Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0314 Bilag 3
Offentligt
2259021_0001.png
6. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8506
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 784 af 1. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
kom (2020) 0314 - Bilag 3: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 784 om der i Europa-Kommissionens direktivforslag om administrativt samarbejde på beskatningsområdet ligger nogle former for begrænsninger i mulighederne for at indhente oplysninger fra andre landes skattemyndigheder, fra skatteministeren
2259021_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om der i Europa-Kommissionens direktivforslag om admini-
strativt samarbejde på beskatningsområdet, jf. SAU alm. del
bilag 437, ligger nogle for-
mer for begrænsninger i mulighederne for at indhente oplysninger fra andre landes skatte-
myndigheder? I givet fald bedes ministeren præcisere, på hvilke måder og inden for hvilke
områder dette måtte være tilfældet.
Svar
Europa-Kommissionens forslag om ændring af direktivet om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet indeholder bl.a. en præcisering af regler om udveksling af oplys-
ninger mellem skattemyndigheder i de forskellige lande efter anmodning.
De danske skattemyndigheder kan bl.a. efter det nuværende samarbejdsdirektiv anmode
skattemyndigheder i et andet land om oplysninger til brug for og håndhævelsen af den
danske skattelovgivning.
De oplysninger, der anmodes om, skal være forudsigelig relevante for, at man kan an-
mode et andet lands skattemyndigheder om dem. Dette indebærer et krav om, at der på
det tidspunkt, hvor der fremsættes anmodning, er en rimelig mulighed for, at oplysnin-
gerne vil være relevante for at sikre den korrekte anvendelse af bestemmelserne i en dob-
beltbeskatningsoverenskomst eller af den nationale lovgivning i den stat, der anmoder om
oplysningerne. Man kan ikke tage på rene
”fisketure”, hvor
der ikke er tilstrækkeligt belæg
for at sige, at oplysningerne må forudsiges at være relevante, men hvor man håber, at der
blandt de oplysningerne, der anmodes om, vil være oplysninger, som kan bruges. Det er i
denne forbindelse ikke nødvendigvis en forudsætning, at en eller flere konkrete skatte-
ydere identificeres i anmodningen. Der kan også spørges om oplysninger vedrørende
grupper af skatteydere.
Europa-Kommissionens direktivforslag om administrativt samarbejde på beskatningsom-
rådet, jf. SAU alm. del
bilag 437, ændrer ikke herpå. Der er med direktivforslaget alene
tiltænkt præciseringer af gældende ret. Med direktivforslaget præciseres det således, at en
medlemsstat
før der anmodes om oplysninger
er forpligtet til at udtømme alle de sæd-
vanlige informationskilder, som efter omstændighederne kunne være brugt i forbindelse
med indhentning af de ønskede oplysninger og have forfulgt alle til rådighed stående mu-
ligheder. Hvis dette imidlertid er uforholdsmæssigt vanskeligt, eller det risikeres at formå-
let med undersøgelsen forspildes, finder denne forpligtelse ikke anvendelse.
Ved gruppeanmodninger
som vedrører en gruppe af skatteydere, som ikke kan identifi-
ceres individuelt, men som i stedet beskrives med et fælles sæt karakteristika
præciseres
det i direktivforslaget, at den bistandssøgende myndighed skal give den bistandssøgte
myndighed en række oplysninger. Det drejer sig bl.a. om en nærmere beskrivelse af grup-
pens karakteristika og en forklaring af de retsregler, der finder anvendelse, og baggrunden
for anmodningen om oplysningerne.
Side 2 af 2