Europaudvalget 2019-20
S 1174
Offentligt
2196902_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 25. maj 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. S 1174 stillet den 14.
maj 2020 af Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. S 1174
”I
forlængelse af Norges beslutning om at forhøje tobiskvoten, vil ministeren da tage initiativ til
at forøge den danske tobiskvote?”
Svar
Norge og EU har siden 2010 anvendt grundlæggende forskellige forvaltningsmodeller for
fastsættelse af fiskerimuligheder for tobis, hvorfor det forhold, at Norge fornyligt har forhøjet
deres tobiskvote for 2020 til 250.000 tons, ingen indflydelse har på EU’s og dermed den danske
kvotefastsættelse for 2020.
Den norske forvaltningsmodel er baseret på, at der fastsættes en initialkvote for tobis i norsk zone
i Nordsøen, og der samtidig kun åbnes for fiskeri af tobis på visse dele af de enkelte tobisbanker.
Det norske tobisfiskeri åbnes først den 15. april (fiskeriet i EU-farvande åbnes fra den 1. april).
Det norske Havforskningsinstitut gennemfører hvert år i begyndelsen af tobissæsonen (i år fra
23. april
13. maj) et akustisk togt med et lejet kommercielt fartøj, der har til formål at indsamle
data om bestandsstørrelse, aldersfordeling og geografisk udbredelse af tobis i den norske del af
Nordsøen. På baggrund af resultatet af dette forskningstogt tages der hvert år medio maj stilling
til, om der er grundlag for at forhøje startkvoten. Det har der været i 7 ud af de 11 år, modellen
har været anvendt. I de første 10 år (2010-2019) har den endelige kvote for tobis i norsk zone
varieret mellem 20.000 og 125.000 tons, så den endelige kvote for 2020 på 250.000 tons er med
afstand den største nogensinde under den nye forvaltningsmodel. Havforskningsinstituttet
forklarer da også, at det skyldes en kombination af exceptionelle forhold (bl.a. en historisk stor
2019-årsklasse, sammenholdt med stærke årsklasser i 2016 og 2018, god fødetilgang og dermed
god individuel vækst for tobis).
I EU sker kvotefastsættelsen for tobis med udgangspunkt i rådgivningen fra Det Internationale
Havundersøgelsesråd (ICES), der offentliggøres hvert år i februar måned for 7 forskellige forvalt-
ningsområder i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Baseret på denne rådgivning fastsættes kvoter
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
S 1174 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1174: I forlængelse af Norges beslutning om at forhøje tobiskvoten, vil ministeren da tage initiativ til at forøge den danske tobiskvote?
for de 5 forvaltningsområder, der er beliggende helt eller delvis i EU-farvande (før UK’s udtræ-
den). Kvoterne er endelige kvoter, der kan fiskes fra åbningen af tobissæsonen den 1. april til
udgangen af juli måned.
Som det fremgår, er der tale om to grundlæggende forskellige forvaltningsmodeller. Derfor giver
den norske forhøjelse af tobiskvoten i norsk zone ikke anledning til, at jeg vil tage initiativ, til at
EU´s tobiskvoter (og dermed de danske kvoter) forhøjes.
Jeg har dog taget initiativ til, at Danmark anvender den mulighed for 10 % år til år fleksibilitet,
som allerede er en mulighed i henhold til
EU’s fælles fiskeripolitik.
Der vil tillige ske uddeling af
ikke reserverede mængder af tobis fra Fiskefonden. Mine embedsfolk har også forgæves forsøgt
gennem kvotebytter med andre medlemslande og Storbritannien at bytte os til mere tobis i
særligt område 2R (hvor udnyttelsen er størst). Endelig har der efter den norske forhøjelse af
tobiskvoten, været kontakt til de norske myndigheder, for at høre om der er interesse for at bytte
tobis fra norsk zone til EU, hvilket ikke synes at være tilfældet.
Mogens Jensen
/
Nis Christensen
2