Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 338
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske
Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestem-
melser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
§1
I lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635
af 9. juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, §
3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018 og i lov nr. 1732 af 1. december 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 1 a
ophæves.
2.
I
§ 2, stk. 6,
ændres »Rådets forordning om en fællesskabsordning for
kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse«
til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kon-
trol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel
i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse,«.
3.
§ 2, stk. 7,
affattes således:
»Med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen udfører visse cyberovervåg-
ningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mægler-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
virksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produk-
ter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er
eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern undertryk-
kelse og/eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og
den humanitære folkeret.«
4.
§ 2, stk. 11,
affattes således:
»Uanset
bestemmelserne i straffelovens § 7 hører overtrædelse af artikel 8
om teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-
ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit
og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse dog un-
der dansk straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der
på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat
eller havde lignende fast ophold her i landet, selvom handlingen ikke er
strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet.«
5.
I
2, stk. 12,
ændres »og overtrædelse af § 1 a, stk. 1,« til: »og overtræ-
delse af artikel 8 om teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed,
teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dob-
belt anvendelse,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Europa-Parlamentet og EU-Rådet har vedtaget en omarbejdning af Rådets
Forordning (EF) nr. 428/2009 om eksportkontrol af produkter med dobbelt
anvendelse (dual-use forordningen).
Omarbejdningen af dual-use-forordningen medfører en række ændringer af
eksportkontrollen i EU med produkter med dobbelt anvendelse, som gør det
nødvendigt at foretage visse ændringer i lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande
m.v. (bemyndigelsesloven). Konkret drejer det sig om ophævelse af det nu-
gældende forbud mod ydelse af visse typer teknisk bistand i bemyndigelses-
loven, eftersom der indføres en bestemmelse om teknisk bistand i den nye
dual-use-forordning, samt tilføjelse af straffebestemmelser for overtrædelse
af en ny bestemmelse i forordningen om kontrol med eksport af cyberover-
vågningsprodukter, der kan anvendes til krænkelse af menneskerettigheder.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at konsekvensrette lov om
anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v. (bemyndigelsesloven) som følge af Europa-
Parlamentet og EU-Rådet vedtagelse af omarbejdningen af dual-use forord-
ningen.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
2. Lovforslagets baggrund
EU’s tidligere dual-use-forordning
er fra 2009, og EU-Kommissionen iden-
tificerede i 2016 et behov for at modernisere og effektivisere regelsættet.
Rådet og Europa-Parlamentet nåede den 9. november 2020 til enighed om
en omarbejdning af forordningen, som blev endeligt vedtaget den 20. maj
2021 med ikrafttrædelse den [xx. august 2021]. Omarbejdningen af forord-
ningen har til formål at modernisere og styrke kontrollen med eksport af
potentielt kritiske produkter ud af EU samt at harmonisere implementerin-
gen og håndhævelsen af denne kontrol i EU. Med omarbejdningen introdu-
ceres bl.a. en ny kontrol med cyberovervågningsudstyr, der kan anvendes til
krænkelse af menneskerettigheder samt et krav om tilladelse til levering af
teknisk bistand i visse tilfælde.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ophævelse af forbud mod ydelse af teknisk bistand samt ændring af
tilhørende straffebestemmelse
3.1.1. Gældende ret
Den danske bemyndigelseslov og udførselsbekendtgørelsen
De nationale regler for eksportkontrol med produkter med dobbelt anven-
delse (»dual-use«) følger af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske
Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (bemyn-
digelsesloven) og den tilhørende bekendtgørelse nr. 712 af 5. juli 2019 om
kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse og
kontrol med ydelse af teknisk bistand (udførselsbekendtgørelsen). Disse na-
tionale regler supplerer EU-forordningen på området (dual-use-forordnin-
gen), som beskrevet i efterfølgende afsnit.
Bemyndigelsesloven indeholder i § 1, stk. 1, en generel bemyndigelse for
erhvervsministeren til at fastsætte bestemmelser om gennemførelse af EU’s
fælles handelspolitik og er bl.a. benyttet til at fastsætte administrative be-
stemmelser og straffebestemmelser.
Det fremgår af § 1 a i bemyndigelsesloven, at det er forbudt uden for EU at
yde teknisk bistand vedrørende produkter og teknologi med dobbelt anven-
delse, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstil-
ling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identifi-
cering eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare
våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling,
vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Forbuddet gælder ikke ydelse af teknisk bistand i de nærtstående lande, som
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
er omfattet af EU’s generelle eksporttilladelse EU001 (Australien, Canada,
Japan, New Zealand, Norge, Schweiz (inkl. Liechtenstein), Storbritannien
og USA), eller ydelse af teknisk bistand, der vedrører information, som er
frit tilgængelig for offentligheden, eller som vedrører grundforskning. Er-
hvervsministeren kan dog ud fra sikkerhedspolitiske, humanitære eller an-
dre beskyttelsesværdige hensyn dispensere fra forbuddet. Det fremgår end-
videre i § 2, stk. 7, i bemyndigelsesloven, at forsætlig eller groft uagtsom
overtrædelse af ovennævnte forbud straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år. Det fremgår desuden af § 2, stk. 11, at forbuddet i § 1 a uanset bestem-
melserne i straffelovens §§ 6-9 hører under dansk straffemyndighed, når en
række nærmere anførte betingelser er opfyldte.
Forbuddet i § 1 a blev indsat i bemyndigelsesloven i 2005 med henblik på
at gennemføre en del af ”Rådets fælles aktion af 22. juni 2000 vedrørende
kontrol med teknisk bistand i forbindelse med visse former for militær en-
delig anvendelse” (2000/401/FUSP) i dansk ret. Bestemmelsen supplerer
således dual-use-forordningen, som ikke hidtil har indeholdt bestemmelser
om kontrol med levering af teknisk bistand uden for EU.
Det fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med produkter med dobbelt
anvendelse (dual-use-produkter)
Eksportkontrol med dual-use-produkter, dvs. produkter med både civil og
militær anvendelse, bygger på et internationalt samarbejde i de fire interna-
tionale eksportkontrolregimer; Wassenaar Arrangementet (WA), Australia
Group (AG), Missile Technology Control Regime (MTCR) og Nuclear Sup-
pliers Group (NSG). Formålet med samarbejdet er at sikre, at eksport af
dual-use-produkter ikke medvirker til udvikling eller spredning af masse-
ødelæggelsesvåben. Samarbejdet har ligeledes til formål at forhindre, at der
sker eksport af produkter, der helt eller delvis vil skulle anvendes militært
af lande, der udgør en risiko for den internationale sikkerhed og stabilitet.
Indenfor EU er det internationale eksportkontrolsamarbejde formaliseret og
forankret i [Rådets forordning 428/2009/EF af 5. maj 2009] om en fælles-
skabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og
transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, med senere æn-
dringer (herefter dual-use-forordningen). Dual-use-forordningen fastlægger
bl.a., hvilke dual-use-produkter, der er underlagt eksportkontrol, idet for-
ordningens bilag 1, den såkaldte kontrolliste, indeholder de produkter samt
den teknologi og software, der kræves eksporttilladelse til. Kontrollisten er
en sammenstilling af de produkter, som de fire eksportkontrolregimer fast-
lægger som kontrollerede produkter.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
EU-Kommissionen identificerede i 2016 et behov for opdatering og moder-
nisering af dual-use-forordningen fra 2009. Efter langvarige forhandlinger
nåede EU-Rådet og Europa-Parlamentet i november 2020 til enighed om en
omarbejdning af forordningen. Den nye omarbejdede forordning blev ende-
ligt vedtaget den 20. maj 2021 og trådte i kraft den [xx. august] 2021.
Med den nye dual-use-forordning indføres bl.a. en ny bestemmelse i artikel
8, som fastsætter krav om tilladelse fra den kompetente myndighed (i Dan-
mark Erhvervsstyrelsen) til levering af teknisk bistand i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse, hvis leverandøren af myndigheden (Er-
hvervsstyrelsen) er blevet gjort bekendt med, at de pågældende produkter
helt eller delvist er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med
udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring,
sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare
våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling,
vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben
og/eller militær endelig anvendelse, hvis køberlandet eller bestemmelses-
landet er genstand for en international våbenembargo, dvs. et forbud fra EU
eller FN mod at sælge eller eksportere våben og relateret materiel til landet.
Kravet om tilladelse til teknisk bistand finder dog ikke anvendelse, hvis den
tekniske bistand leveres i et af de nærtstående lande, har form af overførsel
af oplysninger, der er til fri offentlig anvendelse eller til grundforskning,
stilles til rådighed af en medlemsstats myndigheder, leveres til en medlems-
stats væbnede styrker, er bestemt til et formål, der er nævnt i undtagelserne
for produkter under missilteknologikontrolregimet (MTCR-teknologi) i bi-
lag IV, eller er det minimum, der kræves til installation, drift, vedligehol-
delse (eftersyn) eller reparation af de produkter, hvortil der er udstedt ek-
sporttilladelse.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Kravet i artikel 8 i den nye dual-use-forordning om tilladelse til levering af
teknisk bistand i forbindelse med dual-use-produkter, hvor der er risiko for
anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben og/eller militær an-
vendelse i et land, der er omfattet af våbenembargo, indebærer den samme
kontrol med levering af teknisk bistand uden for EU, som den kontrol, der
føres i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven.
I lyset af at dual-use-forordningen finder direkte anvendelse i medlemslan-
dene, finder Erhvervsministeriet, at forbuddet i § 1 a i bemyndigelsesloven
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
mod ydelse af teknisk bistand, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse
med masseødelæggelsesvåben, bør ophæves, for at sikre, at bemyndigelses-
loven ikke indeholder bestemmelser om teknisk bistand, som konfligerer
med bestemmelser om teknisk bistand i dual-use-forordningen. Da forord-
ningen træder i kraft den [xx. august] 2021, og ændringen af bemyndigel-
sesloven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2022, vil der dog i en periode
være bestemmelser om teknisk bistand i både artikel 8 i forordningen og i §
1 a i bemyndigelsesloven. Som følge af princippet om EU-rettens forrang
for nationale retsregler vil den konfligerende bestemmelse om teknisk bi-
stand i § 1 a imidlertid ikke kunne anvendes, når forordningen træder i kraft.
Erhvervsministeriet finder derfor ikke, at der vil opstå problemer i den mel-
lemliggende periode som følge af denne dobbeltregulering.
Som konsekvens heraf bør den tilhørende straffebestemmelse i bemyndigel-
seslovens § 2, stk. 7, og bestemmelsen i stk. 11, om dansk straffemyndighed
ligeledes ændres. Samtidig bør § 2, stk. 12, der indeholder en hjemmel til
ransagning i sager om bl.a. overtrædelse af § 1 a, stk. 1, ændres, således at
henvisningen til § 1 a, stk. 1, udgår.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forbuddet mod ydelse af teknisk bistand i § 1 a samt at straf-
febestemmelserne for overtrædelser af forbuddet i § 2, stk. 7, og stk. 11,
ændres. Det foreslås desuden, at § 2, stk. 12, om ransagning i sager om bl.a.
overtrædelse af § 1 a, i bemyndigelsesloven ændres.
Den foreslåede ophævelse af bemyndigelseslovens § 1 a vil sikre, at bemyn-
digelsesloven ikke indeholder en bestemmelse om teknisk bistand, som kon-
fligerer med det nye krav i dual-use-forordningen om tilladelse til levering
af teknisk bistand i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvor
der er risiko for anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller
militær anvendelse i lande omfattet af en våbenembargo.
Den foreslåede ændring af straffebestemmelserne i § 2, stk. 7, og stk. 11, for
overtrædelse af § 1 a er en konsekvens af forslaget om at ophæve § 1 a. Den
foreslåede nyaffattelse af § 2, stk. 11, skal samtidig sikre, at der også er
dansk straffemyndighed for overtrædelser af den nye bestemmelse om tek-
nisk bistand i artikel 8 i forordningen, selvom handlingen ikke er strafbar
efter lovgivningen på gerningsstedet. Det betyder, at kravet om dobbelt
strafbarhed i straffelovens § 7 fraviges. Den foreslåede ændring af § 2, stk.
12, om ransagning er ligeledes en konsekvens af ophævelsen af § 1 a. Æn-
dringen skal samtidig sikre, at der også kan ske ransagning i sager om over-
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
trædelse af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8 i forordnin-
gen. De foreslåede ændringer af stk. 11, og stk. 12, svarer til de nugældende
bestemmelser om dansk straffemyndighed og ransagning i forbindelse med
overtrædelser af § 1 a. Der er derfor alene tale om en tilpasning af bestem-
melserne som konsekvens af de nye regler om teknisk bistand i dual-use-
forordningen og ophævelsen af § 1 a i bemyndigelsesloven. Der henvises i
øvrigt til lovbemærkningerne herom til forslag til ændring af bemyndigel-
sesloven, jf. 2004/2 LSF 41 fremsat den 23. februar 2005.
3.2. Straffebestemmelser for overtrædelse af bestemmelse om kontrol af cy-
berovervågningsprodukter, der kan anvendes til krænkelse af menneskeret-
tigheder
3.2.1. Gældende ret
Den danske bemyndigelseslov
Det fremgår af § 2, stk. 6, i bemyndigelsesloven, at den, der forsætligt eller
groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer et produkt
med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på kontrollisten i bilag 1 til
EU’s dual-use
forordning, når det pågældende produkt helt eller delvis er
eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelses-
våben, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Denne straffebestemmelse
vedrører således den såkaldte catch-all-bestemmelse vedrørende masseøde-
læggelsesvåben, jf. artikel 4, stk. 1, i dual-use-forordningen, som beskrevet
i nedenstående afsnit.
Det fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med produkter med dobbelt
anvendelse (dual-use-produkter)
Som beskrevet under afsnit 3.1.1, stiller dual-use-forordningen krav om til-
ladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse, som er opført i kon-
trollisten i bilag 1 til forordningen. Udover kontrollen med produkter på
kontrollisten, indeholder dual-use-forordningen desuden bestemmelser i ar-
tikel 4, som stiller krav om tilladelse til eksport af produkter med dobbelt
anvendelse, som ikke er opført i kontrollisten, hvis eksportøren af den kom-
petente myndighed (i Danmark Erhvervsstyrelsen) er blevet gjort bekendt
med, at produktet helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller militær anvendelse i et land,
der er omfattet af en våbenembargo. Derudover er der krav om orientering
af den kompetente myndighed (Erhvervsstyrelsen), hvis en eksportør selv
har kendskab til, at en eksport af ikke-listede produkter med dobbelt anven-
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
delse helt eller delvis er eller kan være bestemt til en af de ovennævnte an-
vendelser. Erhvervsstyrelsen afgør herefter, om det er hensigtsmæssigt at
kræve tilladelse til den pågældende eksport.
Bestemmelserne i artikel 4 kaldes typisk catch-all-bestemmelserne, idet
kontrollen skal fungere som et sikkerhedsnet under kontrollisten, så eksport
af produkter, som ikke er opført på kontrollisten, men som alligevel kan
finde en uønsket anvendelse uden for EU, forebygges.
Med den nye dual-use-forordning indføres en ny catch-all-bestemmelse i
artikel 5, som stiller krav om tilladelse til eksport af cyberovervågningspro-
dukter, som ikke er opført på kontrollisten, hvis eksportøren af den kompe-
tente myndighed (i Danmark Erhvervsstyrelsen) er gjort bekendt med, at de
pågældende produkter helt eller delvis er eller kan være bestemt til anven-
delse i forbindelse med intern undertrykkelse og/eller alvorlige krænkelser
af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret. På til-
svarende måde som catch-all-bestemmelserne i artikel 4, indføres også i ar-
tikel 5 et krav om orientering af myndigheden (Erhvervsstyrelsen), hvis en
eksportør selv har kendskab til en risiko for denne type anvendelse af cybe-
rovervågningsprodukter, som eksportøren agter at eksportere. Erhvervssty-
relsen skal i disse tilfælde ligeledes afgøre, hvorvidt der kræves tilladelse til
eksporten.
Det fremgår endvidere af dual-use-forordningens artikel 24, stk. 1, at hver
medlemsstat træffer passende foranstaltninger til at sikre, at forordningens
bestemmelser anvendes korrekt. Den fastsætter navnlig, hvilke sanktioner,
der skal benyttes i tilfælde af overtrædelse af forordningen og af de bestem-
melser, der vedtages til dens anvendelse. Sanktionerne skal være effektive,
stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til artikel 24, stk. 1, i dual-use-forordningen, påhviler det med-
lemsstaterne at fastsætte sanktioner i tilfælde af overtrædelse af forordnin-
gens bestemmelser. I lyset af dette, finder Erhvervsministeriet det nødven-
digt at indføre straffebestemmelser for overtrædelser af den nye catch-all-
bestemmelse for kontrol med cyberovervågningsudstyr, der kan anvendes
til krænkelse af menneskerettighederne. Det vurderes i den forbindelse pas-
sende at anvende den samme strafferamme som den strafferamme, der gæl-
der for overtrædelser af catch-all-bestemmelserne vedrørende kontrol med
produkter med dobbelt anvendelse, der kan anvendes i forbindelse med mas-
seødelæggelsesvåben.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i bemyndigelseslovens § 2, stk. 7, indføres en ny straf-
febestemmelser for overtrædelser af den nye catch-all-bestemmelse for cy-
berovervågningsprodukter, der kan anvendes til krænkelse af menneskeret-
tighederne, som svarer til straffebestemmelserne i § 2, stk. 6, for overtræ-
delser af de eksisterende catch-all-bestemmelser vedrørende produkter med
dobbelt anvendelse, der kan anvendes i forbindelse med masseødelæggel-
sesvåben.
Den foreslåede nye § 2, stk. 7, vil medføre, at danske eksportører, der for-
sætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer
cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på kontrollisten, men som
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med
intern undertrykkelse og/eller krænkelser af menneskerettigheder, kan straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige, idet de nye straffebestemmelser udelukkende
vil være aktuelle i forbindelse med en virksomheds overtrædelse af reglerne.
For så vidt angår ophævelsen af forbuddet mod ydelse af teknisk bistand i
bemyndigelsesloven, sker dette for at sikre, at bemyndigelsesloven ikke in-
deholder en bestemmelse om teknisk bistand, som konfligerer med den nye
bestemmelse om teknisk bistand i den nye dual-use forordning. Både det
nuværende forbud i bemyndigelsesloven og det nye tilladelseskrav i dual-
use-forordningen er betinget af en risiko for anvendelse af den tekniske bi-
stand i forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Processen for Erhvervs-
styrelsens afklaring af, hvorvidt en tilladelse er påkrævet, vil være identisk
med den nuværende proces for afklaring af, om en konkret ydelse af teknisk
bistand er forbudt i henhold til det nuværende nationale forbud.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv., idet de nye straffebestemmelser for den nye catch-all-be-
stemmelse for cyberovervågningsprodukter kun vil være aktuelle for even-
tuelle virksomheder, der overtræder denne bestemmelse. Straffebestemmel-
serne vil desuden være tilsvarende dem, der allerede gælder for overtrædelse
af den eksisterende catch-all-bestemmelse for dual-use-produkter i forbin-
delse med masseødelæggelsesvåben. Ophævelsen af forbuddet mod teknisk
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0011.png
UDKAST
bistand i bemyndigelsesloven vil ligeledes ikke få konsekvenser for er-
hvervslivet mv., idet forbuddet erstattes af et nyt krav om tilladelse til tek-
nisk bistand i de samme tilfælde i den nye forordning. Processen for en
dansk virksomhed i forhold til at identificere, hvorvidt en ydelse af teknisk
bistand er omfattet af det nuværende forbud i bemyndigelsesloven, vil være
den samme som processen for vurdering af, om den samme ydelse vil være
genstand for kravet om tilladelse i den nye dual-use forordning.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget sikrer, at den danske bemyndigelseslov ikke indeholder be-
stemmelser om teknisk bistand, som konfligerer med bestemmelser om tek-
nisk bistand i dual-use-forordningen.
Lovforslaget gennemfører desuden bestemmelsen i artikel 24, stk. 1, i dual-
use-forordningen, hvorefter eksportkontrolmyndigheden træffer passende
foranstaltninger til at sikre, at forordningens bestemmelser anvendes kor-
rekt. Den fastsætter navnlig, hvilke sanktioner, der skal benyttes i tilfælde
af overtrædelse af forordningen og af de bestemmelser, der vedtages til dens
anvendelse. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til over-
trædelsen og have en afskrækkende virkning.
Lovforslaget går ikke videre end hvad dual-use-forordningen tilsiger, hvor-
for der ikke er tale om overimplementering.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [DATO] til den [DATO] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0012.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
X
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
I henhold til § 1 a er det forbudt uden for EU at yde teknisk bistand vedrø-
rende produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der er bestemt til an-
vendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemi-
ske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare
sprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplag-
ring af missiler, der kan fremføre sådanne våben. For en nærmere beskri-
velse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 1 a
i lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Uni-
ons retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. ophæves.
Ophævelse af bestemmelsen foreslås som følge af, at EU har vedtaget en
ny, omarbejdet dual-use-forordning, som bl.a. indeholder en ny bestem-
melse med krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i forbindelse
med dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben og/eller militær anvendelse i et land, der er om-
fattet af en våbenembargo. Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-
use-forordningen vil sikre den samme kontrol med levering af teknisk bi-
stand uden for EU, som den kontrol, der hidtil har været ført i henhold til
det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Den foreslåede ophæ-
velse af § 1 a vil således hverken medføre mindre kontrol med teknisk bi-
stand eller yderligere byrder for det offentlige eller erhvervslivet i forbin-
delse med denne kontrol.
Med forslaget sikres det, at bemyndigelsesloven ikke indeholder bestem-
melser om teknisk bistand, som konfligerer med den nye bestemmelse om
teknisk bistand i den nye dual-use-forordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den,
der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og erhvervs-
ministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført
på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol
med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det
pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse
i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedlige-
holdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, bio-
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
logiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til ud-
vikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben.
Det foreslås, at der i
§ 2, stk. 6,
konsekvensrettes i titlen på Rådets forord-
ning, så titlen benævnes Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, i
overensstemmelse med titlen på den nye, omarbejdede dual-use-forordning.
Den foreslåede ændring har derfor alene til formål at opdatere henvisningen
til dual-use-forordningen i bemyndigelsesloven, så titlen stemmer overens
med titlen på den nye forordning, som trådte i kraft den [xx. august] 2021.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 7, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den,
der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1 a, stk. 1.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 2, stk. 7,
hvorved med bøde eller fængsel
indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
Erhvervsstyrelsen udfører visse cyberovervågningsprodukter, som ikke er
opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bi-
stand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anven-
delse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt
til anvendelse i forbindelse med intern undertrykkelse og/eller alvorlige
krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folke-
ret.
Den foreslåede ophævelse af den nugældende § 2, stk. 7, i bemyndigelses-
loven er en konsekvens af den foreslåede ophævelse af § 1 a om teknisk
bistand, jf. bemærkningerne til nr. 1. Straffebestemmelserne for overtrædel-
ser af § 1 a bør derfor ligeledes ophæves.
Forslaget om indsættelse af et nyt § 2, stk. 7, vil sikre, at der fastsættes straf-
febestemmelser for overtrædelser af den nye bestemmelse i artikel 5 i den
nye dual-use-forordning om eksportkontrol med cyberovervågningsudstyr.
Forslaget indebærer samtidig, at der fastsættes samme strafferamme for
overtrædelse af bestemmelsen om kontrol med cyberovervågningsudstyr,
som den strafferamme, der gælder for overtrædelser af catch-all-bestemmel-
serne vedrørende kontrol med produkter med dobbelt anvendelse, der kan
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, jf. bemyndigelseslo-
vens § 2, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til nr. 4
Det følger af bemyndigelseslovens § 2, stk. 11, at uanset bestemmelserne i
straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk
straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der på ger-
ningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller
havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar
efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
Det foreslås, at stk. 11, om dansk straffemyndighed i relation til overtræ-
delse af forbuddet om teknisk bistand i § 1 a ændres. Den foreslåede ændring
er en konsekvens af forslaget om at ophæve § 1 a. Forslaget vil således med-
føre, at stk. 11, ændres samtidig med, at § 1 a ophæves.
Den foreslåede nyaffattelse af § 2, stk. 11, skal samtidig sikre, at der også
er dansk straffemyndighed for overtrædelser af den nye bestemmelse om
teknisk bistand i artikel 8 i forordningen, selvom handlingen ikke er strafbar
efter lovgivningen på gerningsstedet. Det betyder, at kravet om dobbelt
strafbarhed i straffelovens § 7 fraviges. Den foreslåede ændring af stk. 11,
svarer til den nugældende bestemmelse om dansk straffemyndighed i for-
bindelse med overtrædelse af § 1 a. Der er derfor alene tale om en tilpasning
af bestemmelsen som konsekvens af de nye regler om teknisk bistand i dual-
use-forordningen og ophævelsen af § 1 a i bemyndigelsesloven. Der henvi-
ses i øvrigt til lovbemærkningerne herom til forslag til ændring af bemyndi-
gelsesloven, jf. 2004/2 LSF 41 fremsat den 23. februar 2005.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Bemyndigelseslovens § 2, stk. 12, indeholder en hjemmel til ransagning i
sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk.
1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, i overensstemmelse med retsplejelovens
regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
15
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
UDKAST
Det foreslås, at § 2, stk. 12, ændres, så henvisningen til overtrædelser af §
1 a, stk. 1, udgår og erstattes af en henvisning til artikel 8 om teknisk bistand
i den nye forordning. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at ophæve § 1 a. Den foreslåede
bestemmelse vil således medføre, at bestemmelsen om ransagning i forbin-
delse med overtrædelser af § 1 a udgår, samtidig med at § 1 a ophæves.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 12, skal samtidig sikre, at der også kan
ske ransagning i sager om overtrædelse af den nye bestemmelse om teknisk
bistand i artikel 8 i forordningen. Den foreslåede ændring af stk. 12, svarer
til den nugældende bestemmelse om ransagning i forbindelse med overtræ-
delser af § 1 a. Der er derfor alene tale om en tilpasning af bestemmelsen
som konsekvens af de nye regler om teknisk bistand i dual-use-forordningen
og ophævelsen af § 1 a i bemyndigelsesloven. Der henvises i øvrigt til lov-
bemærkningerne herom til forslag til ændring af bemyndigelsesloven, jf.
2004/2 LSF 41 fremsat den 23. februar 2005.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland samt ikke indeholder anordningshjemmel.
16
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0017.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om anvendelsen af visse af
Den Europæiske Unions retsakter
om økonomiske forbindelser til
tredjelande m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 635 af 9. juni 2011, som
ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af
18. december 2012, § 3 i lov nr.
1716 af 27. december 2018 og § 1
i lov nr. 1732 af 1. december 2020,
foretages følgende ændringer:
§ 1 a.
Det er forbudt uden for Den
1.
§ 1 a
ophæves.
Europæiske Union at yde teknisk
bistand, jf. stk. 2 og 3, der er be-
stemt til anvendelse i forbindelse
med udvikling, fremstilling, hånd-
tering, anvendelse, vedligehol-
delse, oplagring, sporing, identifi-
cering eller spredning af kemiske,
biologiske, radiologiske eller nu-
kleare våben eller andre nukleare
sprænglegemer, eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller
oplagring af missiler, der kan frem-
føre sådanne våben, jf. dog stk. 4 og
5.
Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder kun
teknisk bistand vedrørende produk-
ter og teknologi, der skal kontrolle-
res efter Rådets forordning om en
fællesskabsordning for kontrol med
udførslen af produkter og teknologi
med dobbelt anvendelse.
17
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0018.png
UDKAST
Stk. 3.
Teknisk bistand omfatter en-
hver form for bistand i forbindelse
med reparation, udvikling, fremstil-
ling, samling, prøvning, vedlige-
holdelse eller enhver anden form
for teknisk service. Teknisk bistand
kan tage form af instruktion, oplæ-
ring, overførsel af driftskendskab
eller konsulentservice.
Stk. 4.
Forbuddet i stk. 1 omfatter
ikke:
1) Ydelse af teknisk bistand i de
nærtstående lande, som efter Rå-
dets forordning om en fællesskabs-
ordning for kontrol med udførslen
af produkter og teknologi med dob-
belt anvendelse er omfattet af EU’s
fællesskabsudførselstilladelse.
2) Ydelse af teknisk bistand, der har
form af overførsel af information,
der er frit tilgængelig for offentlig-
heden, eller som vedrører grund-
forskning.
Stk. 5.
Økonomi- og erhvervsmini-
steren kan ud fra sikkerhedspoliti-
ske, humanitære eller andre beskyt-
telsesværdige hensyn dispensere
fra forbuddet i stk. 1.
§ 2…
Stk. 1-5…
Stk. 6.
Med bøde eller fængsel indtil
2 år straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt uden tilladelse fra
økonomi- og erhvervsministeren
2.
I
§ 2, stk. 6,
ændres »Rådets for-
ordning om en fællesskabsordning
for kontrol med udførslen af pro-
dukter og teknologi med dobbelt
18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0019.png
UDKAST
udfører et produkt med dobbelt an-
vendelse, som ikke er opført på li-
sten i bilag 1 til Rådets forordning
om en fællesskabsordning for kon-
trol med udførslen af produkter og
teknologi med dobbelt anvendelse,
når det pågældende produkt helt el-
ler delvis er eller kan være bestemt
til anvendelse i forbindelse med ud-
vikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, op-
lagring, sporing, identificering eller
spredning af kemiske, biologiske
eller nukleare våben eller andre nu-
kleare sprænglegemer eller til ud-
vikling, fremstilling, vedligehol-
delse eller oplagring af missiler, der
kan fremføre sådanne våben.
§ 2…
Stk. 1-6…
Stk. 7.
Med bøde eller fængsel indtil
2 år straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder forbud-
det efter § 1 a, stk. 1.
anvendelse« til: »Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om
en EU-ordning for kontrol med ek-
sport, mæglervirksomhed, teknisk
bistand, transit og overførsel i for-
bindelse med produkter med dob-
belt anvendelse,«.
3.
§ 2, stk. 7,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk.
7.
Med bøde eller fængsel ind-
til 2 år straffes den, der forsætligt
eller groft uagtsomt uden tilladelse
fra Erhvervsstyrelsen udfører visse
cyberovervågningsprodukter, som
ikke er opført på listen i bilag 1 til
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirk-
somhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med pro-
dukter med dobbelt anvendelse, når
det pågældende produkt helt eller
delvis er eller kan være bestemt til
anvendelse i forbindelse med intern
undertrykkelse og/eller alvorlige
krænkelser af internationale men-
neskerettigheder og den humani-
tære folkeret«.
19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 338: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk bistand og indførelse af straffebestemmelser for ny kontrol med cyberovervågningsudstyr)
2405084_0020.png
UDKAST
§ 2…
Stk. 1-10…
Stk. 11.
Uanset bestemmelserne i
straffelovens §§ 6-9 hører overtræ-
delse af forbuddet i § 1 a dog under
dansk straffemyndighed, hvis
handlingen er foretaget af en per-
son, der på gerningstidspunktet
havde dansk indfødsret, var bosat i
den danske stat eller havde lig-
nende fast ophold her i landet, selv
om handlingen ikke er strafbar efter
lovgivningen i det pågældende
statsområde.
Stk. 12.
Ransagning i sager om
overtrædelse af bestemmelser, der
er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og
overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan ske
i overensstemmelse med retspleje-
lovens regler om ransagning i sa-
ger, som efter loven kan medføre
fængselsstraf.
4.
§ 2, stk. 11,
affattes således:
»Uanset
bestemmelserne i straffe-
lovens § 7 hører overtrædelse af ar-
tikel 8 om teknisk bistand i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning
om en EU-ordning for kontrol med
eksport, mæglervirksomhed, tek-
nisk bistand, transit og overførsel i
forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse dog under
dansk straffemyndighed, hvis
handlingen er foretaget af en per-
son, der på gerningstidspunktet
havde dansk indfødsret, var bosat i
den danske stat eller havde lig-
nende fast ophold her i landet,
selvom handlingen ikke er strafbar
efter lovgivningen på gerningsste-
det.«
5.
I
2, stk. 12,
ændres »og overtræ-
delse af § 1 a, stk. 1,« til: »og over-
trædelse af artikel 8 om teknisk bi-
stand i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om en EU-ordning
for kontrol med eksport, mægler-
virksomhed, teknisk bistand, transit
og overførsel i forbindelse med
produkter med dobbelt anven-
delse,«.
20