Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 10
Offentligt
2261051_0001.png
Bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg
1)
I medfør af § 2, stk. 4, § 2 a, § 10, stk. 6, § 11, stk. 3, § 26, stk. 3, § 27 d, § 84, stk. 2, § 88, § 90 og §
92 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
119
af
6. februar 2020,
og i medfør af § 3, stk. 2, og §
70 i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lov nr.
125
af
7. februar 2020,
fastsættes efter
bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra Energistyrelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Undtaget fra kravet om tilladelse efter stk. 1 er følgende anlæg:
1) Elproduktionsanlæg med en effekt på under 5 MW.
2) Vindkraftanlæg, der opfylder kravene i bekendtgørelse nr. 651 af 26. juni 2008 om teknisk
godkendelsesordning for konstruktion, fremstilling, opstilling, vedligeholdelse og service af vindmøller
og senere ændringer heri.
3) Andre anlæg, der producerer elektricitet baseret på vedvarende energi, og har en effekt på under 10
MW.
4) Kraftvarmeanlæg med en eleffekt på 25 MW eller derunder, som er godkendt efter lov om
varmeforsyning.
Stk. 3.
Etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter energi fra vand eller vind på søterritoriet eller i
den eksklusive økonomiske zone, er ikke omfattet af reglerne i denne bekendtgørelse. § 4 gælder dog
for alle elproduktionsanlæg bortset fra vindmøller.
Stk. 4.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse fritager ikke ansøgeren fra at opnå tilladelser,
som måtte være nødvendige efter anden lovgivning.
§ 2.
Ansøgere, som dokumenterer at opfylde de i denne bekendtgørelse nævnte betingelser og
procedurer for modtagelse af en tilladelse, har krav på at modtage denne, se dog tillige § 3.
§ 3.
Elproduktion fra anlæg med en eleffekt på over 25 MW må i henhold til lov om elforsyning kun
udøves af virksomheder, der har opnået bevilling. Bevilling gives til virksomheder, der opfylder
bestemmelserne i §§ 10 og 12 i lov om elforsyning.
§ 4.
Net- og transmissionsvirksomheder har pligt til at give enhver producent af energi, der anmoder
om nettilslutning, alle nødvendige oplysninger herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter over, hvad tilslutningen vil koste,
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og behandling af ansøgningen om nettilslutning og
3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
§ 5.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0002.png
1) Benyttelsestid: Den årlige drifttid omregnet til ækvivalente fuldlasttimer.
2) CH
4
: Luftarten metan.
3) C
m
: Forholdet mellem el- og varmeproduktionen på et kraftvarmeværk. Hvis anlægget er af
udtagstypen, angiver C
m
forholdet mellem el- og varmeproduktionen i et veldefineret modtrykspunkt,
hvor anlægget ikke har nogen kondensproduktion.
4) CO
2
: Luftarten kuldioxid.
5) C
v
: Tabet i elproduktionen på et kraftvarmeværk af udtagstypen ved en forøgelse af
varmeproduktionen med én enhed ved 100 % output.
6) Indfyret brændsel: Nedre brændværdi af den samlede brændselsmængde, der indfyres i el-
produktionsanlægget angivet i GJ (giga-joule).
7) Netto-elproduktion: Produktionsanlæggets elproduktion i MWh (Megawattimer) fraregnet
egetforbruget.
8) N
2
O: Luftarten lattergas.
9) Skrotning: En fysisk nedrivning eller fjernelse af et anlæg eller væsentlige dele heraf, som umuliggør
fortsat drift af anlægget.
10) Væsentlig ændring: En ændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets miljøforhold, tekniske
forhold nævnt i § 6, anlæggets levetid eller forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert fald tale om,
hvis ændringens omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostningerne for en ny lignende
enhed.
11) Energieffektivitetsdirektiv: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober
2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af
direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets
direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013,
nr. L 141, side 28.
12) Kraftvarmeanlæg: Et anlæg til samtidig produktion af termisk energi og elektrisk eller mekanisk
energi i en og samme proces.
13) Højeffektiv kraftvarmeproduktion: Kraftvarmeproduktion, der opfylder kriterierne i
energieffektivitetsdirektivets bilag II.
Kapitel 2
Ansøgningens indhold
§ 6.
Ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 1, skal indeholde en teknisk beskrivelse af anlægget eller
af den påtænkte ændring heraf og skal give oplysning om følgende forhold, jf. dog stk. 2:
1) Ejer af anlægget.
2) Placering og størrelse af anlægget.
3) Forventet idriftsættelsestidspunkt.
4) Anlægstype, herunder beskrivelse af delkomponenter (kedel, turbine, generator, motor, gasturbine
m.v.) og disses måde at virke sammen på.
5) De væsentligste dampdata.
6) De væsentligste energistrømme belyst ved anlægsdiagram.
7) Virkningsgrad for el og varme. Ved ændring af eksisterende anlæg beskrives desuden
virkningsgradsforbedringen som følge af ændringen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0003.png
8) C
m
for kraftvarmeanlæg og C
v
for udtagsanlæg.
9) Brændselssammensætning og brændselsfleksibilitet.
10) Emissioner af CO
2
, CH
4
, N
2
O samt eventuelle støvpartikler og tungmetaller for det samlede anlæg.
Emissionerne angives ved fuldlast og ved minimumslast i forhold til det indfyrede brændsel.
11) Beskrivelse af rensningsteknologi (afsvovlingsanlæg, deNOx-anlæg, røgvasker, filtre m.v.).
12) Beskrivelse af udstyr til måling af emissioner samt måleprogram.
13) Mængder og sammensætning af restprodukter (aske, slagge, afsvovlingsprodukt m.v.).
14) Omfanget af forventede investeringer.
15) Reguleringsegenskaber (mulig lastændring i pct. pr. minut).
16) Dellastegenskaber (minimumslast, herunder ændret brændselssammensætning og virkningsgrad ved
dellast).
17) Beskrivelse af mulighederne for at yde spændings- og frekvensregulering fra anlægget.
18) Udetid ved ombygninger.
19) Beskrivelse af muligheden for at starte med spændingsløst net.
20) Det påtænkte tilslutningspunkt til det kollektive elforsyningsnet.
21) Mulighederne for at et fjernvarmenet kan aftage varmeeffekten i det påtænkte
varmetilslutningspunkt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan give tilladelse til, at ansøgningen ikke indeholder en eller flere af de i stk.
1, nævnte oplysninger eller at oplysningerne først skal indberettes til Energistyrelsen på et nærmere
angivet tidspunkt. En foreløbig ansøgning kan fremsendes til Energistyrelsen parallelt med at de i stk. 3-
7 nævnte oplysninger indhentes.
Stk. 3.
Ansøgningen skal endvidere være bilagt en redegørelse fra den systemansvarlige virksomhed.
Redegørelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Fordele og ulemper for det overordnede kollektive elforsyningsnet, som forventes at opstå ved
elproduktionsanlæggets tilslutning hertil.
2) Eventuelle udgifter som tilslutningen til elforsyningsnettet forventes at medføre.
3) Hvor der er tale om etablering af nyt elproduktionsanlæg, eventuelle fordele og ulemper for det
overordnede kollektive elforsyningsnet ved etablering af ny produktionskapacitet ift. alternativer hertil
såsom løsninger med hensyn til fleksibelt elforbrug og energilagring.
4)
Den systemansvarlige virksomheds eventuelle øvrige bemærkninger til ansøgningen.
Stk. 4.
Ansøgningen skal endvidere vedlægges eventuel foreliggende vurdering af anlæggets virkning
på miljøet (VVM-redegørelse).
Stk. 5.
Ansøgninger vedrørende etablering af kraftvarmeanlæg skal vedlægges materiale fra den
berørte fjernvarmevirksomhed, som redegør for forhold vedrørende afsætningen af anlægget
varmeproduktion. Tilsvarende gælder for ansøgninger, der indebærer en væsentlig ændring af
varmekapaciteten på anlægget.
Stk. 6.
Ved ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, som helt eller delvist anvender affald som
brændsel, drager Energistyrelsen omsorg for, at affaldsgrundlaget vurderes.
Stk. 7.
Ansøgninger vedrørende elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til
højeffektive kraftvarmeanlæg, og som har en samlet indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, skal
vedlægges en cost-benefit-analyse foretaget efter den metode beskrevet i bilag IX, del 2, i
energieffektivitetsdirektivet, jf. dog § 8. Analysen skal indebære en vurdering af omkostningerne og
fordelene ved at udnytte overskudsvarme fra elproduktionen således, at anlægget indrettes til højeffektiv
kraftvarmeproduktion, og ved at koble anlægget til et fjernvarme- eller fjernkølingsnet (referencen) i
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0004.png
forhold til det planlagte projekt. Referencen og projektet skal være defineret således, at de dækker
samme varmebehov.
§ 7.
Ved ansøgning om tilladelse til etablering af nye anlæg med en installeret elkapacitet på 300 MW
eller derover, skal der ud over de oplysninger, der er nævnt i § 6, stk. 1, tillige oplyses om følgende
forhold:
1) Om der er lagringslokalitet til rådighed, der muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
2) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at anlægge transportnet fra
elproduktionsanlægget til lagerlokaliteten.
3) En vurdering af, hvorvidt det er teknisk og økonomisk muligt at eftermontere udstyr til CO
2
-
opsamling fra elproduktionsanlægget.
Stk. 2.
Hvis Energistyrelsen på baggrund af oplysninger, som er nævnt i stk. 1 og øvrige tilgængelige
oplysninger, herunder vedrørende beskyttelsen af miljøet og menneskers sundhed finder, at
betingelserne for at kunne etablere udstyr til opsamling og komprimering af CO
2
fra det ansøgte anlæg
er opfyldt, er det en betingelse for meddelelse af tilladelse til etablering af anlægget, at der afsættes
tilstrækkelig plads hertil på eller ved anlægget.
§ 8.
Undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-benefit-analyse, jf. § 6, stk. 7, er:
1) Projekter for anlæg, hvor vurderingen efter den nationale cost-benefit-analyse efter artikel 14, stk. 3,
i energieffektivitetsdirektivet, er, at forholdene ikke egner sig til forsyning med fjernvarme eller
fjernkøling.
2) Projekter for anlæg, hvor udnyttelse af overskudsvarme vil kræve etablering af en
transmissionsleding til fjernvarme- eller fjernkølingsnettet på mere end 5 km.
3) Projekter for spids-og reservelastanlæg til elproduktion uden varmeudnyttelse, der planlægges at
være i drift mindre en 1500 timer om året som rullende gennemsnit over en femårsperiode.
4) Projekter for anlæg, der skal placeres tæt på en lagringslokalitet, der er godkendt i medfør af direktiv
2009/31/EF og muliggør oplagring af CO
2
fra elproduktionsanlægget.
Kapitel 3
Betingelser for meddelelse af tilladelse til elproduktionsanlægget
§ 9.
Tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående anlæg
kan kun meddeles til anlæg, som opfylder kravene i §§ 10-13, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Tilladelse kan dog gives, selvom et eller to af kravene i §§ 10-12 ikke er opfyldt, såfremt det
dokumenteres, at ændringerne samlet set medfører reduktion af drivhusgasudledningen i alle
driftssituationer. Ved vægtning af drivhusgasser tillægges CO
2
vægten 1, metan vægten 25 og lattergas
vægten 298.
Stk. 3.
Tilladelse kan dog gives, selvom kravet i § 13 ikke er opfyldt, hvis
1) reglerne i kapitel 4 i lov om varmeforsyning er til hinder for at overskudsvarme fra anlægget
udnyttes eller
2) reglerne i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er til
hinder for godkendelse af et projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra anlægget.
Stk. 4.
Tilladelsen skal respektere forudsætninger for anlægget eller for forsyning herfra udstedt i
medfør af lov om varmeforsyning.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0005.png
Stk. 5.
Opfyldelse af kravene i §§ 10-13 skal dokumenteres ud fra anlæggets samlede miljøvirkning,
dvs. samlede udledning af CO
2
, N
2
O, og CH
4
. Emissionerne opgøres på årsbasis.
Stk. 6.
Ved beregning af brændselsforbrug
og dermed emissioner som nævnt i § 10 til
elproduktionen på et kraftvarmeværk fraregnes bidraget fra varmesiden ud fra en virkningsgrad på 200
pct. Emissionerne fordeles mellem el og varme i samme forhold som brændselsforbruget.
§ 10.
CO
2
-udledningen fra anlægget må højst udgøre 500 kg. pr. produceret MWh elektricitet netto.
Stk. 2.
Ved fastlæggelse af CO
2
-udledningen anvendes CO
2
-faktorerne i bilag 1.
Stk. 3.
Hvis en ansøger kan dokumentere et andet CO
2
-indhold i et anvendt brændsel, end angivet i
bilag 1, kan Energistyrelsen give tilladelse til, at dette anvendes i beregningen.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CO
2
er reguleret ved et
samlet loft for CO
2
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 11.
CH
4
-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,1 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
CH
4
-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af CH
4
er reguleret ved et
samlet loft for CH
4
eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder endvidere ikke for anlæg omfattet af bekendtgørelse om
begrænsning af emission af nitrogenoxider, uforbrændte carbonhybrider og carbonmonoxid fra gas-
motorer og gasturbiner.
§ 12.
N
2
O-udledningen fra elsiden må højst udgøre 0,004 kg pr. indfyret GJ brændsel.
Stk. 2.
N
2
O-udledningen fastlægges med udgangspunkt i oplysninger fra anlægsleverandøren,
foreliggende typegodkendelse eller lignende.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke for anlæg, hvis udledning af N
2
O er reguleret ved et
samlet loft for N
2
O eller drivhusgasser udstedt med hjemmel i lov eller bekendtgørelse.
§ 13.
Et projekt for et elproduktionsanlæg, der ikke planlægges til at blive indrettet til højeffektive
kraftvarmeanlæg, skal udvise et cost-benefit overskud i forhold til referencen, jf. § 6, stk. 7.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for projekter, der efter § 8 er undtaget fra kravet om at vedlægge en cost-
benefit-analyse.
Kapitel 4
Betingelser for meddelelse af tilladelse til skrotning af eksisterende anlæg
§ 14.
Skrotning af bestående anlæg på 25 MW eller derover kan kun ske efter tilladelse fra
Energistyrelsen. Tilladelse hertil kan kun meddeles, såfremt Energistyrelsen finder, at
forsyningssikkerheden ikke herved forringes i betydelig grad.
Stk. 2.
En ejer, som har modtaget afslag på en anmodning om skrotning efter stk. 1, kan forlange, at
Energistyrelsen fastsætter det tidspunkt, hvorpå anlægget kan skrottes.
Stk. 3.
Såfremt der efter stk. 2, fastsættes et tidspunkt for skrotning af et anlæg, skal det sikres, at
anlæggets ejer får dækket de nødvendige udgifter til anlæggets forsatte opretholdelse i perioden indtil
anlægget skal skrottes. Dette kan ske ved, at Energistyrelsen anmoder den systemansvarlige virksomhed
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0006.png
om at sikre den tilstrækkelige produktionskapacitet gennem en aftale med anlæggets ejer om vilkår og
omfang af fremtidige ydelser fra anlægget og den systemansvarlige virksomheds betaling herfor.
Stk. 4.
Et elproduktionsanlæg, hvis ejer har modtaget betaling efter stk. 3, skal skrottes på det
tidspunkt, som er angivet i Energistyrelsens afgørelse efter stk. 2.
Stk. 5.
Spørgsmålet om størrelsen af den betaling, som anlæggets ejer har krav på at modtage efter
stk. 3, kan indbringes for Energitilsynet.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder dog ikke, såfremt klima-, energi- og
bygningsministeren
forsyningsministeren
efter bestemmelsen i elforsyningslovens § 50, stk. 3, har besluttet, at
elproduktionsvirksomheden af hensyn til forsyningssikkerheden skal opretholde en nærmere fastsat
produktionskapacitet, og denne ikke vil kunne opretholdes, såfremt anlægget skrottes.
Stk. 7.
Energistyrelsen kan stille vilkår for meddelelse af tilladelse efter stk. 1 og 2. Vilkårene kan
vedrøre:
1) Tidspunktet for skrotningens gennemførelse.
2) Krav til bortskaffelse og behandling af nedtaget anlæg m.m.
3) Krav om oprensning af kraftværksgrund med henblik på fornyet anvendelse heraf.
Kapitel 5
Dispensation
§ 15.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelserne i §§ 9-12, hvis
1) elproduktionsanlægget leverer særlige ydelser for elsystemet med begrænsede, negative
miljømæssige virkninger, f.eks. spidslastproduktion med en benyttelsestid under 500 timer årligt,
2) Energistyrelsen skønner, at anlægget må betegnes som et demonstrationsanlæg eller
3) hensynet til forsyningssikkerheden nødvendiggør dette.
Stk. 2.
Dispensationerne kan gøres tidsbegrænsede.
§ 16.
Energistyrelsen kan dispensere fra bestemmelsen i § 13, hvis det af retlige, ejendomsretlige eller
finansielle grunde er strengt nødvendigt.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om afgørelser om dispensation fra § 13.
Kapitel 6
Centrale kraft- og kraftvarmeanlæg
§ 17.
Centrale kraft- eller kraftvarmeanlæg er anlæg, som er beliggende på eller som opføres på de i
stk. 2 og 3 nævnte kraftværkspladser. Anlæg beliggende uden for disse kraftværkspladser betegnes som
decentrale kraft- eller kraftvarmeanlæg.
Stk. 2.
Kraftværkspladserne, hvorpå følgende eksisterende produktionsanlæg er beliggende:
1) Amagerværket.
2) Asnæsværket.
3) Avedøreværket.
4) H. C. Ørstedsværket.
5) Kyndbyværket.
6) Svanemølleværket.
7) Stigsnæsværket.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0007.png
8) Rønneværket.
9) Enstedværket.
10) Esbjergværket.
11) Fynsværket.
12) Herningværket.
13) Randersværket.
14) Skærbækværket.
15) Studstrupvæket.
16) Nordjyllandsværket.
Stk. 3.
Øvrige kraftværkspladser, hvortil der efter den 1. juni 2003 gives godkendelse efter
elforsyningsloven til opførelse af elproduktionsanlæg med en kapacitet på over 100 MW.
Stk. 4.
Energistyrelsen træffer i tvivlstilfælde afgørelse om, hvorvidt et anlæg er et centralt eller et
decentralt anlæg efter reglerne i denne bestemmelse.
Kapitel 7
Vilkår for tilladelser
§ 18.
I en tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg eller væsentlige ændringer i bestående
anlæg kan Energistyrelsen stille følgende vilkår:
1) At krav stillet af de systemansvarlige virksomheder som forudsætning for nettilslutning overholdes.
2) At tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet tilrettelægges således, at denne ikke medfører
omkostninger for de øvrige brugere af det kollektive elforsyningsnet.
3) At ejeren, inden byggearbejder påbegyndes, fremsender yderligere oplysninger af relevans for
godkendelsen.
4) At ejeren giver Energistyrelsen, den systemansvarlige virksomhed og netselskabet alle relevante
oplysninger om anlæggets indretning og drift.
5) At ejeren indsender statistiske oplysninger til brug for Energistyrelsens udarbejdelse af
energistatistik.
6) At ejeren løbende indsender målinger, foretaget eller verificeret af en uafhængig instans, som
dokumenterer opfyldelse af emissionskrav m.v.
7) At projektet er i overensstemmelse med anden lovgivning.
8) At nødvendige tilladelser efter anden lovgivning kan opnås.
9) At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gældende og kommende regler i lovgivningen,
herunder administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af EU-Kommissionen.
10) At anlægsarbejdet afsluttes inden en nærmere angiven frist.
11) At vilkår stillet efter bestemmelsen i elforsyningslovens § 12 overholdes.
12) At ansøger fremsendes dokumentation for samlet reduktion af drivhusgasudledningen, såfremt § 9,
stk. 2, anvendes.
Kapitel 8
Klageadgang og straffebestemmelser
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0008.png
§ 19.
Energistyrelsens afgørelser efter bestemmelserne i denne bekendtgørelse kan ikke indbringes
for klima-, energi- og
bygningsministerenforsyningsministeren,
men kan indbringes for
Energiklagenævnet.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 20.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at indhente tilladelse efter bestemmelsen i § 1,
2) undlader at foretage anmeldelse som angivet i § 1, stk. 3,
3) overskrider de udledningsgrænser som er angivet i §§ 9-12 eller ikke opfylder betingelsen i § 13,
4) undlader at skrotte anlæg som angivet i § 14, stk. 4,
5) tilsidesætter vilkår i en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse,
6) angiver urigtige oplysninger i en ansøgning om tilladelse efter denne bekendtgørelse eller
7) undlader at indsende underretning om ændrede forudsætninger af væsentlig betydning for
meddelelse af tilladelse eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan underretning.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse
§ 21.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
31. december 2020.
Stk. 2.
Samtidig hermed ophæves bekendtgørelse nr.
565
af
2.
juni
2014
om tilladelse til etablering
og
ændring
af elproduktionsanlæg,
jf. dog stk. 3
og 4.
Stk. 3.
Ansøgninger om tilladelse af anlæg, som er modtaget før den
1. januar 2021,
behandles efter
bestemmelserne i bekendtgørelse nr.
565
af
2.
juni
2014
om tilladelse til etablering
og
ændring
af
elproduktionsanlæg.
Stk. 4.
Klager over afgørelser, som er truffet af Energistyrelsen efter bekendtgørelse nr. 493 af 12.
juni 2003, behandles efter bestemmelser i bekendtgørelse nr. 493 af 12. juni 2003 om betingelser og
procedurer for meddelelse af tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentlige
ændringer i bestående anlæg.
Martin Hansen
/
Lars Nielsen
Bilag 1
CO2-udledningsfaktorer angivet i forhold til nedre brændværdi
Brændsel
Kul
Raffinaderigas
CO
2
kg/GJ
94,7
57,6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261051_0009.png
LPG
LVN
Motorbenzin
Flyvebenzin
Petroleum
JP1
Gas-/dieselolie
Fuelolie
Orimulsion
Petroleumskoks
Spildolie
Naturgas
Koks
Brunkulsbriketter
Halm
Skovflis
Brænde
Træpiller
Træaffald
Biogas
Fiskeolie
Affald
1)
63,1
65,0
73,0
73,0
71,9
72,0
74,0
78,0
80,0
92,0
78,0
57,0
108,0
94,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
37,0
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af
23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009 (EU)
2019/72944/EF
af
135. juli juni 2009 2019
om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv
20032009/5472/EF,
EU-Tidende 2009, nr. L
211158,
side
55125,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet på
baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28. Bekendtgørelsen indeholder endvidere
bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/80/EF om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra store fyringsanlæg, EF-Tidende 2009, nr. L 309, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 200/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr.
1013/2006, EU-Tidende nr. L 140, side 114.