Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0102 Bilag 1
Offentligt
2366628_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Att.:
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar om EU-Kommissionens hand-
lingsplan for fuld implementering af den eu-
ropæiske søjle for sociale rettigheder
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har gennem EU-Specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold modtaget høring om EU-Kommissi-
onens handlingsplan for fuld implementering af den europæiske søjle for
sociale rettigheder. Det har givet anledning til nedenstående bemærknin-
ger.
DA bakker op om de 20 principper i den sociale søjle og anerkender, at
der er sociale udfordringer på en række områder i flere af EU’ medlems-
lande. Det er derfor vigtigt, at medlemslandene arbejder hen imod mål-
sætningerne i søjlen for at sikre social fremgang for alle
EU’s borgere. Det
er dog DA’s opfattelse, at arbejdet skal ske i de enkelte medlemslande, og
at en implementering af søjlens principper gennem bindende EU-lovgiv-
ning er det forkerte instrument til at nå de opstillede mål i søjlen.
Det er
DA’s samlede
vurdering, at udspillet til handlingsplan:
tilsidesætter væsentlige principper for den sociale søjle, hvilket rege-
ringen bør modsætte sig
indeholder flere elementer og initiativer, som underminerer den dan-
ske aftalemodel
skaber behov for en debat blandt medlemslandene om forskydningen
af kompetencer fra medlemslandene til EU-niveau
efterlader et ønske om, at den sociale dialog styrkes allerede i 2021
24. marts 2021
HTA
Dok ID: 177706
Principper
bliver til
regler,
som bliver til
lovgivning
I de senere år er der allerede vedtaget europæisk lovgivning, herunder
arbejdsvilkårsdirektivet og familie-arbejdslivsdirektivet, med henvisning
til den sociale søjle, ligesom EU-Kommissionen har fremlagt direktivfor-
slag om europæisk mindsteløn og løngennemsigtighed med søjlen som
trædesten. I handlingsplanen oplistes en lang række yderligere initiativer
og forslag om revision af eksisterende lovgivning med henblik på en fuld-
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
2366628_0002.png
stændig implementering af søjlens 20 principper. Kommissionen udtryk-
ker samtidigt ønske om politisk opbakning blandt medlemslandene til at
implementere søjlen, som man kalder EU’s sociale
regelsæt
eller
rulebook.
Dermed er de første skridt i retning af bindende EU-regulering taget.
DA mener i den forbindelse, at EU-Kommissionen med handlingsplanen
helt grundlæggende ignorerer løftet om, at principperne i søjlen er ikke-
bindende
et løfte, som blev givet til medlemslandene ifm. undertegnin-
gen af søjlen ved det sociale topmøde i Gøteborg i 2017. DA anbefaler der-
for, at Kommissionen ikke får politisk opbakning til projektet.
Det er DA’s
opfattelse,
at flere af EU-lovgivningsinitiativerne er et angreb
på den danske arbejdsmarkedsmodel og på arbejdsmarkedets parters au-
tonomi. Forslagene om mindsteløn og løngennemsigtighed er de mest
vidtgående eksempler herpå. DA anbefaler derfor regeringen at sætte sig
imod en implementering af søjlen gennem EU-lovgivning.
DA vil i denne sammenhæng opfordre regeringen til at initiere en bredere
debat
blandt EU’s medlemslande
op til det sociale topmøde i Porto i maj
2021 om, hvorvidt Kommissionens forslag om bindende EU-lovgivning
på områder, der nu er medlemsstatskompetence og i flere lande en del af
partssystemet, virkelig er udtryk for et ønske fra et bredt flertal af landene.
Side 2/6
Arbejdsmarkedets parter
Det er DA’s opfattelse,
at EU-Kommissionens henstilling til at offentlige
myndigheder skal styrke den sociale dialog er problematisk i en dansk
sammenhæng, hvor parterne er autonome. Derimod er det positivt, at
Kommissionen lægger op til, at arbejdsmarkedets parter skal spille en
større rolle i udformningen af EU’s social- og beskæftigelsespolitik.
DA fastholder dog, at løsninger aftalt mellem parterne bør have forrang
for EU-regulering, og det er derfor
DA’s opfattelse, at Kommissionens an-
noncerede initiativ til styrkelse af de europæiske og de nationale arbejds-
markedsparter samt den sociale dialog kommer for sent. Initiativet præ-
senteres først i 2022 og dermed først efter, at Kommissionen har fremlagt
en lang række indgribende lovgivningsinitiativer på det social- og beskæf-
tigelsespolitiske område.
Det er endvidere
DA’s opfattelse, at den sociale dialog sikrer den rette ba-
lance mellem sociale og økonomiske hensyn, og at den er et vigtigt alter-
nativ til bindende, one-size-fits-all EU-lovgivning. DA opfordrer derfor
regeringen til at arbejde for, at initiativet om styrkelse af den sociale dialog
og arbejdsmarkedets parters rolle både nationalt og på EU-plan fremryk-
kes til 2021.
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
2366628_0003.png
Erhvervs- og socialpolitik
EU-Kommissionen nævner i handlingsplanen en række initiativer på det
erhvervspolitiske område, som har tråde ind i social- og beskæftigelses-
politikken. Kommissionen nævner konkret initiativer om bæredygtig
virksomhedsledelse, en revision af direktivet om ikke-finansiel rapporte-
ring og en udvidelse af EU's klassificeringsforordning.
Det
er efter DA’s opfattelse en
uheldig tendens, som på den måde videre-
udvikles i de kommende år. DA opfordrer derfor regeringen til at være
opmærksom på, at der også gennem erhvervspolitiske initiativer
fra EU’s
side gribes ind i den danske model og vores partssystems autonomi.
Side 3/6
De overordnede mål
I handlingsplanen beskriver EU-Kommissionen en række mål, medlems-
landene skal arbejde for at nå inden 2030. DA deler Kommissionens mål
om at sikre økonomisk fremgang i alle EU-landene, og DA ser økonomisk
fremgang som en forudsætning for social fremgang. DA deler ligeledes
vurderingen af, at vækstudfordringerne kun er blevet større i lyset af den
nuværende COVID-19-krise.
Det er DA’s opfattelse, at der
er behov for
strukturelle reformer i medlemslandene, der kan skabe økonomisk stabi-
litet og gennem mere fleksible arbejdsmarkeder øge beskæftigelsen og
dermed sikre det økonomiske og sociale fundament for EU’s borgere.
Overordnet mener DA, at det er positivt, at Kommissionen sætter nye mål
for beskæftigelsen frem mod 2030, herunder vigtigheden af at få flere
kvinder i beskæftigelse og nedbringe ungdomsarbejdsløsheden. Det er
også positivt, at en samlet målsætning om en beskæftigelsesfrekvens på
78 pct. for de 20-64-årige er mere ambitiøs end den forrige målsætning.
DA mener dog, at der er en risiko for, at de konkrete lovgivningsinitiativer
i handlingsplanen gør det unødvendigt økonomisk byrdefuldt for virk-
somhederne, hvilket kan gøre det sværere at nå beskæftigelsesmålet.
Både i handlingsplanen og i Kommissionens tilgang til den grønne og den
digitale omstilling er der et stort fokus på at sikre de rette kompetencer til
fremtidens arbejdsmarked. Det er en dagsorden, DA bakker op om. DA
finder det dog besynderligt og uhensigtsmæssigt at opsætte mål for om-
fanget af uddannelse. Det er DA’s opfattelse, at EU i stedet burde sætte
sig mål for, hvad man vil opnå gennem fokus på uddannelse, herunder
hvorvidt de relevante kompetencer sikres bedst via formel uddannelse el-
ler via andre veje til læring, f.eks. intern oplæring, sidemands- og rotati-
onsoplæring mv. Kommissionen ønsker eksempelvis at lukke den digitale
uddannelseskløft og fremme innovation, og DA mener derfor, at det vil
være mere gavnligt at opstille mål herfor. Ved at opsætte sådanne delmål,
vil det efter DA’s opfattelse være enklere også
at opnå beskæftigelsesmå-
let. Det vil desuden, jf. ovenfor, være vigtigere at se på,
hvor
der er brug
for efteruddannelse, og
hvilken
efteruddannelse, der er brug for end at se
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
2366628_0004.png
på antallet af borgere, der gennemfører efteruddannelse. Det er ligeledes
DA’s mening, at
der kan være en risiko for, at man med målsætningen
ikke rammer den målgruppe, hvor der er mest brug for efteruddannelsen.
Nemlig målgruppen med kort eller ingen uddannelse.
DA bakker op om Kommissionens hensigter om at overvåge de opstillede
målsætninger gennem det europæiske semester og de landespecifikke
henstillinger, herunder en opdatering af det sociale scoreboard. Derfor an-
befaler DA, at regeringen arbejder for, at disse instrumenter bliver hoved-
elementer i handlingsplanen frem for fælles, bindende lovgivning.
I forhold til finansiering af projekter til at nå de nævnte, fælles EU-mål-
sætninger, er det DA’s holdning,
at det først og fremmest er vigtigt, at de
eksisterende programmer og fonde målrettes til at understøtte struktu-
relle omstillinger og reformer af de europæiske arbejdsmarkeder og der-
med instrumenter til at nå målene. Midler til projekter inden for ESF+ skal
f.eks. lede mod at opfylde de landespecifikke henstillinger og effekten skal
følges op via overvågningsværktøjerne i det europæiske semester.
DA anerkender behovet for særlige fælleseuropæiske støtteforanstaltnin-
ger til håndtering af de vidtrækkende økonomiske og sociale konsekven-
ser af COVID-19-krisen i den nuværende situation. Disse initiativer bør
dog være midlertidige, og deres mål være at fremskynde et økonomisk
opsving og strukturelle reformer, som kan styrke hele Europas økonomi-
ske resiliens.
Side 4/6
De konkrete initiativer
Udover
DA’s
principielle bemærkninger til EU-Kommissionens hand-
lingsplan følger herunder kommentarer til en række af de mere konkrete
forslag, som Kommissionen allerede har fremlagt eller vil fremlægge med
afsæt i søjlen.
Mindsteløn
Det er DA’s vurdering, at et direktiv om en europæisk mindsteløn griber
voldsomt ind i den danske lønfastsættelse i overenskomsterne. Der hen-
vises til DA’s høringssvar om
EU-Kommissionens forslag til direktiv om
passende mindstelønninger i Den Europæiske Union af den 17. november
2020.
Løngennemsigtighed
Direktivet går langt videre end at opstille mål for løngennemsigtighed
med en lang række omfattende krav om indberetning og informering, li-
gesom der lægges op til at sammenligne løn på tværs af virksomheder.
DA vurderer derfor, at forslaget kan gribe voldsomt ind i den danske løn-
fastsættelse i overenskomsterne. Der henvises til DA’s høringssvar om
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
2366628_0005.png
EU-Kommissionens forslag til direktiv om styrkelse af anvendelse af prin-
cippet om lige løn til mænd og kvinder for samme arbejde eller arbejde af
samme værdi ved hjælp af løngennemsigtighed og styrkede håndhævel-
sesmekanismer af 22. marts 2021.
Platformsarbejdere
Det
er DA’s opfattelse, at
EU allerede har vedtaget direktiver, der regule-
rer arbejdsvilkår
også for platformsarbejdere. Senest gennem arbejdsvil-
kårsdirektivet, der opstiller en lang række bestemmelser, der skal for-
bedre arbejdsvilkårene ved at fremme mere gennemsigtighed og forudsi-
gelighed i ansættelsen samtidig med, at arbejdsmarkedets tilpasnings-
evne sikres. I 2019 vedtoges desuden Rådshenstillingen om social sikring.
Rådshenstillingen gælder også for selvstændige.
DA mener derfor ikke, at der er behov for yderligere EU-lovgivning. Ej
heller at udvide lønmodtagerbegrebet eller indføre en ny kategori mellem
ansat og selvstændig, som blot vil skabe mere usikkerhed om den retslige
status og skabe endnu flere gråzoner. Derimod er der behov for at sikre
korrekt implementering af den eksisterende lovgivning.
Det er DA’s opfattelse, at
udfordringerne med selvstændige platformsar-
bejdere i nogle EU-lande primært er et resultat af rigide og ufleksible ar-
bejdsmarkeder, der kan resultere i, at statussen som selvstændig er ufri-
villig, mens de i andre lande skyldes, at nye forretningsmodeller stiller
eksisterende arbejdsmarkedsmodeller overfor nye udfordringer.
DA mener derfor, at den rette strategi for at sikre ordentlige forhold for
platformsarbejde i alle tilfælde er at sætte ind nationalt og ikke ved EU-
regulering. Det vil være vigtigt at arbejde for mere fleksible og inklude-
rende arbejdsmarkeder i de lande, hvor der er problemer. På EU-plan bør
der derfor arbejdes for at fremme reformer af arbejdsmarkederne, hvor de
er reguleret på en uhensigtsmæssig måde. Dette bør gøres gennem det
europæiske semester.
Der bør ligeledes efter DA’s vurdering arbejdes for
at reformere de sociale sikringssystemer i EU-landene, så de kan håndtere
de forskellige måder, borgerne kan erhverve deres indkomster på.
Individuelle læringskonti
DA deler Kommissionens overordnende mål om sammenhæng mellem
arbejdsmarkedets behov og kvalifikationer.
Det er dog DA’s
vurdering, at
det i Danmark kan blive vanskeligt ved lov at etablere ordninger med in-
dividuelle konti eller rettigheder til voksen- og videreuddannelse, som
ikke undergraver værdien af eksisterende aftaler eller overenskomster.
Etableres ordningerne ikke i respekt for aftaler og overenskomster, vil det
udgøre en udfordring for den danske model. I henhold til den danske af-
talemodel er der således på en række områder allerede aftalt ret til efter-
uddannelse for den enkelte.
Side 5/6
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
2366628_0006.png
Ligeledes mener DA, at en uddannelseskonto vil stille store krav til den
enkelte medarbejders initiativ, hvilket kan være en barriere for de grup-
per, hvor der er mest behov for efteruddannelse. Samtidigt understreger
DA, at efteruddannelsen i et sådant system i højere grad bliver resultat af
individuelle beslutninger og vil derfor i ringere grad bidrage til konjunk-
turudjævning.
Ud over de ovenfor nævnte, oplister Kommissionen en række initiativer,
der ikke er nærmere defineret, men som potentielt kan gribe ind i den
danske aftale- og velfærdsstatsmodel. Det gælder en implementerings-
rapport om
arbejdstidsdirektivet,
en eventuel revision af
vikardirekti-
vet,
en
arbejdsmiljøstrategi
(også i lyset af nye arbejdsformer), en styr-
kelse af de nationale
ligestillingsorganers
rolle, en rådshenstilling om
mindsteindkomst,
en vejledning om socialt ansvarlige
offentlige ind-
køb,
en ekspertgruppe om
velfærdsstatens fremtid,
en modernisering af
offentlige arbejdsformidlinger
samt et forslag om et
europæisk social-
sikringspas.
Afsluttende bemærkes det, at Kommissionen lægger op til en revidering
af handlingsplanen i 2025. Og at denne revision vil danne grundlag for
yderligere tiltag på EU-plan med
henblik på at nå EU’s 0 0-mål.
DA un-
derstreger i denne sammenhæng, at det er vigtigt at revideringen af hand-
lingsplanen ikke bliver en anledning til at gøre status for, om der er behov
for yderligere EU-lovgivning for at sikre fuld implementering af de 20
principper i den sociale søjle.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 6/6
Helene Saibi Tanderup