Erhvervsudvalget 2019-20
S 547
Offentligt
2137856_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 547 stillet af Signe Munk (SF) den 13. januar
2020.
Spørgsmål 547:
Hvad vil ministeren
set i lyset af Politikens afløsninger af omfattende
svindel med klimakreditter
gøre for at sikre, at forbrugerne ikke bliver
udsat for vildledende markedsføring om klimaneutralitet og klimavenlig-
hed baseret på virksomheders køb af klimakreditter, hvis klimaeffekt er
stærkt tvivlsom?
Svar:
Vi har med klimaloven fastsat et ambitiøst mål om, at vi skal reducere
CO2-udledningen med 70 pct. frem mod 2030. For at kunne nå det mål
kræver det, at vi alle løfter i flok
både myndigheder, virksomheder og
forbrugere.
Det er derfor rigtig vigtigt, at de forbrugere, der bidrager til den grønne
omstilling ved at handle hos klimabevidste virksomheder, kan stole på, at
virksomhederne leverer de CO2-besparelser, de lover. Det gælder også
for virksomheder, der anvender klimakreditter for at opnå CO2-
neutralitet.
For at sikre forbrugernes tillid til virksomhederne bestemmer markedsfø-
ringsloven, at erhvervsdrivende ikke må vildlede forbrugerne i deres
markedsføring, herunder må markedsføringen ikke indeholde urigtige
oplysninger, heller ikke urigtige oplysninger om klimaneutralitet.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en vejledning om brug af mil-
jømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen. Heraf fremgår bl.a.,
at udsagn i markedsføringen ikke må være vildledende, så forbrugeren
tror, at produktet eller ydelsen er bedre for miljøet, end det er tilfældet.
Det fremgår også, at virksomheder, der benytter miljømæssige udsagn på
produkter eller i markedsføringen, skal kunne dokumentere rigtigheden af
udsagnene om faktiske forhold.
Hvis en erhvervsdrivende, der køber klimakreditter og markedsfører sig
som klimaneutral, vidste eller efter omstændighederne burde vide, at der
var tale om falske CO2-kreditter, vil den erhvervsdrivende kunne ifalde et
ansvar for overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsbestemmel-
ser. Det vil således bero på en konkret vurdering af, om der er noget at
bebrejde den erhvervsdrivende, herunder om den erhvervsdrivende burde
have undersøgt forholdet nærmere.
20. januar 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
S 547 - 2019-20 - Endeligt svar på S 547: Hvad vil ministeren – set i lyset af Politikens afløsninger af omfattende svindel med klimakreditter – gøre for at sikre, at forbrugerne ikke bliver udsat for vildledende markedsføring om klimaneutralietet og klimavenlighed baseret på virksomheders køb af klimakreditter, hvis klimaeffekt er stærkt tvivlsom?
Det er Forbrugerombudsmanden, der håndhæver markedsføringsloven og
påser, at virksomhederne ikke vildleder forbrugerne. Jeg har som minister
tiltro til, at Forbrugerombudsmanden sikrer håndhævelse af markedsfø-
ringslovens regler.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2