Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2331634_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
[email protected]
Henrik Vinther (RV)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 390
6. februar 2021
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 8. januar 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 194 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
rik Vinther (RV).
Spørgsmål nr. 194:
”Vil ministeren oplyse, om ministeren vil sikre, at Danmark lever op til EU’s men-
neskehandelsdirektiv, hvor det fremgår, at medlemslandene skal have en lovbe-
stemt indsats, hvilket Danmark ikke har?”
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at
EU’s menneskehandelsdirektiv er omfattet af
Danmarks retsforbehold. Direktivet er derfor ikke retligt bindende for Danmark.
I forbindelse med afstemningen i 2015 om at omdanne det danske retsforbehold til
en tilvalgsordning udarbejdede en analysegruppe bestående af repræsentanter fra
flere ministerier en rapport om retsforbeholdet og betydningen af et tilvalg af en
række retsakter. I forhold til menneskehandelsdirektivet, som blev behandlet i bilag
3 til rapporten, blev det bl.a. konkluderet at:
”Dansk
ret vurderes i overensstemmelse med direktivet
[…]
Ved et tilvalg af direk-
tivet bør det dog overvejes nærmere, om det
med henblik på at sikre en fuldt kor-
rekt implementering af direktivet
udtrykkeligt skal fremgå af straffelovens § 262 a
eller eventuelt bemærkningerne hertil, at begrebet ”utilbørlig fremgangsmåde”
også omfatter udnyttelse af en sårbar position og misbrug af magt.
Det kan ikke udelukkes, at der ved et tilvalg af direktivet i øvrigt vil skulle foretages
lovændringer af mere teknisk karakter f.eks. med henblik på at lovfæste det grund-
læggende princip om, at afhøring af ofre ikke må gentages unødigt
i hvert fald i
forhold til ofre for menneskehandel.
Direktivet kræver, at der ydes visse bistands- og støtteforanstaltninger til ofre for
menneskehandel. Den bistand og støtte, der ydes til ofre for menneskehandel i
Danmark, er i overensstemmelse med direktivets krav. Foranstaltningerne tilbudt
af Center mod Menneskehandel er dog ikke lovfæstede og afhænger af finanslovs-
bevillingen til regeringens handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel. Et til-
valg vil nødvendiggøre, at der også fremadrettet afsættes midler til de socialfaglige
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om ministeren vil sikre, at Danmark lever op til EU’s menneskehandelsdirektiv, hvor det fremgår, at medlemslandene skal have en lovbestemt indsats, til ministeren for ligestilling
indsatser, som i dag er finansieret via satspuljemidler, ligesom det vil skulle over-
vejes nærmere, om disse indsatser bør lovfæstes.”
Det er således primært dele af den socialfaglige indsats til ofrene for menneskehan-
del, herunder bistanden og støtten til ofrene, der ikke er lovfæstet i dag, mens den
øvrige indsats er forankret i bl.a. straffeloven, udlændingeloven og serviceloven.
For så vidt angår serviceloven gælder det personer med lovligt ophold.
Der er i regi af den tværministerielle arbejdsgruppe til bekæmpelse af menneske-
handel, som Ligestillingsafdelingen i Beskæftigelsesministeriet er i spidsen for,
igangsat et analysearbejde af den socialfaglige indsats til ofre for menneskehandel.
Arbejdet er forsinket grundet covid-19 og forventes afsluttet senest medio 2021.
På baggrund heraf vil regeringen tage stilling til, hvorvidt og evt. hvordan der er
behov for at justere og styrke den socialfaglige indsats på området, herunder
spørgsmålet om lovfæstning efter udløbet af den nuværende handlingsplan efter
2021.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Minister for ligestilling
2