Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2460411_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
11. oktober 2021
2021-2135
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 17. september 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 289:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke jernbanestrækninger i Dan-
mark der vil falde inden for undtagelsen, jf. artikel 2, stk. 1 og 3, i
direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernba-
neområde.
Svar:
Direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernba-
neområde (herefter direktivet) finder anvendelse på infrastruktur,
der anvendes til indenlandsk og international jernbanetransport jf.
direktivets artikel 1, stk. 2 medmindre infrastrukturen er undtaget
jf. direktivets artikel 2. Artikel 2, stk. 1 og 3 giver mulighed for at
undtage dele af direktivets anvendelsesområde.
Artikel 2, stk. 1 giver mulighed for at undtage direktivets kapitel 2
for jernbanevirksomheder, som kun forestår transport i byer og
forstæder samt regional transport på lokale og regionale særskilte
banenet til befordring på jernbaneinfrastrukturer eller på net, der
kun er beregnet til jernbanetransport i byer og forstæder. Direkti-
vets kapitel 2 omhandler bl.a. forvaltningsmæssig uafhængighed,
adskillelse af infrastrukturforvaltning og transportvirksomhed og
af forskellige former for transportvirksomhed, finansiel sanering
og adgang til jernbaneinfrastruktur og
–tjenester.
Artikel 2, stk. 3 giver mulighed for at undtage direktivets artikel 7,
9, 13 og kapitel 4, for lokale og regionale særskilte net til passager-
transport på jernbaneinfrastruktur, net, der kun er beregnet til
jernbanepassagertransport i byer og forstæder, regionale net, som
kun anvendes til regional godstransport af en jernbanevirksomhed,
som ikke er omfattet af stk. 1, indtil en anden ansøger anmoder om
kapacitet på dette net eller privatejet jernbaneinfrastruktur, der
udelukkende er anlagt til brug for infrastrukturejeren til dennes
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om, hvilke jernbanestrækninger i Danmark der vil falde inden for undtagelsen, jf. artikel 2, stk. 1 og 3, i direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2460411_0002.png
Side 2/2
egne godsoperationer. Det bemærkes at artikel 7, 9 og 13 indgår i
direktivets kapitel 2, hvorfor disse bestemmelser også kan undta-
ges jf. artikel 2, stk. 1 som led i undtagelse af hele kapitel 2. Artikel
2, stk. 3 vedrører imidlertid også kapitel 4, der omhandler jernba-
neinfrastrukturafgifter og tildeling af jernbaneinfrastrukturkapaci-
tet.
Jernbaneloven fastlægger rammerne for skinnebåren trafik. Den
skinnebårne trafik kan overordnet inddeles i følgende områder:
statens jernbaneinfrastruktur (som forvaltet af Banedanmark), pri-
vatbanerne (lokalbanerne), bybaner, veteranbanerne og privatejet
jernbaneinfrastruktur. Bybanerne omfatter Metro, Letbaner og S-
banen.
Direktivets kapitel 2 og 4 er i dansk ret bl.a. implementeret i jern-
banelovens kapitel 3 og § 17 med dertilhørende administrative for-
skrifter. Som det fremgår af jernbanelovens § 2, stk. 2-6 er privat-
banerne (lokalbanerne), bybanerne, veteranbanerne og privatejet
jernbaneinfrastruktur ikke omfattet af jernbanelovens kapitel 3 og
§ 17 og dermed undtaget anvendelsesområdet jf. direktivets artikel
2, stk. 1 og 3.
Direktivets kapitel 4 er imidlertid også delvist implementeret i
jernbanelovens § 21 om infrastrukturafgifter på statens infrastruk-
tur. Det bemærkes hertil, at S-banen også er en del af statens infra-
struktur (forvaltet af Banedanmark) modsat f.eks. Metro og Letba-
ner, men at der ikke betales infrastrukturafgifter for kørsel på S-
banen. Bybanerne jf. § 2, stk. 3 er således undtaget § 21, idet S-ba-
nen er undtaget jf. Bekendtgørelse nr. 1379 af 1. december 2015
med senere ændringer om betaling for brug af statens jernbanenet
og om miljøtilskud til godstransport på jernbane m.v., § 1, stk. 3,
mens Metro og Letbaner er undtaget jf. jernbanelovens § 2, stk. 4.
Efter gældende ret, er det således som udgangspunkt alene statens
jernbaneinfrastruktur, der er omfattet af direktivets kapitel 2 og 4
som omhandlet i direktivets artikel 2, stk. 1 og 3, som implemente-
ret i jernbanelovens kapitel 3, §§ 17 og 21. S-banen er dog undtaget
delvist jf. artikel 2, stk. 1 og 3 som beskrevet ovenfor.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht