Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0130 Bilag 1
Offentligt
2364913_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme
for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test
og restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under COVID-19-
pandemien (digitalt grønt certifikat) (EØS-relevant tekst)
KOM(2021) 130 endelig
Nyt notat
1. Resumé
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Sofie Bach Andersen
Dato:
29.03.2021
Sagsnummer:
2021-7060
Bilag:
-
Kommissionen har den 17. marts 2021 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for
vaccination, test og restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under COVID-
19-pandemien (digitalt grønt certifikat).
Forslaget har til formål at fremme den frie bevægelighed mellem EU-medlemslandene ved at
etablere en fælles ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af certifikater for vaccination,
test og restitution. Med forslaget sikres gensidig anerkendelse af medlemslandenes certifikater
med henblik på at lette den frie bevægelighed i lyset af rejserestriktioner under COVID-19-
pandemien. Kommissionens ambition er, at det digitale grønne certifikat er klar til sommer.
Det kræver hurtig behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, og ønsker, at det vedtages hurtigt, så udrul-
ningen kan effektueres inden sommerferien. Det er dog centralt for regeringen, at nødvendige
sundhedsmæssige beslutninger, herunder rejserestriktioner, fortsat fastsættes af medlemslan-
dene.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2021) 130 endelig af 17. marts 2021 fremsendt forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for udstedelse, kontrol
og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og restitution med
henblik på at fremme den frie bevægelighed under COVID-19-pandemien (digitalt
grønt certifikat) (EØS-relevant tekst). Forslaget er oversendt til Rådet den 18. marts
2021 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 21, stk. 2 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-
lificeret flertal.
Kommissionens ambition er, at det digitale grønne certifikat er klar til sommer. Det
kræver hurtig behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
1
kom (2021) 0130 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digitalt grønt certifikat
Forslaget har til formål at fremme den frie bevægelighed ved at sikre, at medlemslan-
denes systemer for certifikater for vaccination, test og restitution efter COVID-19-
smitte kan arbejde sammen (såkaldt interoperabilitet). Med restitution forstås, at en
borger er kommet sig over en COVID-19-infektion.
Med forslaget søges etableret en fælles ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse
af certifikater for vaccination, test og restitution. Kommissionen lægger op til, at med-
lemslandene forpligtes til gratis at udstede certifikater digitalt eller på papir i et format,
der sikrer, at certifikatet kan kontrolleres og godkendes på tværs af medlemslandene.
Forslaget indeholder en solnedgangsklausul, der betyder, at forordningen suspenderes,
når generaldirektøren for Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har erklæret, at den
folkesundhedsmæssige krisesituation relateret til COVID-19 er ophørt. Forslaget in-
deholder endvidere mulighed for, at forordningens bestemmelser igen kan finde an-
vendelse efter en suspension, såfremt generaldirektøren for WHO erklærer en folke-
sundhedsmæssig krisesituation relateret til COVID-19, en variant heraf eller lignende
smitsomme sygdomme med epidemisk potentiale.
Anvendelsesområde
Det fremgår af forslaget, at forordningen vil finde anvendelse på alle EU-borgere og
deres familier. Indarbejdes forordningen i EØS-rammen, vil certifikater udstedt i over-
ensstemmelse med forordningen i EØS-landene (Island, Liechtenstein og Norge) til
EØS-borgere og deres familier ligeledes være omfattet af forordningen. Med forslaget
muliggøres det, at certifikater udstedt i Schweiz til personer, der er omfattet af retten
til fri bevægelighed, ligeledes skal godkendes i medlemslandene, hvis der er sikkerhed
for, at Schweiz vil godkende medlemslandenes certifikater.
Parallelt med forslaget har Kommissionen foreslået en forordning, der skal sikre, at
bestemmelserne i forslaget om et digitalt grønt certifikat også finder anvendelse på
tredjelandsstatsborgere, der lovligt bor eller opholder sig i EU. Der henvises til grund-
og nærhedsnotat herom.
Certifikater for vaccination, test og restitution
Kommissionen foreslår, at medlemslandene forpligtes til at acceptere certifikater for
de vacciner, der har markedsføringstilladelse i EU i henhold til forordning (EF) nr.
726/2004 (EMA-godkendte vacciner), dog alene i det omfang medlemslandene god-
kender dokumentation for vaccination som grundlag for indrejse. Tilsvarende gælder
for test og restitutionscertifikater jf. nedenfor.
Der åbnes i forslaget for, at medlemslandene ligeledes kan acceptere vaccinationscer-
tifikater for øvrige vacciner, hvor en medlemsstats kompetente myndighed i henhold
til direktiv 2001/83/EF har udstedt markedsføringstilladelse, hvis distribution er mid-
lertidigt godkendt i henhold til artikel 5, stk. 2, i direktiv 2001/83/EF, eller en COVID-
19-vaccine, der er godkendt af WHO til anvendelse i nødsituationer. Det kan f.eks.
være Sputnik V. Der er ingen forpligtelse til accept af certifikater for vacciner, der ikke
er EMA-godkendt.
kom (2021) 0130 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digitalt grønt certifikat
Er en EU-borger eller et familiemedlem til en EU-borger vaccineret i et tredjeland,
med en af de typer COVID-19-vacciner, der er nævnt ovenfor, skal medlemslande,
såfremt der foreligger tilstrækkelig information herom, ligeledes udstede certifikater til
disse borgere.
Kommissionen foreslår, at testcertifikater skal udstedes både for såkaldte NAAT-tests,
herunder PCR-tests, og hurtige antigentests, der er opført på den fælles EU-liste over
hurtige COVID-19-antigentest, der blev oprettet ved Rådets henstilling af 22. januar
2021 (2021/C 24/01).
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal udstede restitutionscertifikater, der
bekræfter, at en borger er kommet sig over en COVID-19-infektion efter en positiv
test. Af forslaget fremgår, at sådanne certifikater tidligst kan udstedes den 11. dag efter
den første positive test og kan være gyldig i op til 180 dage. Medlemslandene definerer
selv, hvor lang gyldighed et restitutionscertifikat har i tilfælde af, at f.eks. karantænekrav
efter rejser fraviges ved et restitutionscertifikat.
Såfremt et medlemsland kræver dokumentation for test som led i restriktioner for den
frie bevægelighed, skal medlemslandet ligeledes godkende testcertifikater fra andre
medlemslande, der er udstedt i overensstemmelse med forordningen. Tilsvarende gæl-
der hvis et medlemsland godkender dokumentation for vaccination eller restitution
efter COVID-19-smitte for at fravige restriktioner for den frie bevægelighed. Forslaget
indeholder således ikke en forpligtelse til at hæve rejserestriktioner for personer, der
har et Digitalt Grønt Certifikat. Forslaget berører desuden ikke andre former for an-
vendelse f.eks. adgang til koncerter eller lignende.
Tekniske aspekter, herunder delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
I forslaget fremhæver Kommissionen, at medlemslandene skal udstede certifikater til
borgere enten automatisk eller på anmodning fra borgerne, samt at udstedelse skal ske
i et sikkert og interoperabelt format.
I samarbejde med Kommissionen skal medlemslandene i henhold til forslaget oprette
og vedligeholde en ”tillidsramme”, der fastlægger reglerne og den nødvendige digitale
infrastruktur til at sikre sikker udstedelse og kontrol af certifikaterne. Det fremgår des-
uden, at der bør sikres sammenhæng med globale initiativer, navnlig ved at WHO ind-
drages og at tillidsrammen så vidt muligt skal muliggøre interoperabilitet med lignende
systemer, der er oprettet på internationalt plan.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til, at vedtage delegerede retsakter om
de datafelter med personoplysninger, som certifikaterne skal indeholde, delegerede
retsakter om det antal dage efter en positiv test, hvorefter der kan udstedes restituti-
onscertifikater.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til at vedtage gennemførelsesretsakter
om de tekniske specifikationer for tillidsrammen, gennemførelsesretsakter om at cer-
tifikater udstedt i Schweiz ligeledes omfattes af forordningen, samt gennemførelses-
retsakter, der muliggør, at certifikater udstedt i tredjelande til EU-borgere og deres
kom (2021) 0130 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digitalt grønt certifikat
2364913_0004.png
familier også godkendes i medlemslandene, hvis tredjelandet godkender medlemslan-
denes certifikater, og certifikater udstedt i de pågældende tredjelande udstedes på
grundlag af et system, der er interoperabelt med tillidsrammen.
Endelig tildeles Kommissionen kompetence til at suspendere anvendelsen når WHO's
generaldirektør i overensstemmelse med det internationale sundhedsregulativ har er-
klæret, at den folkesundhedsmæssige krisesituation som følge af COVID-19 er ophørt.
Kommissionen kan desuden genaktivere anvendelsen, hvis WHO på baggrund af et
udbrud af COVID-19, en variant heraf eller en lignende smitsom sygdom, der er po-
tentielt epidemisk, igen erklærer, at der er tale om en pandemi. Begge dele via delege-
rede retsakter.
Databeskyttelse
I forslaget præciseres, at forordningen vil udgøre retsgrundlaget for behandling af per-
sonoplysninger, der er nødvendige for udstedelse og kontrol af certifikater. Databe-
handlingen sker i henhold til forslaget med det formål at lette udøvelsen af retten til fri
bevægelighed under COVID-19-pandemien.
Det følger af forslaget, at de nationale myndigheder og evt. passagertransportoperatø-
rer, der er pålagt en kontrolfunktion iht. national lovgivning, kan behandle personop-
lysningerne, idet det præciseres, at disse oplysninger ikke opbevares i forbindelse med
en sådan kontrol. Personoplysningerne tilgængelige i certifikaterne begrænses til, hvad
der er strengt nødvendigt.
Det følger endvidere af forslaget, at personoplysninger, der behandles med henblik på
udstedelse af certifikater ikke må opbevares længere end hvad der er nødvendigt for
formålet og under ingen omstændigheder i længere tid, end certifikaterne kan benyttes
til at indrejse i medlemslandene.
Formandskabets foreløbige kompromisforslag
Formandskabet har senest den 26. marts 2021 fremsendt et foreløbigt kompromisfor-
slag til Kommissionens forslag. Med kompromisforslaget understreges det, at brugen
af certifikater i forbindelse med rejserestriktioner forbliver medlemslandenes ansvar,
og at beslutningen om at indfører eller ophæve rejserestriktioner ikke berøres af for-
slaget. Det foreslås endvidere understreget, at besiddelse af et vaccinationscertifikat
ikke udgør en forudsætning for udøvelsen af retten til fri bevægelighed.
Samtidig lægges der op til, at Kommissionens kompetence til at udstede delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter generelt indskrænkes, idet Kommissionen dog
med kompromisforslaget tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter om cer-
tifikater baseret på antistoftest, i det omfang, der er videnskabeligt belæg herfor. Det
foreslås desuden, at forordningen skal udløbe efter en nærmere fastsat periode, ligesom
der lægges op til, at Kommissionen seks måneder inden forordningens udløb skal ud-
arbejde en rapport, der eventuelt kan ledsages af et lovgivningsmæssigt forslag om for-
længelse af forordningens anvendelsesperiode i lyset af den epidemiologiske situation.
kom (2021) 0130 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digitalt grønt certifikat
Endelig lægges der op til, at certifikater for antistoffer på sigt kan indgå i forordnin-
gen, når evidens herfor forelægger, og det understreges, at databeskyttelsesforordnin-
gen (GDPR) finder anvendelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF ar-
tikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamen-
tet stemte den 25. marts 2021 for at benytte hasteprocedure og forventes at behandle
sagen på samlingen den 26.-29. april 2021.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at lette den frie bevægelighed i EU
ikke i tilstrækkelighed grad kan opfyldes af medlemslandene alene, idet manglende
handling på EU-plan ifølge Kommissionen sandsynligvis vil føre til, at medlemssta-
terne indfører forskellige systemer, hvilket kan medføre problemer med hensyn til god-
kendelsen af dokumenter på tværs af medlemsstater.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse
for udlændinge, der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige
grunde tilsiger, at personen ikke bør have ophold her i landet. Det følger endvidere af
udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder anvendelse på udlændinge omfattet
af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med ved-
kommende minister fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller
har bopæl i nærmere angivne lande, skal fremvise dokumentation for, at de ikke har en
nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at de skal lade sig under-
søge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at de
skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på
et sygehus. Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der
fastsætter regler for test og isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og
isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse med håndtering af COVID-19).
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget indebærer
økonomiske konsekvenser i form af afledte nationale udgifter, idet udvikling af et
dansk coronapas allerede er igangsat. I det igangværende arbejde skal der tages hensyn
til den fælleseuropæiske ramme, ligesom der skal sikres interoperabilitet.
Hertil medfører forslaget statsfinansielle konsekvenser via Danmarks bidrag til EU-
budgettet. Kommissionen lægger op til, at der samlet afsættes ca. 400 mio. kr. (53,7
mio. euro) under EU-budgettet, hvoraf den danske finansieringsandel på ca. 2 pct.
svarer til ca. 8 mio. kr. Beløbet dækker både dette forslag og KOM(2021) 140 endelig.
Forslagene vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser, da forslaget ventes at bidrage til øget rejseaktivitet på tværs af medlemslandene.
kom (2021) 0130 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digitalt grønt certifikat
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
beslutning om indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder
rejserestriktioner, som følge af COVID-19 fortsat er overladt til medlemslandene.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en fælles europæisk tilgang
til COVID-19-certifikater, der kan fremme den frie bevægelighed. Mange lande ser de
grønne certifikater som et helt centralt værktøj til igen at få rejseaktivitet over de in-
terne europæiske grænser.
Samtidig ventes en række lande at lægge vægt på, at det er centralt, at de grønne certi-
fikater ikke bliver en forudsætning for den fri bevægelighed, og at anvendelsen beror
på en sundhedsfaglig vurdering. I det lys vil det også være centralt for en række med-
lemslande, at det fastholdes, at det er medlemslandene, der beslutter behovet for ind-
førelse og ophævelse af rejserestriktioner. Idet forslaget ikke omfatter indenrigsbrug
(f.eks. koncerter) drøftes dette ikke, idet det dog er forventningen at de fleste med-
lemslande vil være imod.
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag, og ser gerne at for-
slaget vedtages hurtigt, så udrulningen kan effektueres inden sommerferien.
Det er samtidig centralt for regeringen, at der fastholdes national kompetence til at
træffe nødvendige sundhedsmæssige beslutninger, og at fastsættelse af konkrete ind-
satser fortsat sker i medlemslandene. Desuden er det regeringens holdning, at spørgs-
målet om, hvorvidt og i hvilket omfang grønne certifikater bør anvendes i indenrigs-
kontekst (f.eks. koncerter), ikke skal fastsættes på EU-plan. Forslaget fra Kommission
og formandskabets kompromisforslag er i tråd hermed.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til, om indehavere af vaccinationscertifikater
skal kunne indrejse bl.a. idet der endnu ikke er tilstrækkeligt viden og evidens om vac-
cinernes smitteforebyggende effekt. Allerede nu viser flere studier dog positive resul-
tater ift. vaccinernes evne til at forebygge smittespredning.
Jf. ”Rammeaftale om plan for genåbning af Danmark” af 22. marts
2021 flugter for-
slaget med, at regeringen arbejder efter, at der kan åbnes for rejse med coronapas samt
smitteforebyggende tiltag
forudsat, at myndighederne vurderer, at data fra de pågæl-
dende lande er valide og troværdige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen under ”siden sidst” den 19. marts
2021.