Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0050 Bilag 1
Offentligt
2368643_0001.png
Enhed
Jura og International
Sagsnr.
2021 - 1787
Doknr.
404608
Dato
08-04-2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Grønbog om aldring - Fremme af solidaritet og ansvar
mellem generationerne
COM(2021) 50 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 27. januar 2021
fremlagt ”Grønbog om
aldring: Fremme
af solidaritet og ansvar mellem generationerne”,
hvis
formål er at skabe et
diskussionsoplæg i medlemslandene omkring aldring.
Grønbogen skal ses i lyset af den demografiske udvikling i Europa, der blandt
andet indebærer, at den europæiske befolknings medianalder vil stige i løbet af
de næste årtier. Grønbogen påpeger vigtigheden af at undersøge de
potentielle udfordringer og muligheder, som den stigende levealder vi medføre.
Tilgangen i grønbogen er en livscyklus-tilgang, hvor man har fokus på bl.a.
sundhed, langtidspleje, pensioner og livslang læring. Pointen med den
livscykliske tilgang er, at udfordringer og muligheder skal identificeres og ikke
kun skal adresseres i forhold til ældre personer, men derimod igennem alle
dele af livet. Emner, som nævnes i forbindelse med de demografiske
udfordringer, er uddannelse af unge og øget arbejdsmarkedsdeltagelse for
indvandrere og kvinder kan være med til at afhjælpe den voksende
forsørgerbyrde og manglen på arbejdskraft i forhold til det stigende behov for
langtidspleje.
Derudover har grønbogen også fokus på det territoriale aspekt, idet de
demografiske udfordringer særligt forventes at ramme yderområderne. Efter
afslutningen af konsultationsprocessen vil Kommissionen følge op med en
konsultationsrapport, som vil danne grundlaget for mulige fremtidige tiltag.
Regeringen er generelt positiv over for grønbogen, som har en meget bred
tilgang til aldring. Det et dog væsentligt for Danmark, at den nationale
kompetence mellem Kommissionen og medlemslandende på grønbogens
områder respekteres, samt at nærhedsprincippet overholdes i det videre
arbejde med aldring. Derudover skal hensynet til EU-landenes forskellige
nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller, og arbejdsmarkedets parter,
fuldt ud respekteres. Omkostninger forbundet ved kommende initiativer og
samarbejde bør stå på mål med gevinsterne herved.
Grønbogen pålægger ikke i sig selv medlemslandende forpligtelser, og har ikke
lovgivningsmæssige, statsfinansielle, eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
1
kom (2021) 0050 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om grønbog om aldring "Fremme af solidaritet og ansvar mellem generationerne"
2368643_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved
COM(2021) 50 final
af 27. januar 2021 fremsendt en
grønbog om aldring, og fremme af solidaritet mellem generationer.
Grønbogens formål er at skabe at skabe en diskussion om aldring i
medlemsstaterne og skal ikke forhandles, da den ikke pålægger
medlemsstaterne forpligtelser. Grønbogen skal ses i lyset af, at de europæiske
borgere lever længere, hvilket viser den europæiske socialmodels succes. De
demografiske forandringer medfører både udfordringer og nye muligheder for
både borgere og samfund, hvilket grønbogen kan starte en drøftelse af. De
demografiske forandringer, som grønbogen lægger vægt på, beskriver at
forandringerne medfører både udfordringer, som må håndteres, og muligheder,
som bør udnyttes.
Grønbogen har en forbindelse til rådskonklusioner om aldring, som blev
vedtaget 12. marts 2021, og bygger blandt andet på Kommissionens
demografirapport fra juni 2020. Rapporten bekræftede den langsigtede
demografiske udvikling i Europa, som bl.a. indebar at den europæiske
befolknings medianalder vil stige i løbet af de næste to årtier. Dette indebærer,
at særligt gruppen af personer over 80 år vil blive større.
Efter konsultationens afslutning, vil grønbogen blive fulgt op af en
konsultationsrapport fra Kommissionen. På den baggrund vil man se på mulige
tiltag, som svar på de forskellige problemstillinger. Idet der er tale om et
horisontalt emne, vil arbejdet have en bred forankring i Kommissionen.
3. Formål og indhold
Grønbogens formål er at skabe et diskussionsoplæg vedrørende de mange
aspekter, der relaterer sig til den stigende levetid blandt europæiske borgere.
På den baggrund præsenterer grønbogen et bredt udvalg af emner, som
relaterer sig til aldring og til de udfordringer og muligheder, som de europæiske
borgeres længere levetid bringer med sig. Følgende områder nævnes
eksempelvis:
I. Forbyggende indsatser, herunder sundhed og aktiv aldring, uddannelse
og livslang læring
Herunder nævnes blandt andet livslang læring som en vigtig prioritet, idet
uddannelse har stor betydning for helbred og velbefindende. Grønbogen
påpeger, at der er vigtigt med tidlig indsats, som vil have den største effekt.
Tidlig indsats gælder også i forhold til sundhed, da sund og aktiv aldring
handler om at fremme en sund livsstil gennem hele livet og omfatter forbrugs-
og ernæringsmønstrene samt niveauet af fysisk og social aktivitet.
II. Hvordan man får mest ud af arbejdslivet, herunder flere ind i
arbejdsstyrken, produktivitet, mv
Arbejdsliv nævnes i grønbogen som et væsentligt emne, da større
arbejdsstyrke og øget produktivitet kan være en løsning i forhold til
udfordringerne ved de demografiske forandringer. I den forbindelse nævner
grønbogen at det også er vigtigt at fokusere på kvinders
arbejdsmarkedsdeltagelse, idet flere kvinder end mænd har deltidsarbejde. En
anden løsning der omtales i grønbogen, er immigration og bedre integration af
etniske minoriteter på arbejdsmarkedet. Grønbogen påpeger også, at det er
vigtigt at have fokus på ældres deltagelse på arbejdsmarkedet, herunder
finansielle incitamenter i den forbindelse. Den
såkaldte ”silver economy” kan
skabe mange muligheder, herunder ældre iværksættere.
2
kom (2021) 0050 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om grønbog om aldring "Fremme af solidaritet og ansvar mellem generationerne"
2368643_0003.png
III. Nye muligheder og udfordringer som pensioneret, herunder
tilstrækkelige, fair og bæredygtige pensionssystemer.
I forhold til personer, der allerede er pensionerede, påpeger grønbogen at det
er vigtigt at holde denne gruppe aktiv, eksempelvis gennem frivilligt arbejde,
samt at bekæmpe fattigdom ift. gruppen. Grønbogen sætter fokus på
vigtigheden af at sikre tilstrækkelige og bæredygtige pensioner, særligt ift.
kvinder, personer med handicap og migranter. Grønbogen gør opmærksom på,
at ”old age poverty”
særligt rammer kvinder, der ofte stod for ubetalte omsorgs-
og plejeopgaver i hjemmene.
IV. Håndtering af behov for en aldrende befolkning (demografi), herunder
sundhed og langtidspleje.
Den aldrende befolknings voksende behov i forhold til sundhed og langtidspleje
bør også adresseres, idet antallet af personer med behov for langtidspleje vil
stige fra 19,5 mio. i 2016 til 30,5 mio. i 2050. Nogle geografiske områder
forventes at opleve særlige problemer. Et relateret problem er at rekruttere nok
arbejdskraft inden for sektoren. Derfor var det også vigtigt at øge effektiviteten i
sektoren, eksempelvis gennem digitalisering og eHealth. Her vil Udvalget for
Social Beskyttelse (SPC) og Kommissionens rapport om langtidspleje, som
offentliggøres i maj, også være relevant i denne sammenhæng. I forhold til
sundhed fremhæver grønbogen også påvirkningen fra covid-19 på ældres
mentale helbred, idet flere ældre er ensomme i forbindelse med pandemien.
Der lægges derfor vægt på vigtigheden af inter-generationel solidaritet.
Mobilitet er også et fokuspunkt, da man bør sikre, at offentlig transport er
tilgængelig og sikker for ældre, hvilket særligt hænger sammen med den
territoriale dimension, da flere ældre bor uden for byerne og i yderområder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet holdning kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Grønbogen har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Høring
Grønbogen har været i høring i EU-specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold fra den 22. marts til den 31. marts 2021. Der er ikke modtaget
høringssvar fra organisationerne.
3
kom (2021) 0050 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om grønbog om aldring "Fremme af solidaritet og ansvar mellem generationerne"
2368643_0004.png
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Grønbogen forventes generelt at blive positivt modtaget i EU-lande, specielt i
forhold til grønbogens livscykliske tilgang. Det forventes, at der fra andre lande
vil blive gjort opmærksom på, at eventuelle tiltag på baggrund af grønbogen
skal respektere den nationale kompetence.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for grønbogen, som har en meget bred
tilgang til aldring. Det et dog væsentligt for Danmark, at den nationale
kompetence mellem Kommissionen og medlemslandende på grønbogens
områder respekteres, samt at nærhedsprincippet overholdes i det videre
arbejde med aldring. Derudover skal hensynet til EU-landenes forskellige
nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller, og arbejdsmarkedets parter,
fuldt ud respekteres. Omkostninger forbundet ved kommende initiativer og
samarbejde bør stå på mål med gevinsterne herved.
Med udgangspunkt i danske forhold, hvor civilsamfund og folkeoplysning spiller
en væsentlig rolle for ældres aktive deltagelse i samfundet, og som element i et
dansk livslangt lærings perspektiv, finder regeringen denne del mindre udfoldet
i grønbogen og ønsker at bidrage med dette fokus i de kommende
diskussioner
.
Regeringen vil vurdere eventuelle EU-initiativer på områderne, i takt med, at
Kommissionen eventuelt fremlægger disse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4