Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0400 Bilag 1
Offentligt
2438485_0001.png
Sager til Rådet
J.nr. 2021 -8511
Den 16. juni 2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Vejen til en sund planet for
alle
EU- handlingsplan: mod nulforening for luft, vand og jord
KOM (2021) 400
Resumé
Med Kommissionens meddelelse
”Vejen
til en sund planet for alle
EU-handlingsplan: mod
nulforurening for luft, vand og jord”
fremlægges en nul-forurenings vision for 2050. Kommissionen
ønsker at styrke indsatsen mod forurening og dens konsekvenser gennem en række initiativer. Der
fremlægges en række målsætninger for reduktion af forurening, som i vid udstrækning allerede er
vedtaget eller fremlagt af Kommissionen. Med meddelelsen gentages en række grundlæggende
principper
–et
såkaldt nulforureningshierarki, hvor forurening først og fremmest forebygges ved
kilden. Hvor det endnu ikke er muligt at forebygge bør forureningen minimeres og kontrolleres, og
hvis forureningen er sket, skal den elimineres og skaden kompenseres. Der tages udgangspunkt i
forsigtighedsprincippet og i forureneren betaler-princippet. Handlingsplanen identificerer en lang
række initiativer, som Kommissionen vil tage i form af revision eller mulige revisioner af
eksisterende miljølovgivning og på en række flagskibsinitiativer. Meddelelsen vil i sig selv ikke have
miljømæssige, lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark. Meddelelsen har
været på rådsmøde (miljø) den 10. juni 2021 med henblik på udveksling af synspunkter. Regeringen
byder meddelelsen velkommen, som en plan for det videre arbejde med at reducere forureningen i
EU yderligere.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 400 af den 2. juni 2021 fremsendt den danske sprogudgave af
forslag om ”Vejen
til en sund planet for alle
EU- handlingsplan: mod nul forurening for luft, vand og
jord”.
Kommissionen har med meddelelse om Den europæiske grønne pagt (KOM (2019)640) annonceret, at
den i 2021 vil vedtage en handlingsplan for nulforurening for vand, luft og jord.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (miljø) den 10. juni 2021 med
henblik på udveksling af synspunkter.
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
2438485_0002.png
Formål og indhold
Med meddelelsen fremlægges en nul-forurenings vision for 2050 om en sund planet for alle, hvor luft-,
vand- og jordforurening er reduceret til et niveau, som ikke længere betragtes som skadeligt for
sundheden og for de naturlige økosystemer, og som respekterer planetens tålegrænser og derfor
skaber et giftfrit miljø.
Nul-forureningsambitionen er en tværgående målsætning, der bidrager til FN's 2030-dagsorden for
bæredygtig udvikling og supplerer målet om klimaneutralitet i 2050 i synergi med den rene og
cirkulære økonomi og målet om genopretning af den biologiske mangfoldighed. Det er en del af den
europæiske grønne pagt og andre initiativer. Kommissionen vil medtage nul forureningsambitionen i
fremtidige politiske initiativer.
Hovedformålet med handlingsplanen er at tilvejebringe et kompas til at inkludere
forureningsforebyggelse i alle relevante EU-politikker, maksimere synergier på en effektiv og
forholdsmæssig måde, øge gennemførelsen og identificere mulige mangler. For at styre EU mod
visionen om en sund planet for alle i 2050 opstiller handlingsplanen række centrale 2030-mål for at
fremskynde reduktion af forurening. En række mål er allerede besluttet eller fremlagt i andre fora.
Meddelelsen tager udgangspunkt i en række målsætninger for nul-forurening ifølge hvilke EU i 2030
bør reducere:
sundhedskonsekvenserne (for tidlige dødsfald) som følge af luftforurening med 55%
andelen af personer med kroniske forstyrrelser som følge af støj fra transport med 30%
andelen af europæiske økosystemer, hvor biodiversiteten er truet som følge af luftforurening med
25 %
nærringsstoftabet, forbruget af og risikoen ved kemiske pesticider
herunder de mest farlige, og
salget af antimikrobielle stoffer for husdyrbrug og akvakultur med 50%
plastaffald i havet med 50% og mikroplastik som udledes til miljøet med 30%
den totale affaldsmængde markant og restaffald fra kommunalt affald med 50%.
Med meddelelsen gentages en række grundlæggende principper
–et
såkaldt nulforureningshierarki,
hvor
forurening først og fremmest forebygges ved kilden
forureningen minimeres og kontrolleres, der hvor det endnu ikke er muligt at forebygge
forureningen elimineres og skaden kompenseres, der hvor forureningen allerede er sket
der tages udgangspunkt i forsigtighedsprincippet og i forureneren betaler-princippet.
På den baggrund fremsætter meddelelsen en række initiativer, som Kommissionen agter at tage for
perioden 2021-
2024 inden for overskrifterne ”forbedring
af vores
sundhed og ”, ”en
levevis der
respekterer planetens begrænsninger”,
”mod nulforurening fra produktion og forbrug”, ”strengere
implementering og håndhævelse”, ”fremme
af ændringer på tværs af samfundet med henblik på
nulforurening”,
”fremme
verdensomspændende ændringer med henblik på
nulforurening” og
”overvågning
af fremskridt, foregribelse af tendenser
og mainstreame nulforurening”.
De konkrete initiativer er opdelt i flagskibsinitiativer og øvrige initiativer:
Forbedring af vores sundhed og trivsel:
Flagskibsinitiativ 1: begrænsning af ulighed på sundhedsområdet gennem nulforurening
2
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
2438485_0003.png
Flagskibsinitiativ 2: støtte til foranstaltninger vedrørende nulforurening i byerne
Og øvrige initiativer:
Revision af luftkvalitetsdirektiverne
Introduktion af strengere emissionskrav til motorkøretøjer (Euro 7)
Reduktion af luft og støj emissioner fra transportsektoren ved opdatering af den relevante
lovgivning
Udarbejde en implementeringsrapport på direktiv om vurdering og styring af ekstern støj
Opfølgning på evalueringen af direktiv om støjemissioner i miljøet fra maskiner til udendørs brug
Vurdere muligheder og hvor relevant foreslå lovgivning til forbedring af luftkvaliteten indendørs
Evaluere og om nødvendigt revidere direktiv om forvaltning af badevandskvalitet
Støtte op om implementeringen af det reviderede drikkevandsdirektiv
Evaluere og om nødvendigt revidere direktiv om energieffektivitet
Evaluerer og om nødvendig revidere direktiv om vedvarende energi
Evaluere og om nødvendigt revidere ecodesign- og energimærkekriterier for anlæg til
opvarmning
En levevis der respekterer planetens begrænsninger:
Flagskibsinitiativ 3: Fremme nulforurening på tværs af regioner
Og øvrige initiativer:
Revidere direktiv om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
Revidere direktiv om beskyttelse af grundvandet
Evaluere og om nødvendigt revidere havstrategidirektivet
Reducere støj under vandet samt marint affald gennem tærskelværdier
Revidere direktiv om rensning af byspildevand
Understøtte implementeringen af retningslinjer for bæredygtig akvakultur
Identificere og afhjælpe forurenede områder
Mod nulforurening fra produktion og forbrug
Flagskibsinitiativ 4: Fremme af nulforureningsalternativer
Og øvrige initiativer:
Revision af direktiv om industrielle emissioner
Revisioner af forordning om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af
forurenende stoffer
Anbefalinger vedrørende implementering af forureneren betaler princippet
Revision af forordningen om kviksølv
Understøtte internationalt arbejde omkring bedst tilgængelig teknologi
Strengere implementering og håndhævelse
Flagskibsinitiativ 5: Samarbejde om håndhævelse af nulforurening
Og øvrige initiativer:
Revidere direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet.
Fitness check af direktiv om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader.
Fremme ændringer på tværs af samfundet med henblik på nulforurening
3
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
2438485_0004.png
Flagskibsinitiativ 6: Fremvise løsninger for nulforurening i bygninger
Flagskibsinitiativ 7: Levende laboratorier for grønne digitale løsninger og intelligent nulforurening
Og øvrige initiativer:
Opbygge kapacitet, viden og rådgivning om mindre forurenende muligheder for landmænd
Samlet digitalt overblik over EU forpligtigelser på kvælstofforvaltningen
Lever input om nulforurening til et fælles europæisk dataområde under den europæiske grønne
aftale
Udarbejde
”destination earth” som et bidrag til digital modellering og monitorering af
forureningstilstande
Styrket træning og uddannelse omkring risikoer for miljøet
Fremme verdensomspændende ændringer med henblik pånulforurening
Flagskibsinitiativ 8: Minimere EU's eksterne fodaftryk for forurening
Og øvrige initiativer:
Fremme internationalt arbejde om black carbon
Understøtte global handling vedrørende eksport af brugte biler og bilskrot og foreslå nye regler
for bedre at kunne skelne mellem brugte biler og bilskrot.
Understøtte initiativer til bedre monitorering og forvaltning af handel med affald af elektrisk og
elektronisk udstyr samt batteriaffald
Understøtte et globalt initiativ for at stoppe genanvendelse af bly-batterier
Overvågning af fremskridt, foregribelse af tendenser og mainstreame nulforurening
Flagskibsinitiativ 9: Konsolidering af EU’s videns center for nulforurening
Og øvrige initiativer:
Nulforurenings monitorerings og udsyns rapport
Udvikle et ”europæisk miljø og sundhedsatlas”
Lancering af en nulforurenings interessent platform.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets skal ikke udtale sig. Europa-Parlamentet har i februar 2021 vedtaget en
resolution, der bl.a. opfordrer Kommissionen til at foreslå bindende EU-mål for 2030 om at reducere
EU’s miljømæssige fodaftryk markant, og bringer det inden for de planetære grænser i 2050.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har i sig selv ikke indflydelse på gældende dansk ret. Som følge af meddelelsen vil
Kommissionen fremlægge en række forslag. Konsekvenserne af disse vil blive analyseret særskilt, når
de er fremlagt.
Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser eller konsekvenser
for beskæftigelse, arbejdsmarked, ligestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse. Som følge af
4
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
2438485_0005.png
meddelelsen vil Kommissionen fremlægge en række forslag. Konsekvenserne af disse vil blive
analyseret særskilt, når de er fremlagt.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget forud møde i udvalget den 25. maj.
Rådet for Grøn omstilling finder det vigtigt, at der bakkes op om Europa Parlamentets mål for at
reducere EU's miljømæssige fodaftryk. Rådet giver udtryk for, at Danmark bør arbejde for et forbud
mod diesel og benzinbiler fra 2030 eller i hvert fald, at medlemslandende ikke skal kunne stilles
retsligt til ansvar, hvis de implementerer nationale forbud.
De Danske Bilimportører finder det ikke hensigtsmæssigt, at muliggøre unilateral forbud af salg af
biler med forbrændingsmotorer (benzin- og dieselbiler). Foreningen mener, at et forbud mod bestemte
drivmidler kun kan gennemføres simultant i hele EU via den totalt harmoniserede tekniske regulering
af motorkøretøjer.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) støtter, at der opstilles et mål for reduktion af EU's fodaftryk.
DN ser gerne, at man fra dansk side i højere grad understreger cirkulær økonomi som et værktøj til at
gennemføre en vision om nulforurening. Desuden bakker DN op om de målsætninger, der ligger i
handlingsplanen, idet man dog ser frem til, at de også i højere grad bliver implementeret i
politikkerne. DN så desuden gerne, at der var større fokus på affaldsforebyggelse.
Dansk Industri bemærker, at det er vigtigt med en ordentlig markedsovervågning ikke mindst for at
dæmme op om den forurening, der krydser grænser via import fra udlandet.
Landbrug og Fødevarer (L&F) udtrykker opbakning til et nulforurenings hierarki med prioritet om, at
adressere forurening ved kilden
specielt i forhold til direktivet om industrielle emissioner. (L&F)
kommenterer på regeringens holdning i forhold til direktivet om industrielle emissioner som et
klimagas direktiv. Der er opbakning til inddragelse af kvægbrug, hvis det er noget der kan føre til
større ensartethed på tværs af EU. L&F finder således, at der er perspektiver i forhold til direktivet om
industrielle emissioner bl.a. i forhold til ammoniak reduktioner, og fremhævede i den forbindelse
væsentligheden af en tæt dialog med branchen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til Kommissionens meddelelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen.
Forurening er grænseoverskridende og kan transporteres op til flere tusinder af kilometer gennem luft,
jord og vand, og der er derfor behov for fælles EU tiltag og internationale tiltag med henblik på at
reducere forureningen. Regeringen støtter derfor en samlet EU indsats mod nul-forurening og deler
meddelelsens vision. Regeringen ser frem til, at Kommissionen fremlægger de konkrete forslag.
Regeringen vil løbende tage stilling til de konkrete initiativer, som de bliver fremlagt.
Regeringen er enig i, at EU skal omstilles til en moderne, ressourceeffektiv og konkurrencedygtig
økonomi, hvor økonomisk vækst er afkoblet fra ressourceanvendelse og naturen, hvor borgernes
sundhed beskyttes, og hvor der ikke længere er nettoemissioner af drivhusgasser i 2050.
5
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen har fremlagt en plan for yderligere reduktion af
forureningen i EU. Kommissionens meddelelse om nulforurening ligger i forlængelse af den grønne
pagt og 8. Miljøhandlingsprogram, som tilsammen lægger rammerne for en omfattende grøn
omstilling af Europa frem mod 2030.
Regeringen deler Kommissionens ønske om et hierarki for indsatsen mod forurening og er enig i, at
forurening først og fremmest skal forebygges ved kilden. Regeringen er enig i, at
forsigtighedsprincippet og forureneren betaler-princippet er grundlæggende for
forureningsbekæmpelsen.
Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen med meddelelsen lægger op til en styrkelse af
centrale dele af miljølovgivningen med henblik på at sikre borgere, natur og miljø mod forurening og
følgerne heraf. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på muligheden for en grundig og rettidig
drøftelse af de konkrete initiativer.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på ulighedsaspekter ved forurening samt behovet for bedre
luftkvalitet i byer, samt noterer sig ambitionen om at justere en række lovgivningsforslag, herunder
særligt revision af luftkvalitetsdirektiverne, introduktion af strengere emissionskrav til motorkøretøjer
(Euro 7) og reduktion af luft og støj emissioner fra transportsektoren ved opdatering af den relevante
lovgivning.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på fremme nulforurening på tværs af regioner, samt noterer
sig ambitionen om at justere og revidere en række direktiver på vandkvalitetsområdet. Regeringen
støtter bl.a. en revision af byspildevandsdirektivet for at integrere cirkulær økonomi og
energieffektivitet i direktivet. Derudover ønsker regeringen, at fremme princippet om
omkostningsbaserede vandpriser i EU, således at alle medlemsstater får en vandpris, der afspejler de
reelle omkostninger. En bæredygtig finansiering af spildevandsrensningen er nødvendig, hvis de
europæiske vandmiljøer skal opnå god tilstand på sigt. Endelig ønsker Danmark, at der indenfor
områderne der vedrører overløb fra fælleskloak og miljøfremmede stoffer fokuseres på intelligent
monitorering gennem anvendelse af IT, herunder sensorer”.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på at fremme bæredygtige valg inden for produktion og
forbrug, samt noterer sig ambitionen om at revidere direktivet om industrielle emissioner. Regeringen
finder det vigtigt i revisionen af direktivet om industrielle emissioner, at inkludere de sektorer, der i
væsentlig grad bidrager til udledningen af klimagasser, og hvor der samtidig er et reduktionspotentiale
for udledninger af forurenende stoffer. I den sammenhæng ønsker Danmark, at kvægbrug omfattes af
direktivet. Regeringen finder også, at der i EU bør fastsættes kvantitative mål for affaldsreduktion, der
er bindende for de enkelte medlemsstater. Regeringen er enig i ønsket om at begrænse eksport af
bilskrot, elektronikaffald og udtjente batterier ud af EU og vil understøtte strammere regler for at
undgå, at denne type affald ender i tredje lande, hvor affaldsbehandling og genanvendelse sker under
kritiske forhold.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på strengere implementering og håndhævelse, samt noterer
sig ambitionerne om at revidere direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet og fitness check af
direktiv om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på at fremme viden og information, samt noterer sig
ambitionen om fx at opbygge kapacitet, viden og rådgivning om mindre forurenende muligheder for
landmænd, samt opbygningen af et samlet digitalt overblik over EU forpligtigelser på
kvælstofforvaltningen.
6
kom (2021) 0400 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. handlingsplan for nulforurening
Regeringen støtter Kommissionens fokus på, at
EU arbejder for at reducere forureningen og EU’s
fodaftryk globalt, samt noterer sig ambitionerne om at fremme internationalt arbejde om black
carbon, samt ift. global handel med affald. Der er meget betydelige globale forureningsudfordringer.
Regeringen finder, at EU's indsats for nulforurening skal danne udgangspunkt for en ambitiøs position
i internationale forhandlinger
herunder i regi af biodiversitetskonventionen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 3.juni 2021.
7