Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0102 Bilag 1
Offentligt
2366630_0001.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att.:
Anne Vibeke Løvengreen,
[email protected]
Nikolaj Vægter Damholdt,
[email protected]
Sagsnr. 16-302
Vores ref. DOAN
Deres ref
Den 24. marts 2021
Høringssvar vedr. Handlingsplanen for den europæiske søjle for
sociale rettigheder
Med henvisning til e-mail af 5. marts 2021 fremsender Fagbevægelsens Hovedorganisation
hermed høringssvar vedr. Kommissionens handlingsplan om den sociale søjle.
Generelle bemærkninger til den sociale søjle
FH fastholder, at søjlens principper forbliver retningsgivende og fungerer som et politisk kom-
pas for, hvordan EU, medlemslandene og parterne kan handle, når det er nødvendigt og i hen-
hold til kompetencefordelingen samt med en klokkeklar respekt for de nationale forhold, som
det fremgår af søjlens præambel og traktaten.
Det danske arbejdsmarked er unikt og bygger på overenskomster frem for lovgivning.
Når lovgivning har været nødvendig, har parterne haft indflydelse
det gælder også ved lov-
implementering af EU-direktiver og EU-retspraksis. Sådan skal det også være i fremtiden, for
skønt vi selv løser mange problemer nationalt via aftaler, er der problemer, som bedst løses i
fællesskab, på EU-plan.
FH vil arbejde for en lønmodtagerdreven dagsorden, der skaber bedre forhold for danske og
europæiske arbejdstagere, opadgående konvergens og som bekæmper social dumping. En
europæisk dagsorden, som samtidig respekterer den måde, vi har indrettet os på i Danmark,
herunder parternes autonomi til at aftale, indgå og håndhæve kollektive aftaler.
Søjlens principper og den sociale resultattavle kan i den forbindelse anvendes som løftestang
til blandt andet via det europæiske semester at sætte en konstruktiv lønmodtagerdagsorden.
Det gør sig blandt andet gældende på uddannelsesområdet, hvor søjlen understøtter en posi-
tiv udvikling, som smitter af på arbejds- og beskæftigelsesområdet.
Bemærkninger til handlingsplanen
FH ser handlingsplanen som et centralt bidrag til, hvordan medlemslandene og EU i fællesskab
kan skabe et mere socialt retfærdigt Europa.
FH har noteret med tilfredshed, at handlingsplanen på en række punkter afspejler Kommissio-
nens femårige politiske pejlemærker. Handlingsplanen adresserer desuden nye udfordringer.
som blandt andet COVID-19 og digitaliseringen af arbejdslivet har medført.
FH ser positivt på det nye EASE-initiativ, som kan understøtte medlemslandene med konkret
vejledning og aktiv støtte til beskæftigelsesfremme. Det er centralt, at genopretningen efter
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
COVID-19 fører til nye gode beskæftigelsesmuligheder gennem fx opkvalificering og efterud-
dannelse.
FH har samtidig noteret sig, at handlingsplanen ikke forholder sig til SURE-ordningen. FH’s
støtte til SURE i 2020 var betinget af, at der var tale om en midlertidig ordning kædet tæt op
på COVID-situationen. FH mener stadig ikke, at ordningen skal gøres permanent.
FH er enig i flere af de problemstillinger, som Kommissionen fremhæver. Det drejer sig blandt
andet om det foranderlige arbejdsmarked som følge af digitaliseringen med nye arbejdsmøn-
stre og behov for efteruddannelse. Også arbejdsmiljøreguleringen skal følge med de nye risici
og beskæftigelsesformer.
I den forbindelse er det kommende initiativ om individuelle læringskonti interessant. Det skal
imidlertid sikres, at et initiativ respekterer de nationale autonome partsaftaler.
FH afventer ligeledes de kommende initiativer på platformsområdet med stor interesse. FH un-
derstreger i den sammenhæng, at sådanne initiativer skal respektere den måde, vi har indret-
tet det danske arbejdsmarked på og sikre, at det bliver klart og entydigt, hvornår en plat-
formsarbejder har arbejdstagerstatus. Det skal ligeledes sikres, at alle platformsarbejdere, der
ikke reelt nyder den selvstændiges rettigheder, opnår arbejdstagerstatus.
Nye hovedmål for 2030
De nye EU2030-hovedmål, som er præsenteret med handlingsplanen vedr. beskæftigelse, ef-
teruddannelse og bekæmpelse af fattigdom, virker fornuftige og kan understøtte en langsigtet
genopretning med fokus på skabelse af nye kvalitetsjob og en retfærdig og inkludende omstil-
ling, som får alle med.
Det er ligeledes fornuftigt, at de nye 2023-mål
bliver kædet sammen med FN’s mål om bære-
dygtig udvikling.
FH ser positivt på de nye indikatorer og en styrket social resultattavle. Disse kan bidrage til et
større politisk fokus på de udfordringer, de nationale arbejdsmarkeder står over for fx i forhold
til reduktion af arbejdsulykker og adgang til efteruddannelse og digitale færdigheder.
På nationalt niveau er det vigtigt, at arbejdsmarkedets parter bliver involveret i processen om-
kring udviklingen af de nationale mål og implementeringen af søjlen under det europæiske se-
mester. Netop den nationale forankring er flere gange blevet understreget af Kommissionen
og bakkes op af FH. FH ser derfor frem til at blive inddraget mere i dette arbejde.
FH’s konkrete indsatsområder
FH har med udgangspunkt i søjlens principper og handlingsplanen fra Kommissionen identifi-
ceret flere områder, som FH vil arbejde for de kommende år. Det drejer sig blandt andet om
følgende:
For at gennemføre blandt andet princip 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10 vil FH arbejde for:
EU-støtte betinges af overholdelse af grundlæggende arbejdstagerrettigheder, herunder
retten til at organisere sig og overholdelse af gældende overenskomster
Indarbejdning af krav til den grønne omstillings sociale bæredygtighed og fremtidens
kompetencekrav i EU’s klima-
og miljøinitiativer og gennem øremærkning af EU-midler og
fonde til målrettet efteruddannelsesstøtte
Side 2 af 3
kom (2021) 0102 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplanen for den sociale søjle
Et europæisk socialsikringsnummer inklusiv ID-kort som håndhævelsesværktøj af social
sikring, skattebetalinger, arbejdstagerrettigheder og fair mobilitet
At uanset beskæftigelsesform og kontraktforhold skal alle sikres ens rettigheder og be-
skyttelsesniveau, så en ”lønmodtager-light model”/tredje
gruppe undgås. Dernæst skal
alle uanset beskæftigelsesform eller tilhørsforhold have mulighed for at organisere sig og
indgå kollektiv
aftale uden at bryde EU’s konkurrenceregler
En ambitiøs langsigtet arbejdsmiljøstrategi, der kan bidrage til, at stress, fysisk nedslidning
og arbejdsrelateret kræft hører fortiden til
At aftaler om faglig voldgift og afgørelser truffet af nationale arbejdsdomstole fuldt ud an-
erkendes og fuldbyrdes i andre medlemslande, og at krav effektivt kan inddrives med hen-
blik på at sikre retssikkerhed inden for det indre marked.
For at gennemføre blandt andet princip 6 og 8 vil FH arbejde for:
En velfungerende europæisk social dialog som alternativ til EU-lovregulering for at styrke
lønmodtagerrettighederne, konvergensen og den sociale dimension af det indre marked.
Oprettelse af en europæisk ombudsmand for social dialog
Arbejdsmarkedets parter bliver systematisk og reelt inddraget i udarbejdelsen, implemen-
teringen og overvågningen af de nationale reform- og genopretningsplaner under seme-
steret samt i gennemførelsen af den sociale søjle nationalt
Kommissionen sikrer, at partshøringer prioriteres frem for offentlige høringer, og at fagbe-
vægelsen inddrages på lige fod med repræsentanter fra erhvervslivet i forbindelse med
kommende EU-initiativer for at skabe balance mellem de to parter
Revision af EU’s udbudsregler, der fremmer brug af arbejdsklausuler,
med henblik på at
fremme respekten for kollektive aftaler og løn- og arbejdsvilkår
Revision af direktivet om europæiske virksomhedsråd og direktivet om information og hø-
ring med henblik på at omfatte offentlige ansatte, og at der stilles krav til krav til inddra-
gelse i omstillingsprocesserne (grøn og digital omstilling) samt bindende krav til arbejdsta-
gernes involvering i grænseoverskridende omstrukturereringer.
Afsluttende bemærkninger
FH ser frem tid at blive inddraget i det danske arbejde med søjlen og de nye EU2030-mål, ikke
mindst i lyset af det kommende sociale topmøde i Porto og Konferencen om Europas fremtid.
Med venlig hilsen
Dorthe Andersen
Side 3 af 3