Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3777 - miljø Bilag 3
Offentligt
2255235_0001.png
Supplerende samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
2. oktober 2020
J nr.
2020-4302
Rådsmøde (miljø) den 23. oktober 2020
Dagsorden
2.
Kommissionens plan for opjustering
af EU’s klimamål i 2030
-
Tidlig forelæggelse
Side
2
Punkt 1 om forslag til en forordning om rammerne for at opnå klimaneutralitet
(”den europæiske klimalov”) er oversendt.
Side 1/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0002.png
2. Kommissionens plan for opjustering
af EU’s klimamål i 2030
KOM(2020) 562
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 17. september 2020 offentliggjort en meddelelse om
styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030, der skal påbegynde en proces med
at hæve EU’s klimamål i 2030 samt beskrive de konkrete initiativer og regulering, der
skal levere på et opjusteret klimamål. Meddelelsen indeholder et forslag til at opju-
stere EU’s klimamål i 2030 til mindst 55 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Det opjuste-
rede mål dækker udledninger og optag af drivhusgasser.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
En opjustering af EU’s kli-
mamål i 2030, der efterfølgende udmøntes gennem vedtagelse af konkret lovgivning
for EU's klima- og energipolitik ventes at have væsentlige statsfinansielle, samfunds-
økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambi-
tioner for 2030 velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU.
Samtidig skal det fungere som løftestang for global handling, hvor EU gennem et
øget klimabidrag til Parisaftalen kan lægge pres på andre store udledere. Derfor fin-
der regeringen det centralt, at EU’s klimamål hæves markant,
og at målet udmøntes
så omkostningseffektivt som muligt.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 17. september 2020 en meddelelse om
styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030
Investering i en klimaneutral fremtid
til gavn for borgere, KOM (2020) 562, med dertil hørende konsekvensanalyse. Med-
delelsen lægger sporene for Kommissionens ambition om at hæve EU’s klimamål i
2030 samt beskriver konkrete initiativer og regulering, der skal levere på et opjusteret
klimamål. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 17. septem-
ber 2020.
Kommissionen har samtidig fremlagt et revideret forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet om en forordning, der skal etablere rammerne for at nå målet om klimaneu-
tralitet og om ændring af forordning (EU) 2018/1999
den europæiske klimalov
(KOM (2020) 80), hvor Kommissionens forslag til et nyt klimamål i 2030 indgår. Der
henvises til samlenotat om den europæiske klimalov for yderligere redegørelse
herom.
Side 2/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0003.png
Det Europæiske Råd forventes at skulle drøfte og træffe beslutning om en opjuste-
ring af EU’s 2030-klimamål
i 2. halvår 2020. Det er en hovedprioritet for det tyske
formandskab for Rådet, at EU kan indmelde et forøget klimamål som EU’s opdate-
rede klimabidrag til Parisaftalen inden udgangen af 2020.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse har til hensigt at påbegynde en proces for
at hæve EU’s
klimamål i 2030. Kommissionen foreslår at hæve EU’s klimabidrag til Parisaftalen fra
mindst 40 pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser til et klimamål på mindst 55
pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Forslaget om et opjusteret mål dækker udled-
ninger og optag af drivhusgasser.
Det fremgår af meddelelsen, at det er økonomisk overkommeligt at hæve målet.
Ifølge Kommissionen vil det også være en fordel for EU i lyset af klimaforskningen,
omkostningerne forbundet med at udskyde indsatsen til senere og at undgå kulstof-
afhængighed ("carbon lock-in"). Kommissionen vurderer, at såfremt målet om klima-
neutralitet senest i 2050 skal nås, er der behov for at øge ambitionsniveauet. For at
kunne indfri et klimamål på mindst 55 pct. i 2030 vurderer Kommissionen, at der er
behov for yderligere handling i alle sektorer. I det lys vil Kommissionen præsentere
en række konkrete forslag til revision af den gældende klima- og energilovgivning i
juni 2021. Kommissionens meddelelse lægger generelt sporene til væsentlige æn-
dringer af EU’s nuværende klimapolitik.
Kommissionens meddelelse gør også status over den hidtidige indsats for opfyldelse
af EU’s klima-
og energipolitiske målsætninger i 2030. Kommissionen skønner blandt
andet, at EU med gældende politikker og mål vil levere ca. 47 pct. drivhusgasreduk-
tioner i 2030 i forhold til 1990 inklusiv udledninger og optag i jorder og skove (LU-
LUCF), hvis EU’s nuværende klima-
og energiregulering implementeres fuldt ud og
indfries af alle medlemslandene. Desuden anslår Kommissionen, at medlemslande-
nes egne nationale energi- og klimaplaner for perioden 2021-2030 fører til, at EU's
drivhusgasudledninger reduceres med 41 pct. i 2030 (eksklusiv LULUCF).
Kommissionen åbner samtidig op for at ændre på, hvordan søfart og luftfart skal tælle
med i klimamålet. I dag tæller udledninger fra international luftfart med i målet, mens
udledninger fra søfart ikke tæller med. Hvis både international luftfart og søfart tælles
med i målet i fremtiden, vil det ifølge Kommissionens konsekvensanalyse kræve en
større reduktion i drivhusgasudledningerne i de resterende sektorer, da flyfart og sø-
fart tilsammen har haft stigende drivhusgasudledninger siden 1990.
EU’s kvotehandelssystem
For at omstille energi og
industri hurtigere lægges der op til at styrke EU’s kvotehan-
delssystem. Kommissionen ser samtidig fordele i at udbrede brugen af kvotehandel
til vejtransport og bygninger, som i dag ikke er underlagt en effektiv CO
2
-pris på eu-
ropæisk plan. Ud over at øge brugen af kvotehandel nævnes revisionen af energibe-
Side 3/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0004.png
skatningsdirektivet som en lovgivning, der kan være med til at prissætte drivhusgas-
udledninger. Endvidere lægges der op til, at mindst intra-europæisk søfart skal regu-
leres inden for EU’s kvotehandelssystem,
og at antallet af gratiskvoter til luftfart re-
duceres. Der peges endvidere på det ønskværdige i et internationalt samarbejde om
søfart og luftfart.
Landbrug og LULUCF
I meddelelsen lægges der op til en mere integreret tilgang til at reducere landbrugets
udledninger samt at reducere udledninger og øge optag i jorder og skove (LULUCF).
Som noget nyt foreslås det, at udledninger og optag af CO
2
i jorder og skove skal
tælle med i 2030-klimamålet
på linje med EU’s mål om klimaneutralitet i senest 2050.
Endvidere åbnes der op for på kort sigt at forøge ambitionsniveauet i lovgivningen
på området, eksempelvis ved at muliggøre øget anvendelse af de såkaldte LULUCF-
kreditter, og sikre mere robuste opgørelsesregler. Samtidig udtrykker Kommissionen
ønske om med tiden at regulere udledninger fra landbrug og LULUCF i en fælles
landsektorsøjle.
Aftale om fordeling af indsatsen i de ikke-kvotebelagte sektorer
Meddelelsen lægger op til, at den nuværende aftale om fordeling af indsatsen i de
ikke-kvotebelagte sektorer kan komme til at spille en mindre rolle i forhold til at indfri
et højere klimamål og potentielt med tiden kan udfases, hvis udledningerne i de ikke-
kvotebelagte sektorer underlægges anden regulering. I første omgang lægges der
dog op til et revideret forslag om fordeling af indsatsen i de ikke-kvotebelagte sekto-
rer.
Vejtransport
Det understreges, at der forsat er behov for stærk sektorlovgivning inden for vejtrans-
port. I tillæg til bl.a. at udvide brugen af kvotehandel til vejtransport lægges der op til
at revidere og styrke de gældende CO
2
-krav for lette køretøjer. Dertil vil Kommissio-
nen vurdere, hvad der skal til for, at sektoren kan bidrage til målet om klimaneutrali-
tet, og hvornår der skal sættes et stop for, at forbrændingsmotorer kommer på mar-
kedet. Endvidere betones vigtigheden af en tilstrækkelig udrulning af ladeinfrastruk-
tur samt optankningsmuligheder for bæredygtige brændstoffer. I forlængelse heraf
nævnes den kommende revision af direktivet for infrastruktur for alternative brænd-
stoffer.
Vedvarende energi og energieffektivitet
Et opjusteret klimamål i 2030 implicerer ifølge meddelelsen en forøgelse af EU’s an-
del af vedvarende energi. Det vurderes sandsynligt, at EU’s bindende, ikke-byrde-
fordelte mål for vedvarende energi skal hæves som et led i det øgede klimaambiti-
onsniveau. Desuden lægges der op til revision af bæredygtighedskriterier for bio-
brændstoffer og biomasse, vedvarende energi i transport samt mål for varme og kø-
ling. Der peges også på, at energieffektiviseringsindsatsen skal øges for at indfri et
højere klimamål i 2030. Blandt virkemidlerne fremhæves bl.a. det kommende initiativ
Side 4/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0005.png
om renoveringsbølgen og den kommende revision af direktiverne for energieffektivi-
tet og produktstandarder samt udvidet brug af ecodesign.
Retfærdig omstilling
Der er endvidere et fokus på en retfærdig omstilling, hvor særligt udsatte hushold-
ninger og regioner skal kunne følge med i omstillingen. Det understreges eksempel-
vis, at en øget anvendelse af kvotehandel ifølge Kommissionens konsekvensanalyse
vil medføre højere varme- og brændselspriser, som vil ramme lavindkomsthushold-
ninger relativt hårdere. Kommissionen fremhæver i denne sammenhæng, at en ud-
videlse af kvotehandel til transport og opvarmning af bygninger vil skulle adressere
fordelingsmæssige konsekvenser, herunder gennem anvendelse af provenu fra kvo-
tesalg.
Integrering af klimaindsatsen i alle politikker
Integration af klimapolitiske mål i andre EU-politikker betones som en vigtig kataly-
sator for den grønne omstilling. Der kræves store investeringer for at hæve klimaam-
bitionerne mod 2030. Til dette formål fremhæver Kommissionen EU’s flerårige finan-
sielle ramme og midlertidige genopretningsinstrument, hvor en række finansierings-
instrumenter allerede er etableret
fx Fonden for Retfærdig Omstilling
for at sikre
en socialt balanceret grøn omstilling. Endvidere fremhæves andre finansieringskil-
der, som også skal bidrage til omstillingen, herunder bl.a. InvestEU, Moderniserings-
fonden og Horisont Europa.
Den internationale dimension
En opjustering af EU’s klimamål i 2030 kan styrke EU’s position som global leder.
Der lægges derfor op til, at målet bør indmeldes som EU's nye klimabidrag til Paris-
aftalen inden udgangen af 2020. Dette kan skabe momentum i den globale klimaind-
sats og forhandlingerne under UNFCCC samt lægge pres på andre store udledere.
I kombination med EU’s eksterne klimabistand vil det samtidig understøtte tredje-
lande i deres bestræbelser for øgede klimaambitioner. Endelig fremhæves det, at
Kommissionen vil foreslå en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme for udvalgte sekto-
rer, hvis ikke andre parter udviser tilsvarende høje ambitioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, når Det Europæiske Råd skal drøfte og træffe
beslutning om en opjustering
af EU’s klimamål i 2030. Europa-Parlamentet
har dog
som medlovgiver på den europæiske klimalov udtrykt sig om EU’s klimamål i 2030.
Udvalget for Miljø og Offentlig Sundhed har i sin betænkning til loven stemt for, at et
reduktionsmål på 60 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990 skal indgå i loven. Europa-
Parlamentets plenarforsamling forventes at stemme om den europæiske klimalov i
starten af oktober.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
Side 5/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0006.png
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen. For redegørelse om de lovgivningsmæssige
konsekvenser ved, at målet indgår i den europæiske klimalov, henvises til samleno-
tat herom.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke statsfinansielle, samfundsmæssige og er-
hvervsmæssige konsekvenser.
En opjustering af EU’s klimamål i 2030 vurderes at
få væsentlige økonomiske konsekvenser. Dette vil dog afhænge af den endelige ud-
møntning i konkret lovgivning. Statsfinansielle, samfundsmæssige og erhvervsmæs-
sige konsekvenser vil blive vurderet nærmere, når konkrete lovforslag til udmøntning
foreligger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Når der senere i EU bliver revideret og vedtaget konkret lovgivning for at indfri et
opjusteret klimamål i 2030, kan det bidrage til at forbedre miljøbeskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030 er
den 17. september 2020 sendt i høring i specialudvalget for Klima-, Energi- og For-
syningspolitik med høringsfrist den 30. september 2020. Der er indtil nu ikke modta-
get høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der synes generelt at være forståelse blandt medlemslandene om, at EU’s klimamål
i 2030 skal hæves. En mindre gruppe medlemslande har indtil videre udtrykt støtte
til et klimamål på mindst 55 pct. i 2030. På nuværende tidspunkt efterspørger ingen
medlemslande et højere klimamål. En række lande har afventet Kommissionens plan
før stillingtagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambi-
tioner for 2030 velkommen. Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan drive den grønne omstilling både i Danmark og hele EU.
Samtidig skal det fungere som løftestang for global handling, hvor EU gennem en
indmelding af et forøget klimamål som en del af EU’s opdaterede klimabidrag
(Nati-
onally Determined Contribution, NDC) til Parisaftalen kan lægge pres på andre store
udledere.
Side 6/7
Rådsmøde nr. 3777 (miljø) den 23. oktober 2020 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde 23/10-20 - miljø (klimadelen)
2255235_0007.png
Konkret finder regeringen det centralt, at
EU’s klimamål
hæves markant, og at målet
udmøntes så omkostningseffektivt som muligt.
I det lys arbejder regeringen for et styrket kvotehandelssystem, der leverer en væ-
sentligt større andel af EU's samlede reduktionsindsats og sikrer incitament til fjer-
nelse af CO
2
fra atmosfæren. Regeringen støtter endvidere en mere ensartet CO
2
-
prissætning på tværs af sektorer som opvarmning af bygninger og vejtransport, her-
under gennem en udvidelse af EU’s kvotehandelssystem. For så vidt angår landbru-
get og LULUCF arbejder regeringen for en særskilt landsektorsøjle med fælleseuro-
pæisk reduktionsforpligtelse og regulering af landbruget samt optag og udledninger
fra jorder. Endvidere vil regeringen arbejde for, at en eventuel yderligere national
reduktionsforpligtelse i de ikke-kvotebelagte sektorer minimeres.
Regeringen finder, at der samtidig er et behov for en mere ambitiøs og omkostnings-
effektiv fælleseuropæisk sektorlovgivning, bl.a. inden for CO
2
-standarder for vej-
transport. Regeringen arbejder for en udfasning af benzin- og diselbiler i EU, og der-
for finder regeringen det meget positivt, at Kommissionen vil se på, hvornår der skal
sættes et stop for salg af forbrændingsmotorer. Overordnet ser regeringen positivt
på Kommissionens generelle tilgang vedr. vedvarende energi og energieffektivise-
ring.
Endvidere finder regeringen, at søfartens bidrag til reduktion af udledninger bør
håndteres særskilt ifm. IMO-forhandlinger og fremtidige klimatiltag for søfarten i EU,
herunder i forhold til det forventede forslag om søfartens inklusion i kvotehandelssy-
stemet.
Desuden finder regeringen det vigtigt,
at EU’s flerårige
finansielle ramme (MFF) for
2021-2027
og EU’s genopretningsinstrument skal understøtte indfrielsen af et øget
2030-klimamål, og at en evt. kompensation gennem provenu fra kvotesalg minime-
res.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Indsættelsen af
et øget 2030-mål i den europæiske klimalov har dog været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg den 19. juni 2020.
Side 7/7