Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 609
Offentligt
2414652_0001.png
Forsikring & Pensions deputation for Europaudvalget d. 10.
juni 2021 vedr. revision af solvenskrav til europæiske forsik-
rings- og pensionsselskaber (Solvens II)
06.06.2021
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
Tak for dette foretræde.
Det, jeg vil tale om, påvirker hverdagen for næsten alle danskere.
Nemlig solvens-reguleringen af pensions- og forsikringsselskaber
– spørgsmålet om, hvor store reserver skal selskaberne holde.
Reguleringens formål er at sikre forbrugere, at de kan få de pensi-
oner og erstatninger, de har krav på. Det har vi selvfølgelig støttet
op om fra branchen, for ingen er mere optaget end os af at sikre
en høj forbrugerbeskyttelse og tillid til forsikrings- og pensionssek-
toren. Vi er derfor i branchen overordnet tilfreds med de nuvæ-
rende regler.
Men det har en pris, når reguleringen strammes for meget. Og det
er netop mit ærinde, fordi de europæiske tilsynsmyndigheder, EI-
OPA, sendte ultimo december et forslag til EU-Kommissionen med
en voldsom stramning af de europæiske solvensregler.
Den stramning kan få store negative konsekvenser for især pensi-
onsopsparerne, dansk økonomi og den grønne omstilling. Overra-
skende nok er det ikke noget, der endnu har tiltrukket sig stor po-
litisk opmærksomhed. Men det bør det.
Selskaberne skal tvinges til at holde mere kapital – og samtidig
pålægges yderligere rapportering. Og det fra et udgangspunkt,
hvor de danske selskaber har en kapitaloverdækning på 2,5 gange
det krævede og rapporterer virkelig meget.
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Jan V. Hansen
Vicedirektør
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00049
426251
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 609: Henvendelse af 10/6-21 fra Forsikring og Pension vedr. opfølgning på foretræde i Europaudvalget 10/6-21 om review af regler for den europæiske forsikrings- og pensionsbranche (Solvens II)
Ifølge EIOPA selv skulle regelændringerne være økonomisk neu-
trale for sektoren og de danske pensionsopsparere. Men det er mil-
dest talt falsk varebetegnelse.
I samarbejde med vores europæiske paraplyorganisation, Insu-
rance Europe, har Forsikring & Pension skønnet de mulige økono-
miske og investeringsmæssige effekter. Forslaget binder 8 – 10
mia. kr. - ekstra - i kapital for de danske selskaber. Det svarer til
en reduktion i investeringer i fx vindmøller, børsnoterede virksom-
heder mv med i størrelsesordenen 25 - 35 mia. kr. Selvom sekto-
ren har mere end 1000 mia. kr. investeret i Danmark, kan sådanne
tal mærkes.
Stramningerne vil også medføre lavere afkast for pensionsopspa-
rerne. Som en afledt effekt heraf vil staten også få et lavere pro-
venu for pensionsskatten. Alene i 2020 tjente staten ca. 48 mia.
kr. på pensionsskatten.
Forklaringen er, at med strammere solvensregler tvinges selska-
berne til at investere med mindre risiko, dvs. købe færre aktier og
virksomhedsobligationer i danske virksomheder. Og samtidig bliver
branchen begrænset i at kunne investere i større grønne projekter
såsom havvindmølleparker, nye klimavenlige bygninger mv., der
er helt afgørende for, at vi kan nedbringe CO2-udslippet. Det er
bogstaveligt talt helt sort.
Når vi ser på den store opgave, der er med at få samlet den euro-
pæiske og danske økonomi op efter corona-krisen, trækker forsla-
get i den helt forkert retning. Det gælder også i forhold til behovet
for de meget store investeringer, der bliver nødvendige i de kom-
mende 10 år på klimaområdet.
Bundlinjen er altså, at stramningen vil koste opsparerne, statskas-
sen og den grønne omstilling dyrt. Så hvad bør Danmark gøre nu?
De foreløbige planer om stramninger er kommet fra embedsfolkene
hos de europæiske tilsynsmyndigheder. Nu skal det videre til de
europæiske folkevalgte og politisk ansvarlige, som jo har fokus på
flere – og bredere - dagsordner end kun på at stramme vilkårene
for den finansielle sektor.
I F&P foreslår vi, at Danmark beder EU-kommissionen om at af-
dække alle omkostninger for den danske pensionssektor ved for-
slagene. Det gælder også forslagenes effekter på afkast- og inve-
steringsmuligheder. På den baggrund bør EU-kommissionen sikre,
at det samlede forslag til ændringer reelt også bliver omkostnings-
neutralt – som jo er de europæiske tilsynsmyndigheders erklærede
hensigt.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00049
426251
Side 2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 609: Henvendelse af 10/6-21 fra Forsikring og Pension vedr. opfølgning på foretræde i Europaudvalget 10/6-21 om review af regler for den europæiske forsikrings- og pensionsbranche (Solvens II)
Danske politikere og myndigheder har en vigtig opgave med at
sikre, at der ikke kommer nye europæiske regler, som er i modstrid
med Danmarks eller de danske pensionsopspareres interesser og
som påfører unødige omkostninger for os alle.
Lad mig nævne, at Solvens II er på som et orienteringspunkt på
det kommende ECOFIN-møde d. 18. juni. Og at erhvervsministeren
skal i samråd for at hente mandat d. 16. juni. Emnet er derfor me-
get aktuelt.
Fremadrettet synes vi i Forsikring & Pension, at det vil være gavn-
ligt, hvis vigtige emner, som f.eks. den igangværende revision af
solvensreglerne for den europæiske forsikrings- og pensionsbran-
che, bliver drøftet med Europaudvalget – og fagudvalget i Folke-
tinget – på et tidligt stadie i processen. Og i god tid før en minister
skal have mandat kort før et rådsmøde. I Forsikring & Pension stil-
ler vi meget gerne op til drøftelser, når vigtige EU-sager er på et
tidsligt stadie i lovgivningsprocessen.
Hvis det har jeres interesse, kan vi også kort drøfte Garantifonde
for skadesforsikring. Garantifonden spiller et sikkerhedsnet ud un-
der, hvis forsikringsselskab går konkurs. Det er faktisk sørgeligt
aktuelt, fordi selskabet Gefion gik konkurs i starten af ugen. Med
de nuværende danske regler koster det
ikke
danske forsikrings-
kunder penge af betydning. Men med EIOPA’s forslag, som behand-
les ved siden af Solvens-forslaget, vil det kunne blive meget dyrt,
idet den danske garantifond fremover vil skulle dække danske for-
sikringsselskabers aktiviteter i udlandet.
Tak for jeres opmærksomhed. Jeg ser frem til jeres spørgsmål og
kommentarer.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2019-00049
426251
Side 3