
Derudover lægger regeringen vægt på, at den grønne og digitale omstilling
fastholdes som de centrale vækstdrivere til at få EU ud af krisen og under-
streger betydningen af forskning og innovation herfor. Regeringen vil ar-
bejde for, at EU’s grønne pagt samt digitale strategi udgør rygraden for
EU’s langsigtede genopretningsplan, og at momentum fastholdes for at
kunne opnå de langsigtede målsætninger heri bl.a. EU’s mål om
klimaneu-
tralitet senest i 2050. Med dette afsæt kan EU inspirere globalt, hvilket også
styrker EU’s globale handlingsspor.
Regeringen vil desuden arbejde for, at EU fokuserer på en række industri-
elle økosystemer til gavn for den grønne omstilling samt EU's digitale og
teknologiske kapaciteter, og således ikke fremmer økosystemer med et fos-
silt fokus. I den forbindelse arbejder regeringen for, at brugen af statsstøtte
fortsat begrænses til at afhjælpe markedsfejl eller til at overkomme store
samfundsmæssige udfordringer såsom den grønne omstilling.
Regeringen støtter desuden Kommissionens ambition om at mindske EU's
afhængighed af tredjelande for strategiske vigtige teknologier og styrke
EU’s forsyningssikkerhed, men finder samtidigt, at et europæisk fokus
at sikre større forsyningssikkerhed ikke må lede til protektionisme. Det er
positivt, at Kommissionen lægger op til at fokusere på investeringer i ud-
valgte teknologier og sektorer relateret til den grønne og digitale omstilling.
Regeringen lægger stor vægt på, at drøftelsen ikke foregriber forhandlin-
gerne om MFF’en og evt. sammenhængende instrumenter, herunder gen-
opretningsfonden.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Genopretningen af EU’s økonomi i lyset af COVID-19
blev drøftet på et ufor-
melt videokonferencemøde for EU’s konkurrenceevneministre den 15. maj
2020, som blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. maj 2020.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0007.png
7/10
2. Forslag til kapitaludvidelse i den Europæiske Investeringsbank
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Det angives i den faste formand for Det Europæiske Råds kompromisfor-
slag til en flerårig finansiel ramme for 2021-2027 af 14. februar 2020, at
EIB bør mobilisere 500 mia. euro mhp. at understøtte klimaindsatsen og
digitaliseringen af Europa. Det fremgår, at dette indebærer en kapitalud-
videlse til EIB på i alt 100 mia. euro
Såfremt ejerandelene fastholdes uændret, vil det fremsatte forslag inde-
bære, at Danmark skal indskyde knap 2 mia. kr. i EIB og stille øgede ga-
rantier for knap 18 mia. kr.
Det vurderes,
at et flertal af EU’s medlemslande vil se positivt på en
sådan
kapitaludvidelse, om end nogle lande, herunder Danmark, har udtrykt en
vis skepsis over for særligt sammenblandingen med MFF-forhandlingerne.
Regeringen støtter overordnet den foreslåede kapitaludvidelse i EIB, da
den vurderes at kunne bidrage til den grønne omstilling samt til digitalise-
ringen i Europa. Regeringen vil arbejde for at den foreslåede kapitaludvi-
delse bliver ledsaget af yderligere reformer, der kan styrke governance-
strukturen i EIB.
2. Baggrund
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) er en investeringsbank ejet af EU-
landene. Bankens kapitalgrundlag udgør ca. 243 mia. euro. Danmarks ejeran-
del i banken udgør 2,64 pct. EIBs samlede kapitalgrundlag udgøres dels af ca.
10 pct. indbetalt kapital og dels af ca. 90 pct. garantier fra EU-landene.
Såfremt EIB skal påtage sig en øget rolle i forhold til at tilvejebringe fx kli-
mafinansiering ud over det allerede planlagte, så forudsætter det en kapital-
udvidelse, da bankens nuværende kapacitet pt. er fuldt disponeret.
På denne baggrund er det i den faste formand for Det Europæiske Råds kom-
promisforslag til en flerårig finansiel ramme (MFF) for 2021-2027 af 14. fe-
bruar 2020 foreslået at udvide EIB’s
kapitalmhp. at understøtte klimaindsat-
sen og digitaliseringen af Europa.
Forslaget er ikke fremsat som en retsakt eller tilsvarende, har ikke været fo-
relagt EIB’s bestyrelse og er ikke en del af Kommissionens reviderede forslag
fra 27. maj 2020. Det vurderes dog, at forslaget vil kunne indgå som del af
de samlede MFF-forhandlinger.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0008.png
8/10
3. Formål og indhold
Det fremgår af kompromisforslaget af 14. februar 2020, at EIB bør mobilisere
500 mia. euro mhp. at understøtte klimaindsatsen og digitaliseringen af Eu-
ropa. Det fremgår, at dette indebærer en kapitaludvidelse til EIB på i alt 100
mia. euro, heraf 10 mia. euro i indbetalt kapital og 90 mia. euro i øgede ga-
rantier. Det fremgår endeligt,
at EIB’s bestyrelse bør træffe beslutning herom
således, at kapitaludvidelsen og den deraf følgende forøgede udlånskapacitet
kan træde i kraft senest ved udgangen af 2020.
Såfremt ejerandelene fastholdes uændret, vil det fremsatte forslag indebære,
at Danmark skal indskyde knap 2 mia. kr. i EIB og stille øgede garantier for
knap 18 mia. kr.
Forslaget angiver en eksplicit gearing af kapitaludvidelsen (hvor meget yder-
ligere udlån, der skal skabes med kapitalindskuddet), hvilket således lægger
en fast ramme for, hvor risikable lån, der kan ydes. Det fremsatte forslag om
en kapitaludvidelse er ikke ledsaget af nogen dokumentation og har ikke væ-
ret drøftet nærmere, fx i EIBs bestyrelse, og det er derfor ikke muligt at vur-
dere, om den foreslåede volumen og risikoprofil er den rette i forhold til de
forventede behov i markedet.
Det bemærkes endvidere, at EIB som følge af den økonomiske og finansielle
indvirkning af COVID-19 har præsenteret og vedtaget en række tiltag mhp.
at understøtte primært
berørte SMV’er med finansieringsbehov, herunder
vha. en ny pan-europæisk garantifond, som skal fremme investeringer for op
til 200 mia. euro pba. øgede nationale garantier på op til 25 mia. euro, hvoraf
det foreslås, at Danmark skal stille øgede garantier for knap 5 mia. kr. Folke-
tingets Europaudvalg har tidligere godkendt Danmarks deltagelse i denne
fond. Det bemærkes, at garantifonden er særligt målrettet afbødning af kon-
sekvenserne af COVID-19, hvorfor den ikke vil bidrage til at øge EIBs kapa-
citet på det grønne område.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kapitaludvidelsen i EIB vil have til formål at understøtte klimaindsatsen
og digitaliseringen af Europa ved at fremme investeringer og sikre adgang
til finansiering for virksomheder i EU gennem EIB.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0009.png
9/10
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at få statsfinansielle konsekvenser. Såfremt ejerande-
lene i EIB holdes uændret, vil forslaget indebære, at Danmark skal ind-
skyde knap 2 mia. kr. i EIB samt stille øgede statsgaran-tier for knap 18
mia. kr. til EIB.
Det vurderes, at den statsfinansielle risiko ved garantiforpligtelsen og ka-
pitalindskuddet i EIB er lav, hvor der på forhånd ikke er en forventning
om aktivering af garantien og tab heraf. Hvis garan-tien aktiveres, vil ga-
rantistillelsen have negative statsfinansielle konsekvenser (svarende til
den del af garantien, der bliver aktiveret).
Afdækning af statens kreditrisiko ved garantiforpligtelsen og kapitalind-
skuddet i det foreliggende forslag vurderes at indebære et finansieringsbe-
hov på årligt ca. 30 mio. kr.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at forslaget fremmer investeringer og virksom-
heders adgang til finansiering til klima og digitalisering i EU, særligt i den
nuværende krisesituation.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser for de enkelte EU-lande
som følge af forslaget må forventes at variere og bl.a. afhænge af landenes
nuværende respektive rammevilkår for erhvervslivet og investeringer, her-
under finansieringsvilkår og øvrige vilkår for grønne investeringer og in-
vesteringer i digitalisering.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at et flertal af EU’s medlemslande vil se positivt på
forslaget
om en kapitaludvidelse i EIB som led i MFF forhandlingerne, om end nogle
lande, herunder Danmark, har udtrykt en vis skepsis overfor særligt sam-
menblandingen med MFF-forhandlingerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet den foreslåede kapitaludvidelse i EIB, da den
vurderes at kunne bidrage til den grønne omstilling samt til digitaliseringen
i Europa.
Videokonference (konkurrenceevne) den 12. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference konkurrenceevne 12/6-20
2204505_0010.png
10/10
Henset til bl.a. regeringens ambition om mere ambitiøse klimamål i EU er
der et rationale for, at EIB får tilført mere kapital til finansiering af den
grønne omstilling. Der er ideelt set behov for en nærmere analyse af beho-
vet, før man lægger sig fast på beløb, timing og risikoprofil. Dette bør drøf-
tes i EIB’s bestyrelse på baggrund af et grundigt oplæg fra bankens ledelse,
hvorefter der kan afrapporteres til Rådet.
Regeringen vil arbejde for at for at den foreslåede kapitaludvidelse bliver
ledsaget af yderligere reformer, der kan styrke governance-strukturen i
EIB.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.