Europaudvalget 2019-20
S 386
Offentligt
2120892_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 9. december 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 386 stillet den 29. november af Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. S 386
På baggrund af Danmarks Radios afdækning af, at legetøj med forbudt kemi fortsat sælges i
Danmark via populære udenlandske netbutikker, mener ministeren da, at den gældende danske
lovgivning er tilstrækkelig til at undgå salg af legetøjet, og hvis ikke, hvad agter ministeren i så
fald at gøre?
Begrundelse
Der henvises til artiklen fra dr.dk »Trods advarsel: Legetøj med forbudt kemi sælges stadig af
populære udenlandske netbutikker« af 23. november 2019.”
Svar
De regler, vi har i dag, tager ikke i høj nok grad højde for, at forbrugerne køber mange flere varer
online. Vi skal blive bedre til at imødegå de problemer, som nethandlen skaber, ikke mindst på
kemiområdet. Men der er også behov for, at lande uden for EU hæver ambitionerne og kræver
større sikkerhed, som vi gør i EU.
Det er Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, der fører kontrol med kemikalier i legetøj. Reglerne
vedrørende legetøj henhører under Erhvervsministeriets ressort, som har svaret følgende:
”Reglerne om legetøj, herunder kemi i legetøj, er
omfattet af EU harmonisering. Den gældende
EU forordning 765 om kravene til akkreditering og markedsovervågning finder direkte
anvendelse i Danmark og fastsætter de overordnede regler for kontrollen med produkters
sikkerhed. Derudover fastsætter en række EU-direktiver de nærmere krav til legetøj, herunder
bl.a. direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009 om sikkerhedskrav til legetøj og en række direktiver
vedr. grænseværdier for indhold af kemiske stoffer i legetøj. Disse direktiver er implementeret i
dansk ret via bekendtgørelse om sikkerhedskrav til legetøj (legetøjsbekendtgørelsen).
Det er Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeriet, der administrerer reguleringen, mens
Miljøstyrelsen varetager kontrollen med legetøjs kemiske egenskaber.
Hverken de europæiske eller de afledte danske regler vedr. kontrollen med sikkerheden og
lovligheden i legetøj og andre produkter er efter regeringens opfattelse tilstrækkelige til at
imødekomme de udfordringer, som den stigende e-handel via netbutikker og platforme uden for
EU, rejser.
På EU niveau har vi taget det første vigtige skridt i juni i år, hvor vi vedtog en ny forordning om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse (markedsovervågningsforordningen), som
finder endelig anvendelse i Danmark fra den 16. juli 2021. Med forordningen får vi en række nye
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
S 386 - 2019-20 - Endeligt svar på S 386: På baggrund af Danmarks Radios afdækning af, at legetøj med forbudt kemi fortsat sælges i Danmark via populære udenlandske netbutikker, mener ministeren da, at den gældende danske lovgivning er tilstrækkelig til at undgå salg af legetøjet, og hvis ikke, hvad agter ministeren i så fald at gøre?
redskaber til at håndhæve kravene om sikkerhed og lovlighed i produkter fra onlineplatforme
uden for EU, blandt andet via et stærkere grænseoverskridende samarbejde om data og kontrol
og bedre adgang til virksomheder fra 3. lande via krav om en europæisk repræsentant.
Markedsovervågningsforordningen forudsætter desuden, at medlemsstaterne fastsætter nærmere
regler, herunder straffebestemmelser for overtrædelse af forordningen, og tillægger de nationale
myndigheder en række beføjelser, der skal give dem mulighed for at føre effektiv kontrol.
På den baggrund forventer jeg i starten af 2020 at fremsætte et forslag til lov om produkter og
markedsovervågning, som omfatter en række produkter, herunder legetøj. Lovforslaget skal
bidrage til, at danske forbrugere kan stole på de produkter, de køber, også når de handler online
og via platforme uden for EU. Lovforslaget rummer blandt andet flere nye kontrolværktøjer,
herunder retten til at føre anonym kontrol på nettet, retten til at blokere adgangen til
onlineplatforme, som sælger farlige produkter, og retten til at sende omkostningerne for
kontrollen videre til de virksomheder, der ikke overholder reglerne. Med lovforslaget lægger jeg
samtidig op til at skærpe straffen for lovovertrædelser ved at hæve de vejledende bødeniveauer og
sætte særligt fokus på at ramme de virksomheder, der gentagne gange udsætter forbrugerne for
risici.
Samtidig er det vigtigt for mig at understrege, at det kræver en indsats på tværs af lande og
myndigheder at komme ulovligt legetøj på nettet til livs.”
Desuden arbejder jeg på at presse på i EU for at få indført krav om deklaration af kemikalier i
legetøj, så forbrugere og importører kan tjekke indholdet af kemi og for at sikre en forpligtelse til
producenterne, der giver gennemsigtighed om kemien i legetøj
både det der forhandles i
butikker og på nettet. Herudover vil jeg kontakte EU-Kommissionen vedrørende den aftale, de
har indgået med de store internetplatforme om at fjerne ulovlige produkter fra deres
hjemmesider, da den ikke virker efter hensigten, hvis de ulovlige produkter igen er at finde på
platformene efter kort tid.
Lea Wermelin
/
Henrik Søren Larsen
2