Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 179
Offentligt
Forslag til
lov om ændring af lov om miljø og genteknologi
(Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation)
§1
I lov om miljø og genteknologi, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af den 4. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L
20, side 7, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1010 af 5.
juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992
om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som
senest ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF, EF-
Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1381/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2019/1010/EU af 5. juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115 og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj 2009 om indesluttet anvendelse af
genetisk modificerede mikroorganismer, EU-Tidende 2009, nr. L 125, side 75.«
2.
§ 17 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter en ordning om fortrolighed for
visse oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder hvilke oplysninger, der kan indrømmes
fortrolig behandling, og krav til
indgivelse og indhold af en
anmodning om fortrolighed
m.v.
Ministeren kan endvidere fastsætte vilkår i afgørelser om fortrolighed meddelt i medfør af ordningen,
herunder om myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre visse oplysninger.«
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3.
Efter § 29 indsættes i
kapitel 4:
Ȥ
29 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og miljøministeren kan hver for sig inden
for deres respektive områder fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet om forhold, der er omfattet af denne lov
eller regler fastsat i medfør heraf, skal foregå digitalt. Ministrene kan herunder fastsætte regler
om fritagelse fra pligten.
Stk. 2.
De pågældende ministre kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur og
lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
adressaten for meddelelsen.«
§2
Loven træder i kraft den 27. marts 2021.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.1.1
2.1.1.1.
2.1.1.2
2.1.2
2.1.3
2.2
2.2.1
2.2.1.1.
2.2.1.2.
2.2.2
2.2.3
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indledning
Lovforslagets indhold
Fortrolighed i forbindelse med ansøgning
Gældende ret
Udsætningsdirektivet artikel 25 og genteknologilovens § 17 b, stk. 2.
Ændringsforordningens artikel 9, nr. 3 og 4.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
Den foreslåede ordning
Digital kommunikation og brug af standardiserede dataformater
Gældende ret
Udsætningsdirektivet artikel 6 og 13 og genteknologilovens § 13
Ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative omkostninger for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri de nødvendige
beføjelser til at gennemføre artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1381/EU
o å e hed og æredygtighed i EU’s risikovurderi g i fødevarekæden
og om ændring af
forordninger (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 1829/2003, (EF) nr. 1831/2003, (EF) nr. 2065/2003, (EF) nr.
1935/2004, (EF) nr. 1331/2008, (EF) nr. 1107/2009, (EU) 2015/2283 og direktiv 2001/18/ EF, EU-
Tidende 2019, nr. L 231, side 1 (herefter ændringsforordningen).
Ændringsforordningen blev vedtaget den 20. juni 2019 og finder anvendelse fra den 27. marts
2021.
Formålet med ændringsforordningen er primært at sikre øget åbenhed og bæredygtighed i forhold
til risikovurderinger i hele fødevarekæden samt sikre tillid til Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
og EU’s risikoko
u ikatio . Æ dri gsforord i ge skal
samtidig sikre en ensartet tilgang til åbenhed og fortrolighed på tværs af lovgivningsområder, og
en harmonisering af reglerne om fortrolighed på tværs af sektorer danner en fælles reference for
alle ansøgere i form af forudsigelighed.
Artikel 9 i ændringsforordningen indeholder ændringer af artikel 6, 13, 25 og 28 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF (herefter
udsætningsdirektivet), der vedrører krav om brug standardiserede dataformater samt ændrede
regler for fortrolighed som følge af øget åbenhed for så vidt angår oplysninger anmeldt eller
udvekslet indenfor direktivets område.
Artikel 9 i ændringsforordningen skal gennemføres i dansk ret, hvilket kræver en ændring af lov
om miljø og genteknologi, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2017, (herefter
genteknologiloven).
Det foreslås, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i genteknologilovens § 17, stk. 2,
bemyndiges til at fastsætte en ordning om fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i
forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer
og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om
ordningen, herunder hvilke oplysninger, der kan indrømmes fortrolig behandling, og krav til
indgivelse og indhold af en anmodning om fortrolighed m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte
vilkår i afgørelser om fortrolighed meddelt i medfør af ordningen, herunder om myndighedernes
mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre visse oplysninger.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsættes de nødvendige regler om en ordning,
hvorefter der kan indrømmes fortrolighed for visse nærmere fastsatte typer af oplysninger i
forbindelse med en anmeldelse om udsætning af GMO. Bemyndigelsen vil være begrænset
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
således, at der alene kan fastsættes regler om fortrolighed i det omfang, som fremgår af
udsætningsdirektivets artikel 25.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1.
Det foreslås endvidere som noget nyt i genteknologilovens § 29 a, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri og miljøministeren inden for deres respektive områder i loven bemyndiges til at
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og Miljøministeriet om forhold, der er omfattet af loven eller regler fastsat i medfør af
denne, skal foregå digitalt. Ministrene foreslås endvidere bemyndiget til at fastsætte regler om
den digitale kommunikation, herunder om brug af bestemte digitale formater. Det er hensigten
med den foreslåede bestemmelse, at der fastsættes de regler om brug af standardiserede
dataformater, der er nødvendige for at gennemføre ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2.
Det foreslås dog, at bemyndigelsen får et bredere anvendelsesområde, således at den generelt vil
kunne anvendes til at fastsætte regler om obligatorisk kommunikation mv. inden for hele det
område, der er reguleret af genteknologiloven.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.2.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Fortrolighed i forbindelse med ansøgning
2.1.1 Gældende ret
2.1.1.1. Udsætningsdirektivet artikel 25 og genteknologilovens § 17 b, stk. 2.
Efter udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 1, må Europa-Kommissionen og de kompetente
myndigheder ikke videregive fortrolige oplysninger, der er anmeldt eller udvekslet i henhold til
udsætningsdirektivet, til tredjemand, og skal beskytte de intellektuelle ejendomsrettigheder, der
knytter sig til de modtagne data. Efter artikel 25, stk. 2, kan anmelderen angive, hvilke af
oplysningerne i anmeldelsen i henhold til udsætningsdirektivet der bør behandles som fortrolige,
fordi afsløring af dem kan skade anmelderens konkurrencemæssige stilling. Der skal i så fald
vedlægges en verificerbar begrundelse herfor.
Den kompetente myndighed afgør efter samråd med anmelderen, hvilke oplysninger der vil blive
behandlet som fortrolige og underretter anmelderen om sin afgørelse, jf. artikel 25, stk. 3.
Efter artikel 25, stk. 4 må følgende oplysninger under ingen omstændigheder behandles som
fortrolige, når de forelægges i henhold til udsætningsdirektivet artikel 6, 7, 8, 13, 17, 20 eller 23:
en generel beskrivelse af GMO'en eller GMO'erne, anmelderens navn og adresse, formålet med
udsætningen samt stedet for udsætningen og den påtænkte brug
metoder og planer for overvågning af GMO'en eller GMO'erne samt for beredskabsplan
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
miljørisikovurderingen
Trækker anmelderen sin anmeldelse tilbage, uanset grunden hertil, skal de kompetente
myndigheder og Kommissionen respektere oplysningernes fortrolige karakter, jf.
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 5.
Genteknologiloven finder efter § 2 anvendelse på fremstilling eller anvendelse af genetisk
modificerede organismer.
Genteknologiloven regulerer forskning, storskalaforsøg og produktion med genmodificerede
organismer samt udsætning af genmodificerede organismer i miljøet. Enhver anvendelse af
genteknologi i Danmark kræver en forudgående sundheds- og miljømæssig risikovurdering, der
foretages af myndighederne.
Genteknologiloven udgør grundlaget for gennemførelse af bl.a. udsætningsdirektivets
bestemmelser.
Bestemmelsen i udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 4, er implementeret i genteknologilovens §
17 b, stk. 2, hvoraf det fremgår, at oplysninger vedrørende udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, der er omfattet af artikel 25, stk. 4, jf. stk. 5, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF, altid skal udleveres, hvis der
anmodes om aktindsigt i sådanne oplysninger.
2.1.1.2. Ændringsforordningens artikel 9, nr. 3 og 4.
Med ændringsforordningen artikel 9, nr. 3, ændres strukturen og indholdet i
udsætningsdirektivets artikel 25. Ændringerne finder anvendelse fra den 27. marts 2021
Efter udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 1, kan anmelderen anmode den kompetente
myndighed om, at visse oplysninger, der indgives i henhold til direktivet, behandles fortroligt
ledsaget af en verificerbar begrundelse i overensstemmelse med stk. 3 og 6. Det er den
kompetente myndighed, der vurderer den anmodning om fortrolig behandling, som anmelderen
har indgivet, jf. stk. 2, og efter samråd med anmelderen afgør, hvilke oplysninger der skal
behandles som fortrolige, og underretter anmelderen om sin afgørelse, jf. stk. 4.
Efter udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3, kan der kun på anmodning af en anmelder
indrømmes fortrolig behandling med hensyn til de følgende oplysninger efter en verificerbar
begrundelse, når anmelderen påviser, at videregivelse af sådanne oplysninger potentielt kan være
til skade for dennes interesser i væsentlig grad: 1) Oplysninger omhandlet i artikel 39, stk. 2, litra
a), b) og c), i forordning (EF) nr. 178/2002, 2) oplysninger om DNA-sekvens, bortset fra sekvenser,
der anvendes med henblik på påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, og 3) forædlingsmønstre og -strategier.
Det følger af udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 6, at de relevante bestemmelser i artikel 39 e og
artikel 41 i forordning (EF) nr. 178/2002 (fødevareforordningen) tilsvarende finder anvendelse.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Artikel 39 e i fødevareforordningen vedrører Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
offentliggørelse af visse oplysninger og beskyttelse af personoplysninger i forbindelse hermed ved
anmodninger om videnskabelige resultater og herunder videnskabelige udtalelser.
Artikel 41 i fødevareforordningen vedrører adgangen til aktindsigt, hvoraf en del af bestemmelsen
vedrører EFSA’s eha dli g af a od i ger o akti dsigt. Det følger dog også af este
else s
stk. 1, at uanset regler om fortrolig behandling, der er fastsat i fødevareforordningens artikel 39
39 d, finder Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF (miljøoplysningsdirektivet)
anvendelse på miljøoplysninger, der opbevares af medlemsstaterne.
Det fremgår af betragtning nr. 41 i ændringsforordningens præambel, at rettighederne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF om offentlig adgang til miljøoplysninger og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF ikke berøres af forordningen, og at de rettigheder, der
er fastsat i disse retsakter, ikke på nogen måde bør blive begrænset af bestemmelserne om
proaktiv formidling i ændringsforordningen og den relevante vurdering af anmodninger om
fortrolig behandling.
Det følger af udsætningsdirektivet artikel 25, stk. 5, at bl.a. medlemsstaterne træffer de
nødvendige foranstaltninger for at sikre, at fortrolige anmeldelser, der er anmeldt eller udvekslet i
henhold til direktivet, ikke offentliggøres.
Fortrolige oplysninger kan dog offentliggøres i visse tilfælde, jf. udsætningsdirektivets artikel 25,
stk. 7, litra a, idet de oplysninger, der er omhandlet af stk. 3, uanset bestemmelserne i stk. 3, 5 og
6 kan offentliggøres, hvis en øjeblikkelig indsats er vigtig for at beskytte menneskers sundhed,
dyresundheden eller miljøet, f.eks. i nødsituationer.
Det overordnede formål med ændringsforordningen er at sikre større åbenhed og bæredygtighed i
forhold til risikovurderinger i hele fødevarekæden, og forordningen skal sikre øget tillid til den
EFSA,
EFSA’s risikovurderi ger og EU’s risikoko
u ikatio .
Ændringsforordningen indeholder derfor også en ordning på en række områder
herunder for
udsætning af GMO - hvorefter alle data, der indgår i en godkendelsesansøgning, skal
offentliggøres, når de bliver modtaget af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), dog
med undtagelse af fortrolige data.
Det følger derfor af den nye bestemmelse i udsætningsdirektivets artikel 28, stk. 4, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 4, at hvis det relevante videnskabelige udvalg (EFSA) høres i
overensstemmelse med udsætningsdirektivets artikel 28, stk. 1, skal det straks offentliggøre
anmeldelsen, relevante understøttende oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger fra
anmelderen samt videnskabelige udtalelser med undtagelse af oplysninger, som den kompetente
myndighed har indrømmet fortrolig behandling i overensstemmelse med artikel 25.
2.1.2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Med ændringen af udsætningsdirektivets artikel 25 vil den nuværende henvisning til direktivets
bestemmelser om fortrolighed i genteknologilovens § 17 b, stk. 2, ikke være korrekt. Med
ændringen er der samtidig foretaget en ændring i, hvilke oplysninger der kan meddeles
fortrolighed for, og om muligheden for at offentliggøre fortrolige oplysninger i visse tilfælde, af
hensyn til beskyttelse af menneskers sundhed, dyresundheden eller miljøet. Dette er ændringer,
der ikke kan være indeholdt i den eksisterende bestemmelse om fortrolighed i genteknologilovens
§ 17 b, stk. 2.
Det er derfor Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at der er behov for at
ændre bestemmelsen for at gennemføre ændringen af udsætningsdirektivet korrekt.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at den ændrede bestemmelse
bedst implementeres ved bekendtgørelse efter bemyndigelse, der afgrænses snævert til at
vedrøre regler om fortrolighed og om afgørelse om fortrolighed for visse oplysninger, der indgives
i forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er omfattet af udsætningsdirektivet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har overvejet, hvilken betydning indrømmelse af
fortrolighed efter regler, der gennemfører artikel 25, bør have ved behandling af anmodning om
aktindsigt i de pågældende oplysninger.
Det følger af betragtning 41 i ændringsforordningens præambel, at rettighederne i bl.a.
miljøoplysningsdirektivet ikke berøres af forordningen, og at de rettigheder, der er fastsat i disse
retsakter, ikke på nogen måde bør blive begrænset af bestemmelserne om proaktiv formidling i
ændringsforordningen og den relevante vurdering af anmodninger om fortrolig behandling.
Det følger endvidere af udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 6, jf. fødevareforordningens artikel
41, at reglerne i miljøoplysningsdirektivet finder anvendelse for oplysninger, der opbevares af
medlemsstaterne, uanset reglerne om fortrolig behandling.
Det er derfor Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse, at indrømmelse af
fortrolighed ikke vil have betydning for myndighedens behandling af en anmodning om aktindsigt i
miljøoplysninger.
En anmodning om aktindsigt vil fortsat skulle behandles efter reglerne i lov om aktindsigt i
miljøoplysninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 980 af 16. august 2017 (herefter miljøoplysningsloven),
og oplysningerne vil efter en konkret vurdering kunne undtages fra aktindsigt inden for
miljøoplysningslovens rammer.
Normalt vil de oplysninger, der indgår i en anmeldelse om udsætning af GMO, være
miljøoplysninger, og en anmodning om aktindsigt i sådanne vil skulle behandles efter reglerne i
miljøoplysningsloven, der implementerer miljøoplysningsdirektivet.
Miljøoplysningsbegrebet fortolkes bredt, men det kan ikke afvises, at der kan være oplysninger,
der indgår i en anmeldelse om udsætning af GMO, der ikke er miljøoplysninger.
En anmodning om aktindsigt i sådanne oplysninger vil skulle behandles efter reglerne i lov om
offentlighed i forvaltningen, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020 (herefter
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
offentlighedsloven). Der er ikke i ændringsforordningen taget stilling til, hvilken betydning
indrømmelse af fortrolighed skal have for medlemsstaternes behandling af anmodning om
aktindsigt i oplysninger, der ikke er miljøoplysninger. Det følger dog af udsætningsdirektivets
artikel 25, stk. 5, at medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
fortrolige oplysninger, der er anmeldt eller udvekslet i henhold til direktivet, ikke offentliggøres.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at der bør være samme virkning af indrømmelse
af fortrolighed, uanset om der er tale om en miljøoplysning eller ej. Anmodning om aktindsigt i en
oplysning, der ikke er en miljøoplysning, vil derfor også skulle behandles efter offentlighedslovens
regler, uanset om der er indrømmet fortrolighed for den.
De oplysninger, der kan indrømmes fortrolighed efter udsætningsdirektivets artikel. 25, stk. 3, har
karakter af oplysninger, der vedrører tekniske indretninger eller fremgangsmåder og anmelderens
drifts- eller forretningsforhold. Det er oplysninger, der efter en konkret vurdering ofte vil kunne
undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 30, nr. 2.
Hvis der er indrømmet fortrolighed for de pågældende oplysninger, vil den virksomhed, der har
foretaget anmeldelsen, også have fremlagt en verificerbar begrundelse, hvori det påvises, at
videregivelse af de pågældende oplysninger potentielt kan være til skade for dennes interesser i
væsentlig grad, jf. udsætningsdirektivets artikel. 25, stk. 3.
En sådan begrundelse vil naturligt indgå i myndighedens behandling af en anmodning om
aktindsigt i oplysningerne.
Det er derfor også vurderingen, at der med de muligheder for undtagelse af oplysninger fra
aktindsigt, der følger af offentlighedsloven, træffes de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
fortrolige oplysninger ikke offentliggøres ved udlevering i forbindelse med aktindsigt.
Efter straffelovens § 152, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019, straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv,
og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den
forbindelse har fået kendskab.
Af bestemmelsens stk. 3 følger, at en oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig
bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den
for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har overvejet, om indrømmelse af fortrolighed efter
bestemmelser, der gennemfører udsætningsdirektivets artikel 25, fører til, at uberettiget
videregivelse af disse oplysninger i sig selv vil være en overtrædelse af straffelovens § 152.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at de oplysninger, der kan
indrømmes fortrolighed efter direktivets artikel 25, er af en karakter, der som oftest vil være
omfattet af regler om tavshedspligt i kapitel 8 i forvaltningsloven, lovbekendtgørelse nr. 433 af 22.
april 2014, som ændret ved lov nr. 503 af 23. maj 2018. Dette gælder særligt forvaltningslovens §
27, stk. 1, nr. 2, om tavshedspligt i forhold til oplysninger om tekniske indretninger eller
fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke
videregives.
Der skal således efter udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3, kunne indrømmes fortrolighed for
oplysninger om fremstillings- og produktionsprocessen, kommercielle forbindelser og
kommercielle oplysninger vedrørende indkøb, markedsandele og forretningsstrategi, oplysninger
om DNA-sekvens, bortset fra sekvenser, der anvendes med henblik på påvisning, identifikation og
kvantificering af transformationsbegivenheden, og oplysninger om forædlingsmønstre og -
strategier. Det er endvidere en forudsætning for indrømmelse af fortrolighed efter
udsætningsdirektivets artikel 25, at den virksomhed, der ønsker fortrolighed, fremlægger en
verificerbar begrundelse, hvori det påvises, at videregivelse af de pågældende oplysninger
potentielt kan være til skade for dennes interesser i væsentlig grad.
Uberettiget videregivelse af oplysninger, der er omfattet af forvaltningslovens regler om
tavshedspligt, vil kunne straffes efter reglerne i straffelovens §§ 152-152e. Hvis imidlertid der
indrømmes fortrolighed efter bestemmelser, der gennemfører udsætningsdirektivets artikel 25, i
forhold til oplysninger, der ikke er omfattet af forvaltningslovens regler om tavshedspligt, vil
afgørelse om fortrolighed medføre, at uberettiget videregivelse af disse oplysninger i sig selv vil
kunne straffes efter straffelovens § 152. I de tilfælde, hvor en myndighed vil være forpligtet til at
udlevere oplysningen i forbindelse med en anmodning om aktindsigt, jf. ovenfor, vil udleveringen
ikke være strafbar, jf. straffelovens § 152 e, nr. 1.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 2, at genteknologilovens § 17 b, stk. 2, nyaffattes, og at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri med bestemmelsen bemyndiges til at fastsætte en ordning om
fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF.
Ministeren foreslås endvidere bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ordningen,
herunder hvilke oplysninger, der kan indrømmes fortrolig behandling, og krav til indgivelse og
indhold af en anmodning om fortrolighed m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte vilkår i
afgørelser om fortrolighed meddelt i medfør af ordningen, herunder om myndighedernes
mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre visse oplysninger.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte de regler, der
er nødvendige for at gennemføre de dele af den ændrede bestemmelse i udsætningsdirektivets
artikel 25, som vedrører behandling af anmeldelser om fortrolighed og afgørelse heraf for så vidt
angår danske myndigheder. Udsætningsdirektivets artikel 25 vedrører også Europa-
Kommissionens og EFSA's forhold, hvilke ikke reguleres med hjemmel i bestemmelsen.
Der vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse kunne fastsættes regler om, hvilke
oplysninger der kan indrømmes fortrolig behandling, jf. udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det drejer sig i dag om oplysninger om fremstillings- og produktionsprocessen, kommercielle
forbindelser mellem en producent eller importør og anmelderen og kommercielle oplysninger
vedrørende ansøgerens indkøb, markedsandele eller forretningsstrategi, jf. udsætningsdirektivets
artikel 25, stk. 3, litra a. Det drejer sig også om oplysninger om DNA-sekvens, bortset fra
sekvenser, der anvendes med henblik på påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, jf. artikel 25, stk. 3, litra b, og så drejer det sig om oplysninger om
forædlingsmønstre og -strategier, jf. artikel 25, stk. 3, litra c.
Der vil ikke med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om fortrolighed i
videre omfang, end hvad der er påkrævet for at gennemføre udsætningsdirektivets artikel 25.
Det er endvidere hensigten, at der med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse fastsættes regler
om den ordning, hvorefter der kan meddeles fortrolighed. Det drejer sig om krav til anmodningen
om fortrolighed, herunder krav om at den skal ledsages af en verificerbar begrundelse, hvor
anmelderen påviser, at videregivelse af oplysningerne potentielt kan være til skade for dennes
interesser i væsentlig grad.
Der vil efter den foreslåede § 17 b, stk. 2, 3. pkt., kunne
fastsætte vilkår i afgørelser om fortrolighed
meddelt i medfør af ordningen, herunder om myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde at
offentliggøre visse oplysninger.
Det drejer sig om tilfælde, hvor en øjeblikkelig indsats er vigtig for at
beskytte menneskers sundhed, dyresundheden eller miljøet, f.eks. i nødsituationer, jf. artikel 25,
stk. 7, litra a.
De nødvendige regler forventes fastsat ved en ændring af udsætningsbekendtgørelsen.
Fristen for at gennemføre ændringen er den 27. marts 2021.
Fortrolighed meddelt efter den ordning, der skal gennemføres med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse, vil have konsekvenser i forhold til, hvilke oplysninger den offentlige myndighed kan
offentliggøre.
Indrømmet fortrolighed vil også have betydning i forhold til de oplysninger, som EFSA offentliggør
i forbindelse med dets høring som videnskabeligt udvalg efter udsætningsdirektivet. Af direktivets
artikel 28 følger det således, at hvis det relevante videnskabelige udvalg høres i overensstemmelse
med artikel 28, stk. 1, skal det straks offentliggøre anmeldelsen, relevante understøttende
oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger fra anmelderen samt videnskabelige udtalelser
med undtagelse af oplysninger, som den kompetente myndighed har indrømmet fortrolig
behandling i overensstemmelse med artikel 25. Den anmeldelse, der efter direktivets art. 28 skal
offentliggøres, vil være den ansøgning, der skal indgives efter udsætningsbekendtgørelsens §§ 4
og 5.
Indrømmet fortrolighed vil ikke i sig selv betyde, at oplysninger undtages fra aktindsigt. Selvom der
er indrømmet fortrolighed, vil der fortsat skulle tages konkret stilling til undtagelse af oplysninger,
hvis der anmodes om aktindsigt i disse.
I det omfang, der indrømmes fortrolighed for oplysninger, der ikke er omfattet af
forvaltningslovens regler om tavshedspligt, vil afgørelse om fortrolighed indebære, at uberettiget
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
videregivelse af oplysningerne vil kunne straffes efter reglerne i straffelovens §§ 152-152 e. Der
henvises endvidere til pkt. 2.1.2.
2.2 Digital kommunikation og brug af standardiserede dataformater
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1. Udsætningsdirektivet artikel 6 og 13 og genteknologilovens § 13
Efter genteknologilovens § 9, stk. 1, må GMO ikke udsættes uden godkendelse fra ministeren.
Godkendelse kan efter genteknologilovens § 9, stk. 2, gives til udsætning i ethvert andet øjemed
end markedsføring eller udsætning med henblik på markedsføring af genetisk modificerede
organismer, der udgør eller indgår i produkter.
Ved udsætning af GMO forstås enhver tilsigtet overførsel til miljøet af sådanne organismer uden
rug af spe ifikke i deslut i gsfora stalt i ger, der a ve des for at egræ se GMO’er es
kontakt med mennesker og miljø, jf. § 9, stk. 6.
Markedsføring af genetisk modificerede organismer, der udgør eller indgår i produkter, der er
godkendt til markedsføring i henhold til anden EU-lovgivning, er undtaget lovens
godkendelseskrav, jf. § 9, stk. 4. Hvis en ansøgning vedrører en GMO, der skal anvendes som
fødevare eller foderstof eller til produktion heraf, skal ansøgningen indgives i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 1829 af 22. september 2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer.
Bekendtgørelse nr. 37 af 19. januar 2012 om godkendelse af udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, som ændret ved BEK nr. 992 af 26. september 2019 (herefter
udsætningsbekendtgørelsen), er udstedt med hjemmel i bl.a. genteknologilovens § 13, hvorefter
ministeren kan fastsætte nærmere regler om godkendelsesordningerne efter genteknologilovens
kap. 2.
Efter udsætningsbekendtgørelsens § 4, skal en ansøgning om godkendelse til forsøgsudsætning
behandles efter proceduren i direktivets art. 6, stk. 5. Ansøgningen indsendes til
Landbrugsstyrelsen og skal indeholde dokumenterede oplysninger om de forhold, som fremgår af
direktivets art. 6, stk. 2-4. Efter udsætningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, kan de i
udsætningsdirektivets bilag II nævnte vejledende noter om miljørisikovurderinger samt skema til
brug for den i direktivets art. 6, stk. 2, litra a, nr. vii, nævnte sammenfatning rekvireres fra
Landbrugsstyrelsen.
Efter udsætningsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, skal en ansøgning om godkendelse til markedsføring
behandles efter proceduren i direktivets art. 13, stk. 1, art. 14 og art. 15. Ansøgningen indsendes
til Landbrugsstyrelsen og skal indeholde dokumenterede oplysninger om de forhold, som fremgår
af direktivets art. 13, stk. 2-4. Efter udsætningsbekendtgørelsens § 4, stk. 2 kan vejledende noter
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
om miljørisikovurderinger og overvågningsplaner samt skema til brug for det i art. 13, stk. 2, litra
h, krævede resume rekvireres fra Landbrugsstyrelsen.
2.2.1.2. Ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2.
Med ændringsforordningens artikel. 9, nr. 1, foretages en ændring af udsætningsdirektivets artikel
6, hvorved bestemmelsen suppleres med et stk. 2a, hvorefter en ansøgning om forsøgsudsætning
efter artikel 6, stk. 1, skal indgives i overensstemmelse med standardiserede dataformater, hvis
sådanne findes, i henhold til EU-retten.
Med ændringsforordningens artikel. 9, nr. 2, foretages en ændring af udsætningsdirektivets artikel
13, som ligeledes indebærer, at bestemmelsen suppleres med et stk. 2a, hvorefter en anmeldelse
efter udsætningsdirektivets artikel 13, stk. 1, skal indgives i overensstemmelse med
standardiserede dataformater, hvis sådanne findes, i henhold til EU-retten.
2.2.2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
Ifølge ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2, skal anmeldelser indgives i overensstemmelse
med standardiserede dataformater, hvis sådanne findes, i henhold til EU-retten. Der er ikke i dag
regler, der sikrer dette i genteknologiloven eller regler udstedt i medfør af den.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har overvejet, om der inden for rammerne i
bemyndigelsen i genteknologilovens § 13 kan fastsættes et krav om brug af sådanne standarder.
Genteknologilovens § 13 er en videreførelse af § 14 i den tidligere lov om miljø og gensplejsning
mv. Det følger af bemærkningen til denne bestemmelse, jf. Folketingstidende 1985-86, tillæg A,
spalte 5 5, at ” i istere fastsætter ifølge de e
bestemmelse de nærmere regler om
gennemførelse af de godkendelsesordninger, der er omhandlet af §§ 10-13. Det er således tanken,
at man i bekendtgørelser kan fastsætte den nærmere procedure og mere detaljeret beskrive
indholdet i godkendelsesordningerne. Heri kan indgå, at de oplysninger, der skal indsendes ved
ansøgning om godkendelse, skal udformes efter et særligt skema.".
Det vurderes ikke, at der med hjemmel i denne bemyndigelse kan fastsættes regler om brug af
digitale standarder.
Det har endvidere været overvejet, om der skal laves en snæver implementering af kravene i
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2, eller om det vil være mere hensigtsmæssigt samtidig
at sikre hjemmel til inden for genteknologilovens område at kunne stille krav om obligatorisk
digital kommunikation.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at et krav om brug af
standardiserede dataformater samtidig forudsætter krav om digital kommunikation, og at det
derfor vil være mest hensigtsmæssigt, at der i genteknologilovens område skabes en hjemmel til
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
at stille krav om obligatorisk digital kommunikation og som led i dette stille krav om brug af
særlige digitale standarder mv.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer samtidig, at det vil være hensigtsmæssigt,
at bemyndigelserne til at fastsætte regler om digital kommunikation formuleres så bredt, at de
også kan rumme forhold inden for lovens område, hvor der senere kan opstå behov for at
digitalisere kommunikationen. Samtidig er det væsentligt, at der i undtagelsestilfælde kan fritages
fra kravet om digital kommunikation.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation mellem virksomheder og myndigheder vil være en
fravigelse af det almindelige forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der er formfrihed for
virksomheden eller borgeren til at henvende sig til offentlige myndigheder, som virksomheden
eller borgeren vil. Dette følger blandt andet af lovbemærkningerne til forvaltningslovens § 32 a, jf.
Folketingstidende 2001-02/2, tillæg A, s. 2062 ff. Der skal derfor også være hjemmel til at stille et
sådant krav.
Som led i udmøntningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 vedtog
Folketinget i juni 2012 lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af
13. juni 2016. Lov om offentlig digital post indebærer, at det som hovedregel er obligatorisk for
borgere og virksomheder at have en digital postkasse til brug for modtagere af digital post fra det
offentlige. Loven giver myndighederne ret til at sende meddelelser, dokumenter m.v. digitalt til
borgere og virksomheder, men der er ikke med loven hjemmel til at kræve, at borgere og
virksomheders kommunikation til offentlige myndigheder, skal være digital. En sådan hjemmel vil
derfor fortsat skulle tilvejebringes i genteknologiloven.
En stor del af den kommunikation, der i dag foregår mellem offentlige myndigheder og
virksomheder i forbindelse med administrationen af genteknologiloven, er digital, men med
hjemmel til at fastsætte krav om obligatorisk digital kommunikation, vil der kunne skabes klare
retlige rammer for kommunikationen. Dette vil samtidig bidrage til målsætningen i den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020 "Et stærkere og mere trygt digitalt samfund"
om udviklingen mod en mere digital offentlig sektor de kommende år, hvor det digitale skal være
let, hurtigt og sikre god kvalitet.
Der er i dag i en stor del af den øvrige lovgivning inden for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris ressort lignende bemyndigelser til at stille krav om brug af obligatorisk digital
kommunikation, herunder f.eks. i § 1 a i landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 115 af den
6. februar 2020.
2.2.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren kan hver for sig inden for deres respektive områder fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation til og fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet
om forhold, der er omfattet af loven eller regler fastsat i medfør af denne, skal foregå digitalt, jf.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
stk. 1, 1. pkt.. Det foreslås endvidere i stk. 1. 2. pkt., at ministrene inden for rammerne af
bemyndigelsen kan fastsætte regler om fritagelse fra pligten til anvende digital kommunikation.
De pågældende ministre foreslås i § 29 a, stk. 2, bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur og lign.
Endeligt foreslås det fastsat i genteknologilovens § 29 a, stk. 3, at en digital meddelelse anses for
at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 29 a indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og miljøministeren inden for rammerne af genteknologiloven ved bekendtgørelse kan fastsætte
regler om anvendelse af digital kommunikation.
Dette vil give mulighed for, at al kommunikation mellem på den ene side virksomheder og på den
anden side Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet om forhold omfattet
af loven eller regler fastsat i medfør af loven skal foregå digitalt.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a i første omgang vil
blive udnyttet til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om digital kommunikation og brug af
standardiserede dataformater i forbindelse med indgivelse af ansøgning om godkendelse efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5, med henblik på implementering af udsætningsdirektivets
artikel. 6, stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a, jf. ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2. Kravet om
brug af standardiserede dataformater vil blive udmøntet løbende og i takt med, at disse defineres i
henhold til EU-retten.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte regler om obligatorisk digital
kommunikation på andre områder, og den vil herved først blive
udnyttet til at fastsætte krav om
anvendelse af digital kommunikation, når de tekniske løsninger er på plads, og når borgere og
virksomheder er parate.
I bekendtgørelserne vil det fremgå, på hvilken måde kommunikation
fremover skal foregå.
Genteknologiloven retter sig mod erhvervsdrivende, og det forventes, at virksomhederne som
udgangspunkt har tilstrækkelige forudsætninger for at anvende digital kommunikation allerede i
dag. Der kan dog med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 2. pkt. fastsættes regler om
undtagelse fra de fastsatte krav. Det forventes dog, at dispensation kun undtagelsesvist vil blive
givet.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation vil finde anvendelse parallelt med lov om offentlig
digital post, hvorefter virksomheder og private som hovedregel er forpligtede til at have en digital
postkasse til brug for modtagelse af digital post fra det offentlige, herunder fra de to ministerier.
Kommunikationen vil derfor kunne foregå mellem virksomhed og myndighed ved brug af de
digitale postkasser.
Som det fremgår ovenfor, så foreslås det i § 29 a, stk. 2, at de pågældende ministre kan fastsætte
nærmere regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
signatur og lign. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der i forbindelse med fastsættelse af
krav om digital kommunikation tillige kan fastsættes krav om f.eks. anvendelse af bestemte it-
systemer, herunder særlige portalløsninger og særlige digitale formater som elektroniske
formularer og skemaer og særlige digitale formater m.v. Den nærmere specificering af disse krav
vil blive udmøntet i bekendtgørelserne, som udstedes i medfør af bestemmelsen i § 29 a.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 29 a, stk. 3, anses en digital meddelelse for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet, principielt på samme måde
som ved fysiske breve, der lægges i en fysisk postkasse. En hvilken som helst kommunikation, som
foretages digitalt, er omfattet af bestemmelsen. Virksomheden er ansvarlig for, at dennes it-udstyr
kan modtage meddelelsen.
Det er normalt uden betydning, hvorvidt en afgørelse er kommet til adressatens kundskab. Det er
således uden betydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet af
meddelelsen. Adressaten bærer således alene risikoen ved ikke at gøre sig bekendt med indholdet
af meddelelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 29 a, stk. 3, har betydning for alle meddelelser, herunder også for
om f.eks. en klage eller ansøgning kan anses for rettidig fremkommet. Fremkomsttidspunktet er
normalt afgørende for, om en klage eller eks. en ansøgning om fornyet godkendelse til en
myndighed anses for rettidig.
Forslaget medfører ikke ændringer i de gældende principper for beregning af frister i forbindelse
med klager.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Efter lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren i genteknologilovens 29 a bemyndiget til at fastsætte regler om at anvendelse
digital kommunikation. Endvidere foreslås ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i
genteknologlovens § 17 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, bemyndiget til at fastsætte en ordning
om fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om forhold,
der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder hvilke oplysninger, der kan
indrømmes fortrolig behandling, og krav til
indgivelse og indhold af en
anmodning om fortrolighed
m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte vilkår i afgørelser om fortrolighed meddelt i medfør af
ordningen, herunder om myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre visse
oplysninger.
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at lovforslaget ikke i sig selv
medfører økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for staten.
Den forventede udmøntning af bemyndigelserne forventes alene at medføre begrænsede
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Ved udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i § 17 b, stk. 2, fastsættes en ordning,
hvorefter en virksomhed kan indrømmes fortrolighed i forbindelse med en anmeldelse om
udsætning af GMO til miljøet. Der har også efter den hidtidige artikel 25, stk. 2, i
udsætningsdirektivet været en mulighed for at få en sådan afgørelse.
Forslaget har ingen økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for regioner og
kommuner.
Lovforslaget er i overensstemmelse med principperne om digitaliseringsklar lovgivning i det
omfang, principperne er relevante.
Det kan særligt bemærkes, at den foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, til at stille krav om digital kommunikation samt muligheden for i særlige
tilfælde at gøre undtagelse fra kravet er i overensstemmelse med princip nr. 2, hvorefter
lovgivningen skal understøtte digital kommunikation med borgere og virksomheder, og at der for
de borgere og virksomheder, som ikke kan bruge digitale løsninger, skal tilbydes andre løsninger.
I forlængelse af kravet om digital kommunikation giver lovforslaget hjemmel til at fastsætte regler
om brug af standardiserede dataformater, hvilket lægger op til ensartet og konsistent begrebsbrug
i overensstemmelse med princip nr. 4, som vedrør sammenhæng på tværs bl.a. ved brug af
ensartede begreber.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 29 a, stk. 2, giver mulighed for at fastsætte regler om brug af
allerede eksisterende offentlig infrastruktur f. eks. digital signatur, hvilket er i overensstemmelse
med princip 6 om anvendelse af offentlig it-infrastruktur.
4. Økonomiske og administrative omkostninger for erhvervslivet m.v.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at lovforslaget ikke i sig selv
medfører økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Udmøntning af den foreslåede bemyndigelsen i genteknologilovens § 29 a, jf. lovforslagets § 1, nr.
3, til at stille krav om digital kommunikation kan have meget begrænsede økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervet.
Der kan være mindre administrative konsekvenser forbundet med virksomhedernes anmodning
om fortrolig behandling af visse oplysninger, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, idet der stilles krav om, at
virksomhederne skal fremlægge en verificerbar begrundelse for, hvorfor oplysninger skal
indrømmes fortrolighed. Virksomheden vil som led heri også skulle identificere de pågældende
oplysninger i ansøgningen.
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Der kan også være mindre administrative konsekvenser forbundet med kravet om brug af
standardiserede dataformater, jf. lovforslagets 1, nr. 3, idet kravet kan føre til, at virksomheder
skal anvende en anden it-løsning, end den pågældende virksomhed anvender i dag.
Da der imidlertid ikke inden for de seneste fire år, hvor Landbrugsstyrelsen har administreret
reglerne i genteknologiloven vedrørende udsætning i miljøet af GMO, har været ansøgninger efter
udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 eller 5, vurderes omkostningerne at være under 4 mio. kroner.
De kvantificeres derfor ikke yderligere.
Da lovforslaget ikke påvirker virksomhedernes mulighed for at teste, udvikle og anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller, vurderes det ikke, at lovforslaget er relevant i forhold
til, princip 1-4 af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Hvis der med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a, stk. 2,
fastsættes regler om brug af særlige it-løsninger eller platforme, vil princippet om sikker og
brugervenlig digitalisering (princip nr. 5) være relevant. Der vil blive taget højde for princippet i
forbindelse med arbejdet med de it-løsninger, der måtte blive udviklet nationalt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende, og det vurderes ikke, det medfører administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Ved forordning 2019/1381 blev en række forordninger samt direktiv 2001/18 om udsætning i
iljøet af GMO’er æ dret,
jf. forordningens artikel 9. De nationale bestemmelser, der
gennemfører de bestemmelser i direktiv 2001/18, der ændres med forordningen, skal tilpasses.
Forordningen blev vedtaget den 20. juni 2019 og finder anvendelse fra den 27. marts 2021.
Den foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens § 29 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, indebærer, at
der ved bekendtgørelse kan fastsættes krav om brug af standardiserede dataformater, hvis
sådanne findes, i henhold i EU-retten. Som det fremgår i afsnit 2.1.3 foreslås denne bemyndigelse
med henblik på, at ministeren
når der foreligger standardiserede dataformater
kan fastsætte
krav om brug af disse, og derved gennemføre kravet i udsætningsdirektivets artikel 6, stk. 2 a, og
artikel 13, stk. 2 a.
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2294512_0019.png
Lovforslagets § 1, nr. 2, om den foreslåede bemyndigelse i genteknologilovens §17 b, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, indebærer, at der ved
bekendtgørelse kan fastsættes en ordning om fortrolighed for visse oplysninger, der indgår i
ansøgninger efter udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5. Bemyndigelsen er afgrænset til at
omfatte fortrolighed, der er påkrævet efter udsætningsdirektivets artikel 25. Med bemyndigelsen
fastsættes de nødvendige regler til at gennemføre kravet i udsætningsdirektivets artikel 25.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i periode fra de … til de … været se dt i høri g hos følge de
myndigheder og organisationer mv.:
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter(hvi
s ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Negative
konsekvenser/merudgifte
r
(hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Implementeringskonsekvense
r for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Meget begrænsede
Ingen
Ingen
Ingen
Meget begrænsede
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2294512_0020.png
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder de nødvendige bemyndigelser til at
gennemføre udsætningsdirektivets artikel 6, 13 og, 25, som
ændret ved artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU om åbenhed og bæredygtighed i
EU’s risikovurderi g i fødevarekæde og o æ dri g af
forordninger (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 1829/2003, (EF) nr.
1831/2003, (EF) nr. 2065/2003, (EF) nr. 1935/2004, (EF) nr.
1331/2008, (EF) nr. 1107/2009, (EU) 2015/2283 og direktiv
2001/18/ EF, EU-Tidende 2019, nr. L 231, side 1.
Ja
Nej
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering] (sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende fodnote i genteknologiloven indeholder en udtømmende opregning af de
direktiver, som genteknologiloven gennemfører.
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel nyaffattes, således at fodnoten er i overensstemmelse
med de ændringer, der er sket i de EU-retsakter, som fodnoten henviser til.
Det foreslås derfor, at fodnoten til lovens titel affattes således, at det fremgår, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af
30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1010 af 5. juni 2019, EU-tidende
2019, nr. L 170, side 115, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som senest ændret ved
Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001, nr. L
106, side 1, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/1381/EU, EU-
Tidende 2019, nr. L 231, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EU-
Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1010/EU af 5. juni 2019, EU-tidende 2019, nr. L 170, side 115 og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj 2009 om indesluttet anvendelse af genetisk
modificerede mikroorganismer, EU-Tidende 2009, nr. L 125, side 75.
Den foreslåede nyaffattelse indebærer, at fodnoten bl.a. opdateres som følge af den ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, som følger af artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1381/EU.
Der er tale om en redaktionel konsekvensændring.
Til nr. 2
Efter udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 1, må Europa-Kommissionen og de kompetente
myndigheder ikke videregive fortrolige oplysninger, der er anmeldt eller udvekslet i henhold til
udsætningsdirektivet, til tredjemand, og skal beskytte de intellektuelle ejendomsrettigheder, der
knytter sig til de modtagne data. Efter artikel 25, stk. 2, kan anmelderen angive, hvilke af
oplysningerne i anmeldelsen i henhold til udsætningsdirektivet, der bør behandles som fortrolige,
fordi afsløring af dem kan skade anmelderens konkurrencemæssige stilling. Der skal i så fald
vedlægges en verificerbar begrundelse herfor.
Den kompetente myndighed afgør efter samråd med anmelderen, hvilke oplysninger der vil blive
behandlet som fortrolige, og underretter anmelderen om sin afgørelse, jf. artikel 25, stk. 3.
Efter artikel 25, stk. 4, må følgende oplysninger under ingen omstændigheder behandles som
fortrolige, når de forelægges i henhold til udsætningsdirektivet artikel 6, 7, 8, 13, 17, 20 eller 23:
en generel beskrivelse af GMO'en eller GMO'erne, anmelderens navn og adresse, formålet med
udsætningen samt stedet for udsætningen og den påtænkte brug
metoder og planer for overvågning af GMO'en eller GMO'erne samt for beredskabsplan
miljørisikovurderingen
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Trækker anmelderen sin anmeldelse tilbage, uanset grunden hertil, skal de kompetente
myndigheder og Kommissionen respektere oplysningernes fortrolige karakter, jf.
udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 5.
Bestemmelsen i udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 4, er implementeret i genteknologilovens §
17 b, stk. 2, hvoraf det fremgår, at oplysninger vedrørende udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, der er omfattet af artikel 25, stk. 4, jf. stk. 5 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/18/EF af 12 marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF, altid skal udleveres, hvis der
anmodes om aktindsigt i sådanne oplysninger.
Med forord i g
/
o å e hed og æredygtighed i EU’s risikovurderi g i fødevarekæde
ændres udsætningsdirektivets artikel 25, der vedrører fortrolighed i forbindelse med anmeldelse
af GMO til udsætning i miljøet. Med ændringen af udsætningsdirektivets artikel 25 vil den
nuværende henvisning til direktivets bestemmelser om fortrolighed i genteknologilovens § 17 b,
stk. 2, ikke være korrekt.
Det foreslås, at §
17 b, stk. 2,
ændres til en bemyndigelse til ministeren for fødevare, landbrug og
fiskeri. Det foreslås, at ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri fastsætter en ordning om
fortrolighed for visse oplysninger, der indgives i forbindelse med en anmeldelse om forhold, der er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder hvilke oplysninger, der kan
indrømmes fortrolig behandling, og krav til indgivelse og indhold af en anmodning om fortrolighed
m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte vilkår i afgørelser om fortrolighed meddelt i medfør af
ordningen, herunder om myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde at offentliggøre visse
oplysninger.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte de regler, der
er nødvendige for at gennemføre de dele af artikel 25 i udsætningsdirektivet, som denne er
affattet ved ændringsforordningens artikel 9, nr. 3, som vedrører behandling af anmodninger om
fortrolighed og afgørelse heraf for så vidt angår danske myndigheder.
For så vidt angår ændringsforordningens artikel 9, nr. 3, henvises der til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.1.2.
Der vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse kunne fastsættes regler om, hvilke
oplysninger, der kan indrømmes fortrolig behandling, jf. udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 3.
Det drejer sig i dag om oplysninger om fremstillings- og produktionsprocessen, kommercielle
forbindelser mellem en producent eller importør og anmelderen og kommercielle oplysninger
vedrørende ansøgerens indkøb, markedsandele eller forretningsstrategi, jf. udsætningsdirektivets
artikel 25, stk. 3, litra a. Det drejer sig også om oplysninger om DNA-sekvens, bortset fra
sekvenser, der anvendes med henblik på påvisning, identifikation og kvantificering af
transformationsbegivenheden, jf. artikel 25, stk. 3, litra b, og så drejer det sig om oplysninger om
forædlingsmønstre og -strategier, jf. artikel 25, stk. 3, litra c.
22
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Der vil ikke med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om fortrolighed i
videre omfang, end hvad der er påkrævet for at gennemføre udsætningsdirektivets artikel 25.
Det er endvidere hensigten, at der med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse fastsættes regler
om den ordning, hvorefter der kan meddeles fortrolighed. Det drejer sig om krav til anmodningen,
herunder krav om at den skal ledsages af en verificerbar begrundelse, hvor anmelderen påviser, at
videregivelse af oplysningerne potentielt kan være til skade for dennes interesser i væsentlig grad.
Der vil efter den foreslåede § 17 b, stk. 2, 3. pkt., kunne fastsættes vilkår i afgørelser om
fortrolighed meddelt i medfør af ordningen, herunder om myndighedernes mulighed for i særlige
tilfælde at offentliggøre visse oplysninger. Det drejer sig om tilfælde, hvor en øjeblikkelig indsats
er vigtig for at beskytte menneskers sundhed, dyresundheden eller miljøet, f.eks. i nødsituationer,
jf. artikel 25, stk. 7, litra a.
Fortrolighed meddelt efter den ordning, der skal gennemføres med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse, vil have konsekvenser i forhold til, hvilke oplysninger den offentlige myndighed kan
offentliggøre.
Indrømmet fortrolighed vil ikke i sig selv betyde, at oplysninger undtages fra aktindsigt. Selvom der
er indrømmet fortrolighed, vil der fortsat skulle tages konkret stilling til undtagelse af oplysninger,
hvis der anmodes om aktindsigt i disse.
For så vidt angår aktindsigt henvises der i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 3
Det foreslås, at ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri og miljøministeren hver for sig og
inden for deres respektive områder som noget nyt i genteknologiloven § 29 a bemyndiges til at
fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation.
Med den foreslåede
§ 29 a, stk. 1, 1. pkt.
kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren hver for sig og inden for deres respektive områder fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet om
forhold, der er omfattet af loven eller regler fastsat i medfør heraf, skal foregå digitalt.
Ministrene vil kunne anvende den foreslåede bemyndigelse både på enkeltområder, efterhånden
som det skønnes hensigtsmæssigt, at der indføres krav om digital kommunikation og generelt for
større områder. Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i første omgang, sammen med
den foreslåede bemyndigelse i § 29 a, stk. 2, vil blive udnyttet til at fastsætte regler om digital
kommunikation og brug af standardiserede dataformater, i forbindelse med indgivelse af
ansøgning om godkendelse efter udsætningsbekendtgørelsens §§ 4 og 5, med henblik på
implementering af udsætningsdirektivets artikel 6, stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2. Kravet om brug af standardiserede dataformater vil
blive udmøntet løbende og i takt med, at disse defineres i henhold til EU-retten.
23
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det foreslåede krav om at kommunikation skal foregå digitalt, er en fravigelse af det almindelige
forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der formfrihed for virksomheden eller borgere til at
henvende sig til offentlige myndigheder, som virksomheden eller borgeren vil. Dette følger bl.a. af
lovbemærkningerne til forvaltningslovens § 32 a, jf. Folketingstidende 2001-02/2, tillæg A, s. 2062
ff.
Kravet om digital kommunikation kan udmøntes således, at skriftlige henvendelser m.v. om
forhold, som er omfattet af loven eller af regler udstedt i medfør af loven, ikke anses for behørigt
modtaget, hvis de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale måde.
Hvis en henvendelse sendes på en anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis
pr. brev, følger det af den almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens § 7, stk. 1, at
myndigheden har pligt til at vejlede om, hvorledes manglerne kan afhjælpes. Kun hvis der f.eks.
inden for en fastsat frist ikke er rettet op på de mangler, som den pågældende ved vejledning er
gjort opmærksom på, kan henvendelsen afvises, eller oplysninger anses for ikke at være modtaget.
Det er lagt til grund, at en afvisning af at tage en sag under realitetsbehandling på grund af
manglende anvendelse af den obligatoriske digitale kommunikation er en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand og indebærer en sagsbehandling, der følger de almindelige
forvaltningsretlige regler og principper om eksempelvis begrundelse.
Ministrene vil i bekendtgørelserne, der udmønter bemyndigelsen i § 29 a, stk. 1, 1. pkt. kunne
fastsætte, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere digitalt, og om hvilke forhold og på
hvilken måde kommunikation skal foregå.
Det foreslås i
§ 29 a, stk. 1, 2. pkt.,
at ministrene kan fastsætte regler om fritagelse fra pligten.
Genteknologiloven retter sig mod erhvervsdrivende, og det forventes, at virksomhederne som
udgangspunkt har tilstrækkelige forudsætninger for at anvende digital kommunikation allerede i
dag. Der kan dog med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 2. pkt. fastsættes regler om
undtagelse fra de fastsatte krav. Det forventes dog, at dispensation kun undtagelsesvist vil blive
givet.
Et krav om obligatorisk digital kommunikation vil finde anvendelse parallelt med lov om offentlig
digital post, hvorefter virksomheder og private som hovedregel er forpligtede til at have en digital
postkasse til brug for modtagelse af digital post fra det offentlige, herunder fra Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet. Kommunikationen vil derfor kunne foregå
mellem virksomhed og myndighed ved brug af de digitale postkasser.
For så vidt angår fritagelse for tilslutning til Offentlig Digital Post, henvises der i det hele til de
regler, som Finansministeriet (Digitaliseringsstyrelsen) har fastsat om henholdsvis fritagelse af
fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post m.v. og fritagelse af juridiske enheder med
CVR-nummer samt fysiske personer med erhvervsaktiviteter for tilslutning til Offentlig Digital Post.
Fritagelse for tilslutning til Offentlig Digital Post medfører ikke samtidig en fritagelse for pligten
fastsat i medfør af genteknologiloven.
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Det forhold, at en virksomhed eller borger oplever, at den pågældendes egen computer ikke
fungerer, at den pågældende har mistet koden til sin offentlige digitale signatur eller oplever
lignende hindringer, som det er op til den pågældende selv at overvinde, kan som udgangspunkt
ikke føre til en fritagelse fra pligten til at anvende digital kommunikation. Dog vil det være
mulighed for at ansøge om dispensation i helt ekstraordinære situationer, hvor det på grund af
akut opståede omstændigheder i en kort periode ikke er muligt at kommunikere digitalt.
Ministrene vil skulle foretage en konkret vurdering af, om der foreligger sådanne ekstraordinære
tilfælde, hvor en virksomhed eller en borger anmoder om fritagelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer sammen med bemyndigelsen i den foreslåede § 29 a, stk.
2, at der i forbindelse med fastsættelse af krav om digital kommunikation tillige kan fastsættes
krav om f.eks. anvendelse af bestemte it-systemer, herunder særlige portalløsninger og særlige
digitale formater som elektroniske formularer og skemaer og særlige digitale formater m.v. Den
nærmere specificering af disse krav vil blive udmøntet i bekendtgørelserne, som udstedes i medfør
af bestemmelserne i § 29 a.
Det foreslås i
§ 29 a, stk. 2,
at de pågældende ministre kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og
digital signatur og lign. Der vil efter forslaget kunne stilles krav om anvendelse af digital signatur
eller lignende i forbindelse eksempelvis digitale selvbetjeningsløsninger og it-portaler for at sikre,
at myndighederne har sikkerhed for, at afsenderen er den, som vedkommende giver sig ud for at
være.
Det fremgår af udsætningsdirektivets artikel 6, stk. 2 a, og artikel 13, stk. 2 a, jf.
ændringsforordningens artikel 9, nr. 1 og 2, at anmeldelser skal indgives i overensstemmelse med
standardiserede dataformater, hvis sådanne findes, i henhold til EU-retten.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i § 29 a, stk. 2, vil blive benyttet til at fastsætte
krav om brug af standardiserede dataformater i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om
godkendelse i henhold til §§ 4 og 5 i udsætningsbekendtgørelsen. Bemyndigelsen forventes
udmøntet i takt med, at disse standardiserede formater bliver vedtaget i EU.
Myndighederne vil skulle iagttage de databeskyttelsesretlige regler i forbindelse med håndtering
af personoplysninger, som indsendes digitalt, samt ved udviklingen og implementering af digitale
selvbetjeningsløsninger. De centrale regler om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningen, jf. Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016, og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
De it-systemer, der i medfør af den foreslåede bestemmelse kan stilles krav om anvendelse af, vil
blive udformet således, at de er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 25
om databeskyttelse gennem design. Hvorefter den dataansvarlige allerede fra tidspunktet, hvor
midler for behandlingen fastlægges, skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske
25
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
foranstaltninger, som er designet med henblik på at sikre en effektiv implementering af de
grundlæggende databeskyttelsesprincipper. Derudover gælder det efter
databeskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1 og 2, at den dataansvarlige og databehandlerende
skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et
sikkerhedsniveau, der passer til de foreliggende risici.
Slutteligt foreslås det fastsat i
§ 29 a, stk. 3,
at en digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Bestemmelsen indebærer, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
adressaten har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet. Det er således uden betydning,
om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet af meddelelsen. Der er således
principielt tale om samme retsvirkninger som ved fysiske breve, der lægges i en modtagers fysiske
postkasse.
Det er i denne forbindelse uden betydning, om adressaten for myndighedernes meddelelse har
bragt sig i stand til at tilgå meddelelsen, f.eks. hvis modtagere af en meddelelse, som
myndigheden har sendt til den pågældende via den offentlige digitale postløsning, ikke har skaffet
sig den fornødne offentlige digitale signatur til at modtage meddelelser i den offentlige digitale
postløsning, jf. lov om Offentlig Digital post, eller modtageren i sit elektroniske system har
installeret anordninger (spamfiltre, firewalls osv.), som afviser at modtage meddelelser.
Det er endvidere uden betydning, om adressaten oplever, at vedkommendes egen computer ikke
fungerer, at vedkommende har mistet koden til sin offentlige digitale signatur eller oplever
lignende hindringer, som det er op til adressaten selv at overvinde.
En hvilken som helst kommunikation, som foretages digitalt, er omfattet af bestemmelsen.
Virksomheden eller borgeren er ansvarlig for, at dennes it-udstyr kan modtage meddelelsen.
En meddelelse vil normalt være tilgængelig for myndighederne på det tidspunkt, hvor disse kan
behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret automatisk i en
modtagelsesanordning eller et datasystem.
En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den dag,
meddelelsen er tilgængelig, uanset om afsenderen betragter meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
It-problemer hos myndighederne (nedbrud, midlertidige kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at
en digital meddelelse ikke kan afleveres til myndighederne
Kan modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse ikke fastlægges om følge af problemer med
myndighedernes it-system eller andre lignende problemer, må meddelelsen anses for at være
kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålidelige
oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Opstår der problemer tæt på en eventuel tidsfrist for indgivelse af meddelelsen, og kan problemet
føre til, at fristen for indgivelse af meddelelsen ikke kan overholdes, anses meddelelsen for at
være kommet frem inden for fristen, hvis den gøres tilgængelig for myndigheden inden for en
26
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
rimelig tid efter, at forhindringen er ophørt. Tiden for at gøre meddelelsen tilgængelig for
myndigheden vil således ikke kunne trækkes unødigt ud, hvis meddelelsen skal kunne anses for
modtaget rettidigt.
Det vil således ikke komme virksomheden eller borgeren til skade, at meddelelsen modtages efter
fristens udløb, hvis dette skyldes systemnedbrud hos myndighederne.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 27. marts 2021.
Det bemærkes, at loven ikke vil kunne gælde for Færøerne og Grønland, da genteknologiloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
27
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2294512_0028.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I lov om miljø og genteknologi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af den 4. januar 2017,
foretages følgende ændringer:
§1
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
1)
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse
af vilde fugle (EF-
fuglebeskyttelsesdirektivet), EF-Tidende
1979 nr. L 103, side 1, som ændret senest
ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende 2006 nr. L 363,
side 368, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF
af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-
habitatdirektivet), EF-Tidende 1992 nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006,
EU-Tidende 2006 nr. L 363, side 368, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning
i miljøet af genetisk modificerede
organismer og om ophævelse af Rådets
direktiv 90/220/EØF, EF-Tidende 2001 nr. L
106, side 1, som ændret senest ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2015/412/EU af 11. marts 2015, EU-Tidende
2015, nr. L 68, side 1, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF
af 21. april 2004 om miljøansvar, for så vidt
angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004 nr. L 143, side
»
1)
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november
2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende
2010, nr. L 20, side 7, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/1010 af 5. juni 2019, EU-tidende
2019, nr. L 170, side 115, dele af Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7,
som senest ændret ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af
12. marts 2001 om udsætning i miljøet af
genetisk modificerede organismer og om
ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF, EF-
Tidende 2001, nr. L 106, side 1, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1381/EU, EU-Tidende 2019,
nr. L 231, side 1, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004
om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse
og afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1010/EU af 5. juni 2019, EU-tidende
28
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2294512_0029.png
56, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/41/EF af 6. maj 2009
om indesluttet anvendelse af genetisk
modificerede mikroorganismer, EU-Tidende
2009 nr. L 125, side 75.
2019, nr. L 170, side 115 og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/41/EF af
6. maj 2009 om indesluttet anvendelse af
genetisk modificerede mikroorganismer, EU-
Tidende 2009, nr. L 125, side 75.«
§17 b.
---
Stk. 2.
De oplysninger vedrørende udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer,
der er omfattet af artikel 25, stk. 4, jf. stk. 5, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer
og om ophævelse af Rådets direktiv
90/220/EØF, skal altid udleveres, hvis der
anmodes om aktindsigt i sådanne oplysninger.
2.
§ 17 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætter en ordning om
fortrolighed for visse oplysninger, der indgives
i forbindelse med en anmeldelse om forhold,
der er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001
om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/220/EØF. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om ordningen,
herunder hvilke oplysninger, der kan
indrømmes fortrolig behandling, og krav til
indgivelse og indhold af en
anmodning om
fortrolighed
m.v. Ministeren kan endvidere
fastsætte vilkår i afgørelser om fortrolighed
meddelt i medfør af ordningen, herunder om
myndighedernes mulighed for i særlige tilfælde
at offentliggøre visse oplysninger.«
3.
Efter § 29 indsættes i
kapitel 4:
Ȥ
29 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri og miljøministeren kan hver for sig
inden for deres respektive områder fastsætte
regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
og Miljøministeriet om forhold, der er
omfattet af denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, skal foregå digitalt. Ministrene
kan herunder fastsætte regler om fritagelse fra
pligten.
29
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Gennemførelse af ændringer i udsætningsdirektivet og digital kommunikation), fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2294512_0030.png
Stk. 2.
De pågældende ministre kan
fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur og lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at
være kommet frem, når den er tilgængelig for
adressaten for meddelelsen.«
30