Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 656
Offentligt
2419162_0001.png
TALE
Materiale til forelæggelse for FEU den 10.
juni 2021
Det talte ord gælder
4. juni 2021
J.nr. 2021 - 3814
CAPI
Tak for ordet, formand.
Jeg vil i dag forelægge de temaer, som vi skal
drøfte på rådsmødet
for EU’s beskæftigelses-
og
socialministre mandag den 14. juni i Luxembourg.
Jeg vil fortælle om de otte emner på dagsordenen,
som falder under mit ressortområde.
De forelægges alle udvalget til orientering.
[Forslag til direktiv om passende mindsteløn-
ninger i den Europæiske Union]
Lad mig starte med en velkendt og højprioriteret
sag: direktivforslaget om passende mindstelønnin-
ger.
Det portugisiske formandskab har erkendt, at de
ikke på nuværende tidspunkt kan indfri deres am-
bitioner om at få forslaget vedtaget i Rådet. Derfor
er sagen
ikke
sat på dagsordenen til generel indstil-
ling
men i stedet som fremskridtsrapport og poli-
tisk debat.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Det er godt, vil jeg skynde mig at tilføje.
[Fremskridtsrapporten]
Fremskridtsrapporten skal hverken forhandles eller
godkendes på rådsmødet
den er alene formand-
skabets mulighed for at gøre status.
Fremskridtsrapporten gengiver de væsentligste
problemstillinger og medlemsstaternes overord-
nede holdninger. Blandt andet fremgår det tyde-
ligt, at en række medlemsstater ønsker forsikringer
for, at direktivforslaget ikke giver individuelle ret-
tigheder.
[Politisk debat]
På rådsmødet skal vi have en politisk drøftelse om
forslaget.
Her vil jeg igen fremhæve, at forslaget ikke er en
blomst groet i vores have, og at vi i stedet ser an-
dre muligheder for at fremme passende mindste-
lønninger i Europa. Det er helt afgørende, at der
bliver skabt sikkerhed for, at direktivet ikke vil un-
derminere den danske model.
Vi har fokus på, at direktivet ikke kan give indivi-
duelle rettigheder i forhold til minimumsløn. Det
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
gælder direktivets artikel 1, som beskriver direkti-
vets formål og afgrænsninger og artikel 11, som
handler om særlige klage- og tvistbilæggelsespro-
cedurer i forhold til løn.
Vi mener jo slet ikke, at der er hjemmel i traktaten
til individuelle rettigheder ved fastsættelse af løn.
Det vil vi have skrevet tydeligere i teksten, for at
der ikke senere skal komme såkaldt dynamiske
tolkninger fra EU-Domstolen.
Fastsættelse af lønniveauet er et nationalt anlig-
gende, og i Danmark er det arbejdsmarkedets par-
ter, der uden regeringens indblanding fastsætter
lønniveauet gennem kollektive overenskomster.
Det skal parterne kunne blive ved med.
Derfor vil jeg også fremhæve vigtigheden af, at
parternes autonomi skal respekteres. Det er særligt
relevant i artikel 4 om overenskomstdækning.
Jeg har set Kommissionens bemærkning til den
samme bekymring i Folketingets begrundede udta-
lelse. Her fremhæver Kommissionen, at medlems-
staten jo kan overlade det til parterne at implemen-
tere direktivet. Det er en pointe, som vi savner, at
Kommissionen kommer tydeligere frem med, også
i Rådets arbejdsgruppe.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Samtidigt vil jeg på rådsmødet tilkendegive, at løn
aftalt mellem parterne pr. definition har et pas-
sende niveau, og at løn fastsat i danske overens-
komster derfor ikke skal vurderes i EU-systemet.
[Videre strategi]
Som det fremgår, har vi fra dansk side fortsat en
række bekymringer og ubesvarede spørgsmål.
Vi arbejder tæt sammen med Sverige om at på-
virke selve direktivteksten, så den giver så få ska-
devirkninger på den danske model som muligt
hvis et direktiv altså ender med at blive vedtaget
på et tidspunkt.
Men jeg vil gerne
endnu engang
slå fast, at re-
geringen
fortsat
er imod et direktivforslag på dette
område. Også selvom vi aktivt søger indflydelse
på teksten.
Derfor samarbejder vi fortsat aktivt med de øvrige
medlemsstater, der også er skeptiske af den ene el-
ler anden grund. Min svenske kollega og jeg har
taget initiativ til et møde i denne kreds, der blev
afholdt i går. Her var der enighed om, at der fortsat
er udfordringer med Kommissionens forslag.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
I forbindelse med rådsmødet vil jeg desuden drøfte
sagen med en række ministerkollegaer. Blandt an-
det kollegaer fra Frankrig og Spanien. Og sammen
med Sverige skal jeg mødes med den kommende
slovenske formand.
Før jeg runder af om mindsteløn, vil jeg gentage,
hvad jeg har sagt før: Uanset hvordan direktivfor-
slaget måtte udvikle sig
så har vi fortsat mulig-
hed for at stemme nej i sidste ende. Derudover vil
vi fortsat kunne anlægge et såkaldt annullations-
søgsmål ved EU-Domstolen, hvis vi vurderer, at et
endeligt direktiv går for langt i forhold til trakta-
ten.
Det vil afhænge af en samlet vurdering, som jeg
selvfølgelig vil forelægge for udvalget, når og hvis
et forhandlingsoplæg bliver aktuelt.
Om den videre proces i Rådet kan jeg oplyse, at
det slovenske formandskab vil arbejde for at opnå
enighed i Rådet under deres formandskab. De pla-
ner vil jeg få uddybet, når jeg
som nævnt
sam-
men med min svenske kollega også mødes med
den slovenske minister under rådsmødet.
Jeg vil fortsat holde udvalget orienteret om rele-
vante udviklinger i sagen og kan forsikre jer om, at
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
vi fra regeringens side fortsat gør
alt,
hvad vi kan
for at sikre den danske model.
[Forslag til direktiv om bindende løngennem-
sigtighedstiltag]
Jeg vil nu gå videre til at orientere om forslaget
om at
styrke overholdelsen af EU’s ligelønsprincip
gennem løngennemsigtighed og håndhævelsesme-
kanismer, som jeg også tidligere har orienteret ud-
valget om.
Forslaget er på dagsorden i form af en fremskridts-
rapport
en rapport, som jeg på rådsmødet vil
kvittere for og tage til efterretning.
[Status]
Under det portugisiske formandskab har der været
fem arbejdsgruppemøder i regi af Rådet, hvor
medlemsstaterne har haft mulighed for at stille af-
klarende spørgsmål.
Spørgelysten til det meget detaljerede forslag har
været stor. Derfor har det kun været muligt at have
en førstelæsning af 11 ud af de i alt 34 artikler i
forslaget.
Alle medlemsstater
herunder Danmark
har
fortsat fastholdt deres undersøgelsesforbehold for
teksten.
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
[Regeringens
holdning]
Hvad angår regeringens holdning, så støtter vi op
om EU’s ligelønsprincip
og ambitionen om et
samfund, hvor mænd og kvinder reelt har lige mu-
ligheder, og hvor løn ikke afhænger af køn.
Samtidig ser regeringen med bekymring på detal-
jeringsgraden i forslaget. Flere elementer synes
umiddelbart svært forenelige med den danske mo-
del, hvor løndannelsen i vidt omfang er overladt til
arbejdsmarkedets parter. Det gælder særligt blandt
forslagets meget detaljerede bestemmelser om
håndhævelse og tilsyn.
Regeringen vil være optaget af at værne om den
danske model og af at skabe respekt for parternes
rolle og autonomi. Vi vil arbejde for, at eventuelt
nye tiltag kan implementeres gennem kollektive
aftaler og på at tilpasse nye krav, så de i højere
grad passer ind i et dansk setup.
Jeg forventer, at vi ser ind i et længerevarende for-
handlingsforløb, hvor der kan gå endnu en rum tid,
før Rådet har en tekst at tage stilling til.
Jeg ser frem til tæt samarbejde med Folketinget -
også i denne sag.
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
[Opfølgning på det sociale topmøde i Porto og
næste skridt for EPSCO-Rådet]
På rådsmødet skal vi også drøfte opfølgning på det
sociale topmøde d. 7. maj i Porto.
Formandskabet har lagt op til, at drøftelsen skal
handle om:
1) Social genopretning efter COVID-19;
2) Fastsættelsen af nationale mål, der skal bi-
drage til de samlede EU-målsætninger;
3) Fremtiden for det europæiske semester.
På Porto-topmødet blev der blandt andet udtrykt
opbakning til de tre europæiske 2030-mål, som jeg
forelagde udvalget den 6. maj. De tre mål vedrører
områder, der er helt centrale i gen-opretningen,
nemlig beskæftigelse, opkvalificering og bekæm-
pelse af fattigdom.
Med udgangspunkt i de to førstnævnte vil jeg på
rådsmødet bidrage med de danske erfaringer med
at håndtere pandemien.
Gennem trepartsaftaler og brede aftaler med i Fol-
ketinget har vi i Danmark formået at holde hånden
under beskæftigelsen og samtidig investeret mas-
sivt i opkvalificering.
8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Som nævnt vil drøftelsen på rådsmødet også
handle om fastsættelsen af nationale mål, der skal
bidrage til de overordnede EU-mål om beskæfti-
gelse, opkvalificering og reduktion af fattigdom.
Jeg vil understrege, at både de europæiske 2030-
mål og eventuelle nationale mål er politiske mål-
sætninger, der ikke er bindende, og som ikke tilfø-
rer flere kompetencer til EU. Derudover er det fri-
villigt, om man vil fastsætte nationale mål.
På rådsmødet vil jeg betone, at de nationale mål-
sætninger skal tage udgangspunkt i de enkelte lan-
des situationer.
For eksempel ligger Danmark højt både hvad an-
går beskæftigelse og opkvalificering, og derfor er
pladsen til forbedringer tilsvarende mindre.
I forhold til fremtiden for det europæiske semester
vil jeg fremhæve, at ESPCO-rådet fortsat bør ind-
drages i de beskæftigelsesmæssige og sociale
aspekter af semestret.
[Det Europæiske Semester 2021]
Under semesterpunktet skal EPSCO-rådet vedtage
to fælles udtalelser fra Beskæftigelseskomitéen og
Socialkomitéen.
9
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Den første udtalelse handler om semesterprocessen
i 2021 og gør status over arbejdet i de to komitéer
gennem det seneste år.
Regeringen vurderer, at udtalelsen giver et retvi-
sende billede af arbejdet i de to komitéer og kan
derfor støtte udtalelsen.
Den anden udtalelse fra komitéerne handler om
Kommissionens forslag til en revideret social re-
sultattavle.
Resultattavlen er et analytisk værktøj, der offent-
liggøres hvert år
som en led i ”Den fælles beskæf-
tigelsesrapport”. Den består i dag af 14 hovedindi-
katorer og en række sekundære indikatorer.
Med udtalelsen tilslutter EPSCO-rådet sig, at re-
sultattavlen udvides med fire nye hovedindikatorer
inden for: læring, børnefattigdom, beskæftigelse
blandt personer med handicap og udgifter til bolig.
Samtidigt fremgår det, at landene endnu ikke er
nået til enighed om Kommissionens forslag til nye
sekundære indikatorer.
Regeringen ser positivt på, at ændringen bl.a. har
til formål at afspejle EU’s nye 2030-mål
inden for
deltagelse i læring i resultattavlen.
10
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Men regeringen ser også behov for yderligere tek-
niske afklaringer og flere drøftelser af de nye se-
kundære indikatorer.
På den baggrund kan regeringen støtte vedtagelsen
af udtalelsen.
[Hovedbudskaberne i Socialkomitéen og Kom-
missionens fælles rapport om pension]
På rådsmødet skal EPSCO-rådet også vedtage ho-
vedbudskaberne i Socialkomitéen og Kommissio-
nens fælles rapport om pension.
Hovedbudskaberne peger på tværgående tendenser
og udfordringer i EU-landene på pensionsområdet.
Men de dykker altså ikke ned i de enkelte lande.
Regeringen kan byde det analytiske arbejde vel-
komment, men det er fortsat vigtigt for regeringen
at understrege, at den nationale kompetence på
pensionsområdet accepteres fuldt ud.
Med de ord kan regeringen støtte hovedbudska-
berne.
[Rådskonklusioner om telearbejde]
På rådsmødet skal vi også vedtage rådskonklusio-
ner om telearbejde
eller hjemmearbejde, som vi
vil kalde det.
11
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Rådskonklusionerne handler om, hvad vi kan gøre
for at forbedre arbejdsforholdene på hjemmear-
bejdspladser henset til den store stigning i hjem-
mearbejde som følge af pandemien.
Rådskonklusionerne fokuserer på, hvordan vi gen-
nem erfaringsudveksling med andre lande, med
indspil fra arbejdsmarkedets parter og Kommissio-
nens analyser kan adressere de negative og
fremme de positive sider af hjemmearbejde.
Regeringen støtter, at vi skal adressere ulemperne
og samtidig få det meste ud af fordelene ved hjem-
mearbejde
som meget tyder på vil være en ud-
bredt arbejdsform også efter pandemiens ophør.
Regeringen kan derfor støtte rådskonklusionerne.
[Rådskonklusioner om de socioøkonomiske
konsekvenser af COVID-19 for ligestilling]
Et andet sæt rådskonklusioner, som vi skal ved-
tage, handler om de socioøkonomiske konsekven-
ser af COVID-19 for ligestilling.
Rådskonklusionerne fremhæver, at pandemien har
forværret ligestillingen på nogle områder.
Rådskonklusionerne opfordrer derfor til at arbejde
for at fremme reelt lige muligheder for mænd og
12
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
kvinder i forbindelse med genopretningen, hvilket
regeringen finder positivt.
Regeringen kan derfor støtte rådskonklusionerne.
[Politisk debat om social dialog og kollektive
forhandlinger]
Sidste punkt på EPSCO-dagsordenen er en politisk
debat om social dialog og kollektive forhandlinger.
Formandskabet har udarbejdet et bredt debatoplæg
med fokus på blandt andet genopretning, kapaci-
tetsopbygning, samt hvordan vi sikrer organisering
og overenskomstdækning af telearbejdere samt
folk i atypiske ansættelsesforhold.
I mit indlæg på rådsmødet vil jeg blandt andet
fremhæve det gode og konstruktive samarbejde re-
geringen har haft med parterne i forbindelse med
covid-pandemien.
For så vidt angår spørgsmålet om kapacitetsopbyg-
ning, har Danmark og Sverige udarbejdet et non
paper med bud på, hvordan man kan fremme so-
cial dialog og styrke national kapacitet. Oplægget
er tidligere sendt til udvalget.
Fra dansk side bidrager vi meget gerne aktivt til at
fremme social dialog i Europa gennem erfarings-
13
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
udveksling og gensidig læring. Danmark er et rig-
tigt godt eksempel på, at det virker, hvis man giver
parterne magt, for så tager de ansvar. Det er samti-
digt vigtigt, at parternes autonomi respekteres.
Endelig vil jeg tilkendegive, at vi ser frem til de to
nye initiativer fra Kommissionen, hvor det ene
skal sikre,
at EU’s konkurrenceretlige regler ikke
er til hinder for, at platformsarbejdere indgår kol-
lektive overenskomster, og det andet skal med-
virke til ordentlige arbejdsforhold for platformsar-
bejdere. Jeg vil understrege, at det i Danmark er
arbejdsmarkedets parter, der på nationalt plan sik-
rer løn- og arbejdsvilkår.
Men jeg vil klart tilkendegive, at vi er imod indfø-
relsen af en tredje gruppe, altså en gruppe der
hverken er lønmodtagere eller selvstændige.
[Eventuelt]
Til slut vil jeg gå
til punktet ”eventuelt”.
På rådsmødet forventer formandskabet at give sta-
tus på diverse aktuelle sager. Lad mig fremhæve
to, der er væsentlige set fra et dansk perspektiv.
[Forordning 883]
Den første er revision af forordning 883 om koor-
dination af sociale sikringsordninger.
14
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Jeg forventer, at formandskabet vil oplyse, at man
har afholdt trilog-forhandlinger om sagen den 1.
marts 2021, og at Europa-Parlamentet og Rådet
fortsat
har svært ved at nå til enighed. Det er der-
for fortsat usikkert, hvornår der kan indgås en en-
delig aftale.
Det kompromisforslag, der i øjeblikket ligger på
forhandlingsbordet, er set med danske øjne ikke
balanceret. Indtil der foreligger en endelig aftale,
arbejder regeringen for at trække aftalen så meget
som muligt i retning af de danske ønsker.
[Direktivet om kønslig ubalance i bestyrelser]
Formandskabet vil også give en status på direkti-
vet om kønsbalance i bestyrelser.
Danmark har været en del af et blokerende min-
dretal mod direktivet siden 2012. Der foreligger
ikke et nyt forslag til direktivet. Derfor har den
danske position ikke ændret sig.
Danmark har været - og er fortsat - imod direktiv-
forslaget, som man finder griber unødigt ind i virk-
somhedernes almindelige ledelsesret, og er for
ufleksibelt for virksomhederne.
[Frokostdrøftelse om LGBTIQ-strategi]
15
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 656: Beskæftigelsesministerens talepapir vedr. forelæggelsen i Europaudvalget af rådsmøde beskæftigelse m.v. 14/6-21
Endelig har det portugisiske formandskab uden for
den formelle dagsorden inviteret til en uformel fro-
kostdrøftelse om Kommissions LGBTIQ-strategi.
Her vil jeg fremhæve, at Danmark støtter op om
Kommissionens LGBTIQ-strategi, og at vi er be-
kymrede over den stigende modstand mod LGBTI
personers lige rettigheder.
Jeg vil også fremhæve, at jeg i forbindelse med
den internationale dag mod homo- og transforbi
IDAHOT den 17. maj deltog i et polsk webinar ar-
rangeret af Kommissionen om LGBTI-ligestilling i
EU, og at jeg også var medunderskriver af et fæl-
les europæisk ministerindlæg om vigtigheden af, at
EU står vagt om menneskerettigheder og LGBTI
personers vilkår
et indlæg, der blev bragt i flere
større europæiske aviser, og som 14 andre ministre
underskrev.
Tak for ordet.
16