Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 389
Offentligt
2428571_0001.png
Transportministeren
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
8. juli 2021
2020-6594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Ekstern høring af forslag til lov om infrastruk-
tur for alternative drivmidler til transport
Til
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
orientering sendes ved-
lagt udkast til lovforslag om infrastruktur for alternative drivmidler
til transport (AFI-loven). Lovforslaget er samtidig sendt i høring.
Høringsfristen udløber den 16. august 2021.
Lovforslaget indebærer, at der fastsættes krav vedrørende etable-
ring og drift af ladestandere til elektriske køretøjer på offentlige
arealer samt videreførelse af AFI-lovens eksisterende bestemmel-
ser om gennemførelse af internationale konventioner og EU-regler
om forhold vedrørende infrastruktur for alternative drivmidler,
herunder AFI-direktivet.
AFI-lovens bestemmelser om offentligt tilgængelige ladestandere
til elektriske køretøjer foreslås udvidet, herunder at der etableres
en sektorlovgivning for kommuners og regioners aktiviteter på
dette område. Det foreslås konkret, at operatører af ladestandere
forpligtes til at give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen
er etableret på offentlige arealer, eller når en ladeplads er etableret
med tilskud fra det offentlige. Dermed er det hensigten, at brugere
af elbiler vil få bedre adgang til et samlet netværk af ladepladser,
hvor opladningen kan gennemføres til rimelige priser.
Det foreslås endvidere, at kommuner og regioner kan tildele pri-
vate virksomheder ret til at levere tjenester i form af opladning af
elektriske køretøjer på offentlige arealer. Det foreslås, at tildelin-
gen af denne ret skal ske på markedsvilkår, og at planlagte nye pla-
ceringer af ladepladser som hovedregel skal offentliggøres to år i
forvejen. Det vil gøre det lettere for såvel potentielle nye ejere af el-
biler og potentielle nye operatører af ladestandere at planlægge
indkøb og investeringer. Med henblik på at undgå fejlinvesteringer
og med henblik på at gøre markedet gennemsigtigt for potentielle
operatører af ladestandere foreslås det samtidig, at kommuner og
regioner ikke gives hjemmel til at anvende drift- og anlægsmidler
til tilskud til etablering eller drift af offentligt tilgængelige lade-
standere på ladepladser.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 389: Kopi til orientering af udkast til lovforslag om infrastruktur for alternative drivmidler til transport, fra transportministeren
2428571_0002.png
Side 2/2
Lovforslaget vil også lovfæste de muligheder, som kommuner og
regioner efter henholdsvis kommunalfuldmagts- og myndigheds-
fuldmagtsregler har i dag for at etablere ladepladser, der ikke er of-
fentligt tilgængelige. Det drejer sig om, at kommuner og regioner
fortsat kan etablere ladepladser til brug for opladning af køretøjer,
der indgår i driften af kommuner og regioner.
Det kan endvidere oplyses, at parterne i aftalen om udmøntning af
pulje til grøn transport ønsker at drøfte indretningen af ladestan-
dermarkedet yderligere og derfor vil mødes senest i september
2021 for at drøfte indretningen af ladestandermarkedet og de ju-
steringer, som Bilkommissionen har foreslået. Denne drøftelse vil
finde sted således, at de indkomne høringssvar i høringen over
AFI-loven kan danne grundlag for den politiske drøftelse. Det er
ambitionen, at lovgivningen kan træde i kraft 1. januar 2022.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht