Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 402
Offentligt
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
Europaudvalget
Referat af
43.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 16. juni 2020
Kl. 08.00
vær. 2-133 + Microsoft Teams
Eva Kjer Hansen (V), formand, Lars Aslan Rasmussen (S), næstfor-
mand, Flemming Møller Mortensen (S), Tanja Larsson (S), Christian
Rabjerg Madsen (S), Jens Rohde (RV), Nils Sjøberg (RV), Søren
Søndergaard (EL), Halime Oguz (SF), Rasmus Nordqvist (SF), Jan
E. Jørgensen (V), Sophie Løhde (V), Erling Bonnesen (V), Troels
Lund Poulsen (V), Kim Valentin (V), Ulla Tørnæs (V), Troels Lund
Poulsen (V), Morten Messerschmidt (DF), Orla Østerby (KF), Katari-
na Ammitzbøll (KF) og Peter Seier Christensen (NB).
Finansminister Nicolai Wammen.
Desuden deltog:
Side 1097
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
FO/L
Punkt 1. Sektorretsakter:
EUU alm. del (19)
bilag 742 (kommenteret dagsorden)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 1098
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
Punkt 2.
Forslag til ændringsbudget til EU’s 2020 budget:
EUU alm. del (19)
bilag 742 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren:
Næste punkt på dagsordenen er Kommissionens forslag til ændringsbud-
get 5 og 6 til EU’s 2020-budget.
Begge ændringsbudgetter forelægges udvalget som forhand-
lingsoplæg.
FO
a) Ændringsbudget nr. 5 til EU's 2020 budget
Sagen ventes vedtaget i skriftlig procedure
KOM (2020) 0446 og KOM (2020) 0421
KOM (2020) 0421
bilag 1 (samlenotat)
Finansministeren:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 vedrører humanitære indsat-
ser for syriske flygtninge i EU’s nærområde.
Der er dels tale om to programmer for flygtninge,
der opholder sig i Tyrkiet, hvor det første program vedrører midler til at dække flygtningenes
omkostninger til husleje og mad, mens det andet program vedrører kompensation for flygtnin-
gefamilier, så børnene kan blive holdt i skole. Herudover vedrører forslaget en række humani-
tære indsatser for flygtninge, der opholder sig i Libanon og Jordan. Disse indsatser dækker
ifølge Kommissionen over adgang til uddannelse, sundhedspleje mv.
Kommissionen oplyser, at forslaget ikke kan afvente
EU’s 2021-budget,
da programmerne en-
ten løber tør for midler i løbet af 2020 eller har en tidshorisont, der nødvendiggør snarlig hand-
ling.
Samlet set vil forslaget til ændringsbudget 5 øge forpligtelsesniveauet med 585 mio. euro og
betalingsniveauet med 168 mio. euro i 2020. Forslaget forventes isoleret set at medføre en
stigning i det danske EU-bidrag på ca. 24 millioner kr. i 2020.
FO
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag, idet der er tale om humanitære indsatser. I
lighed med andre merudgifter til EU-budgettet, lægger regeringen dog stor vægt på, at merud-
gifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer. Det skal bl.a. ses i lyset af, at
der i år på grund af covid-19 er særdeles stort pres på både de nationale budgetter og på EU-
budgettet.
Søren Søndergaard
spurgte, om der var udsigt til den enstemmighed i Rådet, som en vedta-
gelse ville kræve.
Desuden spurgte han, om det var korrekt forstået, at pengene ikke ville gå i den tyrkiske præ-
sident Erdoğans lommer, men at de faktisk ville
gå direkte til de nævnte flygtninge.
I øvrigt var Enhedslisten positivt indstillet over for forslaget.
Side 1115
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
NOT
Finansministeren
kunne ikke på stående fod svare på spørgsmålet om udsigterne til
stemmefordelingen, men han ville sende en e-mail med en foreløbig vurdering heraf umiddel-
bart efter udvalgsmødet.
Han kunne berolige Søren Søndergaard
med, at pengene ikke ville ende i Erdoğans lommer.
Kommissionen havde således oplyst, at EU ville få fuld strategisk og operationel kontrol over
programmerne. Alle midlerne ville kunne spores, og programmerne ville blive fulgt af den Eu-
ropæiske Revisionsret og af Europa-Parlamentet. De tyrkiske myndigheder ville desuden ikke
være ansvarlige for implementeringen af midlerne, som ville blive foretaget af Røde Kors, Rø-
de Halvmåne og UNICEF.
Jens Rohde
meddelte, at Radikale Venstre støttede forslaget. Han opfordrede regeringen til
at tage det generelle problem op i Rådet og over for Kommissionen om, at det ofte var vanske-
ligt at få sikkerhed for, hvor midler til humanitære indsatser ender. Europa-Parlamentet var
allerede optaget af problemet.
Katarina Ammitzbøll
bakkede på Det Konservative Folkepartis vegne op om forslaget. Hun
påpegede, at midler til kortsigtede humanitære indsatser nok var vigtige, men at det også var
vigtigt på længere sigt at sikre menneskerettighederne for dem, der opholder sig i flygtningelej-
rene i Tyrkiet. Nu vandt man tid, fordi der blev afsat midler over en årrække, men EU måtte
sørge for at drøfte, hvad der skulle ske bagefter. Erfaringen
havde vist, at Erdoğan ikke
veg
tilbage fra at bruge lejrene i strategisk øjemed.
Finansministeren
fandt Jens Rohdes bemærkninger relevante og bedyrede, at regeringen
var opmærksom på problemet og fortsat ville være det.
Han delte Katarina Ammitzbølls synspunkter og mindede om, at spørgsmålet om en eventuel
videreførelse af Tyrkietinstrumentet ville blive taget op på et senere tidspunkt. Også dette hav-
de regeringens opmærksomhed.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun
Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige havde ytret sig imod det.
FO
b) Ændringsbudget nr. 6 til EU's 2020 budget
Sagen ventes vedtaget i skriftlig procedure
KOM (2020) 0446 og KOM (2020) 0423
KOM (2020) 0423
bilag 1 (samlenotat)
Finansministeren:
Ændringsbudget 6 er en del af Kommissionens genopretningspakke. For-
slaget dækker over indsatser, som Kommissionen ønsker igangsat i 2020. Det drejer sig om:
1) 5 mia. euro i kapital til Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer og �½ mia.
euro i garantistillelse til Den Europæiske Investeringsfond;
2) 5 mia. euro, som Kommissionen foreslår afsat til React-EU, så medlemslande får bre-
dere muligheder for at anvende samhørighedsmidler til krisehåndtering; og
Side 1116
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
3) ca. 1 mia. euro til garantiforpligtelser til tredjelande i regi af Den Europæiske Fond for
Bæredygtige Investeringer.
Forslaget medfører i alt merudgifter for 11,5 mia. euro i forpligtelser. Dette udløser ifølge
Kommissionen en stigning i betalingsniveauet i 2020 på 6,5 mia. euro, som alene i 2020 vil
udløse et dansk merbidrag på ca. 1,1 mia. kr.
Mulighederne for flere forpligtelsesbevillinger i 2020 er ifølge Kommissionen stort set udtømte.
Derfor vil en vedtagelse af Kommissionens ændringsbudget kræve, at forpligtelsesloftet i inde-
værende MFF-periode opjusteres.
Forslaget er et element i Kommissionens genopretningsplan og skal ses som en samlet løs-
ning, der bygger bro til næste MFF-periode. Derfor vil regeringen i forhandlingerne lægge stor
vægt på, at revisionen af MFF’en for 2014-2020
og forslaget om ændringsbudget 6 forhandles
parallelt med MFF’en for 2021-2027.
FO
Regeringen kan støtte, at EU i 2020 igangsætter initiativer, der skal adressere de ekstraordi-
nære udfordringer, som covid-19 har medført. Men i lyset af det store udgiftspres, både natio-
nalt og i EU, er det meget vigtigt, at vi bruger pengene bedst muligt.
Regeringen lægger derfor også stor vægt på, at initiativerne målrettes de hårdest ramte områ-
der og sektorer, samt at initiativerne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
Inden for denne ramme vil regeringen arbejde for, at initiativerne bidrager til den grønne om-
stilling, og at Afrika prioriteres i Den Europæiske Fond for Bæredygtige Investeringer.
Jens Rohde
meddelte, at Radikale Venstre støttede forslaget.
Katarina Ammitzbøll
tilkendegav, at også Det Konservative Folkeparti kunne støtte forslaget.
Søren Søndergaard
meddelte, at Enhedslisten ikke kunne bakke op om forslaget, da modta-
gerne omfattede skattely.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Nye Borgerlige havde ytret sig imod det.
Side 1117
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
FO/L
Punkt 3.
EU’s flerårige finansielle
ramme 2021-2027
Sagen er sat på dagsordenen for videokonferencen for medlemmerne af Det
Europæiske Råd den 19. juni 2020
KOM (2020) 0443, KOM (2020) 0445, KOM (2018) 0322, KOM (2020) 0441, KOM (2020)
0444 og KOM (2020) 0442
EUU alm. del (2019-20)
bilag 742 (kommenteret dagsorden)
KOM (2018) 0322
bilag 12 (samlenotat)
KOM (2018) 0322
bilag 11 (powerpoint-præsentation fra teknisk gennemgang
af MFF 4/6-20)
KOM (2018) 0322
bilag 10 (notat om foreløbige beregninger af statsfinansielle
konsekvenser ved MFF forslag)
EU-note (2019-20)
E 14 (EU-note af 15/6-20 om den reviderede MFF)
EUU alm. del - svar på spm. 239 om, hvilke konkrete forslag den danske regering
har præsenteret til besparelser på hhv. landbrugsområdet og strukturfonde m.v.
på det kommende flerårige budget (MFF), fra finansministeren (2019-20)
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 57 om, hvor meget der afsat til forskning i grøn
omstilling, klima og EU’s forsvarsfond i Kommissionens
MFF-forslag af 27. maj
2020, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 55 om, hvorvidt man kan forudsætte, at de 75
pct. i EU-Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020, som EU-Kommissionen
ikke indregner som midler, der bidrager til klimaindsatsen, vil have en neutral
klimapåvirkning, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 54 om oversendelse af oversigt over de
vægtninger af forskellige udgiftsposter i Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020, som ligger til grund for EU-Kommissionens beregning om, at 25 pct. af EU-
budgettet vil gå til klimatiltag, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 53 om, hvorfor den potentielle gennemsnitlige
stigning i Danmarks EU-bidrag kan blive endnu højere, idet det forudsættes, at
dansk BNI i de kommende år vil falde forholdsvis mindre end de EU-lande, som
er blevet hårdere ramt af krisen, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 52 om, hvor stor en del af den gennemsnitlige
stigning i det danske EU-bidrag til den kommende MFF, der kan tilskrives den
forventede stigning i BNI for perioden 2021-2027 og den britiske udtræden af EU,
fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 51 om Kommissionens seneste
forslag til EU’s
flerårige budget (MFF’en) og oversendelse af et notat,
der giver et samlet overblik
over eksisterende og foreslåede indtægtskilder, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 50 om ministeren i en gennemgang af
Kommissionens seneste forslag til EU’s flerårige budget (MFF’en) vil angive den
europæiske merværdi i forslagets programmer og instrumenter m.v., fra
finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 49 om det budgetterede medlemskontingent i
finansloven for 2020, fra finansministeren
Side 1118
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 402: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/6-20
43. europaudvalgsmøde 16/6 2020
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 48 om, hvordan regeringen kommer frem til en
sammenhæng mellem et påstået stigende EU-budget og et større kontingent for
Danmark på 6,7 mia. kr., når grundbudgettet er 6 mia. euro lavere i
Kommissionens udspil, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 47 om, hvad MFF-rammen 2014-2021 er i
faktiske tal og forskellen i faktiske tal i kr. på den nuværende MFF og
Kommissionens forslag af 20. maj 2020 fraregnet genopretningsrammen på 750
mia. euro, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 46 om, hvad det danske bidrag til MFF 2021-
2027 ville have været, hvis Storbritannien stadig havde været medlem af EU, fra
finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 45 om, hvor meget genopretningslånet på 750
mia. euro isoleret set kommer til at betyde for Danmarks bidrag i den kommende
MFF 2021-2027 i kr., fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 44, om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020 og om ministeren bekræfte, at man i beregningerne sammenligner de
gennemsnitlige tal for det årlige bidrag i perioden 2014-2020 med de forventede
gennemsnitlige årlige betalinger i perioden 2021-2027, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 43 om, hvad der blev afsat til EU-
kontingentbidrag i finansloven 2020 i kr., og hvad forventningen er for finansloven
2021, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 42, om Kommissionens forslag om at indføre
nye egne indtægter til finansiering af genopretningslånet på 750 mia. euro og en
beregning af Danmarks årlige bidrag til tilbagebetalingen af den del af lånet, der
gives til direkte tilskud, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 41, om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020 og tilbagebetaling af lån, fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 39, om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020 og en redegørelse for de 341 mia. kr., som er nævnt i notat af 2. juni 2020
(jf. EUU KOM (2018) 0322
bilag 10), fra finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 38, om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020 og en oversigt over de andele medlemslandene
bidrager med til MFF’en, fra
finansministeren
KOM (2018) 0322 - svar på spm. 37, om Kommissionens MFF-forslag af 27. maj
2020 og de bagvedliggende beregninger og antagelser, der ligger til grund for de
gennemsnitlige, årlige danske EU udgifter på 6,7 mia. kr., fra finansministeren
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Mødet sluttede kl. 12.10.
Side 1119