Europaudvalget 2020-21
C (2020) 8750 Bilag 1
Offentligt
2319226_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
11. januar 2021
J nr.
2021-40
/ PEHPE
Henstilling om relevante produkt- og tjenestemarkeder inden for den
elektroniske kommunikationssektor, der kan forhåndsreguleres i over-
ensstemmelse med direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
KOM-nr. (2020) 8750
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 18. december 2020 vedtaget en henstilling om rele-
vante produkt- og tjenestemarkeder inden for den elektroniske kommunikationssek-
tor, der kan forhåndsreguleres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk
kodeks for elektronisk kommunikation.
Formålet med henstillingen er at udpege de produkt- og tjenestemarkeder, hvor det
kan være berettiget at indføre forhåndsregulering. Hensigten er at sikre detailmarke-
der med effektiv konkurrence på et holdbart grundlag og dermed i sidste ende at
opnå fordele for slutbrugerne med hensyn til pris, kvalitet og valgmuligheder . Der er
tale om en revidering af den tidligere henstilling fra 2014. Kommissionen har i den
nye henstilling udpeget to produkt- og tjenestemarkeder, som de nationale tilsyns-
myndigheder (i Danmark Erhvervsstyrelsen) bør analysere.
Kommissionens henstilling har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Henstillingen vil dog have erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser, idet der er markeder, som er opført i henstillingen fra 2014, der
ikke er omfattet af den nye henstilling. Erhvervsstyrelsen vil derfor som udgangs-
punkt skulle foretage markedsundersøgelser på færre markeder, end det er tilfældet
i dag. Der vil således være markeder, hvorpå der i dag er virksomheder, som er
pålagt forpligtelser, der vil skulle ophæves, hvis en markedsanalyse tilsiger dette.
Kommissionens henstilling vil endvidere mindske de administrative omkostninger for
udbydere, der leverer data til brug for Erhvervsstyrelsens markedsundersøgelser,
herunder data til brug for Erhvervsstyrelsens prisfastsættelsesmodeller, idet der som
udgangspunkt er færre markeder, der bør undersøges.
Side 1/5
c (2020) 8750 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2319226_0002.png
Regeringen er grundlæggende positiv over for henstillingen og påskønner, at Kom-
missionen har vedtaget en revideret henstilling. Regeringen finder det vigtigt, at EU-
reguleringen til stadighed tilpasses, så den afspejler den konkurrencemæssige og
markedsmæssige udvikling. Regeringen finder det samtidig positivt, at henstillingen
sigter på at gøre reguleringen så lidt byrdefuld som muligt.
2. Baggrund
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. decem-
ber 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (her-
efter teledirektivet) skal de nationale tilsynsmyndigheder på teleområdet (i Danmark
Erhvervsstyrelsen) foretage undersøgelser af konkurrencesituationen på telemarke-
det (markedsundersøgelser). Formålet med markedsundersøgelserne er at vurdere,
på hvilke områder og i hvilket omfang konkurrencen bør fremmes ved at regulere
udbyderes markedsadfærd gennem sektorspecifikke forpligtelser (ex ante-regler),
for at sikre, at udbydere, der har en stærk markedsposition, ikke udnytter denne mar-
kedsposition til at begrænse eller fordreje konkurrencen.
Ifølge teledirektivets artikel 64, stk. 1, skal Kommissionen udpege markeder i den
elektroniske kommunikationssektor, hvor forholdene kan være af en sådan art, at det
vil være berettiget at indføre regulerende forpligtelser i overensstemmelse med kon-
kurrencerettens principper.
Afgrænsningen af relevante markeder kan ændre sig med tiden i takt med, at pro-
dukter og tjenester videreudvikles, og der sker ændringer i mulighederne for substi-
tution på efterspørgsels- og udbudssiden som følge af den teknologiske udvikling,
markedsudviklingen og den lovgivningsmæssige udvikling. Kommissionen har på
den baggrund fundet grundlag for at vedtage en ny henstilling, der erstatter henstil-
lingen fra 2014
1
.
Kommissionen har derfor ved KOM (2020) 8750 af den 18. december 2020 vedtaget
en henstilling om relevante produkt- og tjenestemarkeder inden for den elektroniske
kommunikationssektor, der kan forhåndsreguleres. Henstillingen er vedtaget med
hjemmel i artikel 292 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Henstillingen er ikke bindende. Henstillingen er oversendt til Rådet i dansk udgave
den 21. december 2020.
3. Formål og indhold
Et af målene med teledirektivet er gradvist at mindske mængden af forhåndsregule-
rende sektorspecifikke regler, efterhånden som konkurrencen på markederne udvik-
ler sig, og i sidste instans at sikre, at den elektroniske kommunikation reguleres ude-
lukkende gennem den almindelige konkurrenceret. I tråd med dette mål er formålet
1
Kommissionens henstilling 2014/710/EU af 9. oktober 2014 om relevante produkt- og tjenestemarke-
der inden for den elektroniske kommunikationssektor, der kan forhåndsreguleres i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroni-
ske kommunikationsnet og -tjenester (EUT L 295 af 11.10.2014, s. 79).
Side 2/5
c (2020) 8750 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2319226_0003.png
med henstillingen at udpege de produkt- og tjenestemarkeder, hvor det kan være
berettiget at indføre forhåndsregulering.
Det fremgår af Kommissionens henstilling, at de nationale tilsynsmyndigheder bør
analysere følgende markeder:
Marked 1: Engrosmarkedet for lokal netadgang på et fast sted
Marked 2: Engrosmarkedet for dedikeret kapacitet
Hvis de nationale tilsynsmyndigheder vurderer, at et af disse markeder ikke beretti-
ger forhåndsregulering, bør de udføre den såkaldte trekriterietest og påvise, at
mindst ét af følgende tre kriterier ikke er opfyldt:
1. Der er store og varige hindringer for adgangen til markedet.
2. Markedet tenderer ikke mod reel konkurrence inden for den relevante tidshori-
sont.
3. Den almindelige konkurrenceret er ikke tilstrækkelig til at kunne afhjælpe de på-
gældende markedssvigt.
I henstillingen fra 2014 var der opført tre markeder, der ikke længere er omfattet af
den nye henstilling. Det drejer sig om engrosmarkedet for opkaldsterminering i indi-
viduelle offentlige telefonnet på et fast sted (marked 1), engrosmarkedet for termine-
ring af taleopkald i individuelle mobiltelefonnet (marked 2) og engrosmarkedet for
central netadgang på et fast sted, for så vidt angår masseforhandlede produkter
(marked 3b).
Det fremgår af henstillingen, at når de nationale tilsynsmyndigheder udpeger rele-
vante geografiske markeder, bør de foretage en detaljeret analyse af substituerbar-
heden på efterspørgsels- og udbudssiden med udgangspunkt i en passende geogra-
fisk enhed og sammenlægge enheder, der har ensartede konkurrencevilkår. Vurde-
ringen af konkurrencevilkårene bør være fremadrettet og bør bl.a. baseres på antal-
let af og kendetegnene ved konkurrerende net samt fordelingen af og tendenserne
inden for markedsandele, priser og adfærdsmønstre.
Henstillingen berører ikke markedsafgrænsninger, resultater af markedsanalyser og
regulerende forpligtelser, der er vedtaget af de nationale tilsynsmyndigheder i over-
ensstemmelse med det regelsæt, der var gældende før den 18. december 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Side 3/5
c (2020) 8750 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2319226_0004.png
6. Gældende dansk ret
I henhold til telelovens
2
§ 37 gennemfører Erhvervsstyrelsen med regelmæssige
mellemrum undersøgelser af konkurrencesituationen på telemarkedet (markedsun-
dersøgelser) med henblik på at vurdere behovet for og eventuelt pålægge forpligtel-
ser efter § 41.
Erhvervsstyrelsens markedsundersøgelser udarbejdes under hensyntagen til Kom-
missionens retningslinjer for markedsanalyse og vurdering af stærk markedsposition
og Kommissionens henstilling om relevante produkt- og tjenestemarkeder.
Nedenfor følger et overblik over Erhvervsstyrelsens gældende markedsafgørelser i
henhold til Kommissionens henstilling fra 2014:
Marked 1: Engrosmarkedet for opkaldsterminering i individuelle offentlige te-
lefonnet på et fast sted (afgørelse af 2. juni 2017).
Marked 2: Engrosmarkedet for terminering af taleopkald i individuelle mobil-
telefonnet (afgørelser af 17. november 2020 og 7. december 2020).
Marked 3a: Engrosmarkedet for lokal netadgang på et fast sted (afgørelse
af 17. august 2017).
Marked 3b: Engrosmarkedet for central netadgang på et fast sted, for så vidt
angår masseforhandlede produkter (afgørelse af 17. august 2017).
Marked 4: Engrosmarkedet for netadgang af særlig kvalitet på et fast sted
(afgørelse af 6. september 2016).
3
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens henstilling har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens henstilling har hverken statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Kommissionens henstilling vil dog have erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der
er markeder, som er opført i henstillingen fra 2014, der ikke er omfattet af den nye
henstilling. Erhvervsstyrelsen vil derfor som udgangspunkt skulle foretage markeds-
undersøgelser på færre markeder, end det er tilfældet i dag. Der vil således være
markeder, hvorpå der i dag er virksomheder, som er pålagt forpligtelser, som ikke
længere som udgangspunkt vil være berettiget til forhåndsregulering. Reguleringen
på disse markeder vil således skulle ophæves, hvis en markedsanalyse tilsiger dette.
2
3
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014.
Erhvervsstyrelsen konkluderede, at der var og også fremadrettet vil være reel konkurrence på marke-
det, og ophævede med afgørelsen de hidtil gældende forpligtelser på markedet.
Side 4/5
c (2020) 8750 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2319226_0005.png
Kommissionens henstilling vil endvidere mindske de administrative omkostninger for
udbydere, der leverer data til brug for Erhvervsstyrelsens markedsundersøgelser,
herunder data til brug for Erhvervsstyrelsens prisfastsættelsesmodeller, idet der som
udgangspunkt er færre markeder, der bør undersøges.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Henstillingen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens henstilling har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til henstillingen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for henstillingen og påskønner, at Kom-
missionen har vedtaget en revideret henstilling. Regeringen finder det vigtigt, at EU-
reguleringen til stadighed tilpasses, så den afspejler den konkurrencemæssige og
markedsmæssige udvikling. Regeringen finder det samtidig positivt, at henstillingen
sigter på at gøre reguleringen så lidt byrdefuld som muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5