Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 164
Offentligt
2324575_0001.png
Lovtidende A
2020
11. december 2020.
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 26, stk. 3, 2. og 3.
pkt., § 45, stk. 4, § 45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b, § 47 a,
stk. 1 og 2, § 47 b og § 78, stk. 7, i lov om elforsyning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 6. februar 2020, som ændret
ved lov nr. …., fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirk‐
somheders
1) udarbejdelse af netudviklingsplaner, herunder netvirk‐
somheders indhentning af oplysninger til brug for udar‐
bejdelsen af netudviklingsplaner,
2) fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til
distributionsnettet,
3) anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab,
4) anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende
ydelser,
5) anskaffelse af fleksibilitetsydelser,
6) anskaffelse af energilagerydelser og netvirksomheders
varetagelse af energilageraktiviteter, og
7) varetagelse af ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere regler om
en netvirksomheds ledelsens erhvervsmæssige interesser.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr.
10, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
det indre marked for elektricitet.
2)
Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der
dagen før driftsdøgnet handles elektricitet for det
kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de
relevante geografiske budområder i den af markedet
givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektri‐
citet.
3)
Elspotpris: Prisen pr. kWh for den i et day-ahead-mar‐
ked for elektricitet i det eller de relevante geografiske
6)
7)
4)
5)
budområder givne tidsenhed for den fysiske udveks‐
ling af elektricitet.
Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvalt‐
ning eller drift af energilageranlæg.
Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg,
hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 14, i lov om
elforsyning.
Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab,
udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af
den endelige anvendelse af elektricitet til et senere
tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller kon‐
vertering af elektrisk energi til en energiform, der kan
lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende
rekonvertering af sådan energi til elektrisk energi eller
anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 15, i
lov om elforsyning.
Eksisterende energilageranlæg: Ethvert energilageran‐
læg, som en netvirksomhed ejer, udvikler, forvalter
eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020
eller senere.
Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, her‐
under over the counter-markeder og elektricitetsbør‐
ser, markeder for handel med energi, kapacitet, balan‐
cering og systemydelser i alle tidsrammer, herunder
forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i
medfør af en aftale leverer til en netvirksomhed mod
betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en
ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders
aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring
af markedsdeltagerens eller dennes kunders rettighe‐
der til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektri‐
citet til netvirksomhedens elforsyningsnet. Ændringen
kan i alle tilfælde være udløst af enten markedsdelta‐
geren, kunden eller netvirksomheden.
Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter,
der er integreret i et distributionsnet, herunder energi‐
lageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre
sikker og pålidelig drift af distributionsnettet og ikke
8)
9)
10)
11)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler
for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125.
DB000257
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2019-90526
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
2
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
til balancering eller håndtering af kapacitetsbegræns‐
ninger, jf. § 5, nr. 17, i lov om elforsyning.
Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger
som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om det indre marked for elektri‐
citet.
Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som
enkeltvis eller tilsammen, under hensyn til alle fakti‐
ske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af
afgørende indflydelse på en virksomheds drift, særlig
ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede
aktiver eller dele deraf, eller ved rettigheder eller af‐
taler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensæt‐
ningen af virksomhedens organer og deres afstemnin‐
ger eller beslutninger. Der kan være tale om ene- eller
fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions
konsoliderede meddelelse om jurisdiktion efter Rådets
forordning om kontrol med fusioner og virksomheds‐
overtagelser.
Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse,
der anvendes af en netvirksomhed til spændingsre‐
gulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv
strøm, inerti for stabilitet i lokale net, kortslutnings‐
strøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr.
19, i lov om elforsyning.
Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade
mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller udskifte et
batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvalt‐
ning eller drift af ladestandere.
Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-
marked for elektricitet givne tidsenhed for den fysiske
udvekling af elektricitet.
Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i ar‐
tikel 2, nr. 25, i Europa-Parlamentets og Rådets for‐
ordning om det indre marked for elektricitet.
Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller
gruppe af virksomheder, som den eller de samme fy‐
siske eller juridiske personer har ret til direkte eller
indirekte at øve kontrol over, og som mindst driver
enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst
enten elproduktions- eller elhandelsvirksomhed, jf. §
5, nr. 32, i lov om elforsyning.
Kapitel 2
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
3)
Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesterin‐
ger, jf. § 8.
§ 6.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analy‐
seforudsætninger, som Energistyrelsen udmelder, samt net‐
virksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analysefor‐
udsætninger ved offentliggørelse på Energistyrelsens hjem‐
meside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal net‐
virksomheden lægge de senest tilgængelige generelle analy‐
seforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan
redegøre for udmøntningen af de generelle analyseforudsæt‐
ninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen rede‐
gøre for egne analyseforudsætninger, der lægges til grund
for planlægningen som supplement til de generelle analyse‐
forudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analysefor‐
udsætninger til grund for sin planlægning, der indebærer af‐
vigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætnin‐
ger, skal netvirksomheden identificere og begrunde afvigel‐
serne.
§ 7.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller op‐
graderinger skal være målrettet de forventede udfordringer
i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsnin‐
ger eller spændingsregulering, med særlig vægt på spæn‐
dingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om rele‐
vante udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom ka‐
pacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på spæn‐
dingsniveauer under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Re‐
levante udfordringer er situationer, der potentielt kan løses
varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative løsnin‐
ger til netinvesteringer såsom anskaffelse af fleksibilitets‐
ydelser eller energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives
geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse
af planlagte ny- og reinvesteringer som følge af behovsvur‐
deringen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste
distributionsinfrastruktur, som er nødvendig for at tilslutte
ny produktionskapacitet og nye belastninger, herunder la‐
destandere til elektriske køretøjer. Det samlede forventede
investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og reinveste‐
ringer skal angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år, 2-5
år og 6-10 år.
§ 8.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af
det forventede behov for alternative løsninger til netinveste‐
ringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energi‐
lageranlæg eller andre ressourcer. Det forventede fleksibi‐
litetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en
tidshorisont på 0-2 år, 2-5 år og 6-10 år.
§ 3.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk.
1, nr. 7, i lov om elforsyning, skal have en 10-årig planlæg‐
ningshorisont.
§ 4.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
§ 5.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplys‐
ninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 6.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgrade‐
ringer af netvirksomhedens elforsyningsnet, jf. § 7.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
3
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for
Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 9.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet
ved udarbejdelse af sine netudviklingsplaner, jf. artikel 57
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre
marked for elektricitet.
§ 10.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle
relevante aktører, herunder Energinet, andre netvirksomhe‐
der, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af
det sammenhængende elforsyningsnet. Som minimum skal
netvirksomheden gøre høringsudkast af netudviklingsplaner‐
ne tilgængelige for offentliggørelse på Forsyningstilsynets
hjemmeside.
§ 11.
Efter endt høring skal netvirksomheden sende net‐
udviklingsplanen, der i relevant omfang er opdateret for at
tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne
af høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør netudviklingsplanerne og
netvirksomheders redegørelse for resultaterne af høringspro‐
cessen tilgængelige for Energistyrelsen og indhenter Energi‐
styrelsens udtalelse vedrørende planerne.
§ 12.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed
om ændring af netvirksomhedens netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmo‐
de netvirksomheden om ændring af netvirksomhedens net‐
udviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Ener‐
gistyrelsens udtalelse i medfør af § 11, stk. 2, til grund.
§ 13.
Netvirksomhederne gør deres endelige netudvik‐
lingsplaner tilgængelige for offentliggørelse på Forsynings‐
tilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne
fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets eventuelle an‐
modning af ændringer offentliggøres sammen med netud‐
viklingsplanerne på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Opdatering af netudviklingsplanerne
§ 14.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklings‐
plan inden for den fastsatte to-års-kadence i medfør af § 22,
stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk.
1, afgør netvirksomheden selv, om der er tale om ændringer,
der nødvendiggør en høring, jf. § 10, alternativ en høring af
relevante høringsparter, inden netvirksomheden fremsender
ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammen‐
holdt med § 10, finder bestemmelserne i §§ 11-13 tilsvaren‐
de anvendelse.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden hø‐
ring eller med begrænset høring skal netvirksomheden gøre
den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentlig‐
gørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således op‐
daterede netudviklingsplan erstatter den hidtidige, regulære
endelige netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode
om ændring af den opdaterede netudviklingsplan i medfør
af bestemmelserne i § 12, sammenholdt med § 11, stk.
2, dog således, at anmodningen om ændringen først skal
indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse med
udarbejdelsen af den næste regulære netudviklingsplan. For‐
syningstilsynets anmodning om ændring offentliggøres på
Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdatere‐
de netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for
udarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 15.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af de‐
res netudviklingsplaner indhente oplysninger om de tekniske
specifikationer og den geografiske placering af nettilslutte‐
de produktions-, forbrugs- og energilageranlæg, herunder
ladestandere, varmepumper, solceller, batterianlæg og andre
anlæg, der potentielt kan agere fleksibelt.
Kapitel 3
Fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til
distributionsnettet
§ 16.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for ad‐
gang til tilslutning til distributionsnettet, der er nødvendige
for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnet‐
tet, og som er omfattet af bilag 1. Kravene skal fastsættes af
netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver alene netvirk‐
somhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributi‐
onsnettets gensidige påvirkninger af hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke
reguleres ved bestemmelser indeholdt i forskrifter fastsat af
Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller
ved bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Euro‐
pa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked
for elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigti‐
ge og ikkediskriminerende. De fastsætte krav skal endvidere
være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets
karakteristika, herunder anlæggets omfang og teknisk kapa‐
citet, og kravenes byrde, herunder i økonomisk henseende, i
betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af
Energinet og brugere af deres elforsyningsnet om kravene,
som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metode‐
godkendelse og offentliggørelse finder anvendelse, jf. § 73,
stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav
forbliver offentlig tilgængelige for brugere og potentielle
brugere af distributionsnettet.
Kapitel 4
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 17.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dæk‐
ning af virksomhedens nettab ved at udbyde en kontrakt på
indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter bestemmel‐
serne i stk. 2-4 og regler, der er fastsat af Forsyningstilsynet
i medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf.
§ 2, nr. 17, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3, for det relevante
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
4
prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal væ‐
re tildelingskriteriet for udbuddet. Endvidere skal kontrakten
udbydes på vilkår af, at betaling af transmissionsnettarif,
systemtarif og balancetarif for forbrug i tilknytning til den
kontraktuelle mængde gennemfaktureres til netvirksomhe‐
den.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og pro‐
dukter, herunder prissikringsprodukter.
Stk. 4.
Stk. 3 udelukker ikke, at en netvirksomhed kan
udbyde kontrakten på vilkår af, at det indkøbte elektricitet
skal være VE-elektricitet. I dette tilfælde skal metoden for
verificering af, om der er tale om VE-elektricitet, fremgå af
kontrakten. Metoden skal inden udbuddet være godkendt af
Energistyrelsen.
Kapitel 5
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
§ 18.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrela‐
terede systembærende ydelser, der er nødvendige for op‐
retholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens
elforsyningsnet eller for at sikre, at netvirksomheden kan
efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt
netvirksomheden og som indebærer anskaffelse af ikkefre‐
kvensrelaterede systembærende ydelser, efter gennemsigti‐
ge, ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder,
der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 20.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk.
1, gælder ikke for ydelser, der leveres af netvirksomhedens
fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende
netkomponenter ikke bruges til balancering eller håndtering
af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang
til tilslutning til distributionsnettet i medfør af § 16 anses
ikke som at indebære levering af ydelser, der er underlagt
krav om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, hvis For‐
syningstilsynet har metodegodkendt kravene i medfør af §
73 a i lov om elforsyning og kravet om offentliggørelse i
medfør af § 73, stk. 2, i lov om elforsyning er overholdt.
§ 19.
Metoden efter § 18, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede sy‐
stembærende ydelser bringes til kendskab af alle mar‐
kedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de
pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige ad‐
gang til markedet og effektivt kan deltage på lige vil‐
kår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte
ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdelta‐
ger, der tilbyder den laveste pris for den pågældende
ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som net‐
virksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirk‐
somheden tekniske krav til deltagelse på markederne for
levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt
samarbejde med Energinet og andre relevante netvirksom‐
heder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle
kvalificerede markedsdeltagere, på grundlag af de relevante
markeders tekniske karakteristika.
§ 20.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden
ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse af metoden, her‐
under de tekniske krav, jf. § 19, stk. 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendel‐
sen af metoderne.
§ 21.
Energibranchens organisationer kan udarbejde stan‐
dardiserede vejledninger om fastsættelse af metoderne efter
§ 19.
Kapitel 6
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 22.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydel‐
ser skal ske efter gennemsigtige, ikkediskriminerende og
markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstil‐
synet, jf. § 24.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksom‐
hed kan dække sit behov for fleksibilitet via anvendelse
af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibi‐
litetsydelser, herunder tidsdifferencerede tariffer eller afbry‐
delighedsaftaler, forudsat at Forsyningstilsynet har metode‐
godkendt disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og
kravene i §§ 73 og 73 a i lov om elforsyning i øvrigt er
overholdt.
§ 23.
Metoden efter § 22, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes
til kendskab af alle markedsdeltagere, der kan være
interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige ad‐
gang til markedet og effektivt kan deltage på lige vil‐
kår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte
ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdelta‐
ger, der tilbyder den laveste pris for den pågældende
ydelse, og som lever op til de specifikationer og de
vilkår for standardiserede markedsprodukter, som net‐
virksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirk‐
somheden specifikationer for de fleksibilitetsydelser, den
anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som ek‐
sempelvis typen af fleksibilitetsydelse, størrelsen, varighe‐
den, responshastigheden, målenøjagtigheden, den geografi‐
ske placering og spændingsprofilen for den efterspurgte
ydelse. Hvor relevant, fastsætter netvirksomhederne i fæl‐
lesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for
disse, som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedspro‐
dukter skal udarbejdes i tæt samarbejde med Energinet og
under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markeds‐
deltagere og brugere af det sammenhængende elforsynings‐
net. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal netvirksom‐
heden endvidere inddrage andre relevante netvirksomheder.
§ 24.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden
ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse af metoden, her‐
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
5
under de fastsatte specifikationer, og, hvor relevant, standar‐
diserede markedsprodukter, jf. § 23, stk. 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendel‐
sen af metoderne.
§ 25.
Energibranchens organisationer kan udarbejde stan‐
dardiserede vejledninger om fastsættelse af metoderne efter
§ 23.
§ 26.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige op‐
lysninger og koordinere tæt indbyrdes og med Energinet
angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffel‐
se af fleksibilitetsydelser for at sikre optimal udnyttelse af
ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af det sammen‐
hængende elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksi‐
bilitetsmarkeder under hensyntagen til sammenspillet med
andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 7
Varetagelse af energilageraktiviteter
§ 27.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der
varetager energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydel‐
ser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for at netvirksomheden
kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at
drive netvirksomhed, til effektiv, pålidelig og sikker drift
af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke
forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke
for ydelser, der leveres af netvirksomhedens fuldt integrere‐
de netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt
det i medfør af § 28, stk. 1, nr. 1.
§ 28.
Uanset § 27, stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet
godkende, at netvirksomheden kan varetage energilagerakti‐
viteter i netvirksomheden hvis:
1) Der er tale om energilageranlæg, der er fuldt integrere‐
de netkomponenter.
2) Følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for,
at netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i
medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed
til effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsy‐
ningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb
eller salg af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gen‐
nemsigtigt og ikkediskriminerende udbud, hvoref‐
ter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage
energilageraktiviteter eller er i stand til at levere
sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne,
har været forelagt for Forsyningstilsynet med hen‐
blik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendel‐
se efter stk. 1 på baggrund af en begrundet ansøgning fra
netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt
integrerede netkomponenter, der er omfattet af regler, som
Forsyningstilsynet har fastsat i medfør af § 47 a, stk. 3, 1.
pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om god‐
kendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter Forsyningstilsynet en
udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om
betingelsen i stk. 1, nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsy‐
net er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i
medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at den fuldt integre‐
rede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller del‐
vis anvendes til balancering eller håndtering af kapacitets‐
begrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets afgørelse
om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at
det energianlæg der er omfattet af godkendelsen, på intet
tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg
af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
§ 29.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellem‐
rum og mindst hvert femte år afholde en offentlig høring
vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på
at vurdere markedsaktørernes eventuelle tilgængelighed og
interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis Forsyningstil‐
synet på baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre
aktører er i stand til at varetage energilageraktiviteter på en
omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet net‐
virksomhederne at udfase deres energilageraktiviteter inden
for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds
energilageraktiviteter, må netvirksomheden ikke foretage
ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt
eller skrottet sine energilageranlæg, der anvendes til vareta‐
gelsen af de pågældende energilageraktiviteter, senest 18
måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds
energilageraktiviteter kompenseres virksomheden efter reg‐
ler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægts‐
rammer. Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig
høring i medfør af stk. 1 oplyse herom, således at det frem‐
går, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at over‐
tage netvirksomhedens energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds
varetagelse af energilageraktiviteter, som Forsyningstilsynet
har godkendt i medfør af § 28, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardleve‐
tid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen om netvirksomheders ind‐
tægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilager‐
anlæg, for hvilke en netvirksomhed har truffet den endelige
investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at
det pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirk‐
somhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetab‐
lering af elforsyningsnettets sikkerhed i nødsituationer,
hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det
samme og slutter, når den regelmæssige omfordeling
kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på
elektricitetsmarkederne, herunder til balancering.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
6
Kapitel 8
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 30.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der
varetager ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirk‐
somheds ejerskab af ladestander til udelukkende anvendelse
til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbiler‐
ne udelukkende anvendes af netvirksomheden til varetagelse
af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 9
Ledelsens erhvervsmæssige interesser:
§ 31.
Netvirksomheder skal, når de er en del af en verti‐
kalt integreret virksomhed, sikre, at ledelsen, dvs. medlem‐
mer af en netvirksomheds direktion og netvirksomhedens
ledende medarbejdere, kan handle uafhængigt af erhvervs‐
mæssige interesser i elproduktions- eller elhandelsvirksom‐
hed i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre,
1) at ledelsens aflønning ikke afhænger direkte eller indi‐
rekte af resultater i elproduktions- eller elhandelsvirk‐
somheden eller en virksomhed, der direkte eller indi‐
rekte ejer disse, inden for den vertikalt integrerede
virksomhed,
2) ledelsens uafhængighed i form af faste procedurer for
ledelsens eventuelle skifte i ansættelse mellem netvirk‐
somheden og elproduktions- eller elhandelsvirksomhe‐
den eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer
disse, i den vertikalt integrerede virksomhed, og
3) at ledelsen erklærer ikke at være indehaver af væsentli‐
ge personlige beholdninger af værdipapirer i elproduk‐
tions- eller elhandelsvirksomheder eller en virksomhed,
der direkte eller indirekte ejer disse, i den vertikalt
integrerede virksomhed.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke for netvirksomheder,
som alene eller sammen med andre netvirksomheder inden
for samme vertikalt integreret virksomhed har mindre end
100.000 tilsluttede elforbrugere.
Kapitel 10
Tilsyn
§ 32.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med § 17, stk. 1, §
18, stk. 1, § 22, stk. 1, § 27 og § 30, stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardise‐
rede vejledninger, der er nævnt i §§ 21 og 25.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 32.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 31. december
2020.
Stk. 2.
§ 17 har virkning for en netvirksomheds indkøb af
elektricitet til dækning af nettab for perioden fra den 1. janu‐
ar 2022. § 17 berører ikke en netvirksomheds gennemførelse
af kontrakter til indkøb af elektricitet til dækning af nettab,
som er indgået inden den 31. december 2020. § 17 berører
heller ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter
til indkøb af elektricitet til dækning af nettab, som er indgået
efter den 31. december 2020 for perioden indtil den 31.
december 2021.
Stk. 3.
§ 27, stk. 1, nr. 2, finder i forhold til selskaber,
som en netvirksomhed den 31. december 2020 direkte eller
indirekte udøver kontrol over, først anvendelse fra den 1.
januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 11. december 2020
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
11. december 2020.
7
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 16
Faseubalance
Spændingsvariationer
Hurtige spændingsændringer
Flicker
Netbeskyttelse
Reaktiv effekt
Harmoniske forstyrrelser
DC indhold