Spørgsmål nr. 690 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af indberetningerne til
Datatilsynet, der følges op på med en skriftlig tilbagemelding
med en vurdering af forseelsen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet modtager typisk mellem 600 og 850 anmeldelser
af brud på persondatasikkerheden om måneden, som alle bliver
gennemgået af tilsynet med henblik på at vurdere sagens karak-
ter, herunder alvorligheden af det anmeldte brud. Anmeldel-
serne bliver endvidere kategoriseret med henblik på udarbej-
delse af statistikker, som offentliggøres på Datatilsynets hjem-
meside.
For en del sagers vedkommende følger Datatilsynet op med
yderligere sagsbehandlingsskridt, f.eks. i form af høringer, op-
start af tilsynsaktiviteter og evt. påbud. Disse sager vil ofte af-
sluttes med en skriftlig tilbagemelding indeholdende en konkret
stillingtagen til det anmeldte brud.
De resterende anmeldelser bliver afsluttet med et standardiseret
brev, hvoraf det bl.a. fremgår, at Datatilsynet ikke på det fore-
liggende grundlag vil foretage sig yderligere i anledning af
bruddet på persondatasikkerheden, og at tilsynet i den sammen-
hæng har lagt vægt på karakteren af det pågældende brud sam-
menholdt med, at sagens behandling må forventes at indebære
et ikke ubetydeligt forbrug af tilsynets ressourcer, som ikke står
mål med den beskyttelse af privatlivet, en behandling af sagen
vil medføre. Af brevet fremgår også, at hvis Datatilsynet skulle
modtage nye oplysninger
–
eller klager fra registrerede
–
vedrø-
rende sagen, vil tilsynet kunne genoptage behandlingen af sa-
gen.”
Side 2/2