Retsudvalget 2019-20
S 1534
Offentligt
2223983_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juli 2020
Politikontoret
Christopher Gjerding
2020-0033-0214
1544474
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1534, som medlem af Folke-
tinget Nils Sjøberg (RV) har stillet til justitsministeren den 26. juni 2020.
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 1534 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1534: Henset til, at vedvarende rygter siger, at udenlandske vognmænd i stadig større omfang holder ugehvil på Toldpladsen ved Padborg og dermed både omgår danske hviletidsregler og skader konkurrencevilkårene for danske vognmænd, agter ministeren så at gøre noget ved dette, og i så fald hvad kunne ministeren forestille sig, at man kunne gøre yderligere, så der kan blive taget hånd om dette både på kortere og længere sigt?
Spørgsmål nr. S 1534 fra medlem af Folketinget Nils Sjøberg (RV):
”Henset til, at vedvarende rygter siger, at udenlandske vogn-
mænd i stadig større omfang holder ugehvil på Toldpladsen ved
Padborg og dermed både omgår danske hviletidsregler og ska-
der konkurrencevilkårene for danske vognmænd, agter ministe-
ren så at gøre noget ved dette, og i så fald hvad kunne ministeren
forestille sig, at man kunne gøre yderligere, så der kan blive ta-
get hånd om dette både på kortere og længere sigt?”
Svar:
Jeg har ikke inden for rammerne af denne besvarelse mulighed for at kom-
mentere direkte på de i spørgsmålet omtalte rygter, idet det vil kræve en
høring af underliggende myndigheder.
Jeg kan dog oplyse, at kontrollen med overholdelse af køre- og hviletidsreg-
lerne, herunder det regulære ugentlige hvil, er en integreret del af politiets
samlede tungvognskontrol, der varetages af politiets specialiserede tung-
vognscentre. I forbindelse med en kontrol bliver et udenlandsk køretøj kon-
trolleret for en række forskellige regelsæt, herunder køre- og hviletidsreg-
lerne samt reglerne om cabotagekørsel, transport af farligt gods, særtrans-
porter, dyretransporter mv.
Politiet opfylder de måltal, der er fastsat på EU-niveau for politiets kontrol-
ler på køre- og hviletidsområdet, som indebærer, at der skal standses og kon-
trolleres 12.225 tunge køretøjer årligt. Der er desuden med finanslovsafta-
lerne for 2019 og 2020 afsat yderligere midler til en styrket tungvognsind-
sats i politiet og anklagemyndigheden frem til 2023.
Jeg forventer, at politiet, herunder med den styrkede tungvognsindsats, fort-
sat har fokus på at sikre overholdelsen af bl.a. køre- og hviletidsreglerne,
herunder reglerne om det regulære ugentlige hvil.
2