NYHEDSBREV
│
2020-2021
│
8. DECEMBER 2020
Gennembrud i forhandlinger om
fælles EU-lobbyregister
Enighed mellem EU-institutionerne om, at lobbyister skal
lade sig registrere i et nyt fælles åbenhedsregister
Efter flere års trakasserier ser det ud til, at der nu er gennembrud i
forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om en
model for obligatorisk registrering af lobbyister i EU-systemet. Aftalen indebærer
bl.a., at interessegrupper skal lade sig registrere i et nyt fælles
”åbenhedsregister”, hvis de ønsker at tale deres sag over for en af de tre EU-
institutioner.
Det konkrete indhold af det nye kompromis er dog fortsat ukendt. Hvad er det
f.eks. for aktiviteter, som de tre EU-institutioner skal registrere i det nye register?
Og hvem er fritaget for registrering?
Ifølge en
pressemeddelelse
fra de tre EU-institutioner fra den 7. december har de
indgået et kompromis om
betingelserne for optagelse i registeret (the principle of
conditionality).
Men samtidig ser det ud til, at aftalen også indebærer, at der tages
et væsentligt hensyn til de enkelte EU-institutioners særegenheder. Det hedder
således i pressemeddelelsen, at parterne er enige om ”supplerende
åbenhedsbestemmelser for hver enkelt af de tre EU-institutioner, som tager
hensyn til deres respektive særegenheder”, ligesom EU-institutionerne
har
accepteret,
at være med til at ”opbygge en fælles åbenhedskultur”.
Kompromisforslaget synes således kun at omfatte de dele af forslaget, der skal
gælde for alle tre institutioner (f.eks. definition af lobbyister, betingelser for
optagelse i registeret, organisering af registeret og finansiering mv.). Det
vil
derudover
være
op til de enkelte EU- institutioner at implementere registeret, som
de
finder passende.
Ifølge pressemeddelelsen er der fortsat elementer i forslaget, som mangler at
blive aftalt, men EU-institutionerne har forpligtet sig til at færdiggøre en endelig
aftale inden årets udgang. Ifølge nyhedsbrevet Agence Europe kan den endelige
aftale falde på plads på et møde allerede i næste uge.
Baggrund
Aftalen bygger på Kommissionens forslag til en interinstitutionel aftale om et
obligatorisk åbenhedsregister fra den 28. september 2016 (Kom(2016)627).
Kommissionen og Europa-Parlamentet indgik dog allerede i 2011 en aftale om
frivillig registrering af lobbyister, som blev revideret i 2015 (åbenhedsregisteret
kan tilgås
her).
Rådet besluttede sig dengang for at stå uden for aftalen mellem de
to øvrige EU-institutioner, men afgav en ensidig erklæring, hvor man udtrykte
støtte til ideen.
Rådets deltagelse i åbenhedsregisteret har været et særligt vanskeligt spørgsmål,
fordi Rådet består af et Rådssekretariat og af nationale delegationer, hvor
sidstnævnte er omfattet af nationale regelsæt. For så vidt angår Europa-
Parlamentet har det været et afgørende spørgsmål, i hvilket omfang også
kontakter til medlemmer af Europa-Parlamentet skal omfattes eller om dette, som
i dag, kun sker på frivillig basis. Netop disse udfordringer medførte,
at
forhandlingerne i 2019 brød sammen.
Pressemeddelelsen fra det tre EU-institutioner
kan læses her.
Juridiske begrænsninger med IIA
Rådets Juridiske Tjeneste har tidligere påpeget, at man ikke i en inter-institutionel aftale
kan regulere, hvorledes de enkelte EU-institutioner skal indrette sig. Det er op til den
enkelte institution at træffe beslutning herom. Det er heller ikke juridisk muligt at regulere,
hvordan repræsentanter for medlemsstaterne, herunder i deres funktion som
formandskab, håndterer kontakter med repræsentanter for interesseorganisationer i en
interinstitutionel aftale. Repræsentanter for medlemsstaterne er omfattet af national
lovgivning herom.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, Tlf. 3337 3695