Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 389
Offentligt
2426610_0001.png
Til parterne på høringslisten
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til lov om
ændring af lov om markedsføring i høring.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Formålet med lovforslaget er at gennemføre ændringer i direktivet om
urimelig handelspraksis (2005/29/EF) i markedsføringsloven, gennemfø-
re anbefalinger fra Arbejdsgruppen for bødeniveau for overtrædelser af
markedsføringsloven, samt indføre yderligere regler om handelspraksis
rettet mod børn og unge.
Med lovforslaget gennemføres ændringer af direktivet om urimelig han-
delspraksis, som er ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne
om forbrugerbeskyttelse. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der sik-
rer øget gennemsigtighed i onlinetransaktioner bl.a. i forbindelse med
rangordning af produkter ifm. onlinesøgninger samt anvendelse af bru-
geranmeldelser. Lovforslaget indeholder endvidere bestemmelser om
udmåling af bøde for overtrædelser, der kan skade de kollektive interesser
for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark. På bag-
grund af direktivet indføres for denne type sager endvidere et maksimalt
bødeniveau på 4 pct. af den erhvervsdrivendes årlige omsætning i de be-
rørte medlemsstater og et maksimalt bødeniveau på 4 mio. euro, hvor
oplysninger om den erhvervsdrivendes omsætning ikke er tilgængelig.
Derudover indeholder lovforslaget bestemmelser, der skal sikre en forhø-
jelse af bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, samt
justering af bødetaksten for overtrædelser af markedsføringslovens spam-
forbud og udvidelse af området for anvendelsen af administrative bøde-
forlæg. Lovændringerne foreslås på baggrund af anbefalinger fra Ar-
bejdsgruppen for bødeniveau for overtrædelser af markedsføringsloven.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser om markedsføring rettet
mod børn og unge, nærmere bestemt vedrørende markedsføring på socia-
le medier og markedsføring af produkter, der er uegnet for børn og unge,
som er en del af regeringens kommende udspil om sociale medier. Med
lovforslaget præciseres det, at handelspraksis på sociale medier rettet
mod børn og unge ikke må udøves på eller via profiler på sociale medier
der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år, og at
handelspraksis på sociale medier rettet mod børn og unge ikke i øvrigt må
anvende børn og unge under 15 år, medmindre det er nødvendigt for at
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Lovudkast - Høring af lovforslag om lov om ændring af lov om markedsføring, fra erhvervsministeren
2426610_0002.png
illustrere eller vise produktet. Endelig præciseres det, at handelspraksis
rettet mod børn og unge ikke må indeholde omtale af, billeder af eller
henvisninger til produkter, der er uegnet for børn og unge. Sidstnævnte
bestemmelse er foreslået af den af regeringen nedsatte arbejdsgruppe
vedr. regulering af sociale medier.
Der tages forbehold for lovtekniske ændringer i det offentliggjorte udkast
til ændringsloven, der er vedhæftet med høringslisten. Høringsmaterialet
er ligeledes offentliggjort på høringsportalen,
www.hoeringsportalen.dk.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om at modtage eventu-
elle bemærkninger til lovforslaget senest
den 22. august 2021.
Bemærk-
ningerne bedes sendt til Katrine Bonnerup-Larsen,
[email protected],
Tina
Madsen,
[email protected],
og Søren Boisen Westh,
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan ligeledes rettes til Katrine Bonne-
rup-Larsen,
[email protected]
eller Tina Madsen,
[email protected].
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2022. De dele af lov-
forslaget, der gennemfører EU-regulering, vil dog først finde anvendelse
fra den 28. maj 2022.
Med venlig hilsen
Katrine Bonnerup-Larsen
Specialkonsulent
2