Spørgsmål nr. 1090 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om Conseil D’États udtalelser udgør en
formel retskilde i fortolkningen af EU-retten/EU-Domstolens
praksis, herunder hvilken retskildemæssig værdi Conseil
D’États udtalelse
af 21. april 2021 har i relation til fortolkningen
af EU-Domstolens dom, La Quadrature du Net m.fl. (C-511/18,
C-512/18 og C-520/18)?”
Svar:
Udtalelser fra andre medlemsstaters øverste nationale retter om fortolknin-
gen af EU-retten er en relevant retskilde ved fortolkningen af EU-retten. Det
følger f.eks. af artikel 267, stk. 3, i EUF-Traktaten, at når et spørgsmål om
fortolkningen eller gyldigheden af EU-retten rejses ved en national ret, hvis
afgørelser ikke kan appelleres, er retten som udgangspunkt forpligtet til at
indbringe spørgsmålet for EU-Domstolen. Forelæggelsespligten gælder dog
ikke, hvis den korrekte anvendelse af EU-retten fremgår med en sådan klar-
hed, at der ikke foreligger nogen rimelig tvivl om afgørelsen af det rejste
spørgsmål, jf. acte clair-princippet. Inden den nationale ret fastslår, at dette
er tilfældet, må den være overbevist om, at hverken de øvrige medlemssta-
ters retter eller EU-Domstolen vil være i tvivl om afgørelsen. Kun når disse
betingelser er opfyldt, kan den nationale ret undlade at forelægge spørgsmå-
let for EU-Domstolen og således selvstændigt træffe afgørelsen, jf. sag C-
283/81, CILFIT m.fl., præmis 16.
Den nævnte afgørelse af 21. april 2021 fra
Conseil d’État,
Frankrigs højeste
administrative domstol, er opfølgningen på EU-Domstolens dom af 6. okto-
ber 2020 i de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net
m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
(La Quadrature du Net-dommen),
som Conseil d’État
har haft forelagt præ-
judicielt for EU-Domstolen.
Conseil
d’État’s afgørelse vedrører navnlig spørgsmålet om, hvorvidt den
franske lovgivning, der fastsætter en generel og udifferentieret pligt for te-
leudbydere til logning af trafik- og lokaliseringsdata i ét år, er forenelig med
EU-retten.
I afgørelsen fastslår
Conseil d’État
bl.a., at den eksisterende forpligtelse i
fransk ret for teleudbyderne til at logge generelt og udifferentieret ikke kan
Side 2/3
fastholdes med henvisning til bekæmpelsen af kriminalitet generelt. Conseil
d’État
fastlår imidlertid, at den eksisterende trussel mod den nationale sik-
kerhed i Frankrig kan begrunde en pligt for teleudbyderne til generelt og
udifferentieret at lagre trafik- og lokaliseringsdata på nuværende tidspunkt,
og at de franske domstole kan give de franske efterforskningsmyndigheder
adgang hertil med henblik på at bekæmpe alvorlig kriminalitet. Conseil
d’État
anfører dog, at der i lyset af EU-retten er behov for i fransk ret at
indføre et krav om, at det regelmæssigt
–
med maksimalt ét års mellemrum
–
prøves, om der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed,
som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig.
Conseil d’État
fastsætter i afgørelsen en frist på 6 måneder for regeringen til at tilpasse
lovgivningen, så et sådant krav indføres.
Conseil d’État bemærker desuden, at den franske forfatningsretlige forplig-
telse til bl.a. at forebygge angreb mod den offentlige orden og bekæmpe
kriminalitet garantereres effektivt, så længe den generelle og udifferentie-
rede logning med henblik på at beskytte nationale sikkerhed kan oprethol-
des.
Side 3/3