Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2335664_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Udenrigsudvalg
Dato: 12-02-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPKLN
Sagsnr.: 2101775
Dok. nr.: 1587273
Folketingets Udenrigsudvalg har den 15. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
121 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som besvares af sundhedsministe-
ren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) og Rasmus Nordqvist
(SF).
Spørgsmål nr. 121:
”Som
opfølgning på samråd den 14. januar 2021 vil ministeren med bidrag fra
Udenrigsministeriet fremsende en status for arbejdet med Covid-19 i EU’s
ekspertgruppe for TRIPS-aftalen, herunder i forhold til drøftelser vedr. patenter for
vacciner?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet omkring ar-
bejdet i EU's ekspertgruppe for TRIPS-aftalen, som jeg kan henholde mig til. Erhvervs-
ministeriet oplyser følgende:
"EU’s
ekspertgruppe for TRIPS-aftalen
har flere gange drøftet et forslag fremsat af
Sydafrika og Indien den 2. oktober 2020, der foreslår at tilsidesætte bl.a. TRIPS-afta-
lens patentregler med argumenter om, at det vil styrke bekæmpelsen af Covid-19
pandemien. Dette forslag, om en TRIPS "Waiver" eller undtagelse, vil betyde, at pa-
tentregler under TRIPS-aftalen effektivt sættes ud af kraft, så medlemslandenes for-
pligtelse til at implementere og håndhæve dele af TRIPS-aftalen sættes ud af kraft.
Det seneste møde i ekspertgruppen, hvor forslaget blev drøftet, blev afholdt 1. fe-
bruar 2021.
Fra EU's side vurderes forslaget fremsat af Sydafrika og Indien om at tilsidesætte pa-
tentreglerne som kontraproduktivt i forhold til at målsætningen om at øge forsynin-
gerne af Covid-19 relaterede produkter. Mange af de hindringer vi står over for på nu-
værende tidspunkt, skyldes ikke barrierer i TRIPS patentreglerne men er derimod hin-
dringer, der relaterer sig til produktion, forsyningskæder, opbevaring og andre finan-
sielle aspekter. Ydermere vil en tilsidesættelse af TRIPS patentregler underminere de
offentlig-private samarbejder, som har været en afgørende faktor for, at vaccineud-
viklingen er sket i et hidtil uset tempo.
Der er ikke nogen indikationer på, at hverken EU-Ko
issio e eller EU’s edle s-
stater kommer til at støtte en suspendering af TRIPS patentregler, som foreslået af
Sydafrika og I die . EU’s tilga g til forslaget fra I die og Sydafrika blev bekræftet på
det se este øde i EU’s ekspertgruppe, der blev afholdt . februar
.
Det bemærkes, at der derimod er opbakning i EU til, at de internationale beskyttelses-
systemer for intellektuelle ejendomsrettigheder, sammen med en række andre ele-
menter, bør ses som en del af løsningen i anstrengelserne på at få udviklet, godkendt
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om en status for arbejdet med Covid-19 i EU’s ekspertgruppe for TRIPS-aftalen, til sundheds- og ældreministeren
og distribueret flere vacci
er og beha dli gs uligheder. Regeri ge og EU’s ed-
lemsstater har gennem hele folkesundhedskrisen støttet EU-Kommissionens holdning
om, at et velfungerende system til beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder er
afgørende for at sikre et incitamentet til forskning, udvikling samt samarbejde og vi-
densdeling i medicinalindustrien. Dette har medvirket til, at vi det seneste år har set
en ekstraordinær indsats fra medicinalindustrien til udviklingen af behandlinger og
vacciner mod Covid-19.
Det er vigtigt understrege, at der ved udfærdigelsen af TRIPS-aftalen blev taget højde
for, at der kunne opstå globale krisesituationer (bl.a. pandemier). Derfor blev der ind-
ført en fleksibilitetsmekanisme i TRIPS-aftalen, der muliggør, at der under visse betin-
gelser kan meddeles tvangslicenser (compulsory license) under en folkesundhedskrise.
En producent, der har fået meddelt en tvangslicens, kan producere det pågældende
produkt uden at have opnået et samtykke fra rettighedshaver, men producenten skal
stadig betale et fastsat vederlag til rettighedshaver.
I lighed med andre EU medlemsstater mener regeringen, at TRIPS-aftalen allerede in-
deholder tilstrækkelige mekanismer til at imødegå globale sundhedskriser, herunder,
at WTO-landene under visse betingelser kan producere vacciner på baggrund af
tvangslicenser, og at tredjelande kan producere til de lande, der ikke selv besidder den
nødvendige produktionskapacitet. Inden for EU er der med forordning nr. 816/2006
indført en fælles procedure i EU for udstedelse af tvangslicens med henblik på eksport
til lande med folkesundhedsproblemer.
"
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kristine Lilholt Nilsson
Side 2