Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 24
Offentligt
2339760_0001.png
NYHEDSBREV │ 2020-2021 │
22. FEBRUAR 2021
EU-nyt: International vejfragts CO2-
udledninger stiger med ca. 5 pct.
som følge af kontroversielle
elementer af Vejpakke I.
Kommissionens længe ventede konsekvensanalyser,
der ser nærmere på de klima- og
konkurrencemæssige konsekvenser af dele af
Vejpakke I, indikerer, at den internationale fragtsektors
CO2-udledninger vil stig med end 3 mio. tons i 2023.
Ændringerne forventes ikke at flytte store
markedsandele fra østeuropæiske lastbiler til
vesteuropæiske.
Kommissionen og østeuropæiske medlemslande bekymret
over klimamæssige konsekvenser
Da Rådet og Europa-Parlamentet nåede frem til et kompromis om Vejpakke
I skabte særligt to elementer en del opmærksomhed: Forpligtelsen til, at
lastbiler skal vende hjem til deres hjemland mindst hver 8. uge (herefter
”return of vehicle”) og muligheden for, at lastbilssegmentet af en kombineret
transport (en transport, som involverer flere transportformer, typisk jernbane
og vejtransport) kan omfattes af cabotagereglerne. Sidstnævnte forventes
ifølge
Agence Europe
kun anvendt af Danmark og Sverige.
EU-note - 2020-21 - E 24: EU-nyt: International vejfragts CO2-udledninger stiger med ca. 5 pct. som følge af kontroversielle elementer af Vejpakke I
2339760_0002.png
Allerede i forbindelse med vedtagelsen af Vejpakke I den 9. juli 2020 gjorde
Kommissionen det klart, at man var meget bekymret over de klimamæssige
konsekvenser af særligt de to elementer, som ikke havde været en del af
deres oprindelige forslag. Tilsvarende protesterede en række østeuropæiske
lande også over reglerne, som man fandt undergravede EU’s
klimamålsætninger og udgjorde en urimelig diskrimination af særligt
østeuropæiske operatører.
Kommissionen annoncerede som følge heraf, at man ville få udarbejdet
konsekvensanalyser af de kontroversielle elementer. Konsekvensanalyserne
var oprindeligt ventet allerede i starten af efteråret 2020, men blev forsinket.
Den 19. februar 2021 blev de to konsekvensanalyser endelig offentliggjort.
Det er ikke normal praksis, at Kommissionen udarbejder konsekvensanalyse
vedrørende de endelige kompromisser indgået af Europa-Parlamentet og
Rådet, men i dette tilfælde fandt man, at kompromisset indførte nye krav,
der medførte omfattende konsekvenser, som ikke var omfattet af den
oprindelige konsekvensanalyse.
Hvor store konsekvenser?
Konsekvenserne afhænger af, hvilket scenarie, der kommer til at udspille
sig.
Return of vehicle
For så vidt angår ”return of vehicle”, forventes i udgangspunktet kun en
begrænset omorganisering af vejtransportsektoren. Der er således
begrænset udsigt til en større omlægning af sektoren, hvor godskørsel i
Vesteuropa i højere grad udføres af vesteuropæiske firmaer. Østeuropæiske
firmaer vil fortsat have et markant lavere omkostningsniveau end
vesteuropæiske firmaer. Yderligere kompliceres en omlægning af, at der er
mangel på lastbilchauffører i Vesteuropa. Der kan i stedet forventes en vis
omlægning fra de østeuropæiske lande, der ligger længst væk fra
Vesteuropa og i særdeleshed de lande, som i dag ikke er medlem af
Schengen-systemet, til de mere centralt placerede østeuropæiske lande,
som Tjekkiet, Ungarn, Slovenien og Polen, hvor lastbilerne allerede i dag
returnerer relativt ofte.
”Return
of vehicle” forventes i 2023 at bidrage til, at CO2-udledningerne fra
international vejfragt stiger med cirka 4,6 pct., mens ændringerne for så vidt
angår kombinerede transporter alene forventes at bidrage med en stigning i
størrelsesordenen 0,4 pct. Stigningen i CO2-udledninger kan dog forventes
at aftage over tid, i takt med, at transportoperatørerne forventes at omlægge
deres drift delvist (og dermed går fra det mest sandsynlige scenarie til et
mindre omfattende).
For så vidt angår luftforureningen forventes ”return of
vehicle”-bestemmelsen
at medføre negative sundhedsmæssige effekter til
en værdi af 25,9 mio. euro.
For så vidt angår omfanget af cabotagekørsel er det vurderingen, at effekten
vil være begrænset. Det skyldes, at de lastbiler, der er længere tid væk fra
deres hjemland end 8 uger, oftest er involveret
i ”cross trade” (når en lastbil
kører mellem to andre lande end det land, som den har hjemme i) og i mere
begrænset omfang udfører cabotagekørsel.
Tabel 1
opsummerer nogle af de centrale tal ved de forskellige scenarier:
Tabel 1
Simpel
overholdelse af
Delvis
omstrukturering af
Høj grad af
omstrukturering af
markedet
EU-note - 2020-21 - E 24: EU-nyt: International vejfragts CO2-udledninger stiger med ca. 5 pct. som følge af kontroversielle elementer af Vejpakke I
2339760_0003.png
reglerne (forventet
scenarie)
Ændring i antal
kilometer kørt
(millioner)
CO2-udledninger
(tusinder tons)
Omkostninger ved
luftforurening
+2.900 (+4,6 %)
+25,9 mio. euro
+2.528 (+4,8 %)
markedet
(forventet over tid)
+706 (+1,4 %)
+436 (+0,8 %)
+810 (+1,3 %)
+7,2 mio. euro
+500 (+0,8 %)
+4,5 mio. euro
Kombineret transport
Konsekvensanalysen vedrørende kombinerede transporter identificerer
potentielle problemer for fremtiden for europæisk jernbanetransport,
herunder særligt i Norden. Det skyldes, at en eventuel klassificering af
vejtransportdelen af en kombineret transport som cabotage, vil medføre at
godstransport omlægges fra kombineret jernbane- og vejtransport til ren
international vejtransport. Hermed vil mængden af transport via
jernbanenettet falde, hvorfor det kan være nødvendigt at skære i antallet af
afgange, hvilket igen kan gøre international jernbanetransport mindre
konkurrencedygtigt.
Nyt forslag fra Kommissionen?
Om end en stigning på ca. 5 pct. i CO2-udledningen fra den internationale
vejtransport i Europa er markant, er det endnu uklart, hvorvidt
Kommissionen, som den tidligere har varslet, at den overvejede, vil komme
med forslag til, hvordan man kan rette op herpå. Ifølge Agence Europe vil
Kommissionen den kommende tid ”gå i dialog” med Europa-Parlamentet
og
Rådet om den rette vej frem.
Det står dog allerede nu klart, at en række østeuropæiske medlemslande og
medlemmer af Europa-Parlamentet vil bruge konsekvensanalyserne til at
understrege deres pointe om, at de kontroversielle elementer i Vejpakke I
udgør et reelt klimamæssigt problem. Omvendt må særligt vesteuropæiske
medlemslande og medlemmer af Europa-Parlamentet forventes at pege på,
at den forventede stigning i CO2-udledningerne vil være midlertidig og kun
vare ved til der sker en større grad af markedstilpasning.
Vil du vide mere?
EU-note om EU-institutionernes arbejde med konsekvensanalyser:
EU-note E 8
De to konsekvensanalyser:
Kombinerede transporter (engelsk)
Return of vehicle (engelsk)
Kommissionens udtalelse fra juli 2020 om return of vehicle og muligheden for at
lade vejelementet i en kombineret transport omfatte af cabotagereglerne:
Pressemeddelelse (engelsk)
EU-note - 2020-21 - E 24: EU-nyt: International vejfragts CO2-udledninger stiger med ca. 5 pct. som følge af kontroversielle elementer af Vejpakke I
2339760_0004.png
Produceret og skrevet af:
Mathias Grønbek Lydholm, EU-chefkonsulent, tlf. 5107